Sunn graviditet

Reana

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Juligull2021
Da jeg for 17 mnd siden fødte mitt første barn presterte jeg å gå opp 33kg i svangerskapet. En del av dette var vann (det plasket nesten når jeg gikk), men mye var fordi jeg satt på ræv og spiste ALT for mye. Jeg har nå bare 3kg igjen av disse kiloene som kom under svangerskapet, men kroppen er ikke den samme - skikkelig dvask og løs i fisken for å si det mildt :p

Denne gangen vil jeg absolutt ikke at det skal bli på samme viset, både for helsas skyld og med tanke på den aktive jenta vår på 17 mnd. Jeg tenker tilbake på svangerskapet med skrekk og gru, for fytti det ble tungt! Vondt overalt med så mye ekstra vekt på kroppen.

Nå er det fokus på god og næringsrik mat, å unngå småspising (spesielt på kvelden) og mer aktivitet :)

Andre som er med på å heie og backe hverandre på et sunt svangerskap? :)
 
Ja!!
Synes allerede at jeg veier 2-3 kg mer! Og jeg er 5+5! Er dette vanlig at kroppen begynner og holde mer vann og sånn så tidlig ?:hilarious:
 
I'm in! Starter dette svangerskapet (mitt første) 4kg over matchvekt, har foreløpig ikke lagt på meg noe. Sliter med helsa i utgangspunktet, så er spent på hva svangerskap kommer til å gjøre med meg. Det skremmer meg litt å tenke på at jeg antakelig skal veie minst 90 kg etter hvert, med tanke på at jeg synes det er tungt å bevege meg med den tyngden jeg har fra før.
Nå handler jo virkelig ikke alt om vekt, men det er den biten det er lettest å relatere til, kanskje. Jeg håper å klare å fortsette å spise sunt og bevege meg noenlunde jevnt og trutt.
Satser på at bena holder til å gå litt turer, håper covid tillater svømming utover høsten. Kostholdet er allerede litt preget av kvalme, og den biten føler jeg er veldig vanskelig å kontrollere. Når kroppen ber om noe og truer med å gå i streik hvis den ikke får det, er det ikke lett å si nei!
 
Ja!!
Synes allerede at jeg veier 2-3 kg mer! Og jeg er 5+5! Er dette vanlig at kroppen begynner og holde mer vann og sånn så tidlig ?:hilarious:
Jeg hadde gravidmassasje i uke 13 sist, og fikk beskjed om at jeg da hadde mye vann i beina spesielt. Når det nærmet seg termin var det så ille at jeg nesten ikke hadde bevegelighet i fingre og tær i perioder på dagen, og jordmora som snart skulle gå av med pensjon sa at hun "aldri hadde sett en gravid med så mye vann" :p Så hos meg starta det tidlig og det holdt seg gående :p
 
I'm in! Starter dette svangerskapet (mitt første) 4kg over matchvekt, har foreløpig ikke lagt på meg noe. Sliter med helsa i utgangspunktet, så er spent på hva svangerskap kommer til å gjøre med meg. Det skremmer meg litt å tenke på at jeg antakelig skal veie minst 90 kg etter hvert, med tanke på at jeg synes det er tungt å bevege meg med den tyngden jeg har fra før.
Nå handler jo virkelig ikke alt om vekt, men det er den biten det er lettest å relatere til, kanskje. Jeg håper å klare å fortsette å spise sunt og bevege meg noenlunde jevnt og trutt.
Satser på at bena holder til å gå litt turer, håper covid tillater svømming utover høsten. Kostholdet er allerede litt preget av kvalme, og den biten føler jeg er veldig vanskelig å kontrollere. Når kroppen ber om noe og truer med å gå i streik hvis den ikke får det, er det ikke lett å si nei!
Det er ingen god følelse å vite at man skal opp i vekt, selv om det er nødvendig - i alle fall om en allerede har erfaringer med vektoppgang eller utfordringer med helsa. Vi får bare heie på hverandre og støtte opp om hverandre så godt vi kan, så blir det kanskje litt enklere å stå i det :)
 
Det er ingen god følelse å vite at man skal opp i vekt, selv om det er nødvendig - i alle fall om en allerede har erfaringer med vektoppgang eller utfordringer med helsa. Vi får bare heie på hverandre og støtte opp om hverandre så godt vi kan, så blir det kanskje litt enklere å stå i det :)

Jepp. Nå har jeg aldri vært tung, men jeg synes hverdagen er tung nok med den vekten jeg har fra før ;)
En bra ting kan kanskje være inspirasjon til sunne mellommåltider når kroppen påstår at den vil ha smågodt?
Jeg er glad i snacksagurker, sukkererter, gulrøtter og sånt til vanlig. Friskt, ikke så kjappe kalorier og litt fiber som varer i magen. Men det gjenstår å se om det fortsatt frister når kvalmen kommer krypende :p
 
Jepp. Nå har jeg aldri vært tung, men jeg synes hverdagen er tung nok med den vekten jeg har fra før ;)
En bra ting kan kanskje være inspirasjon til sunne mellommåltider når kroppen påstår at den vil ha smågodt?
Jeg er glad i snacksagurker, sukkererter, gulrøtter og sånt til vanlig. Friskt, ikke så kjappe kalorier og litt fiber som varer i magen. Men det gjenstår å se om det fortsatt frister når kvalmen kommer krypende :p
Skjønner hva du mener :Heartred Jeg er også veldig glad i frukt og grønt, og siden vi har ei lita ei er vi opptatt av å spise næringsrik mat. Det er etter leggetid som er problemet, når foreldra er slitne og skal kose seg. Vi må lære oss å kose oss uten å trøkke i trynet samtidig :p
 
Skjønner hva du mener :Heartred Jeg er også veldig glad i frukt og grønt, og siden vi har ei lita ei er vi opptatt av å spise næringsrik mat. Det er etter leggetid som er problemet, når foreldra er slitne og skal kose seg. Vi må lære oss å kose oss uten å trøkke i trynet samtidig :p

Uff, ja. Har en utfordring med å få mannen til å slutte å kjøpe energitett snop og snacks. Jeg klarer å gå forbi det i butikken, men ikke i skapet hjemme. Går tom for viljestyrke ;)
 
Uff, ja. Har en utfordring med å få mannen til å slutte å kjøpe energitett snop og snacks. Jeg klarer å gå forbi det i butikken, men ikke i skapet hjemme. Går tom for viljestyrke ;)
Høres ut som meg det :p Det er noe når man vet at det er der tilgjengelig, selv om en kanskje i utgangspunketet ikke var så sugen på det :p
 
Jeg er med! Jeg er gravid for første gang, så vet egentlig ikke hva jeg har i vente, men det hadde vært fint å gi kroppen det beste mulige utfallet:)
 
Jeg har i et år spist hovedsakelig bare vegetar.
men med tanke på utmattelsen min og samboer endelig har begynt og lage middag så blir det kjøtt igjen. ( han er ikke veggis skjønner dere hehe)
allerede startet med hvit fisk 2 ganger i uken så jeg hvertfall får i meg det, melk/yoghurt hver dag.
Leverpostei for jern på brød.
Også diverse vitaminer :angelic:
 
Frokost de siste ukene har bestått av fullkornskorper (sånne man får kjøpt i pose) med naturell Philadelphia, agurk og pepper alt svelges med et glass smoothie og vitaminer. Om ikke annet FØLER jeg meg i hvert fall sunn :laughing001
 
Skjønner hva du mener :Heartred Jeg er også veldig glad i frukt og grønt, og siden vi har ei lita ei er vi opptatt av å spise næringsrik mat. Det er etter leggetid som er problemet, når foreldra er slitne og skal kose seg. Vi må lære oss å kose oss uten å trøkke i trynet samtidig :p
Kjenner meg SÅ igjen!! :shy:
 
Kan skryte av å ha gått tur i dag. Riktignok bare omtrent en kilometer, men det tok en time, var slitsomt, og gikk i ganske ulendt terreng. Tenker at langsom liten tur er veldig mye bedre enn ingen tur, selv om jeg føler meg ustø og tung :)
 
Jeg gikk 20 min på senteret og fikk verkende korsrygg! :hilarious::hungover: Trodde virkelig ikke ryggen skulle bli et problem allerede så tidlig (5+5) :hilarious:
Blitt en del trøttere på dagtid nå, så jeg må sove på ettermiddagen:rolleyes::oops:
 
Jeg gikk 20 min på senteret og fikk verkende korsrygg! :hilarious::hungover: Trodde virkelig ikke ryggen skulle bli et problem allerede så tidlig (5+5) :hilarious:
Blitt en del trøttere på dagtid nå, så jeg må sove på ettermiddagen:rolleyes::oops:

Sover også på dagtid de fleste dager nå... Av en eller annen grunn har jeg begynt å våkne tidlig, nesten så jeg lurer på om hormonene prøver å forberede meg på en ny tilværelse ;)
 
Sover også på dagtid de fleste dager nå... Av en eller annen grunn har jeg begynt å våkne tidlig, nesten så jeg lurer på om hormonene prøver å forberede meg på en ny tilværelse ;)
Ja! Samme her! Våkner ufrivillig tidlig! Tisser gjerne 2/3 ganger før jeg egt vil stå opp også:hilarious::hungover:
 
Ja! Samme her! Våkner ufrivillig tidlig! Tisser gjerne 2/3 ganger før jeg egt vil stå opp også:hilarious::hungover:
Haha, samme her - står opp, tisser og håper at jeg får til å sovne igjen. Kan ha tisset for et minutt siden, og så påstår kroppen at den må tisse igjen. Lurer på hva mekanismen bak det er, jeg har jo egentlig stor blærekapasitet og det kan da ikke være noe som presser på den allerede...
 
Jeg er med! Etter to svangerskap hvor det ble mye bakst (jeg ELSKER søt gjærbakst!), skal det bli andre boller (bokstavelig talt) denne gangen.

En ting som fungert bra for meg er smoothie. Barna elsker det, og får det til dessert. Lager ekstra så jeg har klart i kjøleskapet når søtsuget melder seg etter leggetid. Har oppi masse digg med masse næring; bær, avokado, banan, gresk yoghurt. Nam! Også «synder» jeg daglig med en rute mørk sjokolade med pecan og havsalt :angelic:
 
Jeg henger med på denne! :) Har begynt å trene og spise Sundt. Begynte gi for seg et par uker før jeg fant ut jeg var gravid - med mål om å gå ned ca 10kg(på lang sikt), men nå gjør jeg det med for fremtidsutsiktene. Både for meg, datteren min må straks 2 år og lille spire.
Målene mine er:
-minst tre treningsaktiviteter i uka (kan like gjerne være en gåtur med litt puls, men jeg er også glad i annen type trening)
- Sugar detox... (IKKE lov med godis med mindre det er spesielle anledninger som typ bursdagsfeiringer)
- Holde meg helst under 1700 (aller helst 1500) kalorier om dagen (jeg teller bare grovt igjennom en app).

Etter to uker med dette har jeg gått ned tre kg :smiley-bounce016
 
Back
Topp