Sunn graviditet

Jeg henger med på denne! :) Har begynt å trene og spise Sundt. Begynte gi for seg et par uker før jeg fant ut jeg var gravid - med mål om å gå ned ca 10kg(på lang sikt), men nå gjør jeg det med for fremtidsutsiktene. Både for meg, datteren min må straks 2 år og lille spire.
Målene mine er:
-minst tre treningsaktiviteter i uka (kan like gjerne være en gåtur med litt puls, men jeg er også glad i annen type trening)
- Sugar detox... (IKKE lov med godis med mindre det er spesielle anledninger som typ bursdagsfeiringer)
- Holde meg helst under 1700 (aller helst 1500) kalorier om dagen (jeg teller bare grovt igjennom en app).

Etter to uker med dette har jeg gått ned tre kg :smiley-bounce016

Heia! Heia!

jeg prøvde å telle kalorier helt i starten av svangerskapet og det gikk rett og slett ikke for meg. Ble skikkelig dårlig (kvalm, feberfølelse og veldig slapp) og har en følelse av at det var kroppen som sa ifra at kaloriunderskudd ikke var ok. Tror ikke det er farlig, men vil gi deg en heads-up på at det kan bli tøft å kutte kalorier i denne fasen; ikke bli skuffet!
 
Fant dette på nett.
I gjennomsnitt vil et svangerskap på 9 måneder koste kroppen din 80.000 kilokalorier ekstra.
Dette utgjør cirka 150 kcal per dag i første trimester og 350 kcal per dag i andre og tredje trimester. Behovet øker mest i de tre siste månedene.



Tror det er lurt og ikke fokusere for mye på kalori inntak. Men gode valg i matveien. Og spise variert.
sto et annet sted at man absolutt ikke skal prøve og slanke seg når man er gravid.
Jeg aner ikke. Men siden dette er mitt første svangerskap prøver jeg og suge til meg alt det står av ting man burde og ikke burde :hilarious::angelic::happy093
 
Ja! Eg er med på å motivera kvarandre! Har lagt på meg mykje under alle graviditetene, og har jobba hardt med å koma tilbake til startvekt. Denne gang starter graviditeten med 10 kg i pluss, blitt for mykje snacks i det siste. Sunn mat, og mykje grønt og grovt; det må vera vegen å gå.
 
Fant dette på nett.
I gjennomsnitt vil et svangerskap på 9 måneder koste kroppen din 80.000 kilokalorier ekstra.
Dette utgjør cirka 150 kcal per dag i første trimester og 350 kcal per dag i andre og tredje trimester. Behovet øker mest i de tre siste månedene.



Tror det er lurt og ikke fokusere for mye på kalori inntak. Men gode valg i matveien. Og spise variert.
sto et annet sted at man absolutt ikke skal prøve og slanke seg når man er gravid.
Jeg aner ikke. Men siden dette er mitt første svangerskap prøver jeg og suge til meg alt det står av ting man burde og ikke burde :hilarious::angelic::happy093


Hehe :) forstår hvor du kommer fra - men her har jeg tatt til følge hva jeg faktisk ligger på i vekt ig hvor mange kalorier jeg vanligvis spiser (som er langt over gjennomsnitt for en sunn og frisk kvinne fordi jeg er skam-usunn og ikke EIER noen forstand når det kommer til spesielt sukker og take-away mat). Så i utgangspunktet er det AKKURAT det du skriver der jeg gjør. :p Jeg bare dokumenterer det annerledes for å ha kontroll (hashtag: kontrollfreak)
 
Hehe :) forstår hvor du kommer fra - men her har jeg tatt til følge hva jeg faktisk ligger på i vekt ig hvor mange kalorier jeg vanligvis spiser (som er langt over gjennomsnitt for en sunn og frisk kvinne fordi jeg er skam-usunn og ikke EIER noen forstand når det kommer til spesielt sukker og take-away mat). Så i utgangspunktet er det AKKURAT det du skriver der jeg gjør. :p Jeg bare dokumenterer det annerledes for å ha kontroll (hashtag: kontrollfreak)
Da er vi like! Jeg er på vei til macern nå fordi jeg fikk ikke BigMac ut av huet mitt:hilarious: ikke stolt av meg sjøl Hahahha!
Jeg er egt personlig trener og kostholdsveileder!
Og trente før hver dag! Så etter jeg ble dårlig igjen og sjeldent orker og lage middag har det blitt en livsstil jeg ikke er stolt av:shifty::hilarious::hungover:
 
Da er vi like! Jeg er på vei til macern nå fordi jeg fikk ikke BigMac ut av huet mitt:hilarious: ikke stolt av meg sjøl Hahahha!
Jeg er egt personlig trener og kostholdsveileder!
Og trente før hver dag! Så etter jeg ble dårlig igjen og sjeldent orker og lage middag har det blitt en livsstil jeg ikke er stolt av:shifty::hilarious::hungover:

er så oppriktig imponert over de som er kostholdsveiledere og PTer. Jeg hadde aldri klart å holde motivasjonen... All ære! Da vet du også at det er lov innimellom, kjære deg ❤️ Enjoy!!
 
Last edited:
Haha, samme her - står opp, tisser og håper at jeg får til å sovne igjen. Kan ha tisset for et minutt siden, og så påstår kroppen at den må tisse igjen. Lurer på hva mekanismen bak det er, jeg har jo egentlig stor blærekapasitet og det kan da ikke være noe som presser på den allerede...
Fant denne informasjonen ang mekanismen bak: Et ellers vanlig symptom for hele svangerskapet; det å måtte tisse ofte. I starten skyldes dette mer hormonpåvirkningen på urinveiene, etter hvert fordi livmor og baby presser fysisk mot blæren.
 
Jeg følger denne. I forrige svangerskap spiste jeg sunt og variert så langt det lot seg gjøre i 6mnd. Var en del kvalm, så da ble det mest nudler. De 3 siste månedene raknet alt:wacky: La på meg mye mer enn hva jeg både trengte og ønsket. Denne gang skal jeg fokusere mest på å få i meg masse grønt og kun sjokolade og smågodt på lørdagen:angelic:
 
Da er vi like! Jeg er på vei til macern nå fordi jeg fikk ikke BigMac ut av huet mitt:hilarious: ikke stolt av meg sjøl Hahahha!
Jeg er egt personlig trener og kostholdsveileder!
Og trente før hver dag! Så etter jeg ble dårlig igjen og sjeldent orker og lage middag har det blitt en livsstil jeg ikke er stolt av:shifty::hilarious::hungover:

I den situasjonen er det nok viktigst å hvile nok og holde seg under terskel, uten at jeg kjenner din situasjon selvsagt. Det er kjedelig når man ikke kan bruke trening til å kompensere for svakhet i matveien, akkurat det vet jeg dessverre litt for mye om... Ta vare på deg selv ❤️
 
Fant denne informasjonen ang mekanismen bak: Et ellers vanlig symptom for hele svangerskapet; det å måtte tisse ofte. I starten skyldes dette mer hormonpåvirkningen på urinveiene, etter hvert fordi livmor og baby presser fysisk mot blæren.

Nysgjerrig på hvordan hormonene virker inn. De tuller med det meste i kroppen min om dagen så jeg kan ikke annet enn å bli nysgjerrig her jeg ligger og kjeder meg og håper andre trimester lar meg føle meg litt freshere ;)
 
Nysgjerrig på hvordan hormonene virker inn. De tuller med det meste i kroppen min om dagen så jeg kan ikke annet enn å bli nysgjerrig her jeg ligger og kjeder meg og håper andre trimester lar meg føle meg litt freshere ;)
Tror jeg leste i en annen artikkel at det er HCG hormonet som gjør glatte muskler slappere, uten at jeg skal si det 100% sikkert :D
 
Tror jeg leste i en annen artikkel at det er HCG hormonet som gjør glatte muskler slappere, uten at jeg skal si det 100% sikkert :D

Jeg har også lest noe om slappere muskler, men siden jeg kan føle at jeg må tisse når blæra er tom, lurer jeg på om det kan være noe nevrologisk eller på en eller annen måte med signalstoffer kanskje...
 
Jeg er med! Gikk opp alt for mye forrige svangerskap. Ble mye spising og lite bevegelse grunnet bekkenløsning fra positiv test! Håper bekkenet blir bedre denne ganger, og at jeg ikke går opp alt for mye! Som flere sier her, så skal jeg klare å følge med på en aktiv 2 åringen også :D
 
Så fint at så mange er med! :) Jeg kjenner allerede innimellom på ulvehunger, men prøver så godt jeg kan å styre meg. Både jeg og vesla er veldig glad i gulrøtter, så passer på å ha sånt i hus når den overveldende sulten mellom måltider melder seg.
 
Første treningsøkt idag på flere mnd!! Blir nok støl i morgen ja :D
 
Første treningsøkt idag på flere mnd!! Blir nok støl i morgen ja :D
Herlig! :D Kan ikke skryte på meg det samme, men hadde en god dupp etter middag da :p
 
Gått tur i dag også :)
Langsomt, men tur er bedre enn ikke tur!
 
Skulle egentlig være med på trening på jobben i dag kl 08 (vi har bootcamp med kollegaer hver tirsdag), men jeg var så kvalm at jeg hadde mer enn nok med å komme meg til jobb i det hele tatt :(

Jeg tenker at disse ukene med kvalme må jeg bare holde ut, spise mest mulig sunt og bevege meg når overskuddet er der, men mest av lytte til kroppen :Heartred
 
Eg tenker eg skal "avsukres" frå i morgon. Det er uansett ikkje noko bra med alt dette sukkeret - utanom at sjokolade er så altfor godt. :) Tenker mykje grønsaker, frukt, nøtter, fisk. Håpar å gå ned litt no første trimester - for at det ikkje skal bli altfor gale i enden av dette svangerskapet. Har ikkje tenkt å aktivt telja kaloriar, men gje kroppen betre byggesteiner enn sukker og raske karbohydrater.
 
Back
Topp