Strikke/hekle tråden...

Nå blir det stikkontakt på meg vet jeg, jaggu skal jeg prøve, å får jeg ikke til blir det sikkert kasta i veggen, så prøver jeg på nytt:)) Er det noen garn som er bedre enn andre, likte fargen på det merinoull garnet, og er det noen spesielle strikkepinner man må ha?? Gleder meg til å prøve:))) Skal legge ut bilde av mesterverket når jeg er ferdig Hehe:)))
 
Det står vanligvis på papiret på garnet hvilken pinnestørrelse du skal bruke. Jeg er ikke alltid så nøye på det, men det kan jo føre til at det du strikker blir mindre eller større /løsere eller fastere i fisken. Anbefaler å strikke med tykt garn hvis du er nybegynner og har liten tåmodighet ;) Små pinner kan være litt pirk, og tar lengre tid  - men det blir jo fint.

Ellers kan du jo se om garnet kan kan vaskes i maskin, det er jo en fordel når man strikker til barn. Finnes endel garn som er spesielt laget til babystrikk.

Har du tilgang til en hobbybutikk kan de gi mange tips det. Lykke til :)
 


Juni86 skrev:
Uææææh Noen som kan lære meg sånne ting som dette??? Jeg aaaaner jo null om dette:( Jeg har liksom hatt hobbyer som snowboard osv men aldri satt meg ned å lært dette, for har sett i sånne blader osv men skjønner jo ikke opp ned på det:(


Vil også si at det går fint an å lære seg selv i voksen alder :) Inntil et år siden kunne jeg kun strikke rett, og kanskje felle. Lært litt ved å søke på youtube. Og så finnes det jo bøker for nybegynnere. Er jo egentlig bare å ta skritt for skritt, selv om jeg fortsatt ar litt "voksesmerter" når jeg prøver meg på helt nye teknikker.. Men det gir en mestringsfølelse å se at jeg også kan lage ordentlig ting - det hadde jeg aldri trodd! 

Ps! Pledd er jo et fint sted å begynne, da trenger du jo nesten ikke følge noen gresk oppskrift ;)
 
En må bruke 100% ull til toving. Og ikke Superwash, det tover ikke. ( sur erfaring)

Jeg bruker mye fritidsgarn til labber og pt2 garn til votter...

Mor Aase garn fra Rema eller europrisgarn funker også veldig bra:)

Gleder meg til bilder.. :)
 


CasMal skrev:
Sikkert et dumt spm, men har ikke tovet så mye... Men kan man Tove all slags garn?? Eller er det spesielle garntyper som må til??:) Evt hvilken?? :)


Det er ingen dumme spørsmål :D

Ofte står det på garnet at det kan toves.

Det eneste jeg vet er at superwash garn tover IKKE.
Resten av ullgarn tover vel....?

Østlandsgarn fra nille tover. Jeg har brukt det til sitteunderlag.
 


blingbling skrev:


Moderator Marthe skrev:
Flinke dere er :D

Jeg strikker litt her og litt der, alltid flere prosjekter på gang.

AKkurat ferdig med en dorthe genser til meg selv.
Strikker luer til barna, de skal broderes med angry birds:D. Har 3 luer med dusk på som jeg har strikket som trenger fleece innvendig, for garnet klør :S

Så holder jeg på med kjøkkenkluter. Et evighetsprosjekt.
Så strikker jeg på et skjerf til meg selv.

Til jul skal jeg strikke marius trekk til tennbrikettene, og mariustrekk til 3l pappvin.

Planen er også å få begynt på mariusgenser til barna :D 3 stk.

Så nok av prosjekter å gang :P


woooooow... Det var mange prosjekter det:)))  Bilde hadde vært gøy:) Fått litt inspirasjon:))))

Jeg har flere prosjekter jeg også. Kjøkkenkluter, 2 forskjellige tovalabber og mor Signe teppet. Veldig kjekt med variasjon. 

Kjøkkenklutene er evighetsprosjekter ja. Har ferdig en, og nesten ferdig med en til.  Utrolig gode kluter, men jeg syns det er kjedelig å strikke de..  Jeg er litt rar sånn, men jeg liker best strikkeprosjekter der en nesten bare strikker rett... :)

Ja jeg veit.
Altfor mange prosjekter på gang :S

Jeg får ikke til å legge ut bilder her selv, men når forumet går over på det NYE, da klarer jeg det :D
For da kan jeg gjøre det på gamle måten som jeg gjorde tidligere :D
 
Dytt
 
Kjekt med mange prosjekter, blir variasjon da..

Jeg skal snart begynne å strikke votter nå. Har 3 tantebarn som skal få tovavotter til jul fra meg. 

Skal strikke de i nøytral farge, og filte mønster på de etterpå. Kjøpte meg filtenål for ei stund siden, og det er veldig kult å holde på med:)
 
[INDENT][B]blingbling[/B] skrev: [INDENT] [B]Litamora[/B] skrev: Her strikkes det lappeteppe av restegarn, som skal toves etterpå:) også hekkles det grytekluter:) men pga veldig dårlig form går det veldig tregt:/[/INDENT] Åhh, det har jeg lyst til å gjøre også. Hvilket type garn bruker du og hvor mange masker/hvor stor er lappene? Strikker du en og en lapp, eller strikker du lappene i remser?[/INDENT] Jeg strikker med nepal og pinne 3,5:) legger opp 30m og strikker 30 riller:) skal sy de sammen etterpå og hekkle en kant rundt:)


Takk for svar. :) Jeg har mye fritidsgarn liggende, så lurer på om jeg skal prøve meg på å lage et teppe med diverse farger fra det.
 


Moderator Marthe skrev:


CasMal skrev:
Sikkert et dumt spm, men har ikke tovet så mye... Men kan man Tove all slags garn?? Eller er det spesielle garntyper som må til??:) Evt hvilken?? :)


Det er ingen dumme spørsmål :D

Ofte står det på garnet at det kan toves.

Det eneste jeg vet er at superwash garn tover IKKE.
Resten av ullgarn tover vel....?

Østlandsgarn fra nille tover. Jeg har brukt det til sitteunderlag.



. Da skal jeg komme meg på Nille og få kjøpt østlandsgarn:) Tusen takk :)
 
Har ikke fått strikket noe den siste uken pga vært syk, og er syk og klarer ikke å strikke. Blir for slitsomt.. haha

Men, så snart jeg er i form igjen blir det full gass på strikkinga:)

Hvordan går det med dere andre da??
Noen som har lyst til å legge ut noen bilder da??? :)
 
Hvordan går det med strikkinga da damer?
Og enn dere som skulle begynne å strikke?

Jeg har nå 2 par firkanttøfler og ett par tova votter i vaskemaskinen til toving. Spennende. 
Det ene paret tova tøfler og vottene  er julegaver. Håper bare de blir fine :)
Det siste paret tovatøfler er jeg litt usikker på. Både str, og hvordan det blir. 

Så hvordan går det med dere?

 
Her strikkes det lappeteppe av restegarn, som skal toves etterpå:) også hekkles det grytekluter:) men pga veldig dårlig form går det veldig tregt:/
 
Her er jeg ferdig med en strikkejakke til bebisen. Blei ferdig med å strikke den for ei stund sida, men nå ligger den der og har bare ett erme... Er så kjedelig å montere! Ellers holder jeg på med en lego ninjago-figur til nevøen min på snart sju. Har tatt utgangspunkt i ei oppskrift på dokker, og lagt til ei hette selv. Tror den blir bra når jeg får på øyne :)
 


Litamora skrev:
Her strikkes det lappeteppe av restegarn, som skal toves etterpå:) også hekkles det grytekluter:) men pga veldig dårlig form går det veldig tregt:/


Åhh, det har jeg lyst til å gjøre også. Hvilket type garn bruker du og hvor mange masker/hvor stor er lappene?
Strikker du en og en lapp, eller strikker du lappene i remser?
 
Siden sist har jeg strikket et skjerf til meg selv. Legger bare opp 40 masker og strikker frem og tilbake til jeg har en lang tarm, syr den sammen. Tvinner den to ganger rundt hodet :D Akkurat til dette skjerfet har jeg brukt master alpakka fine og kid mohair. To tråder av hver. Holder på med et skjerf til, bruker da Master alpakka og Silk. To tråder med silk. Garnet er kjøpt i Tyrkia :D [URL]http://www.iceyarn.com[/URL]


Høres spennende ut. Har veldig lyst til å se :)
 
Her går det treeegt... Har vært så ekstremt kvalm de siste dagene at jeg har liggi rett ut fra morgen til kveld:( håper det går fort over sånn at jeg orker å strikke videre:):)
 
Her er jeg ferdig med en strikkejakke til bebisen. Blei ferdig med å strikke den for ei stund sida, men nå ligger den der og har bare ett erme... Er så kjedelig å montere! Ellers holder jeg på med en lego ninjago-figur til nevøen min på snart sju. Har tatt utgangspunkt i ei oppskrift på dokker, og lagt til ei hette selv. Tror den blir bra når jeg får på øyne :)

Åhhh, høres kult ut.. kan du ikke legge ut bilde da.. har veldig lyst til å se :)
 

Nå holder jeg på med en ull bukse, første gang jeg prøver å strikke et slikt type plagg...eller det jeg har strikket tidligere er vel stort sett tøfler med rillestrikk. Har strikker Dorthe genser til meg selv, så ble det å prøve ullbuksa.

Tidligere harj eg vel heklet mest for syntes strikek var så vrient, men da jeg skjønte logikken med hekle så er det nå lettere å strikke :)

 
Åhhh, høres kult ut.. kan du ikke legge ut bilde da.. har veldig lyst til å se :)


Jeg skal se om jeg får tatt bilde etterpå :D

Jeg har ikke strikket de siste dagene. Har strikket på meg smerter i skulderen :(
Så håper jeg bare blir bra nok til å bli ferdig med det jeg MÅ ha ferdig til jul.
 
Siden sist har jeg strikket et skjerf til meg selv.
Legger bare opp 40 masker og strikker frem og tilbake til jeg har en lang tarm, syr den sammen. Tvinner den to ganger rundt hodet :D
Akkurat til dette skjerfet har jeg brukt master alpakka fine og kid mohair. To tråder av hver.

Holder på med et skjerf til, bruker da Master alpakka og Silk. To tråder med silk.

Garnet er kjøpt i Tyrkia :D
http://www.iceyarn.com

 
Her har jeg ikke begynt å strikke enda, je er ikke så glad i å strikke, men kan det. Men skal strikke en ting;) men vil vite kjønn først:) har mange som strikkert til barna mine:) og søsteren min skal hekle vognteppe av bestemorsruter:)
 


blingbling skrev:


Litamora skrev:
Her strikkes det lappeteppe av restegarn, som skal toves etterpå:) også hekkles det grytekluter:) men pga veldig dårlig form går det veldig tregt:/


Åhh, det har jeg lyst til å gjøre også. Hvilket type garn bruker du og hvor mange masker/hvor stor er lappene?
Strikker du en og en lapp, eller strikker du lappene i remser?



Jeg strikker med nepal og pinne 3,5:) legger opp 30m og strikker 30 riller:) skal sy de sammen etterpå og hekkle en kant rundt:)
 
Åhhh, høres kult ut.. kan du ikke legge ut bilde da.. har veldig lyst til å se :)
Huff, går litt treigt med monteringa og detaljene... Men skal få lagt inn bilde når jeg er ferdig :)
 


blingbling skrev:


Det var mange prosjekter ja:))))
Hvilket garn og farge strikker du mor signe teppet i da?


Dårlig å sjekke svar her... strikker det i offwhite. Så skal jeg heller lage et rosa om vi trenger i ny farge ;) Blå tepper har vi i lange baner!
 
Nettopp ferdig med Tjukk vridd hals til meg selv fra Pickles. Har begynt å strikke Arne og Carlos dress til frøkna på 1 år (strikking i str 2). Tenkte også å begynne til babyen etter jul siden jeg har strikket 2 gensere, 2 ullbukser og luer til tantebarna som måtte bli ferdig før/til jul.
Gleder meg mest til å strikke hentesett. Har et barn fra før og var så fornøyd med hentesette jeg strikket til henne. Håper jeg får til et like fint, men ikke minst praktisk denne gangen. Vi brukte det så mye den første måneden etter nr 1, men hun ble jo født i oktober, med juni barn blir det kanskje noe i bomull.
Tar gjerne imot oppskrifts tips!
 
Har strikka og sydd en bilstolpose til lille gull i flettestrikk :) når vi har fått vite kjønnet så skal jeg strikke en vogn pose i flette strilkk, rosa eller blå :) nå holder jeg på med en Bleiepose i flettestrikk :) har fått litt flette dilla! Det er så fint ;D
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    569,7 KB · Visninger: 42
Tenkte jeg skulle prøve meg på denne:) er i hvertfall begynt, så får vi se hvordan det går:)
image.jpg
 
Her er ninjagoen jeg ga til nevøen min til jul :) Bedre seint enn aldri!

Sent from my GT-S5360 using BV Forum
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1356707514251.jpg
    uploadfromtaptalk1356707514251.jpg
    50,4 KB · Visninger: 42
Strikker ikke selv, men svigermor ha begynt på dette hentesettet. :) Blir hvir jakke istedenfor blå, også blir det en liten prinsekrone nederst på siden av jakka, og prinsekrone istedenfor sau på buksa. :D
 

Vedlegg

  • strikk.pdf
    183,7 KB · Visninger: 10
Back
Topp