trallemamma
Gift med forumet
Jeg er glad for at det foreløpig ikke er obligatorisk bhg for alle barn jeg (selv om man får svi for å være hjemme og ta seg av dem i form av mye dårligere økonomi da). Jeg ser de fleste skriver 2 ting: 1)Barna trenger å bli aktivisert i bhg, og 2) man vil selv bli kjent med den nye babyen i ro og mak. Nr 1 - Samfunnet har gjort en stor og god jobb som har klart å overbevise nesten samtlige mødre om at de selv ikke klarer å finne på nok for sine egne barn (da tenker jeg mest på de mellom 1-3, eldre har litt mer behov - da må man legge litt mer innsats i det (noe som også er fullt mulig)). Synes det er trist, da de i den aldersgruppen virkelig mest bare trenger en nær omsorgsperson med litt interesse for dem for å ha det topp (har snart 4 barn, så ja litt erfaring). Nr 2 - dette er vel det jeg synes er tristest. Med tankene om bhg i samfunnet er det én meget glemt tanke, og det er søskenforholdet!! Man vil ha tid uten søsken til å bli kjent med baby.. Men dynamikken og søskenforholdet de som søsken får, blir uten tvil fra min side, mye sterkere og bedre når de får tid til å bli kjent.. De barna som kun har 2-3 timer på ettermiddagen hjemme, der de er slitne etter en lang dags lek, og man både skal ha kvalitetstid med mor og far, spise middag og kvelds før man sover, der er det lite tid til å skape det samme båndet med en ny bror/søster! Når det er sagt: jeg må presisere at det er stor forskjell på å være i bhg og være i bhg (hvor mange timer/dager), og fra situasjon til situasjon. Alt er ikke svart/hvitt, det vet jeg. Skjønner at dersom et barn har begynt i bhg allerede, ville det mest sannsynlig være klokt at det får fortsette der selv når et søsken blir født. MEN synes det er trist at så mange barn er alle dagene, og like lange dager! Jeg tror personlig at det beste da for alle parter måtte være som ei annen her skrev, at barna hadde vært noen få (2-4) timer feks 3 dager i uka, men også fikk mye tid hjemme sammen med babyen. Og de på 1-2 år tror jeg kunne ha godt av å være hjemme så og si hele tiden uansett, lett det blir mer sjalusi overfor lillesøsken når mamma "foretrekker nye babyen istedenfor meg". Tror de minste lett kan føle det, selv om de ikke sier det.