Storesøsken i barnehagen når mor er hjemme i permisjon?

Gravidstudine

Flørter med forumet
Dere somhar vært/er/skal være hjemme i foreldrepermisjon med nytt barn og har eldre barn i barnhage, beholder dere barnehageplassen? Da jeg fant ut at jeg ventet en til, så tenkte jeg umiddelbart at jeg kunne ha begge de små hjemme, men så kom jeg til å tenke på at det kanskje både blir kjedelig for 2-åringen og tungt for meg mtp. søvnløse netter osv. Hvordan har dere som har vært i samme situasjon tidligere gjort det?
 
Jeg tørr ikke å risikere å miste barnehageplassen i den barnehagen vi har!
Og jeg tenker at eldste fortjener barnehagen mens jeg er hjemme med lille. Da får han beholde sine rutiner, og ikke alt blir forandret med et søsken :) og ja, som du sier, d blir jo enklere mtp søvn også!
 
Venter nr 2 i juli, da er storebror 3 år. Kommer til å ha ham i barnehage, men heller ha kortere dager/fri når det passer. Husker godt hvor mye en nyfødt/liten baby kan kreve i perioder, så ser for meg at det er godt å kunne vie dagtid til amming, soving og gode turer med bikkja uten å tenke på så mye annet. Så får vi heller ha kvalitetstid med storebror så ofte vi kan ellers. Nå er min en trygg unge som trives i barnehage da. Og husker jo hvor godt det var å ha en rolig babytid med storebror hvor vi kunne delta på aktiviteter om vi ville eller bare ligge i senga og sove/amme hele dagen uten forstyrrelser, det fortjener jo småsøsken å få oppleve den roen litt av og :)
 
Venter nr 2 i juli, da er storebror 3 år. Kommer til å ha ham i barnehage, men heller ha kortere dager/fri når det passer. Husker godt hvor mye en nyfødt/liten baby kan kreve i perioder, så ser for meg at det er godt å kunne vie dagtid til amming, soving og gode turer med bikkja uten å tenke på så mye annet. Så får vi heller ha kvalitetstid med storebror så ofte vi kan ellers. Nå er min en trygg unge som trives i barnehage da. Og husker jo hvor godt det var å ha en rolig babytid med storebror hvor vi kunne delta på aktiviteter om vi ville eller bare ligge i senga og sove/amme hele dagen uten forstyrrelser, det fortjener jo småsøsken å få oppleve den roen litt av og :)

Sant, godt å høre at andre tenker likt som meg. Merkelig at jeg kjenner på litt dårlig samvittighet for å levere storebror i barnehagen når jeg selv skal være hjemme, selv om jeg vet at han stortrives der og jeg helt oppriktig mener at han får en bedre dag av å ha noen timer sammen med vennene sine og få være ute. Det blir jo vanskelig for meg å ta med storebror på ordentlig tur og uteaktivitet med et spedbarn som krever sitt, og som du sier, så har jo den nye babyen sine behov også. Kanskje det blir lettere på samvittigheten når lillebror faktisk er her... Takk for svar i alle fall :)
 
Jeg sendte eldste i barnehagen da jeg gikk hjemme med lillebroren. Var utrolig godt og så hadde eldste en dag fri i uken, om det ikke var to. Husker ikke.
 
Vi venter nummer to i april. Har absolutt ingen planer om å ta eldste som da er to ut av barnehagen. Mye bedre for han å være med vennene sine og få utfoldet seg enn å skulle være hjemme med en mor med søvnmangel som hele tiden må ta seg av babyen. Har blitt så dårlig stemning hver gang jeg har forsøkt hente tidlig at jeg nok står over det også. Gutten trives virkelig godt i barnehagen og synes ingenting om en mamma som kommer før tiden og avbryter høytlesning, husking, disko, hyttebygging eller annet gøy de gjør på ettermiddagen.
 
I har hatt eldre søken i bhg begge gangene.

Med barn nr 2, fordi eldste begynte i bhg når jeg var gravid og hadde gått der er halvt år. Det var for hans tilvenning og trygghet i tillegg til trivsel og ro for meg og babyen, rett at han fortsatte i bhg. Tenkte likevel en del på det. Hentet tidelig og leverte sent da en del.

Med barn nr 3 gikk eldste på skolen. Og Sfo For han ville. Det vsr der han hadde vennene sine. Hentet tidlig. Mellomste gikk da siste år i bhg og førskoleåret syntes jeg var viktig at hun fikk gå der, rett og slett.
 
Vi hadde ikke overlevd som familie uten barnehageplassen!

Ungene er vidt forskjellige, og toåringen har kjedet seg i helgene fram til nå egentlig. Nå er babyen 5 mnd og er litt mer «med» og responderer på det storesøster gjør. Men han er jo fortsatt for liten til å være ute i timesvis og leke, han klarer kanskje 20 min mens storesøster helst skal spise alle måltider ute og ikke gjøre noe annet inne enn å skifte bleie.

Minstemann sover ikke på natta, så jeg må sove på dagtid samtidig som han for å ha energi og overskudd til å leke med storesøster når hun kommer hjem fra barnehagen. De dagene jeg har begge hjemme alene (planleggingsdager, karantene etter sykdom osv) har jeg konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke har mulighet til å gi begge ungene så mye fokus og oppmerksomhet som de ønsker.

Eldste vil helst i barnehagen og blir sur hvis vi leverer etter frokost eller henter så tidlig at hun egentlig ikke er ferdig med alt hun hadde lyst til å gjøre.
 
Min gutt var 22,5 mnd når minsten kom. Hadde ikke klart å hatt han hjemme sammen med babyen. Han var helt turbo og aldri i ro. Det var mer enn nok å være alene med begge to på dager mannen var borte hele "helgen"
Men selv om han gikk i barnehagen så leverte jeg han veldig sent..
det er ganske stor forskjell på barn og deres behov. Hadde jeg hatt en ny baby nå, så hadde jeg antagelig hatt frøkna på snart 2 år hjemme. Hun er en veldig rolig jente som jeg er litt bekymret for og gjerne litt overbeskyttende for. For henne har jeg litt dødsangst..når man opplever episoder med sitt eget barn hvor barnet blir bevistløs over tid. Ingen kontakt og man ikke vet hvordan det vil gå. Det setter seg hos foreldre. Så av spesielle årsaker ville jeg hatt det ene barnet hjemme i en permisjon men ikke det andre... også vanskelig å vite hvordan det nye barnet er også. Mitt første barn sov aldri på dag. Når ettermiddagen kom så var jeg utslitt, med nr 2 var alt enklere.. enklere baby.
 
Eldste har gått i barnehagen nå mens jeg har vært i permisjon :) Hadde nok ikke klart å ha hun hjemme.. Hvertfall mtp energi, lek og læring :)
 
Vi beholdt også bhg til eldste da han ble storebror. Han var 3, og hadde fått mange venner bhg.

Jeg tenker at baby nr 2 også har rett på en barseltid som første hadde, uten at man skal ha dårlig samvittighet for det.

Man klarer ikke gi et eldre barn det samme som bhg kan når man har en baby å ta vare på i tillegg.

Jeg er barnehagelærer selv, og har hatt mange oppigjennom der foreldre er i perm men beholder plassen på eldste barn.
Har aldri sett ned på dem for å gå hjemme og sende eldste barn i bhg. [emoji4]
 
Sønnen min skal fortsette i barnehagen. Han er 3,5år når den lille kommer. Jeg tenker at det er det beste for både han og lillesøster/lillebror. Den nyfødte skal få min oppmerksomhet og en mamma som ikke er helt fullstendig utslitt, og storbror skal slippe å gå hjemme å ta hensyn til babyen og mine behov hver dag. En aktiv, sosial gutt som stortrives i barnehagen. Hadde nok blitt kjedelig å gå hjemme for han. Husker også fra forrige permisjon hvor sliten og hvor lite søvn det ble på meg, så når babyen sover skal jeg hente meg inn har jeg tenkt
 
Mi på 3,5 fortsatte i barnehage, noe annet var ikke snakk om. Vi tok unna sommerferien hennes ekstra tidlig så hun skulle være i barnehagen etter fødsel.

Alle barn er forskjellig, men jenta vår er veldig energisk og aktiv og også veldig viljesterk og sta, og går på veggen hjemme. Hun elsker barnehagen og har mange venner der, og gleder seg alltid til å dra dit. Og spør i helgen om hun skal dit i dag? Det er en fulltidsjobb for én person å være hjemme med henne. Da lillesøster hadde kolikk besto helgene stort sett i at mannen måtte løpe rundt med storesøster på lekeplasser osv. mens jeg måtte være med lillesøster som ble ammet hver halvtime sånn ca.

Nå når hun nærmer seg fire er hun i en skikkelig ufordragelig fase. Sier nei til alt og skal teste alle grenser hele dagen. Må være ærlig å si at jeg gleder meg til mandagene... :-/ prøver så godt vi kan å være tålmodige og pedagogiske, og å gjøre hyggelige ting for storesøster (i den grad vi klarer på så lite søvn, babyen holder oss våken om natts og storesøster vekker oss i femtiden....) men vi blir helt utslitt. Hun har uendelig energi på å trasse på ALT. Når hun ikke trasser er hun en herlig jente
 
Vi har ikke barnehage overhodet til vår 3,5-åring, og stortrives med det. Men et barn som er vant til (og trives i) barnehage hadde jeg nok fortsatt å sende dit, selv i permisjon.
 
Storebror var 15 mnd når lillesøster kom til verden. Han hadde akkurat begynt i barnehagen. Noe jeg var sjeleglad for. De første mnd var preget av lite søvn, pumping (kunne ikke amme pga prematur sugesvak baby) og vende storebror til det nye familiemedlemmet. Hadde ikke klart å dekke begge sine behov. Storebror stortrives i barnehagen så han har det mye bedre der.
Jeg kortet heller ned antall timer han er der. Leverer 9.30 og henter 14.30. Nå er lillesøster blitt 14 mnd og det er bare koselig å ha begge hjemme. De har fremdeles ulike behov, men gapet er ikke så stort som i begynnelsen. Har derfor storebror hjemme 1 dag i uka (hatt det siden i sommer). Nå begynner jeg å jobbe fullt fra des så da blir det barnehagen på begge.
 
Hadde hu i bhg. Hu var 5 år. Hu ville mye heller der enn å værr hjemme med en syk mamma. Jeg ble ganske dårlig etter fødsel.

Tok heller fridager når vi ønska
 
Følte på det samme selv, da vi skulle ha nr tre gikk vi ned til 60% plass. Men det ble bare krøll. Fra å elske barnehagen, ble det krise å levere i bhg, de ville bare være hjemme. Og det var egentlig ikke så gøy heller, fordi babyen sine behov måtte komme først. Så gikk tilbake til full plass og heller korte dager, og fri når det passet, det funket best for oss.
 
Min skal i barnehagen selv om han blir storebror :) Barnehagen er hans pedagogiske arena og et sted han liker godt å være og har stor glede i og nytte av. Ser ingen grunn til å frarøve han det! Og spesielt ikke akkurat når han blir storebror, det er omveltning nok. Ville aldri klart å lage et like godt opplegg for han her hjemme. Han kommer selvsagt til å få noen fridager og trenger ikke ha lange dager hele tiden. Da kan han få med seg masse i barnehagen, men også ekstra tid med babyen og meg innimellom. Den nye babyen skal også få en del barsel tid alene med meg og jeg trenger også tid etter fødsel til å hente meg inn, samme etter netter med mindre søvn
 
Back
Topp