Storesøsken i barnehagen når mor er hjemme i permisjon?

Smak og behag. Jeg kjøper ikke den at eldste kjeder seg hjemme med mor og baby. Det blir hva man gjør det til.

Jeg hadde begge to mine tette hjemme, (skiller 15 mnd på de) til eldste begynte i bhg når han var 2,5 år. Da gikk han i 50% ett år, så begynte nestemann og begge gikk 50% ett år til før de gikk fullt. Vi som foreldre snakket om dette allerede før ungene ble produsert at vi ønsket at de var hjemme lengst mulig og ikke ble "institusjonert" før de "måtte"

Ja jeg fikk ikke gått på babysang eller babysvømming med yngste. Men det gjorde ikke store forkjellen i tilknytning og kos.
 
Jeg hadde begge hjemme!

Eldste var 18 mnd når minste ble født. Og hun hadde enda ikke begynt i bhg.
Hun startet 80% i bhg når minste var 9 mnd gammel.

-Det gikk, men jeg var kjempe sliten.
Noen dager var helt kaotiske, mens andre dager var idylliske!

Mannen jobber mye, og er ofte ikke hjemme før barna er lagt for kvelden. Og han må reise til jobb kl.05, så alt på nettene må jeg ta selv.
Hadde han hatt en " vanlig " 7-3 jobb, trur jeg ikke det hadde vert så stress, for da kunne vi delt på alt på ettermiddag og kveld.

Jeg angrer ikke på at jeg hadde begge hjemme, for det var helt klart mest gøy!

Minste er 11 mnd og skal starte i bhg om 2 mnd.

Vi ønsker oss ett til barn i slutten av 2019, og da kommer begge de eldste til å gå i bhg 80% trur jeg!

Føler jeg gikk litt glipp av en del med minste. Følte ikke jeg ble skikkelig kjennt med han før storesøster startet i bhg og vi fikk litt alenetid.
-Samtidig som barna har ett så nært og tett bånd, som jeg ikke trur de ville hatt om hun gikk i bhg.

Fordeler og ulemper med begge deler.
 
Sender eldste i bhg, ja. Men har en dag i uken der vi spiser frokost sammen og han leveres til lunsj.
 
Kommer litt an på hvor stor aldersforskjell det er mellom barna.
To år mellom mine, og jeg hadde begge hjemme.

Personlig synes jeg ikke noe om barn under 3 år i barnehage...

Hadde sendt barn over 3 år i barnehage et par dager i uka mens jeg hadde permisjon.
Da har de godt av å leke litt med barn på samme alder, et par timer om dagen.
 
Smak og behag. Jeg kjøper ikke den at eldste kjeder seg hjemme med mor og baby. Det blir hva man gjør det til.

Jeg hadde begge to mine tette hjemme, (skiller 15 mnd på de) til eldste begynte i bhg når han var 2,5 år. Da gikk han i 50% ett år, så begynte nestemann og begge gikk 50% ett år til før de gikk fullt. Vi som foreldre snakket om dette allerede før ungene ble produsert at vi ønsket at de var hjemme lengst mulig og ikke ble "institusjonert" før de "måtte"

Ja jeg fikk ikke gått på babysang eller babysvømming med yngste. Men det gjorde ikke store forkjellen i tilknytning og kos.

Har 15 mnd mellom mine og tror ikke nødvendighvis at storebror hadde kjedet seg hjemme, men jeg ville hatt problemer med å dekke hans behov når jeg de første mnd var lenket til sofaen enten med brystpumpe eller en baby. De første tre mnd sov jeg maks to timer tilsammen på natta og det ville vært umenneskelig å skulle klare å tilrettelegge/aktivisere storebror og samtidig ivareta lillesøster sine behov. All ære til de som får til det den første tiden. Var hjemme med begge to i sommer og storkoste meg, men da var lillesøster 10-11 mnd og hadde innarbeidet mat og søvnrutiner som frigjorde tid til storebror.
 
Vi har hatt vår sønn i barnehagen hver dag siden hans lillesøster ble født i november i fjor. Jeg kunne ikke hjulpet ham siden han ligger etter hans andre barn på hans alder. Han får hjelp i barnehagen. (bortsett fra når han har vært syk)

Det var ganske slitsom å være hjemme med 2 barn, når begge krevde hver sitt. Så ville jeg anbefalt at en storebror/storesøster er i barnehagen.
 
Her går de to eldste i barnehage. De stortrives i barnehagen. De hadde kanskje ikke kjedet seg hvis de var hjemme med meg og lillebroren, men jeg hadde ikke klart å aktivisere de nok og samtidig ivareta alles behov tror jeg. Det hadde blant annet blitt mye krangling om de samme lekene osv. Begge to, men spesielt eldstemann er en skikkelig utegutt og jeg hadde ikke klart å ivareta det behovet når babyen ikke liker å ligge i vogn
Men de får kortere dager og fri en gang i blant da
 
Her starta eldste i bhg når jeg begynte permisjonen med yngste. Er så godt å få noen timer med baby før begge gutta er hjemme samtidig. Spesielt siden nesten 2 åringen er i fyr og flamme hele dagen. Og han trives så godt i bhg at jeg angrer ikke på valget vi tok.
 
vi beholder bgh plassen, tenker han skal få kortere dager inni mellom men han har vennene sine der og trenger mer enn meg og baby å forholde seg til... vi omgåes ikke mye barn på fritiden heller så viktig å holde på det nettverket for ham... han blir fire da han blir storebror
 
Min er nesten 3 år når han blir storebror, og skal fortsette som vanlig i barnehagen :) Der storkoser han seg med både voksne og barn, og får vært masse ute og opplevd nye ting.
Jeg vil veldig gjerne ha rolige dager hjemme med lille når han kommer, kunne sove når han sover og gi han full oppmerksomhet, det hadde ikke gått om storebror med all sin energi hadde vært hjemme og måtte blitt aktivisert hele dagen :)
 
Jeg hadde begge hjemme i permisjonen min, men hvis frøkna allerede hadde begynt i bhg før lillebror kom så hadde jeg ikke tatt henne ut av bhg :)
 
Smak og behag. Jeg kjøper ikke den at eldste kjeder seg hjemme med mor og baby. Det blir hva man gjør det til.

Jeg hadde begge to mine tette hjemme, (skiller 15 mnd på de) til eldste begynte i bhg når han var 2,5 år. Da gikk han i 50% ett år, så begynte nestemann og begge gikk 50% ett år til før de gikk fullt. Vi som foreldre snakket om dette allerede før ungene ble produsert at vi ønsket at de var hjemme lengst mulig og ikke ble "institusjonert" før de "måtte"

Ja jeg fikk ikke gått på babysang eller babysvømming med yngste. Men det gjorde ikke store forkjellen i tilknytning og kos.

Du kjøper ikke den? Jøss, for en ting å si da... mine er det 18 mnd i mellom, lillebror sov knapt på dagtid og trengte MYE oppmerksomhet, storesøster er i overkant aktiv og hadde garantert blitt satt forran tv’n eller pad fordi jeg måtte ta meg av lillebror. Tenker det hadde blitt kjedelig for henne. Vi kunne jo funnet på noe men hvor koselig er det for storesøster å gå tur eller leke i hagen med en hyldende lillebror i vogn eller bæresele? Tipper hu ikke hadde digga det akkurat. Så ja, det blir hva man gjør det til men noen ganger kan man ikke gjøre det til noe annet enn å trøste en baby og det er ikke morro for en aktiv unge på 2 år[emoji6]
 
Jeg kommer definitivt til å beholde og bruke barnehageplassen dersom vi får et barn til, uten dårlig samvittighet. Erfaringsmessig er det mer enn nok å ta seg av en baby og jeg tror et barn som er noen år og er vant til barnehage har godt av å komme seg ut og leke og møte jevnaldrende. Man kan heller ta fridager i ny og ne.
Enig!
 
Ville beholdt bhg plass. Til barnets beste, og da mener jeg begge må man gjøre det som gir barnet gode foreldre og at barnet blir best ivaretatt. Det er jo naturlig vis forskjellig ifra barn/familie.
 
Eldste er i bhg og trenger det. Hun får heller kortere dager og fri når hun har lyst, men det er veldig sjeldent hun vil :) og jeg synes yngste fortjener å få den tiden på dagen alene med mamma.
 
Glad vi hadde barnehageplass til eldste da minste kom her! Han var skikkelig klistremerkebaby de første månedene, og jeg hadde kommet til å hatt så mye dårlig samvittighet ovenfor henne om hun var hjemme hele dagen.. Mye bedre for henne å få leke med vennene sine i barnehagen enn å gå hjemme med meg.

Men hun har korte dager og som regel bare 4-dagers uker [emoji4]
 
Eldste mi begynte i barnehagen når hun var 3 år, samtidig som broren på 1 år begynte i bhg, så for oss var det ikke noe tema.
Men hun gikk i barnepark 2 dager i uken da. Det var litt godt for henne å være med andre barn når det bare var baby baby baby hjemme
 
Vi har storesøsken hjemme en til to dager i uken nå med baby hjemme. Sier vi opp barnehageplassen på de elste så får vi dem ikke tilbake
 
Du kjøper ikke den? Jøss, for en ting å si da... mine er det 18 mnd i mellom, lillebror sov knapt på dagtid og trengte MYE oppmerksomhet, storesøster er i overkant aktiv og hadde garantert blitt satt forran tv’n eller pad fordi jeg måtte ta meg av lillebror. Tenker det hadde blitt kjedelig for henne. Vi kunne jo funnet på noe men hvor koselig er det for storesøster å gå tur eller leke i hagen med en hyldende lillebror i vogn eller bæresele? Tipper hu ikke hadde digga det akkurat. Så ja, det blir hva man gjør det til men noen ganger kan man ikke gjøre det til noe annet enn å trøste en baby og det er ikke morro for en aktiv unge på 2 år[emoji6]

Det er noen festlige holdninger ute blant folk :p
 
Han er i bhg. Men har korte dagar og ofte får han ein fri dag eller to i løpet av veka.
 
Back
Topp