Storesøsken i barnehagen når mor er hjemme i permisjon?

Det vil ofte være gunstig å holde på innarbeidet rutine på storesøsken når det kommer småsøsken. Det kan oppleves sårt å bli «fratatt» barnehagen, selv om foreldre gjør det i beste mening.

Jeg ville derfor beholdt bhg hvis barnet er vant til det og trives.
 
Dette har ikke jeg tenkt på engang. Selvfølgelig skal storebror være i barnehagen selv om vi er i permisjon, forstår ikke helt poenget med å ha han hjemme i noen måneder. Vi skal jo tilbake på jobb etter permisjon, ikke aktuelt med ny tilvenning da.
 
Veldig glad vi fortsatte å ha mini i barnehagen når lillebror kom[emoji5]
 
Hadde 50% så var veldig fint å få den kombinasjonen. Man trenger litt alene tid med babyen , samtidig så ville jeg ikke fryse eldste helt ut. Nå var det 18 mnd mellom dem , så 50 % var starten. Så når siste ble 2 år begynte begge 100% dette fungerte godt for oss i allefall :)
 
Vi beholdt også bhg til eldste da han ble storebror. Han var 3, og hadde fått mange venner bhg.

Jeg tenker at baby nr 2 også har rett på en barseltid som første hadde, uten at man skal ha dårlig samvittighet for det.

Man klarer ikke gi et eldre barn det samme som bhg kan når man har en baby å ta vare på i tillegg.

Jeg er barnehagelærer selv, og har hatt mange oppigjennom der foreldre er i perm men beholder plassen på eldste barn.
Har aldri sett ned på dem for å gå hjemme og sende eldste barn i bhg. [emoji4]

Godt å høre deg si det, jeg har sånne teite tanker om at kanskje de ansatte i barnehagen vil synes det er dårlig av meg å levere eldste i barnehagen når jeg uansett er hjemme! Men jeg burde kanskje ta en prat med dem slik at jeg kan droppe sånne teite tanker som helt sikkert er totalt ubegrunnede :)
 
Vi hadde 3 mnd ferie i sommer... en på 6 mnd og en på 2.5... aldri igjen. Det var såå koselig å ha toåringen sammen med meg hver dag, men hun trenger utfordringen barnehagen byr på, hver dag!
 
Vi beholdt også bhg til eldste da han ble storebror. Han var 3, og hadde fått mange venner bhg.

Jeg tenker at baby nr 2 også har rett på en barseltid som første hadde, uten at man skal ha dårlig samvittighet for det.

Man klarer ikke gi et eldre barn det samme som bhg kan når man har en baby å ta vare på i tillegg.

Jeg er barnehagelærer selv, og har hatt mange oppigjennom der foreldre er i perm men beholder plassen på eldste barn.
Har aldri sett ned på dem for å gå hjemme og sende eldste barn i bhg. [emoji4]

Som jeg skulle sagt selv, bortsett fra at jeg ikke er barnehagelærer :)
 
Godt å høre deg si det, jeg har sånne teite tanker om at kanskje de ansatte i barnehagen vil synes det er dårlig av meg å levere eldste i barnehagen når jeg uansett er hjemme! Men jeg burde kanskje ta en prat med dem slik at jeg kan droppe sånne teite tanker som helt sikkert er totalt ubegrunnede :)

Jeg jobber og i barnehage og dømmer ikke foreldre som sender i barnehage selv om de har person. Reagerer mer når den ungen blir henta fem minutter før stengetid nesten hver dag. Dette ser jeg unger ikke trives så godt med alltid.
 
Kunne ikke falt meg inn å latt en på 4 år være hjemme hver dag bare fordi jeg var hjemme. Han trives endelig i bhg og det er siste året hans før skolestart. Dessuten gikk dagene til meg og lillebror ut på å holde runder i huset med han i bæresjal, time etter time.
 
Han gikk ned fra 5 dager til 3 dager i uka, dette fungerer veldig godt for oss.
 
Godt å høre deg si det, jeg har sånne teite tanker om at kanskje de ansatte i barnehagen vil synes det er dårlig av meg å levere eldste i barnehagen når jeg uansett er hjemme! Men jeg burde kanskje ta en prat med dem slik at jeg kan droppe sånne teite tanker som helt sikkert er totalt ubegrunnede :)

Det er helt vanlig å se mødre komme i barnehagen og levere, med en bilstol med småsøsken i. Det er nesten ikke et barnehageår uten at det er en sånn. Så de tankene kan du trygt legge fra seg.
 
Kunne ikke falt meg inn å si opp barnehageplassen. Er helt krise om vi ikke får den barnehagen igjen senere da, for må kjøre om vi bytter barnehage, og det er kaos hver morgen på hovedveien. Uansett tror jeg den kommende storesøsteren har godt av å gå i barnehagen, jeg ser hvor lykkelig hun er og hvor godt hun går sammen med de andre barna. I tillegg merker jeg hun lærer enormt mye i barnehagen, i tillegg til at hun er veldig aktiv og nesten må slites ut litt, noe vi ikke får til hjemme. Jeg tror også det hadde vært utrolig tungt å ha henne hjemme sammen med babyen, for hun er høyt og lavt hele tida. En annen ting er at det er godt for henne å ha rutinene sine når hun plutselig ikke er eneste midtpunkt lengre.
 
Mine har vært i barnehagen selv om jeg er i permisjon :)
 
Mellomste er i bhg selv om jeg er i permisjon. Vi har gått ned til 80% nå det siste året, og så får han korte dager siden vi henter når eldste er ferdig på skolen. Han hadde 3 måneder sommerferie pga flytting, og det synes han ble for lenge når jeg ikke var i form til å gjøre så mye i svangerskapet.
 
Kommer helt klart til å fortsette å ha storebror i barnehagen når nestemann kommer. Han elsker barnehagen :) men det blir nok litt fri innimellom og ikke så veldig sen henting..
 
Har hatt begge mine eldste i barnehagen selv om de har fått småsøsken. Det tror jeg vi alle har hatt godt av :)
 
Han storkoser seg i barnehagen og jeg vil bruke tiden på å bli kjent med babyen uten en aktiv toåring som stjeler oppmerksomheten.
Så det siste jeg hadde gjort er å si opp plassen!

Aldri i verden om jeg får aktivisert og stimulert til samme læring han får i barnehagen.
 
Leah fortsetter i barnehagen om det blir søsken. Tiden hjemme på dagtid hvor vi kan gjøre akkurat hva vi vil er gull verdt, den vil jeg ikke miste med en eventuell baby til.
 
Vi sendte eldste i barnehagen. Hun hadde sitt siste år i barnehagen, og de hadde stort fokus på bokstaver og førskoleting. I tillegg slet jeg med smerter ved amming i flere måneder. Men hun fikk fri når hun måte ønske det. Kunne tenkt meg å ha henne mer hjemme egentlig, og hadde gjort det og hadde det ikke vært for smertene.
 
Back
Topp