Sender deg styrkeklemmer!!
Hvilke rutiner har dere når der gjelder søvn og mat? Det er jo veeeldig individuelt hva som fungerer fra baby til baby, og dere har sikkert prøvd det meste - men jeg vil gjerne komme med noen tanker/tips som har funket for oss - håper det går greit.
Fra dag én har jenta vår sovet natta rundt. Men fra og med 6 mnd, begynte hun å våkne på nettene. Vi har funnet ut at dette fungerer for oss: en hvil i 10-11 tiden, så ny hvil i 14- tiden. Noen ganger har hun enda en hvil i 16-tiden. Hun sover i 30 min til en time. Disse hvilene har hun ute i vogna, slik at det er forskjell på dagsoving og nattsoving.
Hver eneste kveld foregår på samme måte: Pappa tar kveldsstell i 18:30-19-tiden. Vi leser samme bok på senga hver kveld. Jeg ammer i søvn. Hun sover med pyjamas og sovepose fra easygrow. Jeg flytter henne inn på eget rom (f.o.m. 8mnd.). Hun våkner maks én gang per natt, da tar jeg henne inn til oss og samsover til vi våkner i 8-tiden. Dette har vært suksessoppskriften her, og vi har virkelig vært heldige med et "sovebarn".
Det er så mye som kan spille inn på hvorfor din datter våkner så ofte. Kan hun være overtrøtt, overstimulert, sulten, kald, varm? Har dere prøvd white noise?
Jeg ser du skriver at du blir vekket for å amme, men hva med morsmelk på flaske? Dere har kanskje begynt med fast føde nå, så dere kunne kanskje prøvd å utsette ammingen, og at pappa heller gi grøt eller annen mat mens du sover?
Håper det er greit at jeg spør! Jeg føler så med deg, og ønsker ikke at du brenner deg helt ut. Søvn er SÅ viktig
Jeg tror nok dere har hatt skikkelig flaks med hvilken baby som kom ut ja
Jeg drømmer ikke om at babyen skal sove natta gjennom, heller, men hadde blitt så fornøyd om hun kunne sove hvertfall 3-4 timer før hun våkner hvertfall èn gang i løpet av natta
Hun spiser når hun er sulten på dagtid, og sover som regel 3 lurer. Vi starter dagen på veldig ulike tider. Nå er klokka feks 5:30 og jeg sitter i senga og prøver å vugge henne for å sove mer. Frem til 6 mnd og 2 uker (man glemmer ikke sånne detaljer, haha) har jeg måttet bære henne i bæretøy omtrent
hver gang hun skulle sove. Kunne ikke legge henne ned sovende, da bare våknet hun, og umulig å få henne til å sovne i senga på dagtid. Måtte som regel også gå rundt for at hun skulle sove lenge nok. Vogn har hun ikke godtatt heller. Før hun plutselig over natta altså da ved 6mnd og 2 ukers som ved et trylleslag godtar å sovne i armkroken min og at jeg legger henne ned i senga vår. Nå kan hun også sove lenge i vogn uten å skrike seg gul og blå før hun sovner, men da må jeg trille konstant eller så våkner hun, men en av lurene er som regel på trilletur i vogna. I mange andre land enn Skandinavia sover jo ungene nesten ikke ute, så jeg tror ikke det at hun sover inne i senga på dagtid har noe å si. Vi har på white noise til alle daglurer og til kveldslegging, ja, det fungerer veldig bra
Hun tar ikke flaske, men i rett humør kan hun spise seg mett på grøt, så hun kan droppe en amming før hun legger seg til første lur ja. Men da må man ut og trille, og vi har en 3-åring også, så det blir til at jeg må våkne for å legge henne. Hadde for øvrig ikke disse problemene med 3-åringen min. Han sov nesten natta gjennom, våknet kun i 4-tida, frem til 5-6 mnd. Deretter var han ganske mye våken om nettene da. Men det gikk seg til, så jeg tenker det skal gjøre det med lillesøster også. Det er bare veldig slitsomt når hun sover så innmari dårlig og vi blir syke heele tiden. Tror ikke vi har vært friske mer enn et par dager om gangen siden august
Og jeg drar på meg alt som går når jeg sover så lite, blir normalt ikke syk hver gang ungen min blir det.
Det beste tipset til nå leste jeg i en annen tråd her, tror det var fra Dovendyr som også er i denne gruppa, og det er å stoppe å lete etter grunner til at babyen sover dårlig og bare «gi opp» å fikse det. Det blir min strategi fremover, for jeg har prøvd så mye forskjellig og det er ingenting som fungerer
ungen min er sta og hun har åpenbart ikke
lyst til å sove 3-4 timer uten å våkne. Hun lar seg merkelig nok ikke amme i søvn heller, det har hun aldri gjort, men når hun våkner på natta er det pupp hun skal ha. Også selv om hun tar smokk
Også må jeg bare legge med henne. Normalt har det gått fint å få henne til å sove rundt 18:30, også sover hun da til 05-06:30 med en Haug oppvåkninger. Men de siste kveldene nekter hun også å legge seg tidlig. Det får bare være. I går sto jeg opp med henne også bar pappaen henne i bæresjal til hun sovnet rundt 21:30 i stedet. Regner med hun også føler seg syk og at det er derfor, så jeg håper muligheten til å legge seg tidlig med henne skal dukke opp igjen.
Men takk for gode ord
Jeg skal vurdere å prøve sånn tyngepose, har vanlig nattpose, men utenom det tror jeg ikke at jeg får dette lille stabeistet til å gjøre noe hun ikke har bestemt seg for selv. Spent på 2-3 årsalderen med hun her for å si det sånn