Støttegruppe for oss som sover dårlig

Leste litt om søvn i går.. var et tips at man kunne legge inn «planlagte vekkinger ila natten». Hvis poden feks våkner alltid ved midnatt så kan man forsiktig vekke og feks gi mat en halvtime før, også utsette denne vekkingen gradvis slik at poden sover lengre og lengre... funker vel ikke på alle de 100000 oppvåkningene vi har, men kanskje så han sover litt lenger første soveperiode hvertfall.

noen som har prøvd dette ?
 
Leste litt om søvn i går.. var et tips at man kunne legge inn «planlagte vekkinger ila natten». Hvis poden feks våkner alltid ved midnatt så kan man forsiktig vekke og feks gi mat en halvtime før, også utsette denne vekkingen gradvis slik at poden sover lengre og lengre... funker vel ikke på alle de 100000 oppvåkningene vi har, men kanskje så han sover litt lenger første soveperiode hvertfall.

noen som har prøvd dette ?

Jeg ammer alltid når jeg legger meg, selv om hun egentlig sover da, og det forskyver første oppvåkning etter jeg har lagt meg hvertfall. Har prøvd å ikke amme når jeg legger meg, og da våkner hun mye tidligere for å spise :)
Men for resten av natta har jeg ikke forsøkt det, da det er ganske ustabilt når hun våkner.
 
Leste litt om søvn i går.. var et tips at man kunne legge inn «planlagte vekkinger ila natten». Hvis poden feks våkner alltid ved midnatt så kan man forsiktig vekke og feks gi mat en halvtime før, også utsette denne vekkingen gradvis slik at poden sover lengre og lengre... funker vel ikke på alle de 100000 oppvåkningene vi har, men kanskje så han sover litt lenger første soveperiode hvertfall.

noen som har prøvd dette ?
Jeg gjorde det med flaske! Ga hun mat mens hun sov før jeg la meg, også hadde jeg på alarm og ga hun mat før hun vanligvis våknet på natta. Det gjorde at hun sov hele natten uten å våkne. Vet ikke om det har sammenheng, men nå sover hun fra 1800-0600 uten mat.
 
Jeg har vent meg til dette og det er egentlig ikke et stort problem da vi sover litt utpå dagtid, men jaaa!! Min lille mann har vel sovet sammenhengende i mer enn fire timer én gang. På seks mnd. Mye pupp, og ofte lysvåken rundt midnatt. Noen ganger rundt 3. Hver dag inntas en stor, iskald energidrikk! Og den nytes. Skulle gjerne hatt to! Jeg har i tillegg en litt lei tendens med å ligge våken når mann og baby sover, jeg burde også sove da… Men. Det er jo veldig gøy å surfe på verdensveven og høre på pod/lydbok og ha litt alenetid.
 
Å, jeg skulle så ønske at vi kunne sove ut på dagtid. Babyen min sover aldri til lenger enn 7-7:30 og det er seint. Men alt fra at det er morgen mellom 05:30 og 06:30 er det vanligste :arghh: etter dette sover hun ikke noe annet sted enn bæresele eller i vugge om jeg gynger på den :hilarious:

men kjenner meg veldig igjen med det at det er vanskelig å sovne på kommando akkurat når baby sover. Jeg blir veldig våken om hun plutselig skal være våken midt på natta. Så da bruker jeg tid på å sovne og akkurat når jeg har sovnet dypt kan hun finne på å våkne igjen.
Jeg må nok øve på å legge meg enda tidligere, altfor deilig med litt alenetid på kvelden når ungene er i seng og roen senker seg. :wacky:
Ellers har jeg begynt å gå opp på soverommet igjen med kaffekoppen min og drikke den HELT alene. Da er jeg litt mer menneske og begynner ikke å krangle med 3åringen som maser sykt mye på morgenen, eller ikke sikkert han maser så mye, men tålmodigheten min er 0 akkurat når jeg står opp etter en rævva natt søvn. :hilarious:

Tar gjerne imot andre mestringstips for søvnmangel - vi sover fortsatt ganske rææææva :jimlad:
 
Ååå:arghh: nå er klokka 5:30 og babyen mener det er morgen. Hun var i tillegg våken to timer fra 22 til 00 og har såklart ikke sovet i ett strekk fra 00 til 5:30. Jeg har fått sove på dagtid med henne èn gang - ÈN GANG - siden hun ble født i starten av mars. Så det er så lite jeg har mulighet til å sove/hvile på dagtid. Den ene gangen fikk jeg da sove fra 8:30 til 10:30 og følte meg ikke trøtt resten av dagen i det hele tatt. Men det her... starte dagen så tidlig og aldri noen gang få sovet litt på morgenen eller i løpet av dagen - jeg orker snart ikke mer :arghh::arghh::sad010
 
Ååå:arghh: nå er klokka 5:30 og babyen mener det er morgen. Hun var i tillegg våken to timer fra 22 til 00 og har såklart ikke sovet i ett strekk fra 00 til 5:30. Jeg har fått sove på dagtid med henne èn gang - ÈN GANG - siden hun ble født i starten av mars. Så det er så lite jeg har mulighet til å sove/hvile på dagtid. Den ene gangen fikk jeg da sove fra 8:30 til 10:30 og følte meg ikke trøtt resten av dagen i det hele tatt. Men det her... starte dagen så tidlig og aldri noen gang få sovet litt på morgenen eller i løpet av dagen - jeg orker snart ikke mer :arghh::arghh::sad010

Dette høres heftig ut ja! :confused: Er det ingen muligheter for at partner kan avlaste deg noe etter arbeidstid så du får slengt deg nedpå en halvtime eller noe, eller blir det vanskelig pga flere barn…?!
 
Dette høres heftig ut ja! :confused: Er det ingen muligheter for at partner kan avlaste deg noe etter arbeidstid så du får slengt deg nedpå en halvtime eller noe, eller blir det vanskelig pga flere barn…?!

Han kan ta babyen litt på morgenen, hvertfall inntil storebror våkner. Så jeg er glad for den muligheten ❤️ Men 5:30 er jo så tidlig at babyen fort bare blir sutrete sjøl, så prøver hardt på mer søvn for henne først også kan han ta over og jeg får sove litt til. Er det krise klarer han også å ha to barn en liten stund på ettermiddagen. Men ble gjort oppmerksom nå på at babyer som ikke tåler melkeprotein også i noen tilfeller kan reagere på soya. Og hva har jeg spist masse av denne siste uka - jo, mat med soyasaus. Hun vært mye mer urolig, grått mer, også midt på natten som hun ikke pleier og i går også blod i avføring igjen, selv om jeg helt sikkert har spist melkefritt. Så jeg tror rett og slett ikke hun tåler at jeg spiser masse soya. Kjipt å kutte enda mer i kosten min, men verdt det for kanskje å få litt roligere baby igjen. :smiley-angelic001
Skal nok likevel bli flinkere til å be om en halvtimes timeout etter sånne her netter :shy: Nå håper jeg bare magen hennes blir fort bra, i dag har hun vært så plaget at jeg har måttet gå rundt med henne i sele til hver lur, til vanlig sover hun i vugga mens jeg gynger på den.
 
Han kan ta babyen litt på morgenen, hvertfall inntil storebror våkner. Så jeg er glad for den muligheten ❤️ Men 5:30 er jo så tidlig at babyen fort bare blir sutrete sjøl, så prøver hardt på mer søvn for henne først også kan han ta over og jeg får sove litt til. Er det krise klarer han også å ha to barn en liten stund på ettermiddagen. Men ble gjort oppmerksom nå på at babyer som ikke tåler melkeprotein også i noen tilfeller kan reagere på soya. Og hva har jeg spist masse av denne siste uka - jo, mat med soyasaus. Hun vært mye mer urolig, grått mer, også midt på natten som hun ikke pleier og i går også blod i avføring igjen, selv om jeg helt sikkert har spist melkefritt. Så jeg tror rett og slett ikke hun tåler at jeg spiser masse soya. Kjipt å kutte enda mer i kosten min, men verdt det for kanskje å få litt roligere baby igjen. :smiley-angelic001
Skal nok likevel bli flinkere til å be om en halvtimes timeout etter sånne her netter :shy: Nå håper jeg bare magen hennes blir fort bra, i dag har hun vært så plaget at jeg har måttet gå rundt med henne i sele til hver lur, til vanlig sover hun i vugga mens jeg gynger på den.

Åh, ja det hørtes jo voldomt ut! Har hørt dette om soya selv, men er ikke lett å alltid få med seg alt, altså! Men håper at dagene kan bli liiiitt bedre i alle fall, nå som du vet om det! Masse lykke til i alle fall!
 
Åh, ja det hørtes jo voldomt ut! Har hørt dette om soya selv, men er ikke lett å alltid få med seg alt, altså! Men håper at dagene kan bli liiiitt bedre i alle fall, nå som du vet om det! Masse lykke til i alle fall!

Ja, jeg håper virkelig det ❤️ :) har jo vært bedre tidligere, så jeg har trua akkurat nå hvertfall (er alltid adskillig mer pessimist 05:30 etter en dårlig natt søvn, haha)
 
I natt har det vært en vanvittig dårlig natt. Baby våknet hvert 20.minutt, går det egentlig an å våkne så ofte?! Tenkte at han hadde vondt i magen, for gråt en del og roet seg først da jeg bare ham inntil brystet mitt. Men igjen, som så mange ganger før, var han i storhumør da han våknet, virket ikke som noe plager ham i det hele tatt. Storebror startet dessuten dagen klokka 6 i dag, så sov bare sporadisk da baby endelig roet seg rundt 5. Topp.

Ligger og ammer nå, og mye tyder på at det kan bli sånn i natt også, for han våkner til og med på puppen og sutrer og gråter. Aner ikke hva som skjer med ham og hvorfor han er sånn, blir gal!
 
I natt har det vært en vanvittig dårlig natt. Baby våknet hvert 20.minutt, går det egentlig an å våkne så ofte?! Tenkte at han hadde vondt i magen, for gråt en del og roet seg først da jeg bare ham inntil brystet mitt. Men igjen, som så mange ganger før, var han i storhumør da han våknet, virket ikke som noe plager ham i det hele tatt. Storebror startet dessuten dagen klokka 6 i dag, så sov bare sporadisk da baby endelig roet seg rundt 5. Topp.

Ligger og ammer nå, og mye tyder på at det kan bli sånn i natt også, for han våkner til og med på puppen og sutrer og gråter. Aner ikke hva som skjer med ham og hvorfor han er sånn, blir gal!

Baaah - dette høres tungt ut ❤️ Sender styrke!
 
I natt har det vært en vanvittig dårlig natt. Baby våknet hvert 20.minutt, går det egentlig an å våkne så ofte?! Tenkte at han hadde vondt i magen, for gråt en del og roet seg først da jeg bare ham inntil brystet mitt. Men igjen, som så mange ganger før, var han i storhumør da han våknet, virket ikke som noe plager ham i det hele tatt. Storebror startet dessuten dagen klokka 6 i dag, så sov bare sporadisk da baby endelig roet seg rundt 5. Topp.

Ligger og ammer nå, og mye tyder på at det kan bli sånn i natt også, for han våkner til og med på puppen og sutrer og gråter. Aner ikke hva som skjer med ham og hvorfor han er sånn, blir gal!

Kan det kanskje være tenner? o_O
 
Mini har våknet noen netter nå og vært helt fra seg. Stort sett har han våknet, fått mat og sovnet igjen på natta, men i det siste virker det å være noe mer.. Leit for både lille og oss foreldre som blir bekymra. Mareritt? Tenner?
 
Mini har våknet noen netter nå og vært helt fra seg. Stort sett har han våknet, fått mat og sovnet igjen på natta, men i det siste virker det å være noe mer.. Leit for både lille og oss foreldre som blir bekymra. Mareritt? Tenner?

Kan være tenner ja. Eller har han lært noe nytt motorisk? Eller 6 mnd søvnregresjon om han er rundt 6 mnd. Ikke godt å si, men om man finner en slags forklaring pleier det å gjøre meg mindre stressa ja. Det høres likevel ikke uvanlig ut, dersom han ellers er seg selv på dagtid og spiser like godt som før.
 
Har et sterkt minne om at søvn ble bedre rundt 6 måneder med førstemann, men med lillebror har det absolutt blitt VERRE! Nå våkner han 40 min etter han har blitt lagt, og er helt utrøstelig. Ingenting hjelper, ikke byssing, ikke pupp og ikke kos. Han skriker til han brekker seg, og man får ikke kontakt med ham. Rekorden så langt er å skrike en time, da kunne vi ikke la ham skrike lenger.
For hva er det eneste som hjelper? Bæreselen. Pappaen tar han i bæreselen, går litt rundt, og spiller Xbox et par timer før han legger lillebror I senga. Det fine er at da kan han sove 2-3 timers strekk, men vi vil jo helst slippe å bruke bæreselen hver kveld.

Ikke sover han godt på dagen lenger, heller. 30-40 minutter av gangen. Men det gjorde storebror frem til han var halvannet år, så det er jeg vant til :p
 
Han kan ta babyen litt på morgenen, hvertfall inntil storebror våkner. Så jeg er glad for den muligheten ❤️ Men 5:30 er jo så tidlig at babyen fort bare blir sutrete sjøl, så prøver hardt på mer søvn for henne først også kan han ta over og jeg får sove litt til. Er det krise klarer han også å ha to barn en liten stund på ettermiddagen. Men ble gjort oppmerksom nå på at babyer som ikke tåler melkeprotein også i noen tilfeller kan reagere på soya. Og hva har jeg spist masse av denne siste uka - jo, mat med soyasaus. Hun vært mye mer urolig, grått mer, også midt på natten som hun ikke pleier og i går også blod i avføring igjen, selv om jeg helt sikkert har spist melkefritt. Så jeg tror rett og slett ikke hun tåler at jeg spiser masse soya. Kjipt å kutte enda mer i kosten min, men verdt det for kanskje å få litt roligere baby igjen. :smiley-angelic001
Skal nok likevel bli flinkere til å be om en halvtimes timeout etter sånne her netter :shy: Nå håper jeg bare magen hennes blir fort bra, i dag har hun vært så plaget at jeg har måttet gå rundt med henne i sele til hver lur, til vanlig sover hun i vugga mens jeg gynger på den.

min fikk blod igjen etter et glass med soyamelk. Men går greit med spor av soya + matvarer som bare inneholder litt soya
 
min fikk blod igjen etter et glass med soyamelk. Men går greit med spor av soya + matvarer som bare inneholder litt soya

Ja jeg har jo spist matvarer med litt soya, men nå i det siste myyye soyasaus. Håper hun blir seg selv igjen snart. I både går og i dag må hun bæres for å sove på dagtid og jeg må stå pg gynge nesten hele luren. Litt slitsomt å stå sånn i +- en time flere ganger til dagen. Skulle gjerne ha slappet av i stedet :p Men nå kutter jeg bare alt med soya, men «kan være spor av» håper jeg skal gå bra.
 
Tenk på de som ikke kan spise sjokolade!!! Som meg!! Har dog laget ekstreme mengder brownies med melkefritt smør (og ja, spist halvparten av røra med skje med kun baby som vitne fordi jeg vet han ikke kan sladre) og fant nylig ut at coops kokesjokolade er melkefri!!! :)

Til det må jeg bare kondolere, virkelig! Og sende noen gode tanker selvfølgelig..
 
Baby sov godt i natt. Og hva gjorde jeg? Hadde diare og oppkast fra 01-tiden. Så fortsatt ingen søvn på mor :-( heldigvis ser det ikke ut som om at lillemann er mittet!
 
Back
Topp