Spekemat. Spiser du det?

Sprettrompa!

Elsker forumet
Fårepølse, salami, fenalår ol. Hvor nøye er du på dette når du er gravid?

Jeg har ved enkelte anledninger «glemt» meg ut og spist både fårepølse og salami. :dead: Men jeg prøver å holde med unna.

Last edited:
Som gravid spiser jeg det ikke. Sannsynligheten for å få i seg noe farlig er liten, men skadepotensialet _om_ jeg skulle være maks uheldig er altfor stort til at jeg tar sjansen.

Som gravid? Nei. Ser ikke poenget med å risikere ungen sin bare fordi man har lyst på en spesiell type mat.

Som gravid holder jeg meg helt unna - med mindre jeg varmebehandler det selv da (typ pizza, ostesmørbrød etc er jo gull!). Det er jo liten risiko men hadde nok aldri tilgitt meg selv om jeg hadde drept eller skadd babyen min for noe så lite.

Liker det ikke, så veldig lett å holde seg unna :)

Som gravid, 100% nei

Men nå, ja, helt klart. Liker det veldig godt, men var ikke noe stort offer å stå over. Verd det så helt klart

Har holdt meg unna hele svangerskapet, men gleder meg til å kunne spise brie og spekeskinke om noen uker:love7

Som gravid spiser jeg det kun varmebehandlet på pizza. Lettere å holde meg unna denne gangen enn sist. Nå visste jeg hva jeg gikk til og spiste masse spekemat hele prøveperioden. Sist fikk jeg sjokk like etter positiv test da jeg leste listen over matvarer gravide må holde seg unna.

Ikke nå når jeg er gravid, men ellers syns jeg det er kjempegodt!
Elsker sånne ølpølser, og skivet spekeskinke, fenalår, rødvinspølse osv.. GLEDEr meg til jeg kan spise det igjen:)

Elsker spekemat og spiser det mye når jeg ikke er gravid, men begge gangene jeg har vært gravid har jeg holdt meg 100% unna.

Det er som nevnt over, svært liten sjanse for infeksjon, men dersom det skjer kan barnet dø.

For meg er det å ikke spise spekemat når jeg er gravid derfor i samme båt som å sikre barnet ordentlig i bilen.

Har spist salami og fårepølse hele graviditeten. Ny rapport hos mattilsynet i Juni 2018 slår fast at levekårene i spekemat er for dårlig for listeria. Fryser pålegget i to døgn og elliminerer dermed den usannsynlig lille sjangsen for toxoplasma.

Eeelsker fårepølse med majones, så det var litt tungt i starten å kutte ut.

Back
Topp