Spekemat. Spiser du det?

Hvis det er riktig hvorfor er ikke da retningslinjene endret?

Fordi Mattilsynet trenger tid til å gjennomgå rapporten og vurdere om den faktisk gir et godt grunnlag for å endre retningslinjene. Selv holder jeg meg unna spekemat ettersom retningslinjene ikke er endret ennå, men den rapporten har også fått meg til å vise ekstra forsiktighet ved en del andre matvarer som vi ikke frarådes å spise. Det blir spennende å se hvordan Mattilsynet hensyntar denne rapporten i reviderte retningslinjer. Blir spekemat ok, eller får vi bare enda flere nei-varer?

Det skal også nevnes at dette med at for eksempel kokt skinke kan være "farlig" allerede ER hensyntatt i nåværende retningslinjer, ved at gravide bare anbefales å spise pålegg fra pakker som nylig er åpnet. Nåværende retningslinjer har bare ikke tatt hensyn til at spekemat muligens er enda tryggere enn mye annet. Rapporten det er snakk om fokuserer også på at man kanskje bør være mer obs på forholdsregler - kjøkkenhygiene og å kun spise mat som er relativ fersk, viktigheten av å gjennomvarme pølser og lignende, riktig tilberedning etc, i stedetfor å bare sette visse matvarer på nei-lista. Riktige forholdsregler er antakeligvis langt viktigere enn å unngå spekemat kategorisk. Den kategoriske inndelingen av nei og ja-mat kan dessverre få mange til å tro at for eksempel kokt skinke er trygt uansett.

Rapporten nevner også at mengde har en del å si. 20 gram pålegg som potensielt kan være utsatt for listeria er bedre enn 100 gram osv.

Siden jeg ikke har riktig fagkompetanse til å vurdere rapportens kvalitet velger jeg som sagt å være forsiktig med spekemat inntil videre, men rapporten er nyttig lesing likevel, fordi den gjør en obs på andre faremomenter også.

Det eneste jeg kan tenke med er at enten anser de rapporten for upålitelig eller så ønsker de flere rapporter for å bekrefte eller avkrefte resultatet (ikke uvanlig at man ikke konkluderer ut ifra en rapport).

Gjennomgang av slike rapporter, og så arbeid med nye retningslinjer tar dessverre laaang tid. Det betyr ikke at de nødvendigvis ikke tror rapporten er pålitelig eller venter på andre resultater, men ting tar lang tid på slike områder. De føler neppe hastverk heller, ettersom listeria tross alt er et ganske lite problem i praksis.

Ikke nå som gravid, nei, emn noe ellers.

Holder meg unna så lenge det ikke er skikkelig varmebehandlet på min 200grader i minimum 10 minutter i stekeovnen.
Tar ingen sjanser med lille i magen ❤️

Les fra side 80 i den rapporten. Der står alt om kjøttprodukter. Det er ikke lenge siden de gikk bort i fra at sushi var farlig. Man må ikke bli FOR hysterisk. Norge er det landet i verden med best matsikkerhet. En kan ikke sammenligne feks USA og Norge mtp matsikkerhet. Der er det frarådet å spise rå egg, når de kommer til Norge får de hakeslepp fordi vi spiser eggedosis og drikker drinker og smoothies med rå egg - for å nevne noe.

At det er høyere risiko ved å spise kokt skinke vs fenalår betyr ikke at man skal kutte ut kokt skinke. Det betyr at man ikke må gå i krisemodus hvis man spiser en bit fenalår, spesielt ikke om den er norskprodusert.

Generelt er det uansett tryggere å kjøpe hele biter fremfor oppskåret, uavhengig av kjøttprodukt. «Verstingen» er jo, slik jeg forstod av rapporten, ferdigprodukter som salatkjøtt etc.

Kort oppsummering av kjøttprodukter (fra side 93)

5.2.6 Svar på spørsmål fra Mattilsynet

Overholdelse av hygienekrav i dagens produksjonsprosesser, holdbarhetstider og oppbevaringsmetoder er lagt til grunn. Vurderingen er gjort basert på at sannsynligheten for å få listeriose for utsatte forbrukere øker når L.m. konsentrasjonen overstiger 3 log cfu/g se (4.4.2 og 4.4.3). Estimering av veksten av L.m. i produkter med holdbarhetstider og oppbevaringsmetoder det er rimelig å forvente, viste at denne konsentrasjonen kunne overstiges i flere produkter. Basert på dette, anser vi at risikoreduserende tiltak kan og bør gjøres.

5.2.7.1 Varmebehandlede kjøttprodukter som håndteres før pakking
Dette er en kategori som kan innebære stor sasnnsynlighet for utvikling av listeriose. På grunn av at antallet ved en forurensing med L.m. etter varmebehandling vil være «highly variable» er modellering vanskelig og innebærer stor usikkerhet. Med tanke på tiden som går til lagring hos produsent og transport samt lagringstid i butikk før forbrukeren kjøper produktet viser modelleringen at produktet bare er trygt å spise hvis kontaminasjonen er lav og pålegget er produsert med høye konsentrasjoner av flere konserveringsmidler. Generelt innebærer lagring av varmebehandlede, slicede kjøttprodukter uten effektive konserveringsmidler økt sannsynlighet for utvikling av listeriose for utsatte grupper.

5.2.7.2 Rått kjøtt som gjennomgår speking
Spekemat vil være trygg å spise dersom forutsetningene for pH og vannaktivitet gitt i Hygienepakken er overholdt. Når det gjelder oppskåret spekepølse i vakuum med lang holdbarhet, medfører slicing og håndtering risiko for forurensing med L.m., men dersom produktet har tilstrekkelig lav pH og vannaktivitet vil L.m. ikke kunne vokse. Men dersom den initielle forurensingen er høy og det er sannsynlighet for at man overstiger infektiv dose
(1000/g) for utsatte grupper, må produktet anses som uegnet for konsum for utsatte grupper.

5.2.7.3 Rått kjøtt som gjennomgår graving
Produktet må anses som et risikoprodukt. Ut fra forutsetninger gitt av Mattilsynet, kan Faggruppen ikke vurdere dette produktet utover at utgangsnivået, antall L.m., pH, vannaktivitet og lagringstid er de variable faktorene som bestemmer produktets risikonivå.

5.2.7.4 Rått kjøtt som gjennomgår røyking
Den sikreste bakteriedrepende effekten er ved varmrøyking. Temperatur og tid er avgjørende. Men generelt kan det sies at det trengs flere tiltak enn røyking i en eller annen form for at et produkt skal anses som trygt å spise. Slike tiltak kan være f. eks. speking, bruk av tilsetningsstoffer og/eller varmebehandling

5.2.7.5 Andre risikoprodukter av kjøtt, salatkjøtt av kylling
Håndteringen etter varmebehandlingen er enda mer omfattende enn ved slicing av pålegg slik at dette produktet må anses som et betydelig risikoprodukt. Noen produsenter benytter laktat og acetat i disse produktene. Salatkjøtt av kylling pakkes trolig oftest i MA og også sammen med salat som forbrukerpakninger. Produktet vurderes å kunne medføre økt sannsynlighet for listeriose hos utsatte grupper. Det skal understrekes at det vil være mindre risiko forbundet med disse produktene dersom det benyttes konserveringsmidler som laktat og acetat i produksjonen og MA i form av CO2 i pakket produkt.

5.2.7.6 Varmebehandlede kjøttprodukter som produsenten ønsker at skal varmebehandles på nytt før konsum, men som noen forbrukere spiser rett fra pakken. F.eks. karbonader, kjøttkaker og pølser mm.
Dette er produkter som håndteres i mindre grad etter varmebehandling enn påleggsvarer og salatkjøtt, men også disse produktene vil innebære mindre risiko dersom det benyttes egnede konserveringsmidler. Generelt bør disse produktene ikke konsumeres av risikogrupper uten tilstrekkelig varmebehandling.

Legger ved rapporten her igjen, som Gundalillblåsokk først postet
https://vkm.no/download/18.4c351601...eråd til gravide og andre utsatte grupper.pdf

Les fra side 80 i den rapporten. Der står alt om kjøttprodukter. Det er ikke lenge siden de gikk bort i fra at sushi var farlig. Man må ikke bli FOR hysterisk. Norge er det landet i verden med best matsikkerhet. En kan ikke sammenligne feks USA og Norge mtp matsikkerhet. Der er det frarådet å spise rå egg, når de kommer til Norge får de hakeslepp fordi vi spiser eggedosis og drikker drinker og smoothies med rå egg - for å nevne noe.

At det er høyere risiko ved å spise kokt skinke vs fenalår betyr ikke at man skal kutte ut kokt skinke. Det betyr at man ikke må gå i krisemodus hvis man spiser en bit fenalår, spesielt ikke om den er norskprodusert.

Generelt er det uansett tryggere å kjøpe hele biter fremfor oppskåret, uavhengig av kjøttprodukt. «Verstingen» er jo, slik jeg forstod av rapporten, ferdigprodukter som salatkjøtt etc.

Kort oppsummering av kjøttprodukter (fra side 93)

5.2.6 Svar på spørsmål fra Mattilsynet

Overholdelse av hygienekrav i dagens produksjonsprosesser, holdbarhetstider og oppbevaringsmetoder er lagt til grunn. Vurderingen er gjort basert på at sannsynligheten for å få listeriose for utsatte forbrukere øker når L.m. konsentrasjonen overstiger 3 log cfu/g se (4.4.2 og 4.4.3). Estimering av veksten av L.m. i produkter med holdbarhetstider og oppbevaringsmetoder det er rimelig å forvente, viste at denne konsentrasjonen kunne overstiges i flere produkter. Basert på dette, anser vi at risikoreduserende tiltak kan og bør gjøres.

5.2.7.1 Varmebehandlede kjøttprodukter som håndteres før pakking
Dette er en kategori som kan innebære stor sasnnsynlighet for utvikling av listeriose. På grunn av at antallet ved en forurensing med L.m. etter varmebehandling vil være «highly variable» er modellering vanskelig og innebærer stor usikkerhet. Med tanke på tiden som går til lagring hos produsent og transport samt lagringstid i butikk før forbrukeren kjøper produktet viser modelleringen at produktet bare er trygt å spise hvis kontaminasjonen er lav og pålegget er produsert med høye konsentrasjoner av flere konserveringsmidler. Generelt innebærer lagring av varmebehandlede, slicede kjøttprodukter uten effektive konserveringsmidler økt sannsynlighet for utvikling av listeriose for utsatte grupper.

5.2.7.2 Rått kjøtt som gjennomgår speking
Spekemat vil være trygg å spise dersom forutsetningene for pH og vannaktivitet gitt i Hygienepakken er overholdt. Når det gjelder oppskåret spekepølse i vakuum med lang holdbarhet, medfører slicing og håndtering risiko for forurensing med L.m., men dersom produktet har tilstrekkelig lav pH og vannaktivitet vil L.m. ikke kunne vokse. Men dersom den initielle forurensingen er høy og det er sannsynlighet for at man overstiger infektiv dose
(1000/g) for utsatte grupper, må produktet anses som uegnet for konsum for utsatte grupper.

5.2.7.3 Rått kjøtt som gjennomgår graving
Produktet må anses som et risikoprodukt. Ut fra forutsetninger gitt av Mattilsynet, kan Faggruppen ikke vurdere dette produktet utover at utgangsnivået, antall L.m., pH, vannaktivitet og lagringstid er de variable faktorene som bestemmer produktets risikonivå.

5.2.7.4 Rått kjøtt som gjennomgår røyking
Den sikreste bakteriedrepende effekten er ved varmrøyking. Temperatur og tid er avgjørende. Men generelt kan det sies at det trengs flere tiltak enn røyking i en eller annen form for at et produkt skal anses som trygt å spise. Slike tiltak kan være f. eks. speking, bruk av tilsetningsstoffer og/eller varmebehandling

5.2.7.5 Andre risikoprodukter av kjøtt, salatkjøtt av kylling
Håndteringen etter varmebehandlingen er enda mer omfattende enn ved slicing av pålegg slik at dette produktet må anses som et betydelig risikoprodukt. Noen produsenter benytter laktat og acetat i disse produktene. Salatkjøtt av kylling pakkes trolig oftest i MA og også sammen med salat som forbrukerpakninger. Produktet vurderes å kunne medføre økt sannsynlighet for listeriose hos utsatte grupper. Det skal understrekes at det vil være mindre risiko forbundet med disse produktene dersom det benyttes konserveringsmidler som laktat og acetat i produksjonen og MA i form av CO2 i pakket produkt.

5.2.7.6 Varmebehandlede kjøttprodukter som produsenten ønsker at skal varmebehandles på nytt før konsum, men som noen forbrukere spiser rett fra pakken. F.eks. karbonader, kjøttkaker og pølser mm.
Dette er produkter som håndteres i mindre grad etter varmebehandling enn påleggsvarer og salatkjøtt, men også disse produktene vil innebære mindre risiko dersom det benyttes egnede konserveringsmidler. Generelt bør disse produktene ikke konsumeres av risikogrupper uten tilstrekkelig varmebehandling.

Legger ved rapporten her igjen, som Gundalillblåsokk først postet
https://vkm.no/download/18.4c35160163e59b88af4eb5b/1529408385432/Listeria monocytogenes - vurdering av helseråd til gravide og andre utsatte grupper.pdf
Er det en liten risiko, så holder jeg meg unna. Jeg blander meg ikke i hva andre gjør, men for meg så er ikke det verdt den lille risikoen. :)

Er det en liten risiko, så holder jeg meg unna. Jeg blander meg ikke i hva andre gjør, men for meg så er ikke det verdt den lille risikoen. :)

Det er selvfølgelig helt greit, og forstår at man vil gjøre det man kan for at alt skal gå bra :)
Det som er ønsket at kommer frem er vel at det er liten risiko ved all mat, og at enkelte av anbefalingene kan med fordel tas med en klype salt (det er ikke så enkelt som ja og nei mat)
Men skal man gå rundt å være engstelig for alt man spiser blir jo graviditeten et (enda mer) slit. Det beste jeg vet er kokt skinke, og fortsetter å spise det selv om risikoen for infeksjon er mye høyere enn ved spekeskinke og halvstekt kjøtt :hilarious: noe må man jo spise!

Men det er jo en liten risiko ved nesten all mat som du ikke selv varmebehandler, så hvordan løser du det?

Spiser veldig lite ute. Mannen min lager all mat selv.

Ja men varmebehandler du alt dere spiser? Listeriose er ikke noe man bare kan få fra mat "utenfra", listeria kan like gjerne begynne å utvikle seg på grønnsakene i kjøleskapet.

Du trenger ikke svare altså, meningen er ikke å "utfordre deg". :) Men de aller, aller fleste har matvaner som gjør at man har en liten risiko for listeria uansett - at man spiser kjøttpålegg uten å gjennomvarme det rett før man setter det på skiva, spiser rå grønnsaker som har vært utsatt for smitte eller unner seg reker en lørdags kveld. Listeria er dessverre ikke noe man bare drar med seg utenfra, slik at man er trygg hvis man bare spiser egenprodusert kjøtt og grønnsaker. Nullrisiko er nesten umulig å oppnå, det er poenget. Men tar man gode forholdsregler er man som regel veldig, veldig trygg selv om man ikke greier å unngå "liten risiko". :)

Ja men varmebehandler du alt dere spiser? Listeriose er ikke noe man bare kan få fra mat "utenfra", listeria kan like gjerne begynne å utvikle seg på grønnsakene i kjøleskapet.

Du trenger ikke svare altså, meningen er ikke å "utfordre deg". :) Men de aller, aller fleste har matvaner som gjør at man har en liten risiko for listeria uansett - at man spiser kjøttpålegg uten å gjennomvarme det rett før man setter det på skiva, spiser rå grønnsaker som har vært utsatt for smitte eller unner seg reker en lørdags kveld. Listeria er dessverre ikke noe man bare drar med seg utenfra, slik at man er trygg hvis man bare spiser egenprodusert kjøtt og grønnsaker. Nullrisiko er nesten umulig å oppnå, det er poenget. Men tar man gode forholdsregler er man som regel veldig, veldig trygg selv om man ikke greier å unngå "liten risiko". :)
Spiser ikke kjøttpålegg. Det eneste kjøttpålegget jeg spiser til vanlig er salami og roastbeef. Salami spises kun på ostesmørbrød for tiden. Spiser syltetøy, honning, ost godt innenfor dato. Er ikke veldig glad i brød og knekkebrød allikevel. Så blir gjerne omeletter, ostesmørbrød, eller andre gode ting. Kanskje ikke verdens sunneste, men jeg veier fremdeles kun 500 gram mer enn da jeg ble gravid.

Holder meg unna spekemat med mindre jeg skal varmebehandle det godt først, men har så langt bare hatt det én gang. Prøver å spise kjøttpålegg innen kort tid etter jeg har åpnet pakken, og kjøper dem med lang holdbarhet. Jeg orker ikke å varmebehandle alt, eller bare spise syltetøy og sånt.

Jeg spiser ikke myke oster i svangerskapet, og heller ikke spekemat, med ett unntak: hender jeg steker meg et par skiver spekeskinke i panna hjemme, men steker da så godt og lenge at skiva er krympet og sprø. Supergodt på brød med most avocado :rolleyes: Ellers holder jeg meg unna under graviditeten.

Har lest gjennom hele tråden, og legger til at jeg spiser minimalt med annet kjøttpålegg, spiser mest leverpostei på brødet av kjøtt-ting. Spiser jeg en sjelden gang kokt skinke-aktig pålegg kjøper jeg ny pakke med lengst holdbarhet fra butikken og spiser kun av pakningen første dagen jeg åpner den.

Som flere har skrevet tidligere, det er ikke verdt risken når konsekvensene blir så store om man er uheldig...

Nå skal jeg lese litt i den rapporten som er linket til her. Kanskje får jeg flere ting på min nei-liste :)

Last edited:
Back
Topp