Spekemat. Spiser du det?

Holder meg helt unna nå som jeg er gravid. Men det går greit. Er medium stekt indrefilet jeg holder på å dø etter. Første jeg vil ha til middag etter jeg har kommet hjem etter fødsel.
 
Har spist varmebehandlet ved et par anledninger. På pizza hjemme, så jeg vet det er godt nok varmebehandlet. Ellers holder jeg meg unna. Det er et veldig lite offer synes nå jeg og jeg har vanskelig for å forstå at noen tar denne sjansen når konsekvensene kan være så store.
 
Har spist varmebehandlet ved et par anledninger. På pizza hjemme, så jeg vet det er godt nok varmebehandlet. Ellers holder jeg meg unna. Det er et veldig lite offer synes nå jeg og jeg har vanskelig for å forstå at noen tar denne sjansen når konsekvensene kan være så store.

Sannsynligheten for å bli smittet av listeria er større i kokt skinke enn spekemat. Men de aller fleste spiser kokt skinke.
 
Sannsynligheten for å bli smittet av listeria er større i kokt skinke enn spekemat. Men de aller fleste spiser kokt skinke.
Hvordan er det mulig? Er ikke KOKT skinke kokt? :shy: jeg vet jo at man skal spise kjøttpålegg ferskest mulig, men at sannsynligheten er generelt større for kokt skinke enn spekemat strever jeg litt med å forstå :eek:
 
Hvordan er det mulig? Er ikke KOKT skinke kokt? :shy: jeg vet jo at man skal spise kjøttpålegg ferskest mulig, men at sannsynligheten er generelt større for kokt skinke enn spekemat strever jeg litt med å forstå :eek:

Listeriabakterien overlever ikke spekeprosessen.

Kokt skinke er kokt ja. Men allt oppskjært pålegg kan "smittes" ved oppskjæring (som er etter koking). Fordi vannaktiviteten er så lav i spekepålegg, er vekstvilkårene for listeria så dårlig at det ikke vil vokse. I kokt skinke derimot, er det prima og listeria kan lett vokse der.

Det er riktignok sjelden at dette skjer i norge. Pga strenge krav og rutiner for oppdeling og pakking av pålegg. Men jeg jobber selv i matbutikk og vi har aldri hatt tilbaketrekking på spekepålegg, kokt skinke derimot har vært på tilbaketrekning flere ganger gjennom åra.

Anbefaler alle å lese den nye rapporten om risiko for listeria (la link ut tidligere i tråden) -Ikke nødvendigvis pga spekepålegg, men også fordi flere ting som det ikke står noe om på matportalen, nå er vist å kunne gi smitte.
 
Listeriabakterien overlever ikke spekeprosessen.

Kokt skinke er kokt ja. Men allt oppskjært pålegg kan "smittes" ved oppskjæring (som er etter koking). Fordi vannaktiviteten er så lav i spekepålegg, er vekstvilkårene for listeria så dårlig at det ikke vil vokse. I kokt skinke derimot, er det prima og listeria kan lett vokse der.

Det er riktignok sjelden at dette skjer i norge. Pga strenge krav og rutiner for oppdeling og pakking av pålegg. Men jeg jobber selv i matbutikk og vi har aldri hatt tilbaketrekking på spekepålegg, kokt skinke derimot har vært på tilbaketrekning flere ganger gjennom åra.

Anbefaler alle å lese den nye rapporten om risiko for listeria (la link ut tidligere i tråden) -Ikke nødvendigvis pga spekepålegg, men også fordi flere ting som det ikke står noe om på matportalen, nå er vist å kunne gi smitte.
Jeg innbiller meg at jeg har lest om flere tilfeller ang salami (betegnes det som spekepålegg? Spiser ikke spekemat:p) hvertfall :) med tilbaketrekking pga mistanke altså.
Jeg spiser generelt lite kjøttpålegg uansett, både til vanlig og som gravid. Spekepålegg har vel like stor fare for disse bakteriene som andre typer kjøttpålegg generelt, vil jeg tro da? :) hvis vi skal ha en baby senere igjen, så får jeg lese meg opp da. Nok å tenke på for tida, at det er glemt til den tid kommer hvis vi skal ha flere barn :p
 
Ikke som gravid (da kun stekt i ovnen først).
 
Fråtset i både spekemat, gravet kjøtt og upasteurisert melk, ost etc. Spiste rå lever pga B12 og jern mangel også :)
Hva jeg holdt meg langt Unna var kjøttpålegg fra butikk og alt korn fra butikk. Eget surdeigsbrød og egent pålegg :)
 
Er dette sant?

Ja. Som hun over her skriver. Har ikke vært tilfeller i salami så lenge jeg har jobbet i butikk ihvertfall. Men kokt skinke har vært utsatt flere ganger.

Det viktigste er at man ikke spiser ting som har gått ut på dato, og har god mathygiene på eget kjøkken og kjøleskap. Kaldt nok kjøleskap er og viktig!

Toxoplasma kan finnes i "ubehandla" kjøtt slik som spekepålegg. Dog svært sjeldent i Norge. Den kan ellimineres ved frysing i to døgn. Den finnes også naturlig i jord. Så salater og slikt skal alltid skyldes godt, men det er det heller ingen som har fokus på.....
 
Listeriabakterien overlever ikke spekeprosessen.

Kokt skinke er kokt ja. Men allt oppskjært pålegg kan "smittes" ved oppskjæring (som er etter koking). Fordi vannaktiviteten er så lav i spekepålegg, er vekstvilkårene for listeria så dårlig at det ikke vil vokse. I kokt skinke derimot, er det prima og listeria kan lett vokse der.

Det er riktignok sjelden at dette skjer i norge. Pga strenge krav og rutiner for oppdeling og pakking av pålegg. Men jeg jobber selv i matbutikk og vi har aldri hatt tilbaketrekking på spekepålegg, kokt skinke derimot har vært på tilbaketrekning flere ganger gjennom åra.

Anbefaler alle å lese den nye rapporten om risiko for listeria (la link ut tidligere i tråden) -Ikke nødvendigvis pga spekepålegg, men også fordi flere ting som det ikke står noe om på matportalen, nå er vist å kunne gi smitte.

Hvis det er riktig hvorfor er ikke da retningslinjene endret?
 
Jeg har vært dum. Spiste pizza i går med parmaskinke. Tenkte ikke over at parmaskinke er spekemat jo :eek:

Hva er det som kan skje om man spiser det ? Hva er symptomene på at noe kanskje er galt ? Fosteret er 9 uker + 5 dager
 
Jeg har vært dum. Spiste pizza i går med parmaskinke. Tenkte ikke over at parmaskinke er spekemat jo :eek:

Hva er det som kan skje om man spiser det ? Hva er symptomene på at noe kanskje er galt ? Fosteret er 9 uker + 5 dager

Hvis den var varmebehandlet på pizza er det ikke noe problem
 
Jeg har vært dum. Spiste pizza i går med parmaskinke. Tenkte ikke over at parmaskinke er spekemat jo :eek:

Hva er det som kan skje om man spiser det ? Hva er symptomene på at noe kanskje er galt ? Fosteret er 9 uker + 5 dager

Enten blir man smittet eller ikke, listeria er sjeldent, så sannsynligvis merker du ingenting :)
 
Vet ikke. Mattilsynet fikk denne rapporten på bestilling i Juni 2018. Så vet ikke hvorfor de ikke har endret noe enda. Jeg synes det greieste var å lese rapporten selv og bedømme utifra det.

Det eneste jeg kan tenke med er at enten anser de rapporten for upålitelig eller så ønsker de flere rapporter for å bekrefte eller avkrefte resultatet (ikke uvanlig at man ikke konkluderer ut ifra en rapport).
 
Spiser det ikke som gravid nei..
 
Back
Topp