Spørsmålstråd

Tunge løft i første trimester: hvor går grensen egentlig?
Veldig usikker. Sist sa jordmor 10 kg til meg som da ikke var spesielt vant til å løfte tungt. Regner med det blir litt annerledes nå. Løfter jo lille som sikkert er 12 kg hele tida. Samt vogn ut og inn av bil. Tror, og håper, det kommer an på hva du er vant med.
 
Katten skulle akkurat til å klore hunden. Og så gikk eg i mellom og fekk ei god skrape på tommelen. Freake meg litt ut. Trur dåkke det blir krise?
 
Tunge løft i første trimester: hvor går grensen egentlig?

Eg jobber på i barnehage med 2-3åringer. Kjenner av og til voldsomme stikk i livmora når eg løfter dei små (og det må eg jo av og til). Det tar eg som eit tegn på at dei egentlig er litt for tunge for meg å løfte på nå.
 
Veldig usikker. Sist sa jordmor 10 kg til meg som da ikke var spesielt vant til å løfte tungt. Regner med det blir litt annerledes nå. Løfter jo lille som sikkert er 12 kg hele tida. Samt vogn ut og inn av bil. Tror, og håper, det kommer an på hva du er vant med.

Eg jobber på i barnehage med 2-3åringer. Kjenner av og til voldsomme stikk i livmora når eg løfter dei små (og det må eg jo av og til). Det tar eg som eit tegn på at dei egentlig er litt for tunge for meg å løfte på nå.

Ja det går vel kanskje litt på hva man er vandt til fra før, og når en kjenner at det blir for tungt. Jeg skal til fastlegen i morgen, så da kan jeg høre med han også [emoji5]
 
Tunge løft i første trimester: hvor går grensen egentlig?

Vanskelig å si.. Men jeg jobber i ambulansen og har til tider veldig tunge løft. I forrige graviditet ville jordmor ha meg på svangerskapspenger ca i uke 15. Men det var egentlig mer begrunn av lange vakter, mye nattejobb, faren for vold og uregelmessige måltider enn løft. Så vil i alle fall ikke tro det er noe problem hvis man er vant med litt løft.
 
tror ikke tunge lyft i starten er farlig om du er vant till det. stickninger i magen/livmor er mest sannsynlig ligamenten som strecker sig, ufarlig, men vondt/ubehagelig. Men kontakt lege for helt sikkert svar, eller ännu hellre jm som är expert på temaet!
 
Noen som har tatt celleprøve? Fikk melding fra legen min at dersom jeg ønsker å ta celleprøve i dette svangerskapet, så bør jeg komme til han tidligere enn svangerskapskontrollen i uke 11. Jeg er usikker på om jeg ønsker at noen poker i meg nå mens det er et lite frø der...
 
Noen som har tatt celleprøve? Fikk melding fra legen min at dersom jeg ønsker å ta celleprøve i dette svangerskapet, så bør jeg komme til han tidligere enn svangerskapskontrollen i uke 11. Jeg er usikker på om jeg ønsker at noen poker i meg nå mens det er et lite frø der...
Har ikke tatt celleprøve under svangerskap. Min venninne gjorde det. Det gikk fint:)
 
Jeg trykket på watch forum på nettsiden å det kom ikke opp i appen? Er ganske tungvindt å gå inn på nettsiden hver gang jeg vil inn å lese litt..:confused:
 
Noen som har tatt celleprøve? Fikk melding fra legen min at dersom jeg ønsker å ta celleprøve i dette svangerskapet, så bør jeg komme til han tidligere enn svangerskapskontrollen i uke 11. Jeg er usikker på om jeg ønsker at noen poker i meg nå mens det er et lite frø der...

Tok celleprøve i første svangerskapet mitt. Gikk fint. Blødde litt, men det var vist vanlig. Sist jeg gikk gravid så sa jordmor at de hadde sluttet med celleprøver svangerskapet, de tar det heller etterpå. Så slipper man unødig fikling oppi der, sa hun.
 
Jeg trykket på watch forum på nettsiden å det kom ikke opp i appen? Er ganske tungvindt å gå inn på nettsiden hver gang jeg vil inn å lese litt..:confused:

Fikk svar fra Tamara (forumansvarlig) at forum og podcast ikke er tilgjengelig i appen :(
 
Jeg trykket på watch forum på nettsiden å det kom ikke opp i appen? Er ganske tungvindt å gå inn på nettsiden hver gang jeg vil inn å lese litt..:confused:

Hvor trykker du det?
På pc nettsideversjon el via mobil?
 
Jeg skal igrunnen ta celleprøve neste fredag, da er jeg 5+1, er 1 års kontroll etter konisering. Men kjenner jeg ikke har veldig lyst til å risikere noe som helst. Får snakke med legen om det.

Noen her som er konisert? Vært gravide etter? Fikk dere noen ekstra oppfølging?
 
Har lurt så på med aktiviteter jeg . Vil jo holde på med det jeg liker . Kjenner jeg er usikker på ridningen og båtkjøring er første for min del så Har jo null peil. Er støt dumt ? Blir jo litt når man hopper av hest og når båten slår i bølgene ( er mye ute å fisker ) -
flere som rir til dager føre de føder legen sier nok ifra om du om slutte av noe grunn
 
Jeg skal igrunnen ta celleprøve neste fredag, da er jeg 5+1, er 1 års kontroll etter konisering. Men kjenner jeg ikke har veldig lyst til å risikere noe som helst. Får snakke med legen om det.

Noen her som er konisert? Vært gravide etter? Fikk dere noen ekstra oppfølging?

Jeg ble konsert 1. november i fjor. Tok ny test etter 6 mnd. Ble anbefalt å ta neste test 12 mnd. etter den siste jeg tok, altså 18 mnd etter koniseringen. Det vil si mai for meg, men venter til etter fødsel med å ta den.

I forhold til oppfølging i svangerskap så har jeg inntrykk av at det ikke ses på som er risikosvangerskap, men jeg har hørt av en bekjent at hun fikk ekstra ul i uke 24 for å sjekke at alt stod bra til. Hun hadde vært helt fin i uke 18 på ul og fikk beskjed om at det bare var å løfte og være aktiv. På ul i uke 24 så ble hun sykemeldt og lagt inn da livmorhalsen var blitt veldig kort. Hun fødte 3 mnd før. Sier ikke dette for å skremme, men for opplysning. Jeg skal selv høre om dette med en ekstra ul i uke 24 og evnt også ta en privat på egenhånd i uke 20-21 for å sjekke at alt er bra. Bedre å være føre var og sjekke en gang for mye enn å ende opp med altfor tidlig fødsel.
 
Jeg ble konsert 1. november i fjor. Tok ny test etter 6 mnd. Ble anbefalt å ta neste test 12 mnd. etter den siste jeg tok, altså 18 mnd etter koniseringen. Det vil si mai for meg, men venter til etter fødsel med å ta den.

I forhold til oppfølging i svangerskap så har jeg inntrykk av at det ikke ses på som er risikosvangerskap, men jeg har hørt av en bekjent at hun fikk ekstra ul i uke 24 for å sjekke at alt stod bra til. Hun hadde vært helt fin i uke 18 på ul og fikk beskjed om at det bare var å løfte og være aktiv. På ul i uke 24 så ble hun sykemeldt og lagt inn da livmorhalsen var blitt veldig kort. Hun fødte 3 mnd før. Sier ikke dette for å skremme, men for opplysning. Jeg skal selv høre om dette med en ekstra ul i uke 24 og evnt også ta en privat på egenhånd i uke 20-21 for å sjekke at alt er bra. Bedre å være føre var og sjekke en gang for mye enn å ende opp med altfor tidlig fødsel.

Takk for svar.
Jeg har tatt kontroll etter 6 mnd, alt var fint. Og fikk beskjed om å ta etter 6 mnd igjen, så kunne jeg vente lengre. Men har lyst til å vente med denne nå kjenner jeg at jeg ikke har så lyst. Får høre med legen.

Ang oppfølging fikk jeg ul hver mnd fra uke 17 sist, grunnet svangerskapsdiabetes. Men vet jo ikkje om det blir sånn denne gangen. Skal be om en ekstra rundt 24 - 30 om jeg føler det trengs.
 
Jeg skal igrunnen ta celleprøve neste fredag, da er jeg 5+1, er 1 års kontroll etter konisering. Men kjenner jeg ikke har veldig lyst til å risikere noe som helst. Får snakke med legen om det.

Noen her som er konisert? Vært gravide etter? Fikk dere noen ekstra oppfølging?
Jeg ee konisert. Fikk ikke noe ekstra oppfølging. Har en jobb med mye tunge løft og stress, jeg fødte 4 uker for tidlig.. hva som var årsaken kan jeg ikke si :p
 
Jeg ee konisert. Fikk ikke noe ekstra oppfølging. Har en jobb med mye tunge løft og stress, jeg fødte 4 uker for tidlig.. hva som var årsaken kan jeg ikke si :p

Takk for svar :)
Blir en del tunge løft her og, er sykepleier. Men skal prøve å være ekstra nøye på å forflytte istedenfor å løfte, og ikke minst be om hjelp.
 
Back
Topp