Sovetips

KineLee

Forumet er livet
Julibarna2014
Kjære babyverden og dens medlemmer. En alenemor trenger desperat råd. Etter 4 mnd uten søvn er jeg på randen til kollaps ( ikke fult så ille ennå). Min lille håpefulle blir 4 mnd om 6 dager.

Han fullammes. Men begynner å gi smaksprøver på grøt og avokado.
Tingen er at han våkner hver andre time på natta minst . I natt hver eneste time. Dette skjer støtt og stadig.

Han bruker ikke smokk. Så jeg vedkjenner at jeg har kanskje gjort det dumt i å amme han i søvn.. Noen som har noen tips? Han sover også dårlig på dagen. Gjerne 30 minutters dupper.. Om jeg ikke ligger ved siden av og kan putte inn puppen når han er iferd med å våkne.

Skrikekur er uaktuelt... Vi samsover. Lille er konstant rød rundt øynene av mangel på søvn. Får så vondt i mammahjerte. Hjelp!

Har du prøvd en flaske med MME på kveldstid? Kanskje han sover bedre om natten da?
Ingen du kjenner som kan trille han en tur?

Prøv og prøv med smokk, høres ut som han han stort sugebehov. Prøv alle typer.

Har du snakker med helsestasjonen og fysioterapauten på helsestasjonen? Kanskje han har kiss? Et par runder behandling kan gjøre at dere kan få søvn på stell.

Det første jeg hadde gjort var å ta kontakt med helsestasjon og helsesøster og fysioterapeut. Så ta det derfra.

Håper det ordner seg!

Ville også snakket med hs og hørt om de hadde noen råd.. Må være utrolig slitsomt..:(

Har du prøvd en flaske med MME på kveldstid? Kanskje han sover bedre om natten da?
Ingen du kjenner som kan trille han en tur?

Prøv og prøv med smokk, høres ut som han han stort sugebehov. Prøv alle typer.
Har faktisk prøvd med mme. Han sov da gjerne 3-4 time første økta. Men helsesøster her syntes både det og grøt var dum ide. Men kanskje jeg bør prøve litt igjen?

Prøvd alt, absolutt alt av smokker.. Bestilt fra USA til og med :p han simpelthen nekter :(

Har du snakker med helsestasjonen og fysioterapauten på helsestasjonen? Kanskje han har kiss? Et par runder behandling kan gjøre at dere kan få søvn på stell.
Han hadde stiv nakke og rygg. Dette ble behandlet hos manuellterapeut. Men friskmeldt nå. Snakket med helsesøster på 3 mnd kontroll. Eneste hu sa var at jeg burde kutte ned på ammingen til 2-3 ganger. Fordi han har lagt på seg ganske mye. Veide 8.2 på kontrollen. Så jeg spurte hvordan gjøre det i praksis. Nei. Det visste hun ikke :(

Det første jeg hadde gjort var å ta kontakt med helsestasjon og helsesøster og fysioterapeut. Så ta det derfra.

Håper det ordner seg!
Takk for det.. Som sagt ingen hjelp og hente der. Fikk bare kjeft omtrent. Kanskje jeg kunne snakket med en annen helsesøster eller helsestasjon.

Ville også snakket med hs og hørt om de hadde noen råd.. Må være utrolig slitsomt..:(
Veldig slitsomt. Tærer veldig på. Særlig når det er sånn hver natt! Hatt en natt innimellom der han glimter til med å sove 3 timer
Og det er ubeskrivelig deilig!

Har faktisk prøvd med mme. Han sov da gjerne 3-4 time første økta. Men helsesøster her syntes både det og grøt var dum ide. Men kanskje jeg bør prøve litt igjen?

Prøvd alt, absolutt alt av smokker.. Bestilt fra USA til og med :p han simpelthen nekter :(
Det beste rådet jeg kan komme med er å gjøre det som funker for deg. Ikke ta det helsesøster sier altfor bokstavelig, for alle barn er forskjellige. Hvis mme funket så kjør på:) Det viktigste er at du og baby har det bra, og at dere får sove litt. Babyer styrer inntaket greit selv. Blir det nok mat/melk så stopper de å spise/drikke. Det kan jo for eks hende at melken din ikke er nok til at han blir mett? Hvis den er ganske tynn for eks? Ikke vet jeg, men jeg ville gitt mme igjen, uten tvil.

Du vet best hva ungen din trenger, ikke hs :)

Det beste rådet jeg kan komme med er å gjøre det som funker for deg. Ikke ta det helsesøster sier altfor bokstavelig, for alle barn er forskjellige. Hvis mme funket så kjør på:) Det viktigste er at du og baby har det bra, og at dere får sove litt. Babyer styrer inntaket greit selv. Blir det nok mat/melk så stopper de å spise/drikke. Det kan jo for eks hende at melken din ikke er nok til at han blir mett? Hvis den er ganske tynn for eks? Ikke vet jeg, men jeg ville gitt mme igjen, uten tvil.
Ja. Du har rett. Skal prøve igjen i morgen tror jeg. Jeg har myye melk. Sliti med overproduksjon tidligere. Men har også tenkt tanken på at det kan være for tynn melk

Han hadde stiv nakke og rygg. Dette ble behandlet hos manuellterapeut. Men friskmeldt nå. Snakket med helsesøster på 3 mnd kontroll. Eneste hu sa var at jeg burde kutte ned på ammingen til 2-3 ganger. Fordi han har lagt på seg ganske mye. Veide 8.2 på kontrollen. Så jeg spurte hvordan gjøre det i praksis. Nei. Det visste hun ikke :(
Vet du hva? Gå inn på hs-tråden, der ser du hvor tullete mange er! Stol på deg selv. Det er du som kjenner ungen din best og dens behov. Og vekten er det ingenting galt med!
Blir helt matt av leger og helsesøstre som skal ødelegge sånn for førstegangsmødre slik at de ikke stoler på seg selv...

Du vet best hva ungen din trenger, ikke hs :)
Ja. Blir bare så usikker når slike "autoriteter " sier meningen sin. At mme la seg som en klump i magen ect. Nå våknet han etter 45 minutter. Jeg gikk inn og ammet i 5 minutter. Så sovnet han igjen.. Så tydelig at jeg er smokk :P

Vet du hva? Gå inn på hs-tråden, der ser du hvor tullete mange er! Stol på deg selv. Det er du som kjenner ungen din best og dens behov. Og vekten er det ingenting galt med!
Blir helt matt av leger og helsesøstre som skal ødelegge sånn for førstegangsmødre slik at de ikke stoler på seg selv...
Jeg prøver :) takk for støtten. Nei. Jeg trodde heller ikke vekt var tema når de fikk mm. Men tydeligvis. Hu mente han var kvalm hele tiden pga gulp.

Synes ikke du skal høre på hs når det gjelder mme. Det er opp til deg og hvis det fungerte, så kjør på. Jeg slutta med mm etter 3 uker og gikk over til mme. Lillegutt var våken en gang i løpet av natta :) Min ble også litt stor i en periode, fra 3-4 mnd alder, men har jevnet seg ut nå, straks 11 mnd.

Synes ikke du skal høre på hs når det gjelder mme. Det er opp til deg og hvis det fungerte, så kjør på. Jeg slutta med mm etter 3 uker og gikk over til mme. Lillegutt var våken en gang i løpet av natta :) Min ble også litt stor i en periode, fra 3-4 mnd alder, men har jevnet seg ut nå, straks 11 mnd.
Takk. Prøvde bare 3-4 kvelder. Men kanskje prøve igjen ja. Du tror ikke det er bedre med grøt
?

Jeg prøver :) takk for støtten. Nei. Jeg trodde heller ikke vekt var tema når de fikk mm. Men tydeligvis. Hu mente han var kvalm hele tiden pga gulp.
Tror du bør bytte hs jeg :) gi han mme så han får sove. Han trenger jo søvn.

Ja. Vurderer det sterkt. Kanskje jeg skal ta en tlf på mandag å høre. Hadde egentlig bestemt meg for å gi hu en sjanse til. Til 4 mnd kontrollen.
Da blir du bare enda mer usikker.

Back
Topp