Snusmumrikkens firkløver ♡

- Keisersnitt -

Utvikling og groprosess med bilder
Savner å se hyppige bilder av keisersnitt som gror, så da dokumenteres egen prosess for meg selv og andre som måtte dele samme nysgjerrighet. Keisersnittet mitt ble gjort 25.08.22, og ble planlagt samme dag ettersom baby hadde en skjevplassering i bekkenet.


06.09.22
20220906_095820.jpg

23.09.22
20220923_095741.jpg

06.10.22
20221006_102119.jpg

02.11.22
20221102_220944.jpg

16.12.22
20221216_100846.jpg

11.01.23
Notes_230112_131207_7b9.jpg

10.02.23
20230210_092802.jpg

13.03.23
20230313_071851.jpg
10.04.23
20230410_234439.jpg

04.05.23
20230504_224334.jpg
 
Last edited:
:dummy: 6 måneder

Skjønningen er bikket halvåret, tiden flyr og i slutten av denne måneden er jeg igjen tilbake i klasserommet. Rart og denne gangen vemodig å tenke på. Heldigvis er det påskeferie etter jeg har vært på jobb i tre dager, så det blir en mjuk start. Brått dukker sommerferien opp etter det. Da får jeg mye tid med gutten vår uansett.

Her er det full rulle, bokstavelig talt. Han har rullet flere ganger tidligere, men nå rulles det for alle penga og begge veier. Han er så gladgutt, og senest isted satt han i bilen og lo seg skakk av eget speilbilde. Han begynner å sitte mer stødig, elsker magetid og leker er blitt mer spennende enn før. Mat koser han seg også med, men trenger litt mer tid til å skape rutiner ift faste måltider.
 
Første tanna brøt ut i går på gutten :D Han har hatt noen netter på rad med mindre søvn. Våkner hver time/halvtime, og jeg håper virkelig ikke alle tennene byr på så lite søvn i forhold til hva vi er vant med. Kjenner det godt med tanke på ammingen også, at det er kommet tann :happy090 Den neste er like bak, og vi kan se den titte frem bak tannkjøttet. Veldig gøy i hvertfall, for tenner gjør så mye med utseendet at det er nesten litt rart å se.
 
Fått bhg-plass til begge trollungene våre i samme barnehage :talk017

Føles helt supert å vite at vi har ett sted å stoppe for levering, framfor to. Gruer meg dog litt til å flytte frøkna til ny barnehage, men trolig går det strålende og er kun mammahjertet som setter følelser i sving. Hun får det nok så fint som bare det. Vi tenker å besøke barnehagen noen ganger i sommer, også inviterer de faktisk til besøk før tilvenning om man ønsker. Kan ikke helt skjønne at gutten vår også skal i barnehage i august! Det går sjukt fort!!

På mandag neste uke skal jeg på jobb for å planlegge hva jeg kan bistå med ut de siste månedene av skoleåret. Spent på hva vi finner ut av her! Og like spent på ammingen fremover. Gutten vår har blitt mer og mer glad i mat, og godt er det for far som ikke kan by på pupp.

Men før både jobb, ammespørsmål og barnehage kommer en reise til Spania. Da skal vår lille familie på fire kose oss med god mat, basseng og strandliv! Satser på godt med varme mens vi er på tur :D
 
Da første tanna dukket opp begynte de andre å komme som perler på en snor. Fire tenner er brutt gjennom på en kort mnd nå! :D og han kan bite fra seg også, skurken! Jeg satte i et ul som skremte stakkaren godt her forleden :hilarious:
 
8 måneder :dummy:
Lille gutten har blitt en skikkelig pratemaker. Det går i "mamma" og "dadada", og det er stas å høre på. Ser på toåringen vår, og syns det er rart å tenke på at også han skal tråkke rundt som henne og kommunisere bedre og bedre dag for dag. Bli en liten gutt med egne og sterke meninger. Nå om dagen jobber vi inn nye soverutiner. Han er flyttet til eget rom, og sover der både på dagtid og nattestid. Det går flott foreløpig, og han sover mange timer i egen seng. Han får komme inn til oss i løpet av natten, og vi håper han finner mer og mer trygghet på eget rom. Det er blitt forstyrrende for oss alle å dele sengeplass, så dette er godt for alle mann. Han beveger seg mye rundt, og plutselig er han langt fra der han i utgangspunktet ble lagt. Mat er blitt mer spennende, og han spiser godt. Puppen er likevel stadig populær, og en fast følgesvenn enda.

2 år og 5 måneder :dummy1:
Frøkna vår blir mer og mer klar i språket, og tøffere og tøffere på det fysiske. Tidligere var hun ordentlig forsiktig, nesten litt Pivi-tendenser. Nå løper hun i ulent terreng, klatrer i høyder og går rundt med hendene i lomma i trapper, og er nesten for kul for seg sjæl :hilarious: Hun er fortsatt en skikkelig underholder og tulle jente. Løper ifra oss straks hun får sjansen og roper: "Ikke ta meg!", mens hun ler rått. Til høsten starter hun i ny bhg, og første besøkdag er unnagjort. Gikk over all forventning, og mammahjertet har roet seg. Håper alt går bra, og at hun får det fint med nye venner og en trivelig hverdag.
 
Last edited:
- Keisersnitt -
DEL II


Utvikling og groprosess med bilder

Keisersnitt planlagt og utført 25.08.2022. Se tidligere dokumentasjon i post #521.

06.09.22: utgangspunkt
20220906_095820.jpg

07.06.23
20230607_070722.jpg

14.07.23
20230715_000003.jpg

11.08.23
20230811_101931.jpg
19.09.23
20230919_204036.jpg
15.10.23
20231015_221737.jpg
20.11.23
20231120_220534.jpg
22.12.23
20231222_221753.jpg
21.01.24
20240121_203129.jpg
06.04.24
20240407_002913.jpg
 
Last edited:
:dummy1: 2 år og 7 mnd
Prøvedagboka blir pottetreningsdagbok :hilarious: Vi er en uke inni pottetreninga, og det går så det suser. Hun skjønte raskt greia, og fra slutten på dag én gikk hun frivillig og alene på potta og tisset. Nå bæsjer hun også uten problemer, og jubler mens hun danser rundt potta. Veldig digg å ha et bleiebarn mindre, og både gøy og flaks at hun tok det så kjapt. Håper dette vedvarer og at barnehagen spiller på lag og heier på bleieslutten de også. Kan ikke se for meg noe annet, ettersom de har eget rom med både potter og doer på hennes avdeling.

:dummy: straks 11 mnd
Herrefred. Nå er småen straks en ettåring, og klar for barnehagen i august. Rakker'n så fort det går. Elsker det og lar meg samtidig skremme litt av hvor fort det går. Gutten som ikke kunne krabbe for knappe to måneder siden, er nå blitt rask på labben. Morsomt å se utviklingen, ettersom frøkna aldri krabbet er jo dette første gang vi får sett fra "stadie til stadie" på nært hold. Han ordner seg selv fra liggende til sittende stilling og tilbake. Reiser seg gjør han også. Så godt å ha på plass all denne manøvreringen før bhg-start. Han har vært frustrert over å ikke mestre, så nå er det stor stas og blid gutt som klarer mye selv. Han er blant de yngste på sin avdeling, og dermed kunne de fleste andre krabbe og gå på besøksdagene. Nå kan han også være med og bevege seg fra A til Å. Misforstå meg rett. Det hadde gått helt fint om han ikke hadde kunnet det ved start i bhg, men gjør absolutt ingen ting å ha det på plass heller.
 
Last edited:
Barnehagestart
:dog
Storesøster :dummy1:
Hun har glidd rett inn i nye barnehagen, og syns det er stor stas med nye voksne og barn å leke med. Det gjør godt for oss som foreldre å se. Vi er storfornøyde med avdelingen, og opplever at det er mye erfaring og god kunnskap blant de ansatte. Vi fikk tilsendt bilder av en strålende blid jente på bhg-appen i kveld, og de melder at hun koser seg og leker fint med de andre ❤️

Har vært spent på pottetreningen i bhg, og det går supert så langt. Hun sier ifra når hun skal på do, og ingen uhell enn så lenge. Blir så stolt og glad når jeg hører at det går fint!

Lillebror :dummy:
Minstemann ser også ut til å trives godt, men trenger selvsagt mer tid til å bli vant. Dette er jo helt nytt for hans del. Tror det kommer til å bli helt supert, og tenker han vil komme til å kose seg masse. Det er en herlig avdeling med fine unger og voksne, som trolig får det flott sammen. Fikk være med på et måltid, og det var så koselig å se hvordan de satt rundt bordet og hygget seg med servering av frukt. Veldig fint å få se hvordan han får det her ❤️
 
Nå har jeg gått rundt i snart ett år med to motstridende tanker.
1. Jeg orker ikke mer enn to barn :binkybaby:binkybaby
2. Familien føles ikke komplett uten et tredje søsken :binkybaby:binkybaby:binkybaby

Grunnene er ikke unike, og jeg har lest side opp og side ned med andre som har bekymret seg over nettopp de samme tingene.
1. Større bil
2. Et soverom for lite i nåværende boenhet
3. Mindre tid til å være kjærester
4. Enda en liten som må følges opp ift. barnehage/skole, fritidsaktiviteter osv. Klarer vi det på en god måte?
5. Dårligere råd
6. Tenk om det kommer to på en gang.
7. Mannen reiser ifb. med jobb.

Flere rundt meg får barn nå, og jeg kjenner ikke på følelsen av at: Å, så deilig at jeg ikke skal gjøre det igjen. Blir bare litt sentimental av tanken på at: Kanskje jeg aldri skal gjøre dette igjen. Snakket med min mor om tankene i kveld, og hun sa: Jeg tror det kommer en til hos dere. Da kjente jeg på en følelse av at jeg rett og slett ble litt glad. Det føltes ikke helt over. Vi pratet også om at verken jeg eller mine søsken føler at vi ikke har blitt fulgt opp, enda pappa reiste i månedsvis av gangen, og da får jeg mer tro på at vi kan klare det. Mannen føler seg dog veldig ferdig per dags dato, men noterer meg at hver gang vi snakker med andre som spør om vi er ferdige sier han: Man skal aldri si aldri, men foreløpig er to et flott tall. Første bud for meg er at vi begge må være enige, selvsagt. Det føles fint at han ikke avskriver det fullstendig. Uansett ønsker jeg ikke en ny graviditet før tidligst 2025. Det er greit at det er en liten stund til, samtidig som det ikke går for mange år. Er spent på hva vi tenker begge to innen den tid.

Jeg vil bare ikke sitte igjen og tenke: Skulle ønske vi fikk en til.
Det syns jeg er en trist tanke.
 
:dummy1: 2 år og 10 måneder
Hjelpes, straks ei litta treåring ❤️ og det merkes. Setningene er blitt både lenger og mer korrekte enn tidligere, og hun er en tydelig jente som vil bestemme, hjelpe og ha en finger med i alt som foregår. Det er vi glad for. Veldig gøy å oppleve hvordan hun utvikler seg, og blir jo så stolt av jenta vår. Hun fortsetter å trives i barnehagen. Er som om hun aldri har gått noe annet sted, og pottetreningen går stadig fint med sjeldne uhell. Blir interessant å se når vinteren kommer med lag på lag med klær hvordan overgangen blir, og håper på det beste når det har gått så fint hele veien.

:dummy:1 år og 2 måneder
Lillebror er nå blitt trygg og komfortabel med barnehagelivet, og koser seg med alt hverdagen som barnehagebarn innebærer. Han begynte å gå for rundt 2 måneder siden, og vi merker på han at han er så lykkelig for å få til ting på egenhånd. Endelig er ikke alt så langt unna lenger, men heller bare noen skritt unna. Han er også skikkelig pratsom og vinker og hilser på alle han ser: "Hei, hei, hei". Og for en kosegutt vi har fått. Elsker kveldene med han. Vi leser, så ligger han på brystet mitt mens jeg synger før han blir lagt for kvelden. Skikkelig kosestund ❤️
 
Så koselig! Kan du gi oppskriften på barn som ligger rolig på kvelden plis???? :hilarious:
Ja, det er herlig! Storesøster var mer urolig, mens han her er ordentlig glad i nærhet og kos. På kveldene er han også trøtt som en dupp, så det hjelper jo. Kan forsikre om at dersom jeg forsøker det samme når han ikke er trøtt, så fungerer det elendig :hilarious:
 
Stor jente på 3 år i dag ❤️

Ballonger, julekalendergave, Bluey på skjermen og gele til frokost, er stikkord på bursdsdagsmorningen til vår nybakte treåring. Hun har kost seg med Luciafeiring i barnehagen og bursdagskos med krone og lussekatter. Stor gledings til feiring både lørdag og søndag :D

Tenke seg til at hun er tre allerede, og det gikk sabla fort. Min mor sa: Ja, tre år til så er hun skolejente. Den traff meg, gitt. Jeg syns jeg var barn i en evighet, mens med egne unger suser det bare avsted. Hjelpe meg :hilarious:
 
Stor jente på 3 år i dag ❤️

Ballonger, julekalendergave, Bluey på skjermen og gele til frokost, er stikkord på bursdsdagsmorningen til vår nybakte treåring. Hun har kost seg med Luciafeiring i barnehagen og bursdagskos med krone og lussekatter. Stor gledings til feiring både lørdag og søndag :D

Tenke seg til at hun er tre allerede, og det gikk sabla fort. Min mor sa: Ja, tre år til så er hun skolejente. Den traff meg, gitt. Jeg syns jeg var barn i en evighet, mens med egne unger suser det bare avsted. Hjelpe meg :hilarious:
Gratulerer med 3 åring i hus :love7 Enig med deg i at tiden flyyyyr avgårde. Mine jenter er rukket å bli 4 og 2,5 år på et svosj:wacky: Bare å nyte tiden med de så godt man kan:Heartred Vipps så flytter de hjemmefra:bored:
 
Gratulerer med 3 åring i hus :love7 Enig med deg i at tiden flyyyyr avgårde. Mine jenter er rukket å bli 4 og 2,5 år på et svosj:wacky: Bare å nyte tiden med de så godt man kan:Heartred Vipps så flytter de hjemmefra:bored:
Takk og takk ❤️ Blir svett bare av å lese den siste setningen din :hilarious: Kan kikke på min lille ettåring mens sikla renner nedover haka hans, og kjenne på en litt trist følelse i det huet konstruerer bilder av en 18-åring som flytter vekk for å studere langt borte :hilarious:
 
:dummy1: 3 og 2 måneder
Treåringen er et fascinerende vesen. Det ene øyeblikket kan det være sinne, hyl og skrik, mens en liten kropp spenner seg i bro, og bakbena stritter mens armene fekter vilt. Alt over misforståelser eller uoverensstemmelser. Det neste øyeblikket er hun fornuften selv, og viser umåtelig stor forståelse og tålmodighet overfor både oss, lillebror og vriene situasjoner. Da trøster og blåser hun på vondter, finner løsninger eller irettesetter så rolig som skjæra på tunet, med tilhørende forklaring til irettesettelsen og tips til hvordan vi kan oppføre bedre ved en annen anledning :hilarious:

Det er rart å se to så ulike personer i et lite menneske, og ikke minst at man opplever nettopp det; at hun er i ferd med å bli et lite menneske som kan samhandle bedre og bedre ❤️


:dummy: 1 år og 6 måneder
Her knekkes språkkoden dag for dag, og han suger til seg og tester ut nye ord stadig vekk. Han har også blitt veldig glad i å lese bok, og det er så stas å endelig kunne ha han på fanget og ha lesestund sammen.

I dag har vi vært i svømmehall, og denne karen er høyt og lavt. Han klatrer, hopper, dykker og svinger seg rundt. Han er en skikkelig utforsker, og det er veldig artig å se alt han prøver seg frem på, med både hell og noe uhell som resultat. Blir litt knall og fall med tilhørende blåveiser, men han er nå en glad og frisk gutt som ikke lar seg skremme av verken høyder eller stup, tidvis til min fortvilelse.
 
:dummy1: 3 og 2 måneder
Treåringen er et fascinerende vesen. Det ene øyeblikket kan det være sinne, hyl og skrik, mens en liten kropp spenner seg i bro, og bakbena stritter mens armene fekter vilt. Alt over misforståelser eller uoverensstemmelser. Det neste øyeblikket er hun fornuften selv, og viser umåtelig stor forståelse og tålmodighet overfor både oss, lillebror og vriene situasjoner. Da trøster og blåser hun på vondter, finner løsninger eller irettesetter så rolig som skjæra på tunet, med tilhørende forklaring til irettesettelsen og tips til hvordan vi kan oppføre bedre ved en annen anledning :hilarious:

Det er rart å se to så ulike personer i et lite menneske, og ikke minst at man opplever nettopp det; at hun er i ferd med å bli et lite menneske som kan samhandle bedre og bedre ❤️


:dummy: 1 år og 6 måneder
Her knekkes språkkoden dag for dag, og han suger til seg og tester ut nye ord stadig vekk. Han har også blitt veldig glad i å lese bok, og det er så stas å endelig kunne ha han på fanget og ha lesestund sammen.

I dag har vi vært i svømmehall, og denne karen er høyt og lavt. Han klatrer, hopper, dykker og svinger seg rundt. Han er en skikkelig utforsker, og det er veldig artig å se alt han prøver seg frem på, med både hell og noe uhell som resultat. Blir litt knall og fall med tilhørende blåveiser, men han er nå en glad og frisk gutt som ikke lar seg skremme av verken høyder eller stup, tidvis til min fortvilelse.

Fantastisk forklaring av 3 åringen, og det er så gjenkjennelig :hilarious: artig, men slitsom alder:hilarious:❤️
Så artig å lese om lillebror som utforsker det ene og andre :love017
 
SYKLUS-OVERSIKT :dance018
Har lagt merke til at syklusen min har endret seg etter fødsel, og syns det er interessant å følge med og se om jeg finner et forutsigbart mønster, og klarer å kjenne igjen tegn på blant annet EL. Har mild PCOS, og har vært vant til sykluser på både 50 og 35 dager, men aldri så lavt som 31.

September '23
TR 13.09-16.09
Syklusvarighet: 45 dager

Oktober '23

TR 28.10-31.10
Syklusvarighet: 40 dager

Desember '23
TR 07.12-10.12
Syklusvarighet: 34 dager

Januar '24
TR 10.01-13.01
Syklusvarighet: 31 dager


Februar '24
TR 10.02-13.02

Syklusvarighet: 35 dager


Mars '24
TR 16.03-19.03
Syklusvarighet: 34 dager

April '24
TR 19.04-22.04
Syklusvarighet: - dager
 
Last edited:
Back
Topp