Smaksprøvetråd

Jordbær og bringebær er så vidt jeg vet ikke frarådet nei, det et andre grønnsaker som er.

Poenget er å vite hvorfor noe er merket. Er det melk i? Salt? Biter? Honning? (trygt om den er godt varmebehandlet, forresten, har jeg lest). Vit hvorfor, så kan man vite om det kan overstyres.

I tillegg er noen matvarer hardere for magen enn andre, og derfor greit å vente litt med, men det finner man ut etterhvert

Helsesøster snakket faktisk litt om dette sist gang. Når det gjelder kjøpeglass er aldersmerkingen veiledende for noen begynner jo før andre med fast føde. Min mellomste begynte ikke før hun var over 6 mnd og vel så det, mens minstemor begynte ved 4 mnd. De første glassene på butikken inneholder rene enkle smaker. Fra 6 mnd er det mer sammensatte smaker. Deretter med biter/klumper, fisk og kjøtt osv. I tråd med hvordan det er anbefalt å starte med fast føde, uavhengig av barnets alder.
Heldigvis er allergener godt merket på barnemat :)

Flere som har startet med brød? Vi har øvd i en liten uke med staver/biter av mykt polarbrød og i dag plukket hun opp flere biter og spiste selv :D Tenker det blir det neste vi starter med jeg da. Brød og frukt til lunch :)

Flere som har startet med brød? Vi har øvd i en liten uke med staver/biter av mykt polarbrød og i dag plukket hun opp flere biter og spiste selv :D Tenker det blir det neste vi starter med jeg da. Brød og frukt til lunch :)
Har hun fått tenner? Tenker du brød i tillegg til grøt på Morgen og kveld? Eller erstatter brød ene brødmåltidet? Blir grønnsaksmos som skal over til middagsmat her som neste steg tenker jeg

Har hun fått tenner? Tenker du brød i tillegg til grøt på Morgen og kveld? Eller erstatter brød ene brødmåltidet? Blir grønnsaksmos som skal over til middagsmat her som neste steg tenker jeg
Nei, ingen tenner men hun tygger med gommene! Tenker brød som lunch jeg i første omgang, men venter nok en stund til før det blir helt fast. Hun virker ikke spesielt sulten og vekta har jo gått veldig opp bare med ett grøtmåltid om kvelden. Frokost og middag blir pupp en stund til. Det må vel ikke være grøt x2 per dag? Eller?
Har enda ikke funnet en grønnsaksmos som hun liker jeg... Men avokado, mango og eple var en vinner! :)

Nei, ingen tenner men hun tygger med gommene! Tenker brød som lunch jeg i første omgang, men venter nok en stund til før det blir helt fast. Hun virker ikke spesielt sulten og vekta har jo gått veldig opp bare med ett grøtmåltid om kvelden. Frokost og middag blir pupp en stund til. Det må vel ikke være grøt x2 per dag? Eller?
Har enda ikke funnet en grønnsaksmos som hun liker jeg... Men avokado, mango og eple var en vinner! :)

Nei trenger ikke 2 grøt vil jeg tro ;) bare lurte på om du ga 2 og at brødet ble måltid nr 3, eller om du kuttet grøt til fordel for brødet;)

Nei trenger ikke 2 grøt vil jeg tro ;) bare lurte på om du ga 2 og at brødet ble måltid nr 3, eller om du kuttet grøt til fordel for brødet;)
Aha. Neida, det blir et nytt måltid dette. Gir bare grøt en gang om dagen :)

Aha. Neida, det blir et nytt måltid dette. Gir bare grøt en gang om dagen :)

Aha! Da forstår jeg! Vi gir grøt ca kl 8, fruktmos kl 11, grønnsakssmaksprøve ca 15.00 og grøt kl 17 :O.. Når hun blir 6 mnd'er så er planen å starte med middag så framover blir det å tilby litt mer grønnsaksmos

Mormor og morfar hadde kjøpt inn litt forskjellig grønnsak- og frukt mos fra Ellas kitchen og Hipp. Det var godt det. Dog vil denne mamman helst lage maten selv da

Aha! Da forstår jeg! Vi gir grøt ca kl 8, fruktmos kl 11, grønnsakssmaksprøve ca 15.00 og grøt kl 17 :O.. Når hun blir 6 mnd'er så er planen å starte med middag så framover blir det å tilby litt mer grønnsaksmos
Brødskive med leverpostei var poppis! Spiste en halv skive etterfulgt av litt fruktsmoothie til lunch :)

Brødskive med leverpostei var poppis! Spiste en halv skive etterfulgt av litt fruktsmoothie til lunch :)
Hvordan gir du?? synes det høres så skummelt ut :P

Hvordan gir du?? synes det høres så skummelt ut :P
Små terninger. Hun spiser litt selv og får litt hjelp. Hun bruker faktisk pinsettgrepet litt allerede. Det hender hun harker litt enda hvis bitene er litt store, men det går så fint så :)

Her har vi tatt 10 skritt tilbake og gir minimalt med fast føde. Satser på å prøve på nytt om en mnd :)

Ja.. Og ingenting hjalp og det ble verre for hver dag. Så nå ammes det nesten mer enn før :p Bare nesten, for han er ikke spesielt interessert ;)
Da er det kanskje like greit. Tror nok vi begynte for mye for fort her. Men ho liker maten godt da. Fikk gulrot i dag, klager når det er tomt. Men umulig å si om det er fordi ho vil ha mer, eller fordi ho er for full i magen.

Back
Topp