Skravletråd

Vet ikke om dette er ett passende innlegg her inne, men er jo en skravletråd :smiley-angelic006
Jeg trenger litt råd angående barnevogn og egentlig hva man trenger som førstegangsforeldre :happy:
Når det kommer til vogn så er jeg så ekstremt usikker på hva jeg vil ha, jeg liker bugaboo fox 5, men liker også de nye modellene av emmaljunga med tanke på dempingen som er i den:oops:
Jeg bor landlig, så nærmeste plass å gå tur er skog og grus, så da blir jeg litt sånn, hva i all verden skal man velge av barnevogn :smiley-angelic006 noen av dere her inne så har gode tips til hva en burde velge av barnevog?:Heartred
Ville dratt til en fysisk butikk og tatt på, kjørt, prøvd etc. de ulike vognene. Det er veldig individuelt hva man ønsker og behøver i en vogn. Jeg var lenge bastant på at Emmaljunga skulle jeg aldri ha, nå har vi det og angrer på at vi ikke gikk for det i utgangspunktet for den er super. Vi har 2025-modellen og har hatt den siden september. Bugaboo fox har jeg aldri likt, synes den er for lett og flimsete, men alle jeg kjenner som har den er veldig fornøyd med den. Vi bor i by med kort vei til skog og mark og har gått lange turer i all terreng og vær med både bag- og sittedel. Vi har Sento Max Ergo+ og er superfornøyd, men det kan godt være at Bugaboo er en bedre vogn for deg, det må man nesten bare finne ut selv :)

Last edited:
God fredagskveld :)
Har ett spørsmål, vi har jo nettopp vært på ultralyd å fått vite at alt var bra, og at det var en frøken inni her. Mannen må på ett møte nå på mandag når vi skal på ordinær ultralyd, han kan skippe det, men så foreslo han å ta med datteren min på 11 år. Er det fy fy å ha med seg så store barn? Hun er en moden 11 åring, og har sett fødeavdelingen med meg en haug av ganger, hennes valg ofte.
Hva tenker dere?

Har ett spørsmål, vi har jo nettopp vært på ultralyd å fått vite at alt var bra, og at det var en frøken inni her. Mannen må på ett møte nå på mandag når vi skal på ordinær ultralyd, han kan skippe det, men så foreslo han å ta med datteren min på 11 år. Er det fy fy å ha med seg så store barn? Hun er en moden 11 åring, og har sett fødeavdelingen med meg en haug av ganger, hennes valg ofte.
Hva tenker dere?
I min innkalling står det at barn ikke har anledning til å være med. Undersøkelsen krever to og konsentrasjon, og barn kan være et uromoment. Står det noe slikt på deres innkalling?

I min innkalling står det at barn ikke har anledning til å være med. Undersøkelsen krever to og konsentrasjon, og barn kan være et uromoment. Står det noe slikt på deres innkalling?
Ja, det står det. Men min datter har fullstendig evnen til å sitte i ro, og ikke være ett uromoment :) hadde hun vært yngre så hadde jeg ikke vurdert det en gang.

Hva tenker dere?
Jeg ville tatt henne med. Noe av poenget er også at det ikke egner seg for barn der i tilfelle dere får en dårlig beskjed, men dere vet allerede at alt står bra til. Jeg kjenner mange 11-åringer og de er mer enn moden nok for en slik undersøkelse!

Hva tenker dere?
Jeg tenker at de da mener små barn, som man ikke har mulighet til å «kontrollere». Men, storesøster på 11 er jo sikkert like interessert i det som skjer på skjermen som det du er! Hun kommer jo ikke til å hoppe ned fra stolen og løpe rundt inne på rommet der.
Kjør på er mi mening! Fortell når dere kommer dit at en stolt storesøster er med i dag :love017

Når burde man bestille vogn og bilstol? Er 19+0 på mandag,så vurderer å bestille da fordi emmaljunga stenger fabrikken i hele juli. Så for å få vogn før termin i august vurdere jeg å bestille snart

Hva tenker dere?
Jeg var med min mor på UL tilbake til år 2000. Jeg var da førsteklassing så 6 år gammel. Jeg hadde ikke selv tatt med egne barn men jeg tenker at det ikke er noe i veien med at du tar henne med

Når burde man bestille vogn og bilstol? Er 19+0 på mandag,så vurderer å bestille da fordi emmaljunga stenger fabrikken i hele juli. Så for å få vogn før termin i august vurdere jeg å bestille snart
Jeg fikk beskjed av de som jobber på barnas hus her jeg bor at ivertfall 6 uker før, men siden de stenger så ville jeg bestilt tidlig i juni ivertfall, eventuelt litt før :happy: Har tenkt på emmaljunga selv, så var å hørte om det samme i dag

Hva tenker dere?
Jeg fikk være med mamma på ultralyd da hun skulle ha lillesøstra mi tilbake i 2009. Jeg var dog 14 år, men en moden 11-åring er vel mye det samme :) Synes det var sååå pinlig at mamma var gravid, helt frem til den dagen og jeg fikk se bebisen. Etter det var det bare så stas! Fikk samme klumpen i halsen da som jeg fikk nå når jeg fikk se min egen :smiley-ashamed004 Skikkelig rørende og en veldig fin opplevelse jeg vil huske resten av livet. Sier det ofte til søstra mi også, og at vi har et spesielt bånd pga jeg fikk se henne allerede inni magen. Ta henne med - det blir stor stas for henne, og noe hun kommer til å huske for alltid :Heartpink

Jeg fikk være med mamma på ultralyd da hun skulle ha lillesøstra mi tilbake i 2009. Jeg var dog 14 år, men en moden 11-åring er vel mye det samme :) Synes det var sååå pinlig at mamma var gravid, helt frem til den dagen og jeg fikk se bebisen. Etter det var det bare så stas! Fikk samme klumpen i halsen da som jeg fikk nå når jeg fikk se min egen :smiley-ashamed004 Skikkelig rørende og en veldig fin opplevelse jeg vil huske resten av livet. Sier det ofte til søstra mi også, og at vi har et spesielt bånd pga jeg fikk se henne allerede inni magen. Ta henne med - det blir stor stas for henne, og noe hun kommer til å huske for alltid :Heartpink
Ååå det er akkurat en slik opplevelse jeg ønsker for min datter, hun gleder seg allerede massevis :Heartred

Jeg trenger litt kjapt råd i en kjip situasjon.

Hadde en 20% sykemelding som gikk ut i går. Vært 20% sykemeldt sammenhengende siden 20. januar, og den har blitt oppdatert månedlig.

Har siden 7. mars forsøkt å få tak i fastlegen. Har sendt tre henvendelser via e-konsultasjon, en melding til resepsjonen, og ringt hver dag den siste uken. På Helsenorge så jeg at hun ikke hadde noen ledige timer før 7. april eller noe. De legges ut 2 måneder i forveien, så hun er alltid fullbooket i mange uker.

Vet ikke hvordan jeg kan kontakte henne på en annen måte siden det kun er de to kanalene - Helsenorge og telefon.

Jeg blir litt frustrert siden det betyr at jeg egentlig skal være på jobb full dag i dag, og det vet jeg ikke om jeg orker. Har ingen avspasering til gode heller.

Er det noen annen måte å få sykemelding på i dag? Eller annen måte jeg kan gå tidligere fra jobb på?

Hadde en 20% sykemelding som gikk ut i går. Vært 20% sykemeldt sammenhengende siden 20. januar, og den har blitt oppdatert månedlig.

Har siden 7. mars forsøkt å få tak i fastlegen. Har sendt tre henvendelser via e-konsultasjon, en melding til resepsjonen, og ringt hver dag den siste uken. På Helsenorge så jeg at hun ikke hadde noen ledige timer før 7. april eller noe. De legges ut 2 måneder i forveien, så hun er alltid fullbooket i mange uker.

Vet ikke hvordan jeg kan kontakte henne på en annen måte siden det kun er de to kanalene - Helsenorge og telefon.

Jeg blir litt frustrert siden det betyr at jeg egentlig skal være på jobb full dag i dag, og det vet jeg ikke om jeg orker. Har ingen avspasering til gode heller.

Er det noen annen måte å få sykemelding på i dag? Eller annen måte jeg kan gå tidligere fra jobb på?
Så kjedelig. Ikke bra at legen er så vanskelig å få tak i. Det burde uansett ha blitt satt opp ny time når sykemeldingen gikk ut, for å snakke om videre behandling. Uansett, det hjelper deg ikke nå. Du kan vel ikke bruke egenmelding nå heller, rett etter en sykemelding?

Jeg fikk faktisk sykemelding hos dr dropin en gang, noe jeg ikke trodde de gjorde. Så det er kanskje en mulighet :)

Så kjedelig. Ikke bra at legen er så vanskelig å få tak i. Det burde uansett ha blitt satt opp ny time når sykemeldingen gikk ut, for å snakke om videre behandling. Uansett, det hjelper deg ikke nå. Du kan vel ikke bruke egenmelding nå heller, rett etter en sykemelding?

Jeg fikk faktisk sykemelding hos dr dropin en gang, noe jeg ikke trodde de gjorde. Så det er kanskje en mulighet :)
Jeg ringte arbeidslivtelefonen og fikk også tips om Dr. Dropin. Er på vei dit nå☺️

Ja, legen burde fulgt opp, men når jeg ikke har hørt fra henne på tre uker er det ikke noe håp om at hun kontakter meg i dag.

Jeg ringte arbeidslivtelefonen og fikk også tips om Dr. Dropin. Er på vei dit nå☺️

Ja, legen burde fulgt opp, men når jeg ikke har hørt fra henne på tre uker er det ikke noe håp om at hun kontakter meg i dag.
Så bra det ordnet seg. Prøv å få bestilt en ny time hos fastlege den dagen ny sykemelding utløper, eller dagen etter, så det ikke blir problemer igjen. Jeg har akkurat vært hos legen og fornyet min sykemelding. Hun setter opp ny time med en gang når denne sykemeldingen går ut, og så kan jeg avbestille hvis jeg ser at jeg ikke trenger den.

Så bra det ordnet seg. Prøv å få bestilt en ny time hos fastlege den dagen ny sykemelding utløper, eller dagen etter, så det ikke blir problemer igjen. Jeg har akkurat vært hos legen og fornyet min sykemelding. Hun setter opp ny time med en gang når denne sykemeldingen går ut, og så kan jeg avbestille hvis jeg ser at jeg ikke trenger den.
Jepp, nå går sykemeldingen ut i påskeferien, men har satt opp ny time første dag etter påske. Utfordringen ligger også i at hun akkurat har byttet portal, tidligere bestilte jeg bare telefonkonsultasjon for å forlenge sykemeldingen. Og det kunne jeg gjøre noen dager før. Nå kan jeg bare velge mellom fysisk eller e-konsultasjon. Og det er de e-konsultasjonene hun ikke har svart meg på.

Du ringer inn når legekontoret åpner og ber om hastetime pga sykemelding trengs idag. Så går du hjem fra jobb når du ikke klarer mer. Arbeidsgiver forstår det og sykemelding kan de få etterpå. Jeg har også ringt inn et par ganger når det har vært nødvendig med forlenget sykemelding fordi jeg ikke var frisk nok etter sykemeldingen, og jeg får alltid time når jeg ber om hastetime. Men viktig du ringer inn med engang de åpner og spør om hastetime.
Så ved hver legetime når du da får sykemelding, så må du be legen din sette deg opp på ny time før sykemelding går ut den uken slik at en slipper sånn så dette.
Så når du får hastetime nå så be om å få satt opp legetime samme dag eller dagen før denne nye sykemeldingen går ut.
(Jeg har også fått gå til andre leger på legekontoret om fastlege ikke er tilgjengelig den dagen.)

Du ringer inn når legekontoret åpner og ber om hastetime pga sykemelding trengs idag. Så går du hjem fra jobb når du ikke klarer mer. Arbeidsgiver forstår det og sykemelding kan de få etterpå. Jeg har også ringt inn et par ganger når det har vært nødvendig med forlenget sykemelding fordi jeg ikke var frisk nok etter sykemeldingen, og jeg får alltid time når jeg ber om hastetime. Men viktig du ringer inn med engang de åpner og spør om hastetime.
Så ved hver legetime når du da får sykemelding, så må du be legen din sette deg opp på ny time før sykemelding går ut den uken slik at en slipper sånn så dette.
Så når du får hastetime nå så be om å få satt opp legetime samme dag eller dagen før denne nye sykemeldingen går ut.
(Jeg har også fått gå til andre leger på legekontoret om fastlege ikke er tilgjengelig den dagen.)
Det var det jeg gjorde i morres når jeg ikke hadde fått svar hverken i går eller hele forrige uke. Ringte nummeret, men det kom ingen ringetone en gang. Ble heller ikke lagt på. Så det var litt rart.

Hun jobber heller ikke på legekontor så det var ingen andre å gå til. Og som sagt så har det alltid vært greit med telefonkonsultasjon hvis det ikke er noe nytt. Bare rart at hun var så utilgjengelig denne gangen, men nå har jeg bestilt vanlig konsultasjon til første dagen etter påske. Og så regner jeg med at dette ikke blir et problem igjen.

Hva tenker dere?
Hvordan gikk det, fikk hun bli med? Jeg hadde med guttene mine (4&6år) på privat UL i uke 14+noe, gikk veldig fint. Hadde også hatt UL 4 dager før på sykehus og visste at alt var okei. Vi fikk vite kjønn sammen og de synes det var både stas og stort :shy:

Back
Topp