Skravletråd

Jeg er sulteeeeen! Veldig rart å ikke følge rutinene sine! :hilarious: skal på glukosebelastning idag 8.30. Glad jeg bestilte time såpass tidlig, men blir fortsatt dødssent å spise frokost liksom tidligst 10.45. Regner med det blir nærmere 11.

Hvis jeg består testen (noe jeg regner med å gjøre...aldri hatt sv.d før...), skal jeg ha en Starbucks frappucino på vei til jobb etter testen:joyful:

Jeg er sulteeeeen! Veldig rart å ikke følge rutinene sine! :hilarious: skal på glukosebelastning idag 8.30. Glad jeg bestilte time såpass tidlig, men blir fortsatt dødssent å spise frokost liksom tidligst 10.45. Regner med det blir nærmere 11.

Hvis jeg består testen (noe jeg regner med å gjøre...aldri hatt sv.d før...), skal jeg ha en Starbucks frappucino på vei til jobb etter testen:joyful:
I følge legen min var det ikke sikkert jeg trengte å dra på glukosebelastning siden jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes sist svangerskap. Har ikke hørt noe, men lurer på om jeg da må bestille meg time selv? Eller om jeg slipper denne gangen :scratch

I følge legen min var det ikke sikkert jeg trengte å dra på glukosebelastning siden jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes sist svangerskap. Har ikke hørt noe, men lurer på om jeg da må bestille meg time selv? Eller om jeg slipper denne gangen :scratch
Måtte bestille selv jeg, når jeg visst at jeg "trengte". Legen sa just nå at han synes det er helt sykt at jeg må ta testen, når start BMI var 26 og han kjenner meg så godt, og vet at jeg er en slank og frisk person. Og aldri hatt sv.d gjennom 3 svangerskap. Men jaja, vi får bare følge reglene så ingen blir sure sa han.

Nå er drikka inntatt og den var søøøøøøt. Lillegutt har alt fått sukkerkick 3 min etterpå :hilarious:

Måtte bestille selv jeg, når jeg visst at jeg "trengte". Legen sa just nå at han synes det er helt sykt at jeg må ta testen, når start BMI var 26 og han kjenner meg så godt, og vet at jeg er en slank og frisk person. Og aldri hatt sv.d gjennom 3 svangerskap. Men jaja, vi får bare følge reglene så ingen blir sure sa han.

Nå er drikka inntatt og den var søøøøøøt. Lillegutt har alt fått sukkerkick 3 min etterpå :hilarious:
Jeg hadde jo litt høyere start-BMI, men godt under 35 som visstnok er grensa. Men jeg er jo gammel, så det er kanskje nok. Hmm, jeg får høre med legen en gang til kanskje. Sleit skikkelig med å få ned den drikken sist :hungover:

Grensa er 25. Hvis man ikke er klassifisert som "normalvektig" ifølge BMI, så må man ta testen. Jeg hadde 26:meh:
Ah, leste en plass at det sto 35, men da var nok det feil. BMI er altså så teit, de gangene jeg har hatt BMI på under 25 så ser jeg helt skrapa ut. Er det i uke 23 man skal ta den?

Ah, leste en plass at det sto 35, men da var nok det feil. BMI er altså så teit, de gangene jeg har hatt BMI på under 25 så ser jeg helt skrapa ut. Er det i uke 23 man skal ta den?
Ja, BMI er ganske teit. Tar ikke hensyn til muskelmasse eller noen ting. Derfor legen var så oppgitt over den ene prosenten som gjorde at jeg "måtte" ta den. Han hadde ikke fått meg til å ta den, hvis ikke det var for at han har opplevd noen til å være SÅ firkanta på sykehuset før. Menmen. Jeg dør ikke:wacky: bare sykt kjedelig. Og jeg er SÅ sulten nå! Ikke spist på nesten 14 timer nå:hilarious: testen skal tas mellom 24-28:) jeg er 24+2 idag

Jordmor sa til meg på første time at jeg ikke trengte da jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap og testet da. 37 år og et par kilo ekstra...

Hva er egentlig kriteriene for å bli kalt inn?

Jordmor sa til meg på første time at jeg ikke trengte da jeg ikke hadde svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap og testet da. 37 år og et par kilo ekstra...

Tror kriteriene er hvis man er over 25 år og førstegangsfødende, og/eller har BMI på over 25.
I hvertfall det jordmor nevnte til meg :joyful: «25-regelen» kalte hun det.

Her er alle kriteriene :) og man MÅ ikke, men er en meget sterk anbefaling. Og legen min har opplevd å få sure miner hvis han ikke har fulgt "reglene":p

Vedlegg

• Screenshot_20240408_180229_Chrome.jpg
    Screenshot_20240408_180229_Chrome.jpg
    512,2 KB · Visninger: 26
Her er alle kriteriene :) og man MÅ ikke, men er en meget sterk anbefaling. Og legen min har opplevd å få sure miner hvis han ikke har fulgt "reglene":p
Ah, ser jo at siden jeg er andregangsfødende og under 40 år så trenger jeg det vel ikke, selv om jeg har noen kilo for mye. Ut i fra dette ser det ut som BMI-kravet kun er for førstegangsfødende.

Ah, ser jo at siden jeg er andregangsfødende og under 40 år så trenger jeg det vel ikke, selv om jeg har noen kilo for mye. Ut i fra dette ser det ut som BMI-kravet kun er for førstegangsfødende.
Tror hvert punkt skal lese for seg selv altså :joyful:

Førstegangs over 25, eller bmi over 25, eller asiatisk/afrikansk bakgrunn osv. Men du får høre med din lege. Jeg er 4. gangs, under 40 år og aldri tatt testen før og "måtte" ta denne gangen ut fra kriteriene pga bmi på 26

Hvor kort før fødsel tør folk å dra på ferie/helgetur? Er f eks uke 30 for sent?
Vi er på feriereise i utlandet i juli, kommer tilbake med fly to dager før 36 uker (om formen er fin og alt går etter planen). Mindre helgeturer blir det nok også for vår del nærmere fødsel om det er ok da - tar det nok litt på sparket. Spørs på formen og risikoprofilen din, og hva du er komfortabel med.

Back
Topp