Skravletråd

Apropos drømmer; for et par uker siden drømte jeg at et barn i barnehagen jeg jobber i ble utsatt for gjentatte slag i hodet sitt (morbid, jeg vet). Og samme natten drømte jeg at jeg var gravid med termin i oktober. Våknet opp i panikk og brukte tid på å roe meg ned.

Så dro jeg på jobben, og det barnet jeg hadde drømt om var sint for et eller annet. Så hen løp og stanget hodet sitt inn i en kommode, gjentatte ganger, med vilje. Og den samme dagen var det jeg blødde da jeg var på do, og trodde jeg skulle få mensen. Men det ble jo bare med den ene spottingen og 4 dager etterpå fikk jeg positiv test :schocked028
Nå blir jeg hvertfall ikke redd….:(

De to siste nettene har jeg drømt at jeg har spontanabortert. At vi var på ferie og at jeg måtte avbestille time til TUL og jordmor… Klarer ikke la være å bli skremt av det. Håper det ikke ender sånn :sorry:
De to siste nettene har jeg drømt at jeg har spontanabortert. At vi var på ferie og at jeg måtte avbestille time til TUL og jordmor… Klarer ikke la være å bli skremt av det. Håper det ikke ender sånn :sorry:
Samme her, det er ubehagelig!

Nå blir jeg hvertfall ikke redd….:(

Oj, det var ikke meningen å uroe deg! Jeg tror ikke på det å være sanndrømt altså, og drømmer er bare en måte for kroppen å bearbeide inntrykk og følelser. Jeg har jo drømt utrolig mye rart som aldri ble noe av, heldigvis. Det var nok tilfeldig med den ungen i barnehagen, og jeg har flere ganger drømt at jeg er gravid uten å være det :)

Her blir det også et problem angående alkohol, da vi skal til svigers som alltid serverer vin på kveldene og jeg bruker å takke ja til et glass.
Og så er planen å dra ut på kvelden å spise, som gjør det vanskeligere å skjule det enn hjemme. :nailbiting:

Svigermor er også en dame som virkelig overtenker og suger til seg alt som skjer rundt henne. Sist hun var på besøk kjøpte hun vin og jeg takket nei (det var da jeg fikk positiv EL-test og ville ikke risikere at EL ikke kom) og da spurte hun om jeg var gravid. :hilarious:

Begynte nettopp å gråte når vi var ute å spiste fordi maten var ikke god og jeg ble ikke mett :smiley-ashamed005 fortsatt dårlig humør ettsom jeg ikke er helt mett :happy090

Nå er det TO STK på jobb som har spurt om jeg er gravid på bare 2 dager :bag:

Hun ene skjønte det fordi jeg sa at jeg fikk så akutt lyst på rustne spiker. Hun kjenner jeg ganske godt så jeg sa det til henne. Hun andre kom litt ut av det blå. Hadde kjøpt meg en vid bukse og jeg sa det var plass til lunsjmage i den (hun pleier alltid å tulle med at jeg har en ekstra stor dessertmage), og da sa hun "Ja, eller...? En annen mage kanskje? Er du...???"

Hun fikk ikke mer info, men så rart hvor mye smått de rundt plukker opp :angel9

Vi er på ferie hos familie og er masse folk og barn samla. Å være i første trimester, uggen og sliten, samtidig være aktiv, passe på ettåringen og få snakket med tanter og søskenbarn er ikke bare bare… Er så sliten på slutten av dagen at jeg slokner med en gang. :oops: Og kan ikke forklare til folk hvorfor jeg blir så andpusten, haha.

Vi er på ferie hos familie og er masse folk og barn samla. Å være i første trimester, uggen og sliten, samtidig være aktiv, passe på ettåringen og få snakket med tanter og søskenbarn er ikke bare bare… Er så sliten på slutten av dagen at jeg slokner med en gang. :oops: Og kan ikke forklare til folk hvorfor jeg blir så andpusten, haha.
Å shiit, tror ikke jeg hadde taklet det like godt! :angelic:

I morgen skal vi på en mini-ferietur med svigerfamilien. På kvelden blir det garantert servert vin, og jeg bruker å takke ja hvis vi ikke skal kjøre hjem. I morgen skal vi bo samme plass, og jeg har ikke den unnskyldningen. Hva er deres beste tips? Får ikke sneket inn «medbrakt» alkoholfritt, siden de er opptatt av å servere. :bored:
Ser du har fått mange gode forslag allerede. Du kan jo alltid takke ja og bare ha glasset uten å drikke av det. Hell litt ut når ingen ser på;)

Kjenner skikkelig på det samme! Noe helt annet å være gravid med barn fra før :p

I dag ringte jeg jordmortjenesten, og fikk meg en overaskelse når jeg skjønte at alle nå får tilbud om tul. Kjente meg litt treig, men godt å nå være oppdatert på hva som er nytt siden sist :hilarious:

Hvordan får man tul, henvisning fra fastlegen?
Jeg har glemt de nye reglene, og har bestilt time i august på Volvat. Men det koster 2000kr, så usikker på om jeg gidder å gå. Men husker det var så koselig sist å se hjertet banke. Men da kostet det litt mindre..

Hvordan får man tul, henvisning fra fastlegen?
Jeg har glemt de nye reglene, og har bestilt time i august på Volvat. Men det koster 2000kr, så usikker på om jeg gidder å gå. Men husker det var så koselig sist å se hjertet banke. Men da kostet det litt mindre..
Jeg har aldri brukt noe annet enn jordmor under svangerskap. Når jeg ringte i dag (for å få første time til svangerskapskontroll), så spurte hun om jeg ønsket det, slik at hun kunne henvise meg.

I morgen skal vi endelig reise hjem ❤️ vi har vært hos svigermor i 10 dager og jeg har måttet late som alt er som normalt hele tiden. Måtte gå meg en lang tur for å kunne ringe moren min og snakke om situasjonen, og måtte lyve om hva vi snakket om da jeg kom tilbake. Skal bli godt å være meg og samboern og kunne snakke sammen om dette så mye som vi trenger.

I dag ringte jeg jordmortjenesten, og fikk meg en overaskelse når jeg skjønte at alle nå får tilbud om tul. Kjente meg litt treig, men godt å nå være oppdatert på hva som er nytt siden sist :hilarious:

Ja, jeg visste ikke at det ble tilbudt alle nå. Dette var den eneste infoen jeg fant om saken:
"Fra 1. januar 2022 vil gravide som ved termin er 35 år eller eldre ha rett til NIPT og tidlig ultralyd. Helseforetakene har ansvar for å tilby dette til gravide i sine områder. I 2022 vil det også innføres tilbud om ultralydundersøkelse for alle gravide rundt uke 12 i svangerskapet (uke 11+0-13+6)."

Fra når gjelder det liksom? Og er det likt i hele landet?

Fikk litt vondt av samboer nå :hilarious: Han skulle være snill og lage meg toast. Jeg tar én bit og kjenner smaken av Chorizo. Så måtte lage ny:hilarious:

Pga varmen den har fått er det mulig jeg kunne spist den, men velger å ikke spise spekemat som ikke er ordentlig stekt.

Ja, jeg visste ikke at det ble tilbudt alle nå. Dette var den eneste infoen jeg fant om saken:
"Fra 1. januar 2022 vil gravide som ved termin er 35 år eller eldre ha rett til NIPT og tidlig ultralyd. Helseforetakene har ansvar for å tilby dette til gravide i sine områder. I 2022 vil det også innføres tilbud om ultralydundersøkelse for alle gravide rundt uke 12 i svangerskapet (uke 11+0-13+6)."

Fra når gjelder det liksom? Og er det likt i hele landet?
Det kan kanskje se ut som det ikke er helt likt enda, nei. Men det var ganske uklart, ja. Klarer heller ikke å helt finne info om hva konkret som gjøres på offentlig tul.
Regner med å få mer info hos jordmor når jeg skal på kontroll.

Å shiit, tror ikke jeg hadde taklet det like godt! :angelic:
Kjenner skikkelig på det samme! Noe helt annet å være gravid med barn fra før :p
Haha, det er tungt! Men samtidig så har de forståelse for at småbarnsforeldre er slitne, så vi har faktisk fått hvile på ettermiddagen mens de passer på. Det er jo faktisk litt fint det! :D:Heartred

Ja, det er noe helt annet med barn! Man kan jo ikke bare slappe av når man føler for det. Men føler at tiden går fortere da! :joyful:

Apper:
Liker preglife, men har også helseoversikt og Flo (brukt den til å spore syklusen).
Men alle 3 har ulike beregning. Men alle unntatt helseoversikt kan jeg skrive inn lengde på syklus.
Jeg har litt lengre syklus nå enn før (ca 34 dager), men helseoversikt-appen oppgir 28 dager. Vet noen om det er mulig å endre det?
Kjedelig når det blir så stor forskjell på graviditetsuke på appene.

Det endrer seg jo når jeg kan legge inn beregnet termin etter ultralyd, da.

Apper:
Liker preglife, men har også helseoversikt og Flo (brukt den til å spore syklusen).
Men alle 3 har ulike beregning. Men alle unntatt helseoversikt kan jeg skrive inn lengde på syklus.
Jeg har litt lengre syklus nå enn før (ca 34 dager), men helseoversikt-appen oppgir 28 dager. Vet noen om det er mulig å endre det?
Kjedelig når det blir så stor forskjell på graviditetsuke på appene.

Det endrer seg jo når jeg kan legge inn beregnet termin etter ultralyd, da.
Tror ikke du han endre på Helseoversikt sin. Den blir lik som du får av det offentlige frem til OUL. Selv har jeg valgt å holde meg til den datoen og lagt inn likt på andre apper, kun for å forholde meg til en dag. Har kort syklus så har gått mega seint her i starten. :depressed:

Back
Topp