Skravletråd

Flere som sliter med ryggvondt? Begynt å kjenne på det siste uken og i natt var det helt forferdelig. Uansett hvordan jeg lå så gjorde ryggen vondt. Gikk greit i dag tidlig for sovet til slutt, men begynner å kjenne det igjen nå, etter å ha stått og gått mye i dag, og først satt meg ned kommer smertene. Er på en måte mellom halebein og bhkanten. Er i uke 23+0 forresten.

Flere som sliter med ryggvondt? Begynt å kjenne på det siste uken og i natt var det helt forferdelig. Uansett hvordan jeg lå så gjorde ryggen vondt. Gikk greit i dag tidlig for sovet til slutt, men begynner å kjenne det igjen nå, etter å ha stått og gått mye i dag, og først satt meg ned kommer smertene. Er på en måte mellom halebein og bhkanten. Er i uke 23+0 forresten.

Flere typer ryggvondter her :wacky: Blir øm i halebeinet av sitting, både på dårlige harde stoler og såkalte gode ergonomiske kontorstoler, samt har jeg en låsning i IS-leddet på den ene siden, i det ene «smilehullet» på ryggen ved trusekanten. Der er det både ømt, og med strålende skarp smerte ned i setet så benet svikter, i tide og utide. Kiropraktor hjelper umiddelbart og i et par dager, så er det pån igjen :shifty: 22+5 her.

Jupp, her også. Uke 26+1. Har vondt over IS-leddet på begge sider og blir veldig provosert av mye aktivitet/tur/jobb, så prøver å finne en balanse om dagen. Ikke lett! God bedring!

Anbefaler alle å sjekke ut positiv fødsel sin story på Instagram i dag, for ein innføring i kva kurset går ut på. Og ho har rabatt på kurset ut helga (trur eg)

Flere typer ryggvondter her :wacky: Blir øm i halebeinet av sitting, både på dårlige harde stoler og såkalte gode ergonomiske kontorstoler, samt har jeg en låsning i IS-leddet på den ene siden, i det ene «smilehullet» på ryggen ved trusekanten. Der er det både ømt, og med strålende skarp smerte ned i setet så benet svikter, i tide og utide. Kiropraktor hjelper umiddelbart og i et par dager, så er det pån igjen :shifty: 22+5 her.
Jupp, her også. Uke 26+1. Har vondt over IS-leddet på begge sider og blir veldig provosert av mye aktivitet/tur/jobb, så prøver å finne en balanse om dagen. Ikke lett! God bedring!

Usj! Ikke godt for noen av oss, men høres ut som dere har det hakket verre enn meg.. huff, god bedring til dere også! Så håper jeg virkelig ikke ryggvondtet sitter i helt til fødsel :Heartred

Usj! Ikke godt for noen av oss, men høres ut som dere har det hakket verre enn meg.. huff, god bedring til dere også! Så håper jeg virkelig ikke ryggvondtet sitter i helt til fødsel :Heartred

I like måte! Nei usj, det kan godt stabilisere seg litt frem mot fødsel syns jeg :p Haha, hvor enn usannsynlig det er :hilarious: Heldigvis forstyrrer ikke disse plagene nattesøvnen ennå, så får hentet meg bra inn, men når de + symfysen + tung mage begynner å gjøre nettene dårlige også, ja da går det nok fort nedover :shy: Hadde det ikke vært for de vondtene, som gjør at man føler seg som en på 90 når man skal opp fra sittemøbler, så hadde alt egentlig vært veldig bra nå :p:rolleyes:

I like måte! Nei usj, det kan godt stabilisere seg litt frem mot fødsel syns jeg :p Haha, hvor enn usannsynlig det er :hilarious: Heldigvis forstyrrer ikke disse plagene nattesøvnen ennå, så får hentet meg bra inn, men når de + symfysen + tung mage begynner å gjøre nettene dårlige også, ja da går det nok fort nedover :shy: Hadde det ikke vært for de vondtene, som gjør at man føler seg som en på 90 når man skal opp fra sittemøbler, så hadde alt egentlig vært veldig bra nå :p:rolleyes:
Her har bekkenet faktisk blitt betre dei siste vekene, så det kan faktisk gå den vegen også. Det er på ingen måte heilt bra, men eg trur eg har blitt flinkere til å unngå ting som gjer det verre i alle fall.

Det er om natten jeg får vondt. Får vondt i hoften. Sover med pute mellom beina, men ikke alltid det hjelper så godt.

Det er om natten jeg får vondt. Får vondt i hoften. Sover med pute mellom beina, men ikke alltid det hjelper så godt.
Ligger du på sida når du sover? Det synes eg også kan bli vondt i hofta, spesielt om eg ligger mykje på same side. Det kan hjelpe å ligge på ryggen med pute under lår/knær. Eller meir over på magen med pute eller dyne under hofta og overkroppen så det ikkje blir vondt i magen.

Ligger du på sida når du sover? Det synes eg også kan bli vondt i hofta, spesielt om eg ligger mykje på same side. Det kan hjelpe å ligge på ryggen med pute under lår/knær. Eller meir over på magen med pute eller dyne under hofta og overkroppen så det ikkje blir vondt i magen.

Ja sover på siden.. Ligger meg over på rygg innimellom, det hjelper, men er ikke så glad i å sove på rygg.. Kan prøve det siste du skrev der :)

Ja, jeg ligger mye i "stabilt sideleie" :hilarious: enn så lenge fungerer det, og da får jeg av en eller annen grunn minst ligamentsmerter (som ikke virker logisk da kav skulle tro magen blir strekt).. Sliter fælt med det, spesielt på natta.

Ja sover på siden.. Ligger meg over på rygg innimellom, det hjelper, men er ikke så glad i å sove på rygg.. Kan prøve det siste du skrev der :)
Ja prøv deg fram med ekstra puter og dyner og finn ein liggestilling som er komfortabel. Det er gull verdt når du finner det, bekkenet mitt også streiker om eg ligger for mykje likt i løpet av ei natt.

Kan jeg bare lufte litt tanker rundt dette med bekkensmerter og jobb og sykemelding med dere? Jeg har nå såpass med smerter at jeg flere netter denne uken sliter med innsovning og selve sovingen grunnet smerter. Veldig vondt å endre stilling liggende. Jeg har jobbet 50% denne uken, og prøvde litt husarbeid i går, og nå har jeg konstante smerter i korsrygg og opp på høyre side mot ribbeina. Har lyst til å ta smertestillende, men lar være på dagtid. Måtte ta i natt. Har nok middels smerteterskel. Det jeg sliter med er tanken om jeg må sykemeldes mer? Føler 50% er lite tilstedeværelse på jobb, og enda 3 mnd til termin. Jobb er veldig viktig for selvfølelsen min og mental helse, og at jeg føler meg nyttig. MEN jeg har så vondt nå, at jeg veldig gjerne skulle fått de smertene ned også. Hva er deres erfaringer og eventuelle råd?

Hjalp mye for meg med bbhugme sin gravidpute. Var litt skeptisk, men fant den på Finn og fikk en kjempe pakke med andre ting også (sjekket hva annet de hadde lagt ut av annonser) Trodde først at den ikke kunne gjøre så mye forskjell, men hatt mye mindre vondt i rygg og hofter. Den former seg helt annerledes enn vanlig pute så du kan tilpasse tykkelsen godt. Kommer med vaskbart trekk

Hjalp mye for meg med bbhugme sin gravidpute. Var litt skeptisk, men fant den på Finn og fikk en kjempe pakke med andre ting også (sjekket hva annet de hadde lagt ut av annonser) Trodde først at den ikke kunne gjøre så mye forskjell, men hatt mye mindre vondt i rygg og hofter. Den former seg helt annerledes enn vanlig pute så du kan tilpasse tykkelsen godt. Kommer med vaskbart trekk
BBhugme var redningen her også! Anbefaler den virkelig til alle som sliter med bekkensmerter!

Kan jeg bare lufte litt tanker rundt dette med bekkensmerter og jobb og sykemelding med dere? Jeg har nå såpass med smerter at jeg flere netter denne uken sliter med innsovning og selve sovingen grunnet smerter. Veldig vondt å endre stilling liggende. Jeg har jobbet 50% denne uken, og prøvde litt husarbeid i går, og nå har jeg konstante smerter i korsrygg og opp på høyre side mot ribbeina. Har lyst til å ta smertestillende, men lar være på dagtid. Måtte ta i natt. Har nok middels smerteterskel. Det jeg sliter med er tanken om jeg må sykemeldes mer? Føler 50% er lite tilstedeværelse på jobb, og enda 3 mnd til termin. Jobb er veldig viktig for selvfølelsen min og mental helse, og at jeg føler meg nyttig. MEN jeg har så vondt nå, at jeg veldig gjerne skulle fått de smertene ned også. Hva er deres erfaringer og eventuelle råd?
Bruker du bbhugme pute når du sover? Anbefaler virkelig den! Som andre skriver her former den seg godt etter kroppen og du kan justere kor fast den skal være.

Eg synes også bad i badekar er heilt fantastisk avslappande og smertelindrende når bekkenet er vondt.

Mtp jobb kan det være ein idé med 100% sjukemelding ein liten periode for å prøve å hente seg inn att skikkelig mtp smertene, så går det an å gå tilbake til 50% igjen om du blir betre. Mitt bekken har faktisk blitt betre i det siste så det trenger ikkje berre å bli verre.

Jeg er akkurat på samme sted som deg, har 50%, men det går nok ikke lenger. Bekkenvondt og andre vondter. Jeg er redd for at om jeg presser meg mer så sitter smertene etter fødsel å. Har egentlig 2 uker til med sykmelding på 50%, men det blir nok 100% før det. Sitter langt inne pga på det psykiske for meg å, føle det at man er til nytte, og den samvittigheten er vond. Men man må høre på kroppen som faktisk produserer et menneske.. Men så kan jeg noen ganger på jobb føle meg som en byrde fordi jeg ikke er der 100% også, faktisk.

Så må man være flink til å ha andre aktiviteter. Jeg vurderer svømming for å trene uten å belaste. Turer når det er mindre is på bakken.

Jeg skal snakke med JM om det på tirsdag, høre hva hun tenker om det også.

Eneste som har hjulpet på mitt bekken er hvile. Klarer knapt vanlige daglige aktiviteter uten smerter, så for meg er det ikke litt poeng med jobb. Jeg savner jobb, og savner mennesker.
Du kan jo prøve å
Være 100% vekke litt, og om det hjelper komme litt tilbake. Hvis du merker at smertene blir verre, så kan det vært lurt å ta hensyn. Tre måneder til med smerter og jobb høres i hvert fall ikke kjenpelurt ut.

Uffamei!! Det hørtes både vondt og ikke bra ut:Heartred Husk at ingen — ingen! takker deg for å slite deg helt ut når du er gravid. Ikke engang jobben! Det er bare du som kan passe på deg selv, og bekkensmerter skal man virkelig ikke pushe! Virkelig. Kan ende med at det ikke gir seg etter fødsel. Hadde selv symfysesmerter frem til tre måneder etter fødsel sist, på tross av at jeg tok det veldig med ro siste to måneder før termin sist. Det er kun hvile som hjelper når det er så ille. Ser du skriver at det er «enda tre måneder igjen til termin»: av disse tre månedene har du kun to måneder og en uke igjen før permisjon, og i et laaaangt arbeidsliv er de ukene en dråpe i havet. Dette er ikke et nederlag! Du skal ikke pushe deg så du må ta smertestillende for å få sove :Heartred:Heartred kjære deg:Heartred:( Pass på deg selv og kroppen din, så kroppen er klar for å ta vare på babyen som kommer, og har energi og kraft til å stable seg på beina igjen og være fysisk aktiv når babyen er ute :Heartred

Takk for så fine tilbakemeldinger og fine ord! :Heartred

Og ja, sover med bbhugme. Hjelper jo litt på liggestilling, men ikke smertene.

Jeg skal ta rådene deres til etterretning og høre med fastlegen om økt sykemelding kan hjelpe. Sitter rimelig langt inne, men har også fått flere «skrekkhistorier» om langvarige bekkenplager av et par venninner i dag også, så skjønner at dette kanskje ikke er noe å pushe. Og virkelig takk for gode råd!

Back
Topp