Jeg kjøpte meg et ukeblad i dag, og der var det en artikkel om ei som hadde gått ned i vekt av å legge om kostholdet. Måten hun fikk gjort det på var å endre tankesettet sitt. Hun "hacket hjernen" som det så fint står i artikkelen. Jeg har bestemt meg for at jeg skal gjøre et forsøk på det. Det vil også si at jeg må jobbe med den lave selvfølelsen, og det er jo bare positivt.
Er litt det samme jeg sier.
Jeg tenker at det å tenke slankekur er feil, man må tenke livsstilsendring siden ellers går man bare tilbake til dårlige vaner etterpå, og vekten kommer tilbake.
Det andre mener jeg at nøkkelen er:
20 % trening
20 % korthold
60 % hodet
Jeg vet at "de som kan det" mener at det er kosthold som er det desidert viktigste, og man forbrenner ikke så mye på trening at det har så mye å si, men at trening er mer viktig for å holde vekten etterpå.
Det er i og for seg riktig, men dersom man legger trening på et tidspunkt man ellers vi ha småspist får man dobbelt effekt.
Samtidig kan man bruke trening og kosthold til å motivere hverandre.
"Nå har jeg vært så flink til trening, ikke faen og jeg skal ødelegge det med å putte det der inn i munnen..", og motsatt.
Trening gir en også mer energi og perioder hvor man er sliten har man en økt tendens til å spise for mye, og feil.
Man brukte lang tid på å legge på seg, man vil bruke lang tid på å gå ned, det må man ha tålmodighet til, og dersom man ikke har hodet med seg, vil man ikke klare å holde motivasjonen oppe.
Fra vi er små bli vi belønnet med mat og godbiter.
Barn som gjør noe bra, de får en kjeks, en is, en liten sjokoladebit +++
Å belønne oss selv med en usunn godbit er vi indoktrinert med siden vi var babyer, morsmelken er søt, det samme er fruktpureen man kan få fra man er 4 måneder.
Den tanke gangen MÅ man gjøre noe med, er så lett å putte noe usunt i munnen når man skal "belønne" seg selv., den tanke gangen må man endre på, "Nå har jeg vært så flink med trening og kosthold, kanskje jeg skal ta en tur inn på zalando og drømme meg litt bort i klær jeg snart vil passe og putte litt penger over på spare slik at jeg får råd til mye nytt når den tid kommer"
Mn må være kreativ og bruke hodet for å klare det, buker man ikke hodet går det galt