Skravletråd

Stemmer det at hvis du går ulønnet permisjon noen måneder, så må du være tilbake på jobb i minst 4 uker før du har rett til vanlig sykepengeordning igjen hvis du da blir syk?

Ja, går du i ulønnet permisjon helt, er du utenfor arbeidslivet, og da må du jobbe en stund for å opparbeide deg rettigheter som egenmelding og sykemelding, akkurat som når du første gang begynner i jobb, etc.

Er du i delvis ulønnet perm, men jobber noe, er du ikke utenfor arbeidslivet på samme måte.

Vår første var to år da han begynte i bhg, men året etter vanlig perm delte vi ved at ingen av oss jobbet fullt, jeg var hjemme tre dager i uka, og han var hjemme de to dagene jeg jobbet.

Ja, går du i ulønnet permisjon helt, er du utenfor arbeidslivet, og da må du jobbe en stund for å opparbeide deg rettigheter som egenmelding og sykemelding, akkurat som når du første gang begynner i jobb, etc.

Er du i delvis ulønnet perm, men jobber noe, er du ikke utenfor arbeidslivet på samme måte.

Vår første var to år da han begynte i bhg, men året etter vanlig perm delte vi ved at ingen av oss jobbet fullt, jeg var hjemme tre dager i uka, og han var hjemme de to dagene jeg jobbet.
Ja ikke sant men det jeg føler jeg ikke finner noen tydelig skrevet er hvor lenge du må jobbe for å ha opparbeidet deg rett til sykepenger igjen? Er det 4 uker, måneder, ett år?

Ja ikke sant men det jeg føler jeg ikke finner noen tydelig skrevet er hvor lenge du må jobbe for å ha opparbeidet deg rett til sykepenger igjen? Er det 4 uker, måneder, ett år?

Hvem kan få sykepenger?
  • Du må være medlem av folketrygden
  • Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.
  • Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør.
  • Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst 50 prosent av grunnbeløpet i folketrygden(1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden.

I dag har jeg faktisk fått gjort noe! :-) Ikke mye da, men vaska do og vask på "vaskerommet", samt rydda kjøkkenet:-) Ikke verst det når man samtidig må passe på en syk halvannetåring. Skal skifte på sengen hennes, sette på noen vasker med klær og kanskje kanskje vaske badet, men får se hvor langt jeg kommer. Venter fremdeles på at mannen skal bli frisk så det blir støvsugd her. Det har det ikke blitt siden jeg støvsugde i august... (jeg har tørrmoppa og vaska over kjøkken og bad da) Mannen har lovet han skulle gjøre det for flere uker siden, så da venter jeg bare jeg. Skal liksom vaske over gulvene, men kan ikke gjøre det når de er fulle av støv:-P

Hvem kan få sykepenger?
  • Du må være medlem av folketrygden
  • Du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade.
  • Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør.
  • Du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst 50 prosent av grunnbeløpet i folketrygden(1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder ikke for sykepenger i arbeidsgiverperioden.
Så ja 4 uker? :p

Jeg tar ingen sjangser, syns det er bedre at vi tar litt hver så mister ingen rettigheter... Mulig vi kombinerer det med at den ene har perm og den andre ulønnet (40-60) og jobber resten

Med andre tok vi sjangsen, det bare måtte vi sånn egentlig pga flytting og ny jobb. Jeg tok noen mnd ulønnet, og så begynte jeg i ny jobb et nr sted mens han var hjemme mye barna til jeg fikk ferie, så hadde jeg dem til de begynte i bhg.

Denne gangen aner jeg ikke hva vi gjør, jeg vet jo ikke om mannen har jobb og i så fall hvilken, fra 1.12 er han arbeidslivet

Ny dag, nye muligheter:-) Fikk sove uavbrutt til klokka 5 i dag:-D Og slapp å skifte bleie og sengetøy:-) Måtte skifte bleie klokka 5 da, men da tok jeg prinsessa med meg opp i senga til meg etterpå, og etter sånn rundt 10 min med protestgrining (hun ville ned i stua å se timmy tid) roet hun seg ned og sovnet etter hvert. Vi sto opp klokka 7:-) Tenker det blir barnehage i dag og litt rydding og avslapping på meg:-)

Ny dag, nye muligheter:) Fikk sove uavbrutt til klokka 5 i dag:-D Og slapp å skifte bleie og sengetøy:) Måtte skifte bleie klokka 5 da, men da tok jeg prinsessa med meg opp i senga til meg etterpå, og etter sånn rundt 10 min med protestgrining (hun ville ned i stua å se timmy tid) roet hun seg ned og sovnet etter hvert. Vi sto opp klokka 7:) Tenker det blir barnehage i dag og litt rydding og avslapping på meg:)
Godt å høre formen er bedre!:-)
...men nå skal ikke jeg være pirkete og slem altså, men er det 48 timer siden siste gang hun kasta opp da..?:-P *Førskolelæreren slår inn*
For hvis ikke, så burde hun være hjemme i dag også, pga smittefare;)

Nei, er ikke fult 48 timer, mer 36;-) Så er litt usikker selv, men tenkte å ringe å høre, vet de ikke er så strenge på det i hennes barnehage (kanskje ikke nødvendigvis en bra ting:-P ) og må uansett ringe å si fra hvis hun ikke skal dra:-) Det er uansett kjekkere å være hjemme med ei så og si frisk jente, enn ei syk jente som bare vil se Timmy Tid:-P

36 er så langt fra 48 at jeg hadde blitt dritsur om ungen gikk i samme bhg som min
47,5 er nesten 48. 36 er et halvt døgn for lite, det et mye.

#kjepphest#

Nå har det seg sånn at jeg ringte barnehagen og forhørte meg, og fikk høre at for de så gjaldt 48 timers regelen bare hvis det var epidemi. Jeg var forberedt på å holde henne hjemme, men de sa jeg kunne komme med henne, så da gjorde jeg det. Hadde de sagt nei eller vært usikre, hadde jeg selvsagt holdt henne hjemme:-) Det holdt at hun smittet mannen, vil ikke spre smitte rundt til alle andre i tillegg:-)

Da burde barnehagen fått seg en oppstramming, hadde de praktisert det i bhg vår hadde jeg virkelig lurt på hvor dumme dr kan være. Omgangssyke er omgangssyke uansett. Tilfeldig oppkast av typen "spist for mye, foe fort, hostet til h*n brakk seg etc" er greit men har hun smittet faren er det smittsom omgangssyke og har virkelig ikke noe o bhg å gjøre og det burde de vite. Takk for at dere har regler som potensielt ødelegger helga for mange familier, liksom. En slik bhg hadde jeg ikke likt å ha barn i.

Det får så være. Er veldig fornøyd med barnehagen:-) De vist hun hadde omgangssyken, hun ble syk på fredag morgen og har ringt hver dag siden (ikke lørdag og søndag da) og sagt at hun ikke kom. Hadde som sagt ikke hatt noe problem med å holde henne hjemme i dag også, men tror hun selv hadde godt av å komme seg ut av huset:-)

Nei, er ikke fult 48 timer, mer 36;-) Så er litt usikker selv, men tenkte å ringe å høre, vet de ikke er så strenge på det i hennes barnehage (kanskje ikke nødvendigvis en bra ting:p ) og må uansett ringe å si fra hvis hun ikke skal dra:) Det er uansett kjekkere å være hjemme med ei så og si frisk jente, enn ei syk jente som bare vil se Timmy Tid:p
Aha, hehe!:-P Jeg hadde nok vært streng på å holde ho hjemme en ekstra dag, men det er nå meg;) Er dessverre veldig smittsomt det tullet der:(
Uansett, håper du får en fin dag og at gubben din blir frisk igjen snart og! :-) Her har jeg vaskehjelp i dag (les: min mor), så jeg sitter og ser på med strikkinga i fanget :-P Føler meg kjeeeempehyggelig som ikke hjelper til:( Men har man fått streng beskjed fra jordmor om å ikke vaske, så har man... Vasker og henger ut klær da, så jeg sitter ikke bare på rævva, selv om det føles sånn:-P

Aha, hehe!:-P Jeg hadde nok vært streng på å holde ho hjemme en ekstra dag, men det er nå meg;) Er dessverre veldig smittsomt det tullet der:(
Uansett, håper du får en fin dag og at gubben din blir frisk igjen snart og! :-) Her har jeg vaskehjelp i dag (les: min mor), så jeg sitter og ser på med strikkinga i fanget :-P Føler meg kjeeeempehyggelig som ikke hjelper til:( Men har man fått streng beskjed fra jordmor om å ikke vaske, så har man... Vasker og henger ut klær da, så jeg sitter ikke bare på rævva, selv om det føles sånn:-P
Dagen ble veldig fin, fått lest litt og roet ned (utrolig herlig å ikke ha tv'en på), rydda og vaska:-) En del igjen, men tar det som det kommer:-) Hørtes herlig ut med vaskehjelp, selv om grunnen til at du ikke får vaske ikke er så kjekk. Bra du har ei mor som stiller opp:-) Du får bidra med gode samtaler eller noe sånt;-) Og så er det jo viktig med klesvask også (faktisk viktigere, bedre med støv på gulvet enn å gå rundt naken:-P ), så du trenger da ikke føle som om du ikke bidrar:-) Du må ha en fin ettermiddag og kveld videre:-) nå skal jeg i barnehagen å hente prinsessa og håper hun har hatt en fin dag og ikke er hekt utslitt;-)

Akkurat nå ønsker jeg med kokk og vaskehjelp... Skrev middagsliste for 1 mnd i går kveld og tok storhandelen i dag etter jobb, frem til nå har eldste holdt på med lekser så nå er det barne-tv og snart kveldsmat. Jeg pleier egentlig å vaske huset på torsdag, syns det er så deilig å slippe det på fredag og heller kunne bruke tiden på ungene. I dag vet jeg ikke om jeg orker :( Må bake brød også, er tomt i frysa og bare et halvt igjen i skuffen. Æsj... Kan noen sparke meg bak så jeg kommer igang?! Hadde vært så godt å bare slappe av i morgen :p

Back
Topp