Skravletråd - Vi som er våkne om natta :)

Jeg aner ikke opp du har prøvd det, men en metode som har fungert veldig godt for meg når jeg sliter med å sove (vel og merke ikke når det er så varmt at jeg får åndenød, slik som nå), er å få hele kroppen til å sove litt etter litt.

Dvs jeg kommer aldri lenger enn til lår/hofter før jeg er looong gone ...

Begynner med å legge meg i en behagelig stilling før jeg lukker øynene og forsøker slappe helt av. Så begynner jeg å tenke/snakke til meg selv inni meg: Tærne på venstre fot sover, tær og fotblad sover. Nå sover også tærne på høyre fot, de er helt rolige. Nå sover også venste hæl, venstre ankel, høyre hæl, høyre ankel. Hele venstre fot sover, hele høyre fot sover. Begge føttene mine sover. Og sånn fortsetter jeg oppover, men jeg kommer som sagt aldri til hofta før jeg sover. Jeg kan i allefall ikke erindre å noen gang ha kommet lenger. Jeg tar det veldig rolig. Snakker til meg selv med en veldig sånn avslappet yogasenter. Det er veldig rart, men man kan formelig kjenne hvordan hver eneste lille celle i den kroppsdelen man tenker på liksom «svinner hen» og regelrett sovner.

Verdt et forsøk?
Så morsomt å lese om dette! Da jeg for en stund siden slet med søvnproblemer (typ én natts søvn i uka i noen måneder), ble jeg sendt til noe som heter "Oppmerksomhetstrening". Den mest effektive øvelsen for meg het kropsskanning, og er i bunn og grunn akkurat det du beskriver. Jeg greier dog ikke å gjøre dette på egenhånd, så er helt avhengig av appen med instruksjoner. Har brukt den mye i graviditeten også (med varierende hell), men en veldig grei øvelse å ha med seg inn på føden [emoji4] Har fått en helt annen kontroll på pusten og skuldersenking etter at jeg startet med dette.

Og jeg som i utgangspunktet hadde null troa. [emoji23] Helt frelst nå.
 
Ojoj, så spennende! Når er termin? Hvor lang var forrige fødsel? Startet den/de også med rier?
Termin var 17.07, så har time til trivselskontroll i dag kl 10 o_O
Gikk vell ca 5 timer i aktiv fødsel sist, men den startet med vannavgang, så dette er litt nytt. Sist var det regelmessige rier nesten med en gang...nå har det vært opp og ned og fram og tilbake siden kl 20 :p men nå gjør riene vondt, det er det eneste som er sikkert:hilarious:
 
Fint å ha andre å skravle med nå, sitter i sofaen kjempefortvilt og har mest lyst å grine. Har syke intense støt fra tærne og oppover i foten, og har på følelsen av at det er bølla som har lagt seg slik til at han ligger å trykker på noen nerver, eller så er det fordi jeg har hoppet opp og ned å skrapet tapet i dag... Fy søren så vondt dette er!!!!! :( :( og tidenes mest aktive type i magen selvsagt, har ikke tenkt å gi seg på en stund enda kjennes det ut til. Herregud, må jeg gå 5 uker til med dette så vet jeg ikke hva jeg gjør!
 
Termin var 17.07, så har time til trivselskontroll i dag kl 10 o_O
Gikk vell ca 5 timer i aktiv fødsel sist, men den startet med vannavgang, så dette er litt nytt. Sist var det regelmessige rier nesten med en gang...nå har det vært opp og ned og fram og tilbake siden kl 20 [emoji14] men nå gjør riene vondt, det er det eneste som er sikkert:hilarious:

Kan høres ut som om den trivselskontrollen utgår og at du får hilse på istedenfor [emoji6] Jeg har jo ikke vært gjennom dette enda, men sikkert ikke noe gæernt i å vekke gubben før riene er for tette. De sier jo nummer 2 skal gå raskere enn nummer 1 [emoji4]
 
Fint å ha andre å skravle med nå, sitter i sofaen kjempefortvilt og har mest lyst å grine. Har syke intense støt fra tærne og oppover i foten, og har på følelsen av at det er bølla som har lagt seg slik til at han ligger å trykker på noen nerver, eller så er det fordi jeg har hoppet opp og ned å skrapet tapet i dag... Fy søren så vondt dette er!!!!! :( :( og tidenes mest aktive type i magen selvsagt, har ikke tenkt å gi seg på en stund enda kjennes det ut til. Herregud, må jeg gå 5 uker til med dette så vet jeg ikke hva jeg gjør!

Akkurat den smerten har jeg vært spart for, og det er jeg glad for. Høres ikke kjekt ut. Har du prøvd å legge bena høyt? Ta et fotbad? Tøye ut? Dytte litt på bølla så han/hun flytter på seg? [emoji848] Kanskje prøve å ta det litt mer med ro i morge?

Og du; det er lov å grine litt også [emoji6]
 
Akkurat den smerten har jeg vært spart for, og det er jeg glad for. Høres ikke kjekt ut. Har du prøvd å legge bena høyt? Ta et fotbad? Tøye ut? Dytte litt på bølla så han/hun flytter på seg? [emoji848] Kanskje prøve å ta det litt mer med ro i morge?

Og du; det er lov å grine litt også [emoji6]

Tok fotbad med grønnsåpe før jeg la meg i dag, har lansert, tøyd, bøyd, dytta på han, ja alt som står i boken! Har vært plaget med dette tidligere, men aldri så intenst. Lagt bena høyt nå, så får vi se om det hjelper, visst ikke blir det dusjen og varme neste :)
Uff ja, fortsetter det slik kommer det nok noen tårer. :p I slike øyeblikk savner jeg snusen min, som før var min beste venn gjennom tykt og tynt :hilarious:
 
Tok fotbad med grønnsåpe før jeg la meg i dag, har lansert, tøyd, bøyd, dytta på han, ja alt som står i boken! Har vært plaget med dette tidligere, men aldri så intenst. Lagt bena høyt nå, så får vi se om det hjelper, visst ikke blir det dusjen og varme neste :)
Uff ja, fortsetter det slik kommer det nok noen tårer. [emoji14] I slike øyeblikk savner jeg snusen min, som før var min beste venn gjennom tykt og tynt :hilarious:
Ja, da har du virkelig prøvd alskens. Håper det går seg raskt til. Og som flere har sagt i andre tråder; Grunnen til at smertene er så j@#lige nå på slutten, er at vi skal ønske fødselssmertene velkommen [emoji6] [emoji23]

Og jeg savner snusen selv, så jeg har en boks onico i kjøleskapet. Null tobakk og null nikotin. Men placebo-effekten hjelper i alle fall meg [emoji4]
 
Ja, da har du virkelig prøvd alskens. Håper det går seg raskt til. Og som flere har sagt i andre tråder; Grunnen til at smertene er så j@#lige nå på slutten, er at vi skal ønske fødselssmertene velkommen [emoji6] [emoji23]

Og jeg savner snusen selv, så jeg har en boks onico i kjøleskapet. Null tobakk og null nikotin. Men placebo-effekten hjelper i alle fall meg [emoji4]

Åååh fant ut at jeg hadde stikkpillere jeg kunne prøve nå! Fantastisk, da får vi håpe det biter på ganske kjapt, det hadde vært supert med litt søvn... :p

Oh onico spyr jeg bare av. Skulle virkelig ønske de fungerte på meg også, må være fantastisk å kunne ha en "erstatning"! Kunne drept for det akkurat nå :hilarious:
 
Åååh fant ut at jeg hadde stikkpillere jeg kunne prøve nå! Fantastisk, da får vi håpe det biter på ganske kjapt, det hadde vært supert med litt søvn... [emoji14]

Oh onico spyr jeg bare av. Skulle virkelig ønske de fungerte på meg også, må være fantastisk å kunne ha en "erstatning"! Kunne drept for det akkurat nå :hilarious:
Søvn er undervurdert! Håper pillene funker [emoji4]

Og ja, veldig greit med erstatning. Blir kvalm av så mye rart at jeg har gitt opp å finne ut av det. Absolutt maks 5 uker igjen nå. Hadde nettopp rekord med 8 spyfrie dager. Nå er det to [emoji23]
 
Søvn er undervurdert! Håper pillene funker [emoji4]

Og ja, veldig greit med erstatning. Blir kvalm av så mye rart at jeg har gitt opp å finne ut av det. Absolutt maks 5 uker igjen nå. Hadde nettopp rekord med 8 spyfrie dager. Nå er det to [emoji23]

Null funksjon, så blir nok oppe en stund til. :(

Åååh dæven, jeg skjønner at jeg har vært heldig. Hadde "bare" kvalmen frem til uke 20, men har kommet igjen nå siste ukene. Håper de kommer før 5 uker, for om 5 uker er jeg nok blitt gal :p
 
Søvn alene er oppskrytt hilsen Leah. Så her sover det på brystet fra første matingen på natten.. Trenger jeg si at mor er utslitt?
 
Søvn alene er oppskrytt hilsen Leah. Så her sover det på brystet fra første matingen på natten.. Trenger jeg si at mor er utslitt?

Ååh, sånn var det med minien min i 2016!
 
Koselig med besøk i natten. Håper det tar seg realt opp og blir fødsel inneværende døgn for deg, Tiril.

Og håper smertene i foten gir seg også. Ikke kjekt.

Er en del plager man skal leve med i disse lykkelige omstendighetene, det er sikkert.

Satser forresten på at slumre sovnet med metoden, siden det ble stille fra den kanten. Tvi tvi!

Nattens første tissetur unnagjort her og det er så varmt at jeg bare peser. Frøkna ligger på tvers her i sengen med meg også, og jeg dytter litt i henne. Føler jeg dår helt åndenød når hun er nær meg, V a r m t!
 
Så morsomt å lese om dette! Da jeg for en stund siden slet med søvnproblemer (typ én natts søvn i uka i noen måneder), ble jeg sendt til noe som heter "Oppmerksomhetstrening". Den mest effektive øvelsen for meg het kropsskanning, og er i bunn og grunn akkurat det du beskriver. Jeg greier dog ikke å gjøre dette på egenhånd, så er helt avhengig av appen med instruksjoner. Har brukt den mye i graviditeten også (med varierende hell), men en veldig grei øvelse å ha med seg inn på føden [emoji4] Har fått en helt annen kontroll på pusten og skuldersenking etter at jeg startet med dette.

Og jeg som i utgangspunktet hadde null troa. [emoji23] Helt frelst nå.

Ja, det er jo en form mindfullness, og man går helt inn i seg selv. Om du må ha app eller ei, så er det jo flott at det fungerer. Jeg lærte dette av mamma for mange mange år siden og har hatt veldig mye nytte av det ved slike urolige netter som vi alle har en og annen av innimellom. Kanskje ikke alle det vil fungere for, men jeg tror egentlig det kan være løsning for de fleste bare man klarer å slappe helt av og være «i det».

Håper slumre sover søtt!
 
Tør ikke sove. Barnepleieren her bruker så mye parfyme (hva faen, hvilke BARNEPLEIERE bruker parfyme?!?!?!), og nå stinker det av tvilling 1 så jeg er livredd for at han skal bli påvirket av lukta og dø i krybbedød :sad010
 
Tør ikke sove. Barnepleieren her bruker så mye parfyme (hva faen, hvilke BARNEPLEIERE bruker parfyme?!?!?!), og nå stinker det av tvilling 1 så jeg er livredd for at han skal bli påvirket av lukta og dø i krybbedød :sad010

Huff, så ekkel følelse. Det går helt sikkert fint, men jeg forstår at du synes dette er ubehagelig. Jeg får helt neller når folk parfymerer seg så det smaker parfyme i munnen liksom ...
 
Huff, så ekkel følelse. Det går helt sikkert fint, men jeg forstår at du synes dette er ubehagelig. Jeg får helt neller når folk parfymerer seg så det smaker parfyme i munnen liksom ...
Sitter bare å griner nå. Barselsfølelser i tillegg sikkert, men jeg er sååå sliten og dette toppa alt :(
Vil ikke at han skal dø i krybbedød, er så livredd for det at alle faktorer til det blir kjempeproblematiske. :(
Og nå lukter det ikke nyfødt av han lenger heller!! :sad010:sad010
 
Sitter bare å griner nå. Barselsfølelser i tillegg sikkert, men jeg er sååå sliten og dette toppa alt :(
Vil ikke at han skal dø i krybbedød, er så livredd for det at alle faktorer til det blir kjempeproblematiske. :(
Og nå lukter det ikke nyfødt av han lenger heller!! :sad010:sad010
Hadde fader meg gitt beskjed!! Lett å si nå når jeg er komt meg "ovenpå". Men jeg HATER parfyme, og gråt en skvett en natt hjemme fordi ei på besøk hadde så mye parfyme på, at ene gutten min ikke lukta seg selv lenger. Så jeg skjønner deg godt! :p
 
Sovet et par timer i natt i hvertfall. Tung i hodet nå da, hehe. Får se om jeg klarer en liten dupp til eller ikke. Tatt meg litt å drikke, får drikke frem til kl. 08. Er veldig spent, men samtidig ikke. Rar følelse. Klar for det ukjente på godt og vondt. :p Begynner å få litt bekymringer da, men prøver p unngå å tenke for mye. «Hva om det oppstår komplikasjoner?», «hva om det er noe gærent med han som de ikke har sett på UL» osv..
 
Hadde fader meg gitt beskjed!! Lett å si nå når jeg er komt meg "ovenpå". Men jeg HATER parfyme, og gråt en skvett en natt hjemme fordi ei på besøk hadde så mye parfyme på, at ene gutten min ikke lukta seg selv lenger. Så jeg skjønner deg godt! :p
Tusen takk. Har sittet å grint i to timer nå... lukter ikke baby av babyen min lenger :(
Har prøvd å vaske han litt med såpe, men parfymelukta er der fortsatt... :sad010

Og nå er det mating igjen snart, og jeg klarer ikke å legge dem til alene, noe som betyr at jeg må ringe på og da kommer hun parfymedama :( :(

Blir en lang dag i dag, vi skal på kontroll på et annet sykehus også :(
Har nesten ikke sovet.

Har lyst til å be om at noen andre skal hjelpe meg å legge dem til puppen, men vet ikke hva jeg skal si :(
 
Back
Topp