Skravletråd - nov 21

Noen som har sett Lives Oppdragelsesreise på NRK? Jeg slukte hele serien i helgen. Veldig nyttig for min del og fint at poenget hennes belyses i en slik serie. Litt rotete fremstilt men det er vel stilen hennes, litt vimsete.

Håper jeg kan finne frem en «indre Live» når den tid kommer, legge fra meg mobilen/minimere skjermtid for alle mann i familien, stole på meg selv og ikke komplisere babyliv/oppdragelse mer enn nødvendig :)
 
Noen som har sett Lives Oppdragelsesreise på NRK? Jeg slukte hele serien i helgen. Veldig nyttig for min del og fint at poenget hennes belyses i en slik serie. Litt rotete fremstilt men det er vel stilen hennes, litt vimsete.

Håper jeg kan finne frem en «indre Live» når den tid kommer, legge fra meg mobilen/minimere skjermtid for alle mann i familien, stole på meg selv og ikke komplisere babyliv/oppdragelse mer enn nødvendig :)

Så første episode istad :D Virket veldig interessant, og Live er morsom:hilarious:
 
Enig i at det er godt med termingrupper både her og på facebook siden vi ikke har fortalt om graviditeten til (nesten) noen enda :happy: Føles ekstra skummelt å skulle fortelle noen denne gangen etter to uønskede aborter på rad før denne graviditeten..
På facebooksiden?
 
Jeg skal til jordmor i morgen 5+2, kun for samtale siden jeg mistet de to forrige svangerskapene :happy: Lege blir første kontroll ca uke 12-13.

Jeg er i 5+2, jeg har vært hos legen (vikar for legen min) og jeg spurte om hvordan jeg fikk snakket med jordmor og fikk ikke et skikkelig svar; bare at jeg fikk innkallelse og kunne snakke med legen min neste uke da jeg hadde time da (som jeg har hatt lenge før jeg ble gravid) men jeg sliter sinnsykt med redsel for SA og har ekstreme humørsvingninger, så hvordan kan jeg få time med jordmor? Bare ringer jeg et sted å spør? Skjønner ikke, helt «ny» på dette og får lite informasjon føler jeg.
 
Jeg er i 5+2, jeg har vært hos legen (vikar for legen min) og jeg spurte om hvordan jeg fikk snakket med jordmor og fikk ikke et skikkelig svar; bare at jeg fikk innkallelse og kunne snakke med legen min neste uke da jeg hadde time da (som jeg har hatt lenge før jeg ble gravid) men jeg sliter sinnsykt med redsel for SA og har ekstreme humørsvingninger, så hvordan kan jeg få time med jordmor? Bare ringer jeg et sted å spør? Skjønner ikke, helt «ny» på dette og får lite informasjon føler jeg.
Du ringer selv til helsestasjonen og setter opp time hos jordmor:) Det har jeg gjort alle gangen iaf, og har flyttet til et annet fylke siden jeg fikk de to første:) Da kan du forklare at du ønsker time tidlig pga bekymringene dine (er vanlig uke 8-12). Jordmor er veldig behagelig å gå til synes jeg, for de har god tid til å prate etc, og tar ikke kun blodtrykk og det medisinske som legen gjør:Heartred
 
Jeg var hos legen i dag og jeg hadde visst lavt blodtrykk, det friker jo meg ut selvfølgelig, men hun på apoteket sa at det var helt normalt og hun hadde det i sine svangerskap. Noen som sliter med det her? Noen tips hvis noen har hatt det før?
 
Jeg var hos legen i dag og jeg hadde visst lavt blodtrykk, det friker jo meg ut selvfølgelig, men hun på apoteket sa at det var helt normalt og hun hadde det i sine svangerskap. Noen som sliter med det her? Noen tips hvis noen har hatt det før?
Absolutt ikke unormalt å ha litt lavt BT i svangerskapet. Eneste tipsene jeg kan komme med er å passe på at du får i deg nok væske og prøv å passe på å reise deg litt forsiktig, da de fleste kjenner på svimmelhet når de reiser seg. Ellers er det ikke farlig, men kan være ubehagelig.
 
Blir helt «sort» foran øynene når jeg reiser meg så tipper jeg også har lavt blodtrykk. Hadde det da jeg var hos legen rett før eggløsning denne syklusen så har vel ikke akkurat blitt bedre nå. Prøver å reise meg sakte som det tipses om over her men lett å glemme når man feks må løpe på do med brekninger oppkast:shifty:
 
Kan melde om at energinivået er på bunn! Denne uken har jo vært ekstremt slitsom med bekymringer, blødninger, oppkast og gruing til TUL.
Virka som om lufta gikk helt ut av meg da jeg fikk se et hjerte som slo i går. Kunne liksom endelig slappe av litt :)
I dag er jeg nemlig helt utslått. Har sovet på dagtid (allerede nå før klokka 12) :hilarious:
 
Noen som har testet denne? :)
 

Vedlegg

  • Snapchat-2125432585.jpg
    Snapchat-2125432585.jpg
    20,4 KB · Visninger: 19
Flere her med fysisk krevende jobber? Har akkurat fått positiv test, men har allerede murringer i både mage/rygg. Bestilt legetime i morgen, med en MA i bagasjen så blir man nok ekstra forsiktig :/

Men en tung fysisk jobb med gåing hele dagen er veldig tungt når man er gravid. Ligger på 17k skritt hver dag etter jobb :wideyed:
 
Jeg var hos legen i dag og jeg hadde visst lavt blodtrykk, det friker jo meg ut selvfølgelig, men hun på apoteket sa at det var helt normalt og hun hadde det i sine svangerskap. Noen som sliter med det her? Noen tips hvis noen har hatt det før?
Jeg har lavt blodtrykk i utgangspunktet, og veldig lavt i svangerskapene. Hjalp å drikke farris, ikke reise meg for fort, og passe på å spise regelmessig :)
 
Flere her med fysisk krevende jobber? Har akkurat fått positiv test, men har allerede murringer i både mage/rygg. Bestilt legetime i morgen, med en MA i bagasjen så blir man nok ekstra forsiktig :/

Men en tung fysisk jobb med gåing hele dagen er veldig tungt når man er gravid. Ligger på 17k skritt hver dag etter jobb :wideyed:

Ja, her er det også mye gåing og tråkking. Har murra godt hele tiden her...
 
Er det virkelig mulig å unngå oppkast bare ved å «ta det med ro»? o_O
I helgen og i går hadde jeg rolige morgener. Ikke noe oppkast. Bare litt brekninger. Nå i dag har jeg stressa en del, og da kom oppkastet også :oops: bare en gang, så føler jeg meg mye bedre. Kanskje jeg må begynne å stå opp en time tidligere så jeg slipper unna oppkast :hilarious:
 
Er det virkelig mulig å unngå oppkast bare ved å «ta det med ro»? o_O
I helgen og i går hadde jeg rolige morgener. Ikke noe oppkast. Bare litt brekninger. Nå i dag har jeg stressa en del, og da kom oppkastet også :oops: bare en gang, så føler jeg meg mye bedre. Kanskje jeg må begynne å stå opp en time tidligere så jeg slipper unna oppkast :hilarious:
Jepp, det var sånn for meg i første svangerskap. Kastet opp om jeg var i aktivitet, beholdt maten om jeg var i ro :happy:
 
Nå klarer jeg endelig å senke skuldrene litt. Jeg har tatt blodprøver for å sjekke at hcg stiger, og det er veldig oppløftende resultater :)

Tirsdag 16/3: 162
Torsdag 18/3: 560

Onsdag 24/3: 10 045

Er 5+4 i dag <3
 
Jepp, det var sånn for meg i første svangerskap. Kastet opp om jeg var i aktivitet, beholdt maten om jeg var i ro :happy:

Litt det samme her. Men i går kveld kom det brått og brutalt da jeg lå heeeelt stille på sofaen :)
 
Jeg har den beste legen. Han vet jeg er redd for MA pga tidligere erfaringer og han hadde en gammel ultralydmaskin så han tok den frem og så fikk jeg se at det var liv, det var veldig beroligende. Han sa også at han ville ha tett oppfølgning på meg ikke bare pga stoffskiftet, men pga han mener at førstegangsgravide trenger det, alt er nytt osv. er det jeg som er heldig eller er dette vanlig for førstegangsgravide? og er det bare jeg som har så vondt i puppene at jeg våkner av smerte hver gang jeg snur meg om natten? Har vondt langt opp under armen jeg har jo store hengepupper da, så er mye tyngde fra før.
 
Bli gjerne med på "leken" under leker så vi får flere innlegg = fortere skjult gruppe:happy:
 
Back
Topp