Skravletråd for Mars -26

Det har nok litt med hva man har vokst opp med også. Jeg kalte foreldrene til mamma bestemor og bestefar. Og for meg var de nettopp det verdens beste-mor og verdens beste-far :Heartpink Mamma og forsåvidt pappa hadde også et veldig stort ønske om å bli kalt det, og når lillemor lærte seg å si nettopp de ordene kom det mange gledestårer fra dem begge :Heartpink
Absolutt! Jeg er vokst opp med bestemamma/bestepappa(og de var veldig nære- vi bodde i samme hus), men mine foreldre ønsket absolutt ikke hete det. De valgte noe som ingen av mine besteforeldre het- nettopp fordi vi hadde så godt forhold til alle våre besteforeldre at det ville blitt rart for dem. Så for oss var det motsatt. De valgte noe som ingen av oss er vokst opp med, og det ble tårer her også gitt! Jeg tror det viktigste ikke er HVA de blir kalt, men at de er med på å velge det selv:Heartred Man finner ut hva som passer best for sin familie, og det kan være veldig mye forskjellig. Mine foreldre overrasket meg veldig, jeg hadde valgt noe annet hvis det hadde vært opp til meg:laughing002

Det er så sant, det med tante og onkel. Jeg er mye mer sammen med tantebarna mine enn de andre tantene. Jeg er den eneste de kaller bare tante. Alle de andre er «tante xxx»(altså navnet deres), mens jeg kun er tante. Relasjonen er nok viktigst uansett og barna får jo sin egen opplevelse til ordet avhengig av relasjonen (ikke motsatt).
Hos oss så kaller de alle tanter og onkler tante/onkel xxx, men det er stor forskjell på forholdet de har til den enkelte. Så jeg tenker også det er relasjonen som gir navnet betydning.

Absolutt! Jeg er vokst opp med bestemamma/bestepappa(og de var veldig nære- vi bodde i samme hus), men mine foreldre ønsket absolutt ikke hete det. De valgte noe som ingen av mine besteforeldre het- nettopp fordi vi hadde så godt forhold til alle våre besteforeldre at det ville blitt rart for dem. Så for oss var det motsatt. De valgte noe som ingen av oss er vokst opp med, og det ble tårer her også gitt! Jeg tror det viktigste ikke er HVA de blir kalt, men at de er med på å velge det selv:Heartred Man finner ut hva som passer best for sin familie, og det kan være veldig mye forskjellig. Mine foreldre overrasket meg veldig, jeg hadde valgt noe annet hvis det hadde vært opp til meg:laughing002
Ja, det har du nok rett i :happy: :Heartpink

Deler seng med toåringen akkurat nå
Dvs, jeg har ca 40 cm å ligge på, og hun hadde de resterende 140cm. Til tross for sine 90 ish cm. :hilarious:
Tror ikke hun sover spesielt godt, for hun flytter seg hele tiden. :dead:
Akkurat samme her inatt bare vi har lugget på en 130cm seng. (på ferie)
Normalt sovner jeg inne hos 2åringen i hans 90cm seng når han våkner på natta og ligger da som en stiv stokk, lurer på hvordan det vil gå etterhvert med mage o_O når pappaen går inn på natten blir resten av natta heller våkentid :laughing002

Her er (fars foreldre) bestemor og bestefar. de hadde allerede barnebarn som kalte de bestemor/bestefar. De ønsket også gjerne å bli kalt det. Vi har mest kontakt og veldig god relasjon med de i tillegg. Vi har også mye med nevø/niese og veldig greit når alle kaller de det samme.

Mine foreldre ble mormor og morfar. Jeg er vokst opp med mor*/far*. der var det ogaå mer naturlig. er også allerede tantebarn som kalte de mormor/morfar. De bor gdog i utlandet, så ikke så god kontakt med de. Men likevel merket jeg min mor ble litt snurt når de fant ut av at mannens foreldre var blitt beste*.

Jeg har jo ikke barn selv, men hos både søster og venninner har det vært opp til besteforeldrene selv hva de ønsker å hete. Det er jo absolutt ikke gitt at noen av dem ønsker å hete bestemor/bestefar? Hos oss var de tydelig på at de ønsket å være mormor og morfar. Vi er heller ikke vokst opp med det og jeg synes det hørtes rart ut i starten, men tenkte som så at det er jo ikke MITT valg. Det spiller ingen rolle hva jeg mener egentlig - helt opp til besteforeldrene :happy119

Jeg kjenner faktisk kun et par besteforeldre som selv ønsker å hete bestemor/bestefar.

Når det er sagt kan man lansere bestemamma/bestepappa hvis det er flere som ikke ønsker mormor/farmor? Jeg hadde selv bestemamma/bestepappa når jeg vokste opp (også selvvalgt navn) og synes det er veldig hyggelig
Samme her. I min familie så bestemmer personen selv hva den vil bli kalt.

Og som du Dasybloom, så er jeg også den eneste som bare er Tante for mine tante-barn. De andre er tante-ett-eller-amnet.

Men bare for å si det, jeg er oppvokst med mormor, morfar, farmor og farfar, og syns at bestemor og bestefar høres myyyye koseligre ut :laughing002

Det vet helt grusomt å være på senteret nå.. så mange forskjellige lukter… følte flere ganger at jeg måtte kaste opp :grumpy: Da er vel kvalmen på vei sikkert da :bookworm:

Akkurat samme her inatt bare vi har lugget på en 130cm seng. (på ferie)
Normalt sovner jeg inne hos 2åringen i hans 90cm seng når han våkner på natta og ligger da som en stiv stokk, lurer på hvordan det vil gå etterhvert med mage o_O når pappaen går inn på natten blir resten av natta heller våkentid :laughing002

De tar på en måte den plassen de kan ta, haha. :hilarious:

Det vet helt grusomt å være på senteret nå.. så mange forskjellige lukter… følte flere ganger at jeg måtte kaste opp :grumpy: Da er vel kvalmen på vei sikkert da :bookworm:
Lukter kan være så gøy sånn..

Screenshot_2025-07-14-20-13-12-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Ser det sånn ut hos dere og, eller tuller tlf min? (August26 mellom 24 og 25)

Nå har jo de fleste av dere barn fra før, men mormor/morfar, farmor/farfar og bestemor/bestefar diskusjonen dukket opp her. Jeg hadde ikke tenkt så mye på hvem som eventuelt skulle bli bestemor og bestefar, for jeg har bare vokst opp med mormor/farmor og ikke brukt bestemor om noen. Samboeren min vil at vi skal bruke bestemor og bestefar/besten om sine foreldre. Jeg ble litt fornærmet, for faren har liksom ikke kommet og besøkt oss en eneste gang på de 7 årene vi har vært sammen :smiley-ashamed004 Han har kun vokst opp med en mormor og ingen andre besteforeldre, så han synes farmor og farfar høres rart ut.

Hvordan endte dere med hvem som skulle bli bestemor og bestefar?
Hos oss heter mine foreldre «mor og bæsse»,
Faren til samboer «bestefar» og moren/stefaren «besta&besten»..

Det var en liten krangel om besta&besten- siden mine foreldre har barnebarn fra før og da har de blitt kalt besta&besten.. men svigermor ville ikke hete farmor. Og vi ville ikke at stefaren til samboer skulle hete farfar..
samboer er oppvokst med å si bestemor/bestefar til de på far-siden så det falt seg naturlig..

I starten av graviditeten så steg hvilepulsen min til 70-80, i uke 6 så sank den til 60-tallet og nå er den plutselig nede på vanlig nivå på 50-tallet. Da tenker jeg ikke på den ordentlige hvilepulsen, men den pulsen jeg får når jeg sitter stille.
Er det flere som har opplevd det? Håper ikke det er et veldig dårlig tegn. Jeg fulgte ikke med på det de to første gangene så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Back
Topp