* Skravletråd for langtidsprøverne *

Henvises ofte til gynekolog tror jeg. Det ble jeg begge gangene (forskjellig samboer).
 
Hei! Jeg og samboer har prøvd å «aktiv» bli gravide i 1 år, og uten prevensjon i ca 1, så nesten 2 år til sammen, har bestilt legetime 29 februar for å høre å sjekke til at alt er i orden med meg, er jo utrolig nervøs for at noe er galt, men kan jo selvfølgelig hende vi bare har vært uheldige men jeg er 23 år så er jo innenfor gode odds. For dere som har vært hos legen for samme grunn, hva sa dere? Hva gjør legen? er det noe jeg må være forberedt på?
Jeg ventet bare 5 mnd før jeg gikk til privat gyn fordi jeg skjønte at det måtte være noe galt med syklusen min. Så jeg forklarte det for henne, hvordan det bare stod "høy" på monitoren hele tiden og at "menstruasjonene" mine var utrolig sparsomme og sikkert ikke engang kunne klassifiseres som en menstruasjon. Til min store overraskelse fant gynekologen ut at jeg har PCOS (tok ultralyd først og så blodprøver på spesifikke syklusdager), og at jeg ikke har eggløsninger spontant i det hele tatt. Så jeg var glad jeg ikke venta ett år fordi det ville for oss vært ganske bortkasta å prøve uten eggløsning. PCOS er jo en ganske vanlig årsak til at det er vanskelig å bli gravid, men det finnes selvsagt mange andre årsaker også, og så er det jo en andel som ikke blir gravid naturlig uten at man finner årsaken til det. Når vi ble henvist IVF gikk det ganske radig, men nå må vi vente en liten evighet likevel fordi jeg til min store overraskelse faktisk ble gravid i januar på letrozol, men det ble kjemisk dog.
 
Jeg ventet bare 5 mnd før jeg gikk til privat gyn fordi jeg skjønte at det måtte være noe galt med syklusen min. Så jeg forklarte det for henne, hvordan det bare stod "høy" på monitoren hele tiden og at "menstruasjonene" mine var utrolig sparsomme og sikkert ikke engang kunne klassifiseres som en menstruasjon. Til min store overraskelse fant gynekologen ut at jeg har PCOS (tok ultralyd først og så blodprøver på spesifikke syklusdager), og at jeg ikke har eggløsninger spontant i det hele tatt. Så jeg var glad jeg ikke venta ett år fordi det ville for oss vært ganske bortkasta å prøve uten eggløsning. PCOS er jo en ganske vanlig årsak til at det er vanskelig å bli gravid, men det finnes selvsagt mange andre årsaker også, og så er det jo en andel som ikke blir gravid naturlig uten at man finner årsaken til det. Når vi ble henvist IVF gikk det ganske radig, men nå må vi vente en liten evighet likevel fordi jeg til min store overraskelse faktisk ble gravid i januar på letrozol, men det ble kjemisk dog.
Ja, søsteren min har pcos, men jeg føler ikke jeg har symptomene på det utenom at jeg har uregelmessig mens, den var regelmessig en periode og nå er den uregelmessig igjen.. vanskelige greier.. Men får håpe på det beste og heldigvis har vi mange hjelpemidler så krysser fingrene!
 
Ja, søsteren min har pcos, men jeg føler ikke jeg har symptomene på det utenom at jeg har uregelmessig mens, den var regelmessig en periode og nå er den uregelmessig igjen.. vanskelige greier.. Men får håpe på det beste og heldigvis har vi mange hjelpemidler så krysser fingrene!
Jeg hadde ingen symptomer på PCOS (utenom tydeligvis manglende EL da!). Ingen uønsket hårvekst, er normalvektig etc. Blodprøvene mine er også fine utenom AMH. Har normal testosteron og sånt.
 
Jeg har pcos. Fikk det påvist i 14 årsalderen.
Da hadde jeg bart alt :bag: .
Gravid med nummer to nå. Det finnes god hjelp og få:Heartpink
 
men har du fått barn nå? er så redd for at jeg ikke kan bli mamma
Nei. Var gravid i januar, men mistet. Før det har jeg aldri vært gravid, men den runden i januar var egentlig 4. reelle prøveperiode siden jeg ikke hadde EL naturlig og begynte på letrozol i fjor på senhøsten. Det er veldig gode sjanser for å bli gravid med PCOS, det er bare at det tar tid og at man kanskje trenger hjelp for å bli gravid da enten med letrozol eller IVF hvis førstnevnte ikke funker.
 
Jeg ventet bare 5 mnd før jeg gikk til privat gyn fordi jeg skjønte at det måtte være noe galt med syklusen min. Så jeg forklarte det for henne, hvordan det bare stod "høy" på monitoren hele tiden og at "menstruasjonene" mine var utrolig sparsomme og sikkert ikke engang kunne klassifiseres som en menstruasjon. Til min store overraskelse fant gynekologen ut at jeg har PCOS (tok ultralyd først og så blodprøver på spesifikke syklusdager), og at jeg ikke har eggløsninger spontant i det hele tatt. Så jeg var glad jeg ikke venta ett år fordi det ville for oss vært ganske bortkasta å prøve uten eggløsning. PCOS er jo en ganske vanlig årsak til at det er vanskelig å bli gravid, men det finnes selvsagt mange andre årsaker også, og så er det jo en andel som ikke blir gravid naturlig uten at man finner årsaken til det. Når vi ble henvist IVF gikk det ganske radig, men nå må vi vente en liten evighet likevel fordi jeg til min store overraskelse faktisk ble gravid i januar på letrozol, men det ble kjemisk dog.
Veldig likt som med meg her. Jeg fikk time hos gynekolog 4 mnd etter jeg sluttet på prevensjon, og fikk også påvist pcos, uten noe særlige symptomer på det. Normalvektig og ingen unormal hårvekst (heller lite hårvekst på kroppen). Mensen har jeg omtrent aldri hatt uten prevensjon, var 16 da jeg fikk det, og startet raskt på p-piller. Brukte clomifen noen pp og ble gravid, men mistet. Mannen min hadde også nedsatt sædkvalitet, så det ble icsi for oss. Vi har fått to barn, og prøvd på nr 3 en stund. Får ikke flere forsøk offentlig fordi barna våre er fra 2 ulike uttak, og vi har ingen på frys.
 
Hvis man har uregelmessige sykluser og polycystiske eggstokker er det nok for å få diagnosen PCOS. Ikke alle sliter med økt hårvekst og overvekt f.eks. PCOS rammer alle veldig individuelt :)
 
I dag tok jeg CB digital eggløsningstest. Den viste lav fertilitet. I går var den på høy. Har bare hatt høy en dag og ikke maksimal. Har noen flere opplevd dette? Vil det si at jeg ikke får eggløsning denne mnd?
 
Back
Topp