Skravletråd for apriljentene

Frøkna har vist funnet ut at natta er en fin tid å være våken på. Så langt har vi skiftet 6! bleier denne våkenperioden... Missunner dere som har bæsjebleier en gang pr uke!

Jeg har fått brystbetennelse på toppen av alt det andre. :o :oops: Våkna av brystverk idag. :( Har massert, hatt på varmepakning og pumpa hver 2.time hele dagen. Å amme på den siden er helt for jæ**** men må jo bare for å prøve å løsne opp.

Gode råd tas mot med takk!!!

Jeg har fått brystbetennelse på toppen av alt det andre. :o :oops: Våkna av brystverk idag. :( Har massert, hatt på varmepakning og pumpa hver 2.time hele dagen. Å amme på den siden er helt for jæ**** men må jo bare for å prøve å løsne opp.

Isj,har du feber og full pakke, eller "bare" tette melkeganger?
Nesespray hjelper. Jeg synes det er mye bedre å pumpe enn å amme, da kan jeg regulere styrken (har dobeltpumpe).
Lang varm dusj (antar at badekar ikke frister enda?).
Drikk masse.

Så uheldig du skulle være da :( ingen gode råd dessverre, men masse god bedring :)

Idag har vi gått over til pumpe og flaske mating. Inatt var brystene så såre at jeg begynte å gråte når jeg skulle amme henne. Da sa mannen at nå er det nok. Prøvd å gi bryst to ganger idag helt på slutten bare for å gi litt kos, men selv de 3 minuttene før hun sovnet var ille. Fortsetter med flaske idag så får vi se om vi ikke klarer en ny og frisk start imorgen. Så lenge hun får mm så er egentlig jeg fornøyd, og blir der i verste fall flaskebarn så får det heller være.

Isj,har du feber og full pakke, eller "bare" tette melkeganger?
Nesespray hjelper. Jeg synes det er mye bedre å pumpe enn å amme, da kan jeg regulere styrken (har dobeltpumpe).
Lang varm dusj (antar at badekar ikke frister enda?).
Drikk masse.
Heldigvis ikke feber foreløpig! Men steiki hvor det verker! Har amma han noen ganger ekstra på det brystet, men frister mer å pumpe siden det ikke er like vondt. Kjører på med det jeg har igjen av nesesprayen, må muligens få meg mer av den hvis det ikke gir seg. Har ikke badekar men har dusja lenge idag, tror jeg tar varmeflaska med i senga i kveld!

Så uheldig du skulle være da :( ingen gode råd dessverre, men masse god bedring :)
Takk! Er vel overproduksjon kombinert med få amminger i natt som er årsaken. Veldig frustrerende når ammingen er det eneste som har gått knirkefritt etter fødselen. Har ikke hatt antydning til sårhet og melka kom i strie strømmer helt av seg selv på dag 4. Typisk at man da må få litt brystbetennelse for å skape ekstra trøbbel. :p

Idag har vi gått over til pumpe og flaske mating. Inatt var brystene så såre at jeg begynte å gråte når jeg skulle amme henne. Da sa mannen at nå er det nok. Prøvd å gi bryst to ganger idag helt på slutten bare for å gi litt kos, men selv de 3 minuttene før hun sovnet var ille. Fortsetter med flaske idag så får vi se om vi ikke klarer en ny og frisk start imorgen. Så lenge hun får mm så er egentlig jeg fornøyd, og blir der i verste fall flaskebarn så får det heller være.
Uff, så vondt! Har du prøvd slike kompresser som selges på apotek? Man legger de over etter amming og så skal de hele brystvortene. Skjold kan også gjøre det mindre vondt å amme.

Jeg ga opp amminga med eldste da hun var 3 måneder, av ulike årsaker. Men pumpa melk til henne til hun ble 9 måneder. Med dobbel pumpe og en "handsfree"-bh gikk det aldeles strålende og ungen fikk den morsmelka som jeg så gjerne ville gi henne på flaske. :)

Andre som går å venter på noe skal skje?? :/
Jaaaaa!

Eg ligg i badekaret (for tusende gang dei par siste vekene) og prøver å overbevise meg sjølv om at eg er heldig som kan nyte eit bad i fred og ro når som helst... 9 dagar over, blir satt i gang på onsdag.

Jaaaaa!

Eg ligg i badekaret (for tusende gang dei par siste vekene) og prøver å overbevise meg sjølv om at eg er heldig som kan nyte eit bad i fred og ro når som helst... 9 dagar over, blir satt i gang på onsdag.
Da er vi 2, men jeg er ikke på overtid da! Ennå 2 dager igjen, så skal vel ikke klage når du er på overtid :/

Takk! Er vel overproduksjon kombinert med få amminger i natt som er årsaken. Veldig frustrerende når ammingen er det eneste som har gått knirkefritt etter fødselen. Har ikke hatt antydning til sårhet og melka kom i strie strømmer helt av seg selv på dag 4. Typisk at man da må få litt brystbetennelse for å skape ekstra trøbbel. :p

Nei, skal ikke være enkelt. Håper det går fort over igjen da... Jeg er livredd for å få brystbetennelse og pakker de inn i ull bare vi skal utenfor en tur... Og veldig bekymra når det sprenger som verst :/

Nei, skal ikke være enkelt. Håper det går fort over igjen da... Jeg er livredd for å få brystbetennelse og pakker de inn i ull bare vi skal utenfor en tur... Og veldig bekymra når det sprenger som verst :/
Jeg har ikke vært ute av huset etter fødsel engang :o men leste at melkespreng oftere er årsaken enn at man blir kald. ;)

Usjda Marian, så kjipt med verk. Håper det går fort over. Med første hadde jeg begynnende verk noen ganger, men klarte å snu det hver gang med massasje og tømming. Min erfaring er at baby tømmer bedre enn pumpe, men alle monner drar. I tillegg gikk og går jeg alltid med tykke ull innlegg fra apotek, de fra Lanacare. Natt og dag, inne som ute. Så fryser ikke puppene noen gang, og melken renner også bedre.

Hørtes ut som gode råd over.

Syntocinon spray brukte jeg sist pga var så sliten. De varte ikke lenge de flaskene, så anbefaler å alltid ha i kjøleskapet. De har lang holdbarhet. De jeg ikke brukte fra 2013-14 med førstemann har fortsatt gyldig dato i vårt kjøleskap :-)

God bedring :-)

Last edited:
Åh det høres så vondt ut Malvinka. Har du vært på ammepoliklinikken? Er Helsesøster noe tess? Min venninne fikk hjemmebesøk opp i sengen sin fra sin helsesøster da ammingen ble tøff og brystene var sår og blodig. Det snudde til det bedre raskt.
Men bra du får litt pause nå tenker jeg :-) god bedring :-)

Smerter ut av en annen verden her og :( men har så lyst å få til amming den gangen her. Stappa i smokken omtrent så fort vi var hjemme fra sykehuset og smører som en gal. Heldigvis er melka kommet for fullt så hun er ganske fornøyd virker det som. Da blir det mindre kos, og helst bare den tiden hun trenger for å få i seg maten. Biter tennene sammen og satser på det snart gir seg :O

uff, føler med deg. Jeg fikk det også sånn allerede dag 2 da vi fortsatt var på barsel. Produksjonen tok helt av og lillemann klarte ikke å ta unna selv om han spiste om en helt. Helt forferdelig, kjempespreng og varmt, rødt og hovent. Da laget JM en bh av en engangstruse med "ull på rull" inni. I tillegg fikk jeg beskjed om å dusje i varm vann og håndmelke og massere melkegangene mens jeg ammet. Det ble mye bedre allerede samme dag og så godt som borte neste dag! Håper det kan hjelpe flere!

Back
Topp