* Skravletråd - assistert befruktning *

Heia! Skal teste i morgen, dpo 14 med innsett av blastocycst og er livredd. Hva slags symptomer har dere på cyclogest? Vært så mye rart her, stikkinger og murringer, kvalme som plutselig har gitt seg. Større nipler har holdt seg. Vært svimmel og rar mage. Er redd fordi det har gitt seg og tror heller ikke på de symptomene etter flere runder med cyclogest:eek:o_O
Ah, cyclogest ja. Ble sykt oppblåst etter hver gang jeg spiste noe (værst var før innsett faktisk) Så jeg gikk rundt å tenkte at jepp, dette er sikkert overstimulering. Også har generalt...rar mage for å ikke gå i detalj :D Må også tisse midt på natta hver natt, det har aldri skjedd meg før. Ellers ingen synptomer nå så er ganske lei meg egentlig, 8dpo er vel det, dag tre etter innsett. Till og meg oppblåst mage har gitt seg. Da jeg var gravid (men mista) forrige gang så hadde jeg ømme pupper men husker ikke hvor tidlig. Helt umulig å ikke guugle i hjel og lese forums på alle språk..eh

Når bruker dere å hente ut sprøytene før dere skal starte på dem? Jeg skal begynne på CD2, og er litt usikker på om jeg skal hente dem ut dagen før eller noen dager før. Henter dere isåfall ut alle dere skal ha, eller i flere runder? Jeg skal starte med Menopur og Fyremadel

Når bruker dere å hente ut sprøytene før dere skal starte på dem? Jeg skal begynne på CD2, og er litt usikker på om jeg skal hente dem ut dagen før eller noen dager før. Henter dere isåfall ut alle dere skal ha, eller i flere runder? Jeg skal starte med Menopur og Fyremadel
Har brukt å hente uka før pga ekstremt lang leveringstid der jeg bodde. Men bor man mer sentralt ville jeg tenkt jeg kunne hentet de kun et par dager før.
Hentet ut alt jeg trengte til første kontroll, da jeg hadde kontroll på st.olavs og da kunne gå innom apoteket der og hente(de har alltid inne)

Har brukt å hente uka før pga ekstremt lang leveringstid der jeg bodde. Men bor man mer sentralt ville jeg tenkt jeg kunne hentet de kun et par dager før.
Hentet ut alt jeg trengte til første kontroll, da jeg hadde kontroll på st.olavs og da kunne gå innom apoteket der og hente(de har alltid inne)
Takk for svar! Jeg er ved St.Olavs flere ganger i uken, så da satser jeg på at det går fint å hente de ut noen dager før :)

Noen av dere som går offentlig her sørpå som faktisk vil anbefale klinikken deres?
Er mettet på tullet til stolavs pr nå og egentlig bestemt oss for å gi opp til vi kan gå privat om noen år.. men realiteten er jo at jeg faktisk burde hatt hjelp for endometriosen og fått fjernet gjenværende ødelagte eggleder uansett... og privat blir jo det helt sjuke priser.
Også føles det som et så sykt nederlag å skulle gi opp.

Er det noen her som har erfaring med at foster/baby blir målt til en uke kortere enn da innsett var? Altså da jeg var på ul i går sa de at dersom det ikke var ivf ville de sagt jeg var i uke 9, men fordi det er ivf så vet vi jo ganske nøyaktig når ting skjedde, og derfor blir jeg stående på uke 10.

Dersom noen har erfaring med dette, hvordan gikk det? Ble babyen født liten, innenfor normalen?

Er det noen her som har erfaring med at foster/baby blir målt til en uke kortere enn da innsett var? Altså da jeg var på ul i går sa de at dersom det ikke var ivf ville de sagt jeg var i uke 9, men fordi det er ivf så vet vi jo ganske nøyaktig når ting skjedde, og derfor blir jeg stående på uke 10.

Dersom noen har erfaring med dette, hvordan gikk det? Ble babyen født liten, innenfor normalen?
Hei.
Jeg har erfaring med dette.
Fosteret målte 6 dager for lite og jeg fikk ukentlig ultralyd, det samme ble påvist hver uke. Dessverre stoppet hjertet til slutt.
Men ei venninne av min søster opplevde også dette. Med 8 dagers avvik og alt gikk fint. Barnet ble født liten og ligger litt under «normal» skalaen på vekst.
Om du er veldig bekymret, ring klinikken din og be om videre ultralyder fremover.
Masse lykke til :Heartred

Jentungen min hadde nok fått termin senere om det ikke var ivf, pga størrelsen. Hun var alltid noen dager bak på ultralyder i 1.trimester, og var bare 3,6kg ved ks 16 dager over termin.
Graviditeten før henne målte jeg riktig frem til det gikk galt, så det er ikke sånn at det å måle større eller mindre eller riktig er noen særlig god indikasjon.
Og når det er så tidlig er det utrolig små marginer å måle på, så hadde prøvd å ta det med ro. Så lenge det er liv for øyeblikket så er det liv.

@Litjmora og @Tigerbaby
Takk for svar. Jeg har ikke bekymret meg veldig, jeg bare lurte på om dere har fått normale/små babyer. Minsten her var 3500 ved fødsel, fem dager over termin og storebror var 3800 11 dager over, så jeg har ikke i utgangspunktet fått store barn. Det er bare litt kjipt om denne, tredjemann er en luring, kommer tidligere og er veldig liten. På ul tidligere i uken sa legen at han var fornøyd med fosteret, han målte flere ganger og sa at det var feilmargin på de små knøttene.
Jeg tror og håper at det går bra :Heartred

Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre om det blir innsett mandag. Må reise 2 timer til klinikken. Etter innsett er jeg redd for å sitte i bil fordi jeg har angst når jeg sitter i bil. Lurer på om jeg da burde ta toget eller om det egentlig har noe å si det hele tatt. Vil bare ikke ødelegge noe mtp innsett. F ex om kroppen reagerer på en bråbrems på veien, at det kan ha innvirkning på noe. Vet det er sikkert litt rart men bare tenkte å høre om noen anbefaler noe :)

Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre om det blir innsett mandag. Må reise 2 timer til klinikken. Etter innsett er jeg redd for å sitte i bil fordi jeg har angst når jeg sitter i bil. Lurer på om jeg da burde ta toget eller om det egentlig har noe å si det hele tatt. Vil bare ikke ødelegge noe mtp innsett. F ex om kroppen reagerer på en bråbrems på veien, at det kan ha innvirkning på noe. Vet det er sikkert litt rart men bare tenkte å høre om noen anbefaler noe :)
Har ikke noe å si, har rett og slett måttet både ditt og datt etter innsett uten at det har hatt noe å si. Buss, fly, bil. Noenganger også tog.

Jeg var også engstelig for alt mulig ved forrige innsett, men det beste rådet jeg fikk på klinikken, var å tenke at man skal leve som normalt. Om du reiser på ulike måter har ingenting å si ☺️

Ok takk for svar :) @Heidetermeg @Tigerbaby
Tenkte mer på om angsten i kroppen kan ha noe å si, det at jeg er redd og spenner meg noen ganger når jeg sitter på i bil. Samtidig er bil best fordi det er mye

Skjønner ☺️ siden man fint kan trene og jeg gjentatte ganger har lest på @fertilitetscoachen på Instagram at stress ikke er en grunn til at man eventuelt ikke blir gravid, så tror jeg uansett at du er safe ❤️ men om du trenger å ta vare på din egen psyke midt i det hele, så kan det kanskje være en god idé å velge kollektivt denne gangen, slik at du ikke trenger å plage deg selv med det? ❤️

Skjønner ☺️ siden man fint kan trene og jeg gjentatte ganger har lest på @fertilitetscoachen på Instagram at stress ikke er en grunn til at man eventuelt ikke blir gravid, så tror jeg uansett at du er safe ❤️ men om du trenger å ta vare på din egen psyke midt i det hele, så kan det kanskje være en god idé å velge kollektivt denne gangen, slik at du ikke trenger å plage deg selv me
Ja sant! Takk for tips :Heartred tenker å sitte i bil dit og evnt bare hoppe på toget om jeg har for mye angst. Kommer til å være helt på tuppa etter innsett, er som regel engstelig av meg generelt så:arghh:

Håper kanskje noen har noen erfaringer de kan dele med meg :)

Har hatt min første runde med med hormoner og var på egguttak igår. Fikk ut 6 egg, 3 av de var modne og ett ble befruktet. Er super happy for den ene og er spent på innsett og håper det ene var gullegget. Men når de ringte å fortalte så var jeg så gira og spent at jeg egentlig ikke helt fikk med meg hva som ble sagt og klarte ikke å stille noen spørsmål.

(Kan spørre når vi skal sette inn, men bare for å prøve å roe tankene fram til det, så tenkte jeg å høre om noen har noen erfaringer:) )

Skal sette inn om to dager, skjer det ofte at utviklingen stopper allerede før innsett?

Og hvis vi må igang med ny runde med sprøyter. Endrer de dosen for å prøve å få flere egg? Og da flere som kanskje er modne? (Håpet jo på at det skulle være fler egg som ble befruktet og fryst, sånnat man liksom har litt i "banken". Men ja, veldig takknemlig for at det var noe i det hele tatt.)

@FingreneKrysset
Det kan selvfølgelig skje at innsett blir avbrutt pga feil eller stopp i utviklingen av egget. Hvor sikkert det er at det blir eller ikke blir innsett aner jeg ikke, det er jo også mange faktorer som påvirker dette.

Det er mulig at de justerer dosen, men i utgangspunktet er det bedre med få og gode egg, enn mange og dårlige (overstimulering).

Du kan også få tilleggs-medisiner som skal hjelpe til med kvaliteten på eggene, dersom det er kvaliteten som har gjort at de falt fra så fort, og ekstra.

@FingreneKrysset
Det kan selvfølgelig skje at innsett blir avbrutt pga feil eller stopp i utviklingen av egget. Hvor sikkert det er at det blir eller ikke blir innsett aner jeg ikke, det er jo også mange faktorer som påvirker dette.

Det er mulig at de justerer dosen, men i utgangspunktet er det bedre med få og gode egg, enn mange og dårlige (overstimulering).

Du kan også få tilleggs-medisiner som skal hjelpe til med kvaliteten på eggene, dersom det er kvaliteten som har gjort at de falt fra så fort, og ekstra.
Takk for svar satser på at det har gått bra, siden jeg ikke har hørt noe. Så blir spennende med innsett i morgen. Mye nytt og mye å sette seg inn i.

Håper kanskje noen har noen erfaringer de kan dele med meg :)

Har hatt min første runde med med hormoner og var på egguttak igår. Fikk ut 6 egg, 3 av de var modne og ett ble befruktet. Er super happy for den ene og er spent på innsett og håper det ene var gullegget. Men når de ringte å fortalte så var jeg så gira og spent at jeg egentlig ikke helt fikk med meg hva som ble sagt og klarte ikke å stille noen spørsmål.

(Kan spørre når vi skal sette inn, men bare for å prøve å roe tankene fram til det, så tenkte jeg å høre om noen har noen erfaringer:) )

Skal sette inn om to dager, skjer det ofte at utviklingen stopper allerede før innsett?

Og hvis vi må igang med ny runde med sprøyter. Endrer de dosen for å prøve å få flere egg? Og da flere som kanskje er modne? (Håpet jo på at det skulle være fler egg som ble befruktet og fryst, sånnat man liksom har litt i "banken". Men ja, veldig takknemlig for at det var noe i det hele tatt.)

Det kan skje at utvikling stopper før innsett, hele prossessen er mye tilfeldighet og kvalitet. Generelt usikkert. Har fått beskjed samme dag som innsett at det ikke ble noe av. Krysser fingrene for deg.

I forhold til eventuelt ny runde med stimulering, så varierer det mye - like individuelt som all IVF behandling og hva din klinikk har rutiner på. Kommer blant annet ann på hva doser du hadde denne gangen og hvordan de vurderer din respons på det. I mange tilfeller så starter de med lave doser sånn at de potensielt har litt å gå på i forhold til økning. Kan være de øker dosen, eller endrer medikamentene. Men bedre med få gode egg, enn mange midt på treet egg ❤️

Er det noen som har noen gode tips til kjølevesker/-mapper eller andre måter å ordne det på for å reise med Gonapeptyl?

Skal snart i gang med lang protokoll på Gonapeptyl, og har to jobbreiser i løpet av perioden. I det første tilfellet får jeg ordna det så jeg henter ut fra et apotek dit jeg skal, men det går ikke på den andre turen, så leter nå etter gode kjølemapper/vesker som kan holde kjøleskapskaldt i seks-sju timer i bil. Tenkte først at Frio-mappene til insulin kunne fungere, men ser nå at de ikke holder lav nok temperatur. Og frykter at vanlige minikjølebagger med fryseelement kan bli for kaldt?

Back
Topp