* Skravletråd - assistert befruktning *

Hei. Er det noen her som er i et forsøk nå? Vi hadde et mislykket ferskforsøk i oktober. Vi hadde nytt uttak 9. desember og innsett 12. desember. Ved første forsøk var det kun 2 egg ut og 1 befruktet. Nå, andre gangen, 3 egg ut og 1 befruktet. Nå venter vi i spenning frem mot testdag, som enten blir lillejulaften eller julaften. <3

Del gjerne dine erfaringer ved forsøk, enten om du er i et nå eller har vært det tidligere :)
Hei :)

Har ei jente som var fryseforsøk i 2013, kom til verden i 2014.
På an igjen nå, startet nesespray for to dager siden. Er blitt 37 år, og mannen er noen år eldre. Alderen er ikke på vår side men vi håper.
Bruker klinikken i porsgrunn. Legen ga oss 30-40% sjanse for å bli gravid.. så vi håper :)
 
Her er jeg 38 år :) En som aldri hadde trodd jeg går mellom det jeg går i mellom nå :) Forresten godt nyttår til alle♥️. Har 2 barn fra før på 8 og 9 år, 2 nydelige velskapte gutter:) ble egentlig alenemor da minsten lå i magen, guttene kom med 17 mnd mellomrom å begge normale graviditeter. Sommeren 2017 møtte jeg min nåværende mann, da var guttene mine 3 og 4 år, ble vel gravid første mnd jeg traff han så for meg var det uaktuelt å beholde barnet da jeg hadde vært alene med guttene mine i årene før det, var svært redd for å bli alene igjen med 3, han forstod meg og støttet meg i aborten selvom han ønsket å beholde det, det var alt for tidlig å beholde ett barn så fort. Å ta abort var en veldig sårbar ting noe jeg aldri i mitt liv trodde jeg ville gjøre men jeg gjorde det å for barna mine sin del tilfelle det ikke ville funke med forholdet å da sitte alene med 3. jeg var da 33 år fikk beskjed om at en abort var ingen risiko. Årene gikk å vi forlovet oss, giftet oss i 2020 å bestemte oss for å prøve, prøvd i 2,5 år uten resultat, positive el tester, regelmessig mens, men ingen baby. Gynekolog mente alt var ok, sædprøve levert som var dårlig så vi trodde det var pga mannen. I august 22 ble vi henvist til Porsgrunn å fikk kjapt time allerede i oktober, med mine utvidete prøver fikk vi svaret at jeg var det største problemet med dårlig blod prøve svar, jeg er også 38 å dem fortalte at etter 33 blir di fleste veldig lite fertile spes fra 35 år, jeg skjønte ikke noe da jeg har positive el tester å regelmessig mens men alle har el men ikke sikkert man har egg. Blir man ikke gravid på 6 mnd har man ett fertilitetsproblem, ventetiden er normalt 1-2 år men pga vår alder (begge 38) å pga våre prøver dårlig sæd å dårlig egg så fikk vi kjapt time, di sa di hadde ikke gitt oss en sjangs om det ikke var håp, samtidig tror jeg vi prøver den ene gangen nå. Jeg hadde aldri trodd jeg måtte mellom dette, mye man ikke får vite før man blir skikkelig utredet. Jeg kjøpte inn alt lille julaften å ventet på første mens dag som kom igår, går på høy dose Menopur 412,5 med fyrmadel fra dag nr 5, er veldig spent, i dag er dag 2. har ekstrem hodepine, noen andre som har gått på så høy dose? Skal ta denne i 8 dager å den andre i 5 dager. Ferdig med sprøyter til søndag, regner med å få melding av dem imorgen om ul di nærmeste dager, om det blir egg blir det vel å ta dem ut neste uke igjen. Jeg vet jo at sjangsen for å lykkes er 30% første gang, 40 fra 2 og 60 fra 3, men jeg og mannen har bestemt oss at det blir med denne, er kansje derfor jeg fikk høyeste dose å. Ligger her å har ikke peil på noe fremover, kansje jeg blir gravid denne mnd, kansje ikke. Uansett glad jeg har barna mine å tenker jo på at jeg har en høy alder å, skal begynne på nytt med baby. Hadde vært så koselig, bare spes å tenke på at det ikke blir «naturlig» laget. Noen sitter å velger egg og sperm veldig rart, velger den ene beste liksom, kjenner denne mnd blir lang samtidig har jeg fått ny jobb:) alt i januar Noen andre som har det som meg?
Noen likheter er det…
Jeg er 37, mannen i 50 årene.
Har et barn på 9 år fra før, tidligere forhold. Fryseforsøk.
Ble gravid med samme mann, men mistet.
Forholdet tok slutt, delt foreldreansvar.
Traff en mann som jeg hadde et forhold til, men av div årsaker var dette et «hemmelig» forhold.
Ble gravid, og tok abort i 2018 pga omstendighetene, og at jeg hadde ei fra før av som jeg måtte ta hensyn til.
Forholdet opphørte, men i 2020 fant vi tilbake til hverandre. Omstendighetene var anerledes, og vi bestemte oss for å satse på hverandre. Ble kjemisk gravid i august 2021, og deretter gravid igjen mnd etterpå. Var på tidlig UL og det var hjertelyd, men hjertet stoppet kort tid etterpå.
Abort med utskraping.

Bestemte oss for å prøve IVF igjen da vi ikke ble gravide igjen. Sædprøven er bra, og mine prøver er bra.
Var i Porsgrunn i forrige mnd, og startet med synerella nesespray på fredag.
Prøvene av meg og mannen ble tatt for snart et år siden, pluss at vi blir ikke yngre. Veldig spente på om dette funker nå har psyket meg opp til at jeg må gjennom 5 runder før spiren sitter, så får vi se

Masse lykke til hos dere
”gøy” at jeg ikke er den eneste ”gamle” her :)
 
Noen likheter er det…
Jeg er 37, mannen i 50 årene.
Har et barn på 9 år fra før, tidligere forhold. Fryseforsøk.
Ble gravid med samme mann, men mistet.
Forholdet tok slutt, delt foreldreansvar.
Traff en mann som jeg hadde et forhold til, men av div årsaker var dette et «hemmelig» forhold.
Ble gravid, og tok abort i 2018 pga omstendighetene, og at jeg hadde ei fra før av som jeg måtte ta hensyn til.
Forholdet opphørte, men i 2020 fant vi tilbake til hverandre. Omstendighetene var anerledes, og vi bestemte oss for å satse på hverandre. Ble kjemisk gravid i august 2021, og deretter gravid igjen mnd etterpå. Var på tidlig UL og det var hjertelyd, men hjertet stoppet kort tid etterpå.
Abort med utskraping.

Bestemte oss for å prøve IVF igjen da vi ikke ble gravide igjen. Sædprøven er bra, og mine prøver er bra.
Var i Porsgrunn i forrige mnd, og startet med synerella nesespray på fredag.
Prøvene av meg og mannen ble tatt for snart et år siden, pluss at vi blir ikke yngre. Veldig spente på om dette funker nå har psyket meg opp til at jeg må gjennom 5 runder før spiren sitter, så får vi se

Masse lykke til hos dere
”gøy” at jeg ikke er den eneste ”gamle” her :)
Jeg startet på kort protokoll 31/12 høy dose Menopur. Fikk ut 8 fine egg 11 januar, 12 januar ringte dem å sa 4 var befruktet. 2 overlevde til blasto. Satt inn blasto 16 januar og 1 på frys. 23-24-25-26 testet jeg positivt (26 var ikm) 27 testet jeg 1-2 på cb digital. Lykken var hos oss med positive tester fra 9 dpo. Testdagen var 1/2 men jeg visste jeg var gravid, første forsøk å greier, forrig helg følte jeg noe litt anderledes så tok en cb igjen den 30/1 3 dager etter forrig, der stod det ikke gravid, fikk helt panikk å ble kjempe lei meg, testet igjen på testdag 1/2 der stod det igjen gravid 1-2 så kom mensen på natta. :( Blødd i 2 dager nå, å har nå blendahvite tester, var tydligvis gravid i uke 5, men mistet. Er kjempe lei meg (det gjorde mye med oss å vite at man var gravid den ene uka) har kun 1 igjen på frys nå, kjenner jeg er lei meg, men visste jo at det ikke var noen garanti. Hadde 60/40% sjangs. Men tok jo så mange positive tester:( Er så glad jeg har barna oppi det hele, har aldri angret sånn sett på aborten den gang for da hadde jeg vært alene med gutta mine å jeg visste ikke den gang åssen forholde ville utvikle seg. Men har liksom prøvd nå så hardt di 4 siste åra. Jeg vet ikke når jeg skal sette inn det siste, livredd det ikke funker for da blir det ikke mer å det har vi avtalt også pga alder. Mannen har jo å barn fra før så alt i alt har vi jo 3 på 8,9 og 12 år. Åssen ligger du ann? Håper for deg det går, ønsker deg masse lykke til:) mulig jeg skal inn nå innen 2 uker igjen, men fryseforsøk er det mindre sjangs? Gikk opp 5 kg jeg på 4 uker med hormoner :( føler meg som en elefant. Huff, uten å få baby å. Er det bare litinus igjen da å innsett?? Håper det ene siste egget mitt er bra å overlever opptining. Så kos for deg at dere prøver igjen å fant tilbake igjen:) skal vi holde kontakt? Har jo samme klinikk å
 
Noen likheter er det…
Jeg er 37, mannen i 50 årene.
Har et barn på 9 år fra før, tidligere forhold. Fryseforsøk.
Ble gravid med samme mann, men mistet.
Forholdet tok slutt, delt foreldreansvar.
Traff en mann som jeg hadde et forhold til, men av div årsaker var dette et «hemmelig» forhold.
Ble gravid, og tok abort i 2018 pga omstendighetene, og at jeg hadde ei fra før av som jeg måtte ta hensyn til.
Forholdet opphørte, men i 2020 fant vi tilbake til hverandre. Omstendighetene var anerledes, og vi bestemte oss for å satse på hverandre. Ble kjemisk gravid i august 2021, og deretter gravid igjen mnd etterpå. Var på tidlig UL og det var hjertelyd, men hjertet stoppet kort tid etterpå.
Abort med utskraping.

Bestemte oss for å prøve IVF igjen da vi ikke ble gravide igjen. Sædprøven er bra, og mine prøver er bra.
Var i Porsgrunn i forrige mnd, og startet med synerella nesespray på fredag.
Prøvene av meg og mannen ble tatt for snart et år siden, pluss at vi blir ikke yngre. Veldig spente på om dette funker nå har psyket meg opp til at jeg må gjennom 5 runder før spiren sitter, så får vi se

Masse lykke til hos dere
”gøy” at jeg ikke er den eneste ”gamle” her :)
Testene mine forrig uke å på tirsdag som var :( nå er det blenda å mensen:(
 

Vedlegg

  • A0F400FB-D825-419B-8BDE-938C0B289C05.jpeg
    A0F400FB-D825-419B-8BDE-938C0B289C05.jpeg
    1,8 MB · Visninger: 50
  • 871030BB-6788-4A3C-B6EC-AB5449887EAC.jpeg
    871030BB-6788-4A3C-B6EC-AB5449887EAC.jpeg
    214,7 KB · Visninger: 49
Noen likheter er det…
Jeg er 37, mannen i 50 årene.
Har et barn på 9 år fra før, tidligere forhold. Fryseforsøk.
Ble gravid med samme mann, men mistet.
Forholdet tok slutt, delt foreldreansvar.
Traff en mann som jeg hadde et forhold til, men av div årsaker var dette et «hemmelig» forhold.
Ble gravid, og tok abort i 2018 pga omstendighetene, og at jeg hadde ei fra før av som jeg måtte ta hensyn til.
Forholdet opphørte, men i 2020 fant vi tilbake til hverandre. Omstendighetene var anerledes, og vi bestemte oss for å satse på hverandre. Ble kjemisk gravid i august 2021, og deretter gravid igjen mnd etterpå. Var på tidlig UL og det var hjertelyd, men hjertet stoppet kort tid etterpå.
Abort med utskraping.

Bestemte oss for å prøve IVF igjen da vi ikke ble gravide igjen. Sædprøven er bra, og mine prøver er bra.
Var i Porsgrunn i forrige mnd, og startet med synerella nesespray på fredag.
Prøvene av meg og mannen ble tatt for snart et år siden, pluss at vi blir ikke yngre. Veldig spente på om dette funker nå har psyket meg opp til at jeg må gjennom 5 runder før spiren sitter, så får vi se

Masse lykke til hos dere
”gøy” at jeg ikke er den eneste ”gamle” her :)
Her var sædprøven dårligere enn normal og jeg har lav AMH på 5,5
 
Jeg startet på kort protokoll 31/12 høy dose Menopur. Fikk ut 8 fine egg 11 januar, 12 januar ringte dem å sa 4 var befruktet. 2 overlevde til blasto. Satt inn blasto 16 januar og 1 på frys. 23-24-25-26 testet jeg positivt (26 var ikm) 27 testet jeg 1-2 på cb digital. Lykken var hos oss med positive tester fra 9 dpo. Testdagen var 1/2 men jeg visste jeg var gravid, første forsøk å greier, forrig helg følte jeg noe litt anderledes så tok en cb igjen den 30/1 3 dager etter forrig, der stod det ikke gravid, fikk helt panikk å ble kjempe lei meg, testet igjen på testdag 1/2 der stod det igjen gravid 1-2 så kom mensen på natta. :( Blødd i 2 dager nå, å har nå blendahvite tester, var tydligvis gravid i uke 5, men mistet. Er kjempe lei meg (det gjorde mye med oss å vite at man var gravid den ene uka) har kun 1 igjen på frys nå, kjenner jeg er lei meg, men visste jo at det ikke var noen garanti. Hadde 60/40% sjangs. Men tok jo så mange positive tester:( Er så glad jeg har barna oppi det hele, har aldri angret sånn sett på aborten den gang for da hadde jeg vært alene med gutta mine å jeg visste ikke den gang åssen forholde ville utvikle seg. Men har liksom prøvd nå så hardt di 4 siste åra. Jeg vet ikke når jeg skal sette inn det siste, livredd det ikke funker for da blir det ikke mer å det har vi avtalt også pga alder. Mannen har jo å barn fra før så alt i alt har vi jo 3 på 8,9 og 12 år. Åssen ligger du ann? Håper for deg det går, ønsker deg masse lykke til:) mulig jeg skal inn nå innen 2 uker igjen, men fryseforsøk er det mindre sjangs? Gikk opp 5 kg jeg på 4 uker med hormoner :( føler meg som en elefant. Huff, uten å få baby å. Er det bare litinus igjen da å innsett?? Håper det ene siste egget mitt er bra å overlever opptining. Så kos for deg at dere prøver igjen å fant tilbake igjen:) skal vi holde kontakt? Har jo samme klinikk å
Veldig leit å lese at det ikke gikk denne gangen, og nedturen er jo ekstra stor når en først er blitt gravid, også plutselig er mann ikke det likevel.
Ang sjanse med fryseforsøk.. det jeg fikk beskjed om i 2013 var at det ikke var alle eggene som tålte nedfrysing og opptining. Så desverre så er det slik at antall egg på fryseren ikke alltid er forenelig med antall forsøk. Men dette varierer jo veldig, noen kan være heldig å tine 5/5, mens andre opplever at kanskje bare 1 eller ingen overlever. Men jeg håper veldig dette går veien for dere, og hvertfall siden dere bare ville ha dette forsøket. ❤️
Jeg har tenkt at jeg er villig til å prøve til jeg er 40, men samtidig så tenker jeg også at livet er greit og lett med en 9 åring som klarer seg selv. Så det Blir en ny verden med bleieskift og våkennetter hvis vi får dette til
Jeg er på lang protokoll, så her er det synerela nesespray 4 doser om dagen i 15 dager, deretter 2 doser. På dag 16 skal jeg starte med sprøyte. Egguttak regnet de med i Porsgrunn ble i uke 9. skal til gynekologen for sjekk mandagen den uken. Så blir det nok innsett enten i slutten av uke 9 men sansynligvis i uke 10.
blir spennende.
Vil gjerne holde kontakten
4 kg på ja, men de går nok fort av igjen når hormonene forlater kroppen
 
Veldig leit å lese at det ikke gikk denne gangen, og nedturen er jo ekstra stor når en først er blitt gravid, også plutselig er mann ikke det likevel.
Ang sjanse med fryseforsøk.. det jeg fikk beskjed om i 2013 var at det ikke var alle eggene som tålte nedfrysing og opptining. Så desverre så er det slik at antall egg på fryseren ikke alltid er forenelig med antall forsøk. Men dette varierer jo veldig, noen kan være heldig å tine 5/5, mens andre opplever at kanskje bare 1 eller ingen overlever. Men jeg håper veldig dette går veien for dere, og hvertfall siden dere bare ville ha dette forsøket. ❤️
Jeg har tenkt at jeg er villig til å prøve til jeg er 40, men samtidig så tenker jeg også at livet er greit og lett med en 9 åring som klarer seg selv. Så det Blir en ny verden med bleieskift og våkennetter hvis vi får dette til
Jeg er på lang protokoll, så her er det synerela nesespray 4 doser om dagen i 15 dager, deretter 2 doser. På dag 16 skal jeg starte med sprøyte. Egguttak regnet de med i Porsgrunn ble i uke 9. skal til gynekologen for sjekk mandagen den uken. Så blir det nok innsett enten i slutten av uke 9 men sansynligvis i uke 10.
blir spennende.
Vil gjerne holde kontakten
4 kg på ja, men de går nok fort av igjen når hormonene forlater kroppen
Ja, det var veldig trist. Jeg tenker at ett forsøk holder men man vet aldri, 2 blasto ut av 4 befruktet. Er vel en mening med alt, tenker som deg, jeg har 2 barn med 17 mnd mellomrom starte på nytt nå? Hehe akuratt fått ny jobb å:) håper det går bra for dere å:)
 
Hei! Jeg fikk satt inn en 3 dagers embryo for en uke siden, jeg er en tester, så har testa siden innsettingen, skal ta blodprøve kommende mandag, har til idag ikke fått en eneste positiv test, er løpet kjørt eller fortsatt håp? Første forsøk på meg, har 3 på frys

Tusen takk for svar
 
Hei! Jeg fikk satt inn en 3 dagers embryo for en uke siden, jeg er en tester, så har testa siden innsettingen, skal ta blodprøve kommende mandag, har til idag ikke fått en eneste positiv test, er løpet kjørt eller fortsatt håp? Første forsøk på meg, har 3 på frys

Tusen takk for svar
Fortsatt håp om det bare er en uke siden. Kan ta noen dager før egget fester seg :)
 
Hei! Jeg fikk satt inn en 3 dagers embryo for en uke siden, jeg er en tester, så har testa siden innsettingen, skal ta blodprøve kommende mandag, har til idag ikke fått en eneste positiv test, er løpet kjørt eller fortsatt håp? Første forsøk på meg, har 3 på frys

Tusen takk for sva
Fortsatt håp om det bare er en uke siden. Kan ta noen dager før egget fester seg :)
Ser nå at jeg var sen med å svare ifht innlegget.
Hva viste blodprøven idag?
 
Hei. Jeg vet ikke om dette er rett kanal. Men jeg prøver! Jeg trenge råd, evt solskinnshistorier, for nå holder vi på å gi opp. Jeg har to barn fra før, tidligere ekteskap. Min mann har ingen og dårlige spermprøver. Vi er ikke pur unge lenger, men ønsker oss en familieforøkelse. Etter 1,5 år har vi hatt 4 aborter. Relativt tidlige hver gang. De siste to var icsi. I høst hentet vi ut 7 egg, 5 befruktet, 2 overlevde. 1 blasto inn, mistet uke 5, dårlige hcg stigninger. Fryseblasto satt inn nå 1 feb. Fikk støtte hcg og skulle få på prulotex til min svangerskapsuke 9. ble gravid: første hcg 201, 4+0. hcg 1500 ish 4+3. hcg 345 4+5 og nå nede på hcg 102. Så nå venter jeg på blødning… dette er i det offentlige. Jeg lurer på: er det håp? Det er tung å miste gang på gang. Hva mer kan de gjøre? Mer støtte medisin? Hvilke og hvorfor? Bør vi ta et forsøk nå privat? Får vi da mer informasjon og plan og hva de tenker? Bedre oppfølging? Det frister med et forsøk privat for så å evt ta et til høsten igjen offentlig, om vi i det hele tatt orker mer. Føler oss ikke heilt klar til å gi opp, men samtidig føles det så meningsløst….. hvilken prislapp er det evt totalt på 1 icsi forsøk privat? Og vi ser det er egen pris for frysing, vil det si 7000kr pr embryo fryst? Eller pr forsøk (samme hvor mange)? Huff, mange spørsmål her nå det surrer godt i hodet…..
 
Hei alle sammen. Da er jeg her igjen :)

Forsøk på baby nr3. Vår historie kort. Vellykket ivf i Jan 2017. Ett negativt fryseforsøk i 2020. Vellykket ivf forsøk i 2021 og ett misslykket fryseforsøk i 2022.
Men nå er vi igang med forsøk på sistemann, og forhåpentligvis klaffer det for oss denne gangen igjen :)
 
Jeg innser at jeg i en alder av 37, og forsøk på å lage barn nr 2 med ivf, egentlig er ganske grønn på dette område, og at jeg egentlig anser meg selv som en ganske oppegående person, men jeg har begynt å tvile på meg selv :laughing025

Alle spørsmål som plutselig dukker opp, og ikke alt kan googles frem til et svar.
Også spurte de på konsultasjonen på klinikken om jeg/vi hadde spørsmål. Men da hadde jeg jo ingen.
Men de kom etterpå…. :nailbiting:

Så det jeg plutselig begynte å lure på nå, ifht sprøyte. (Jeg har bemfola)
Siden jeg skal sette siste sprøyte idag, og allerede langt uti prosessen opplevde tull med injiseringen. Hva om det skjer idag?
Men tilbake til det jeg egentlig grublet på…. La oss si at en person feks. glemmer en sprøyte eller to ila prosessen, eller feiler og endel dose ikke blir injisert osv.
hva skjer egentlig da? Er det slik at folikkelene fortsetter å vokse selv om en feks skulle «glemme» de to siste sprøytene? Eller er sprøytene mer for å lage flere eggposer enn å få de til å vokse? Eller en kombinasjon?


Har forøvrig selv ila prosessen feilet big time på en sprøyte, så da satte jeg bare en ny en, da ingenting ble injisert på den første. Og måtte forøvrig få resept på ny siden jeg da var en i manko.
Og opplevde igår at det kom ut to litt store dråper på siden.
Fortsetter som normalt, men informerte klinikken om det, just in case…. Men de sa det ikke hadde betydning, og det var da jeg begynte gruble litt mere :computer012

Hvor mye ellee hvor lite er det som skal til før det får betydning?

Hilsen surrete meg
 
Back
Topp