SKRAVLETRÅD FOR MARSBOERENE :)

Var hjemme hos foreldrene mine en tur denne uken og i kjelleren fant jeg mamma sin bok om svangerskap. Boka var fra 1990 og i den stod det at med dagens graviditetstester kan man teste svært tidlig om man er gravid, allerede en uke ETTER forventet mens. Haha, synes ikke det hørtes svært tidlig ut jeg. Litt morsomt å se hvordan ting har forandret seg. Ultralydbildene i boka var heller ikke av så god kvalitet og i 1990 hadde fødeavdelingen røykerom. Det var heller ikke anbefalt å sove på rygg for å minke sjansen for krybbedød. Glad ting utvikler seg :-)
 


Krysén skrev:
Var hjemme hos foreldrene mine en tur denne uken og i kjelleren fant jeg mamma sin bok om svangerskap. Boka var fra 1990 og i den stod det at med dagens graviditetstester kan man teste svært tidlig om man er gravid, allerede en uke ETTER forventet mens. Haha, synes ikke det hørtes svært tidlig ut jeg. Litt morsomt å se hvordan ting har forandret seg. Ultralydbildene i boka var heller ikke av så god kvalitet og i 1990 hadde fødeavdelingen røykerom. Det var heller ikke anbefalt å sove på rygg for å minke sjansen for krybbedød. Glad ting utvikler seg :-)

Hehe, en del som har forandret seg på 22 år ja :) Heldigvis! Sikkert morsomt å lese i en sånn bok! 
 


Siljekl skrev:
Nå får jeg litt panikk hær!! :-)
Er 2.gangs fødende, og i uke 9.
Og jeg kjenner livmoren over skambenet allerede, ingen tvil!!
Er det normalt å kjenne det så tidlig, eller venter vi kanskje 2?? :O  


Akkurat det samme her, bare at jeg er i uke 7, og kjenner veldig tydelig livmoren. Syntes jeg kjenner spark og da, men legen mener jeg bare er 7 uker på vei... Kan det stemme?? 
 
Ville fått meg en UL-time jeg Bluebird :P Hvis du ikke vet så er det jo greit å få sjekka :)


Her sitter jeg og irriterer meg over det dumme blodsukkeret mitt som begynner å trøble allerede nå... Sukk.... Ikke lett å få i seg næring da, når man ikke klarer å spise mat, og bare klarer å få ned drikke, og så må man begynne å passe på hva man drikker... Vel vel.. OH HAPPY DAY!! :P Men jeg er veeeeldig heldig også da!!! Er jo gravid!! Et mirakel i magen!! Sukk!! :)
 
Skal faktisk på en undersøkelse hos gynekolog neste uke, så regner med jeg får se den lille på skjermen da... :p vet ikke helt hvordan jeg vil reagere hvis jeg plutselig ser en sprellende baby der inne... hoho... 

Veldig heldig som får være gravid ja! Men litt klaging må jo også være lov ;)
 


Bluebird87 skrev:


Siljekl skrev:
Nå får jeg litt panikk hær!! :-)
Er 2.gangs fødende, og i uke 9.
Og jeg kjenner livmoren over skambenet allerede, ingen tvil!!
Er det normalt å kjenne det så tidlig, eller venter vi kanskje 2?? :O  


Akkurat det samme her, bare at jeg er i uke 7, og kjenner veldig tydelig livmoren. Syntes jeg kjenner spark og da, men legen mener jeg bare er 7 uker på vei... Kan det stemme?? 

Jeg aner faktisk ikke :P
Men hørtes jo tidlig ut å kjenne spark, kan jo bare være luft, er jo nok av det :P
Selv hørte jeg hjertelyden idag, har doppler hjemme! Er 9+5 idag, så er ganske tidlig! Men kan jo hende jeg er lengre på vei :-)

 
Nå sitter jeg her og gomler potetgull til den store gullmedalje. Venter bare på å bli så kvalm at jeg må spy igjen. Blæh. Hva gjør dere?
 


*Hera* skrev:
Nå sitter jeg her og gomler potetgull til den store gullmedalje. Venter bare på å bli så kvalm at jeg må spy igjen. Blæh. Hva gjør dere?


Gumler ikke på noe i alle fall.. hehe.. her går det i vann og ellers flytende.. alt som må tygges komme ri retur.. 

Sitter og henge rpå pc-en og lurer på om jeg skal 

A) Sette på en episode Sex and the city
B) Lese litt i Englemakersken...

Litt ille når jeg ikke vet om jeg gidder noen av delene, når begge deler er moro og avslapning... :P
 
Hehe! Høres kjent ut... Jeg tenkte å enten sette på en film eller lese et interiørblad. Men her sitter jeg da, med pcen i fanget og OL på tv. Gidder ikke styre med å sette på en dvd...
 
Foreløpig veeeeldig glad for at jeg ikke er dårlig i dette svangerskapet!! :p 
Håper det holder seg slik, det kjenner jeg når jeg leser om dere andre, syns fryktelig synd i dere :/

Men lurer på om det er andre som skal kjøpe søskenvogn?? Er så usikker på om vi trenger det!!
Jenta vår er 2 år og 9mnd når hun blir storesøster :) Foreløpig sover hun i vogn på dagen, og jeg tror ikke det går over med det første!
Tenke tenke.....
 


Siljekl skrev:
Foreløpig veeeeldig glad for at jeg ikke er dårlig i dette svangerskapet!! :p 
Håper det holder seg slik, det kjenner jeg når jeg leser om dere andre, syns fryktelig synd i dere :/

Men lurer på om det er andre som skal kjøpe søskenvogn?? Er så usikker på om vi trenger det!!
Jenta vår er 2 år og 9mnd når hun blir storesøster :) Foreløpig sover hun i vogn på dagen, og jeg tror ikke det går over med det første!
Tenke tenke.....

hei :D

vi har også tenkt på en søsken vogn siden når småen kommer så er dattra vår 2år og 6 mnd. har sett mange bra brukt søskenvogner på finn... men så tenker vi at dattra vår liker veldig godt å gå i stede for å sitte. så mulig heller kjøpe sånn stådel til vogna som ho kan stå på hvis ho blir sliten av å gå.

så det er vel hvordan dattra deres liker vogn og hva som er best for dere :)  det er jo også veldig greit å ha søskenvogn hvis man skal steder alene med barna sine... men se det litt ann og tenk på hva som er best for dere :)
 


Siljekl skrev:
Foreløpig veeeeldig glad for at jeg ikke er dårlig i dette svangerskapet!! :p 
Håper det holder seg slik, det kjenner jeg når jeg leser om dere andre, syns fryktelig synd i dere :/

Men lurer på om det er andre som skal kjøpe søskenvogn?? Er så usikker på om vi trenger det!!
Jenta vår er 2 år og 9mnd når hun blir storesøster :) Foreløpig sover hun i vogn på dagen, og jeg tror ikke det går over med det første!
Tenke tenke.....

Her kommer han også til å være 2 år og 9 mnd når mini kommer! :)
Men vår sover ikke på dagen lengre, bare en liten dupp i barnehagen om han trenger det, noe som er sjelden.. :P Han vil heller gå enn å sitte i vogn, og helst trille selv om vi tar med vogna, så her blir det ikke søskenvogn.. hehe.. kansje et ståbrett?
 
Halla jenter
Da var man ferdig med ferien for en stund og  jeg er kommet til uke10+4 juhu..De neste ukene skal jeg bruke til å  rydde og kasta  masse  i huset her ,kjenner veldig på at jeg må få gjort  mest mulig før vinteren kommer ,så det blir noen uker med energikick rydding og sortering før vi drar på tur til tyrkia  i slutten av aug..Gleder meg,endelig litt sommer,kan ikke si det har vert mye av det i norge i år gitt..
 
Hei,

Jeg er gravid for første gang, så jeg føler meg skikkelig grønn her inne.
Skjønner av innlegget ditt at du er mye kvalm. Samme her, sliter mye med det. Hva er det som gjør at du blir kvalm, og har det noen sammenheng med blodsukkeret?

Jeg spiser en del kjapp energi for å i det hele tatt få i meg noe. Men har lest at man skal være forsiktig med sukker pga risiko for svangerskapsdiabetes. Er det "farlig" at jeg tyr til sukker når jeg ikke får i meg et måltid?
 


missemia skrev:
Hei,

Jeg er gravid for første gang, så jeg føler meg skikkelig grønn her inne.
Skjønner av innlegget ditt at du er mye kvalm. Samme her, sliter mye med det. Hva er det som gjør at du blir kvalm, og har det noen sammenheng med blodsukkeret?

Jeg spiser en del kjapp energi for å i det hele tatt få i meg noe. Men har lest at man skal være forsiktig med sukker pga risiko for svangerskapsdiabetes. Er det "farlig" at jeg tyr til sukker når jeg ikke får i meg et måltid?

Hadde jeg vert deg hadde jeg heller spist frukt og slikt i stede for sukkerholdig  matvarer,det er mye sunnere og inneholder naturlig søt samt at du får i deg viktige vitaminer...går du utnn på Matportalen så finner du mangen gode råd for oss som er gravide ,ernæringsfysologen min bruker den  ofte til å vise gravide hva man bør og ikke bør spise
 


lisspia skrev:


missemia skrev:
Hei,

Jeg er gravid for første gang, så jeg føler meg skikkelig grønn her inne.
Skjønner av innlegget ditt at du er mye kvalm. Samme her, sliter mye med det. Hva er det som gjør at du blir kvalm, og har det noen sammenheng med blodsukkeret?

Jeg spiser en del kjapp energi for å i det hele tatt få i meg noe. Men har lest at man skal være forsiktig med sukker pga risiko for svangerskapsdiabetes. Er det "farlig" at jeg tyr til sukker når jeg ikke får i meg et måltid?

Hadde jeg vert deg hadde jeg heller spist frukt og slikt i stede for sukkerholdig  matvarer,det er mye sunnere og inneholder naturlig søt samt at du får i deg viktige vitaminer...går du utnn på Matportalen så finner du mangen gode råd for oss som er gravide ,ernæringsfysologen min bruker den  ofte til å vise gravide hva man bør og ikke bør spise


Helt enig i den! Kan skrive under på at svangerskapsdiabetes ikke er noe gøy.. Finnes masse deilige frukt og grønt-smoothier og det har hjulpet meg innimellom.. Lager man dem tynne og holder dem kalde er det letter eå få ned enn noe som må tygges :)
 
Tooodelido.....!!
I dag var jeg i litt bedre form når jeg sto opp, så tenk at jeg fikk i meg frokost, wohoo.. Den holdt seg nede i hele 15 minutter.. haha.. og etter den er forma enda verre.. Siden jeg var så dum å spise kald pizza fra i går.. :P

Men, har nå fått time til UL da! Onsdag skal jeg i ilden!! Wæææææ..... :/
 
Takk for svar!
Jeg får prøve å få i meg mer frukt i stedet ja. Men man kan vel spise godis en dag i uka? Eller en sjokoladebit i ny og ne?
Jeg spiser veldig sunt ellers, og har ikke noe vektproblem. Men jeg er veldig, veldig glad i å kose meg - og søttrangen er større nå enn noensinne.
Kvalmen har begynt å gi seg litt nå. Er 9 uker i dag :)
 


missemia skrev:
Takk for svar!
Jeg får prøve å få i meg mer frukt i stedet ja. Men man kan vel spise godis en dag i uka? Eller en sjokoladebit i ny og ne?
Jeg spiser veldig sunt ellers, og har ikke noe vektproblem. Men jeg er veldig, veldig glad i å kose meg - og søttrangen er større nå enn noensinne.
Kvalmen har begynt å gi seg litt nå. Er 9 uker i dag :)

Om du  har ekstremt søtsug så ville jeg ha holdt meg helt unna   sjokolade og godis for jo mer du spiser av det jo mer får  du lyst på .lag deg heller en frukt salat og ha på litt vanilje saus,eller varm opp bjørnebær og anna frukt og ha på vanilje saus finnes mangen bedre alternativ enn å ty   til sjokolade og godis...og når man vet at det ikke er bra å få i seg for mye sukker når man er gravid så prøver man  andre metoder først,nutrilettbar feks  med sjokolade smak kan være en  fin måte å holde sjokolade suget i sjakk,venninne av meg fikk svangerskaps diabetis pga  stor trang etter søtt hun ble annbefalt å spise en bit  av nutrilettbar i stede for sjokolade ,da fikk hun stilna behovet ,men fikk ikke i seg sukker men istede viktige næring ,men snakk med legen din vist du føler du har  knall behov for søtt.. så du kan få det under kontroll før du utvikler svangerskaps diabetis
 
Back
Topp