~Skravetråd for Desember ~

Men når man er 65 OG har underliggende sykdom? :wideyed:
Jeg syns det er greit at helsepersonell ikke er prioritert i første omgang, hvis jeg har forstått vaksinen riktig :)

Da kommer han etter dei som er over 65 er eg redd men er ikkje sikker. Syns det er rart. Eg er helsepersonell i tillegg. Det kommer til sist, med mindre smittetrykket blir veldig høgt.

Men når man er 65 OG har underliggende sykdom? :wideyed:
Jeg syns det er greit at helsepersonell ikke er prioritert i første omgang, hvis jeg har forstått vaksinen riktig :)
Alder trumfer sykdom fordi alder anses som den største risikofaktorene.

Når sykehjemmene er vaksinert, er det friske eldre fra 85 år og eldre som står for tur. De prioriteres før personer med underliggende sykdom, ifølge den ferske anbefalingen.

– Den kunnskapen vi har til nå om alvorlig forløp og dødelighet ved covid-19 er tydelig på at det er alder som er den dominerende risikofaktoren. Hvorfor det er sånn vet vi ikke enda, men at det er sånn har vi tydelig kunnskap om nå, sier overlege i Folkehelseinstituttet Are Stuwitz Berg om prioriteringen til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EpbGV5/fhis-anbefaling-disse-staar-foerst-i-vaksinekoeen

Da kommer han etter dei som er over 65 er eg redd men er ikkje sikker. Syns det er rart. Eg er helsepersonell i tillegg. Det kommer til sist, med mindre smittetrykket blir veldig høgt.
Kommer etter de som er over 65? Den siste alderen som nevnes er 18-64 eller hva det var, så han regnes vel som over 65 siden han fylte i april :p

Etter hva jeg har forstått så skal vaksinen gjøre så man ikke blir så syk. Smitten er der like fullt, og kan smittes videre. Så det viktigste bør jo alltid være å vaksinene risikogrupper/eldre først, liten vits å vaksinere helsepersonell uten å vaksinere de vi hjelper som er svakere :shy:

Alder trumfer sykdom fordi alder anses som den største risikofaktorene.

Når sykehjemmene er vaksinert, er det friske eldre fra 85 år og eldre som står for tur. De prioriteres før personer med underliggende sykdom, ifølge den ferske anbefalingen.

– Den kunnskapen vi har til nå om alvorlig forløp og dødelighet ved covid-19 er tydelig på at det er alder som er den dominerende risikofaktoren. Hvorfor det er sånn vet vi ikke enda, men at det er sånn har vi tydelig kunnskap om nå, sier overlege i Folkehelseinstituttet Are Stuwitz Berg om prioriteringen til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EpbGV5/fhis-anbefaling-disse-staar-foerst-i-vaksinekoeen
Takk, så da havner han i gruppe 3 som en normalt frisk 65åring (foreløpig hvertfall) :)
Håper inderlig at han kan vaksineres ganske kjapt :)

Fjerde søndag i advent, det er snart jul!

I dag får unge hver sin fugl til å ha på juletreet, da skjønner de at i dag skal vi pynte juletre. Noen kasser med tegneserier skal vekk, et juletre skal opp, og fint skal det bli. Ungene får med pynten sin til å ha på egne trær.

Så skal vi bake litt og pakke inn litt gaver og vaske kjøkkenet ideelt sett.

Mannen skal prøve å få ordnet de gavene jeg ikke fant i går, og de to jeg glemte. Og min.

Innholdsrik søndag, mao.

God morgen
Ikke sovet siden 5.. Gjør vondt å svelge, då da våknet jeg av det, sånn går det når man brenner seg i ganen:p
Plan for dagen er å bli frdig led innpakking av gaver, pynte bord, få godterier opp i glassene , rydde litt mer hus , vaske klær osv
Kengubarnet skal til «kjæresten»

Kommer etter de som er over 65? Den siste alderen som nevnes er 18-64 eller hva det var, så han regnes vel som over 65 siden han fylte i april :p

Etter hva jeg har forstått så skal vaksinen gjøre så man ikke blir så syk. Smitten er der like fullt, og kan smittes videre. Så det viktigste bør jo alltid være å vaksinene risikogrupper/eldre først, liten vits å vaksinere helsepersonell uten å vaksinere de vi hjelper som er svakere :shy:

Les på fhi;)

Stod at folk i omsorgsboliger ikke ble prioritert på lik linje som sykehjemsbeboere (de blir prioritert etter alder eller underliggende sykdommer), "alle" medier skriver at folk på sykehjem og i omsorgsboliger prioriteres først :p ellers forstår jeg det som at pappa går i gruppe 3 hvertfall :)

Stod at folk i omsorgsboliger ikke ble prioritert på lik linje som sykehjemsbeboere (de blir prioritert etter alder eller underliggende sykdommer), "alle" medier skriver at folk på sykehjem og i omsorgsboliger prioriteres først :p ellers forstår jeg det som at pappa går i gruppe 3 hvertfall :)

Da er me i samme gruppe. Eg er i gruppe tre og.

Det er dager da alt bare suger. Ingenting i kjøleskapet frister å spise, det er ikke nok salami til ostesmørbrød, og alt annet er ikke noe jeg har lyst på. Æsj æsj æsj.
Jeg prøver å finne noe som ikke er vondt å svelge men finner ikke, pleier egentlig å spise knekkebrød

Juhu pakker pakket inn, nå gjenstår kun to akebrett , men de kjøper vi røde store poser til i morgen :)

Back
Topp