Seteleie

Skal ringe sykehuset i morgen tidlig tenkte jeg :) Legen min sendte henvisning til dem på mandag (elektronisk, så de fikk den jo samme dag), så da føler jeg de burde ha somlet seg til å sette opp en time til meg nå. Hvis ikke er det iallefall bare å kreve, kjenner jeg blir skikkelig irritert om han rekker å feste seg først fordi de er treige...

Huff, føler virkelig med deg som må ta dette valget nå. Må være utrolig vanskelig! Men snakk med legen din, han er nok mer "nøytral" i sine uttalelser enn de som skal operere (de har vel ikke lyst til å ha flere operasjoner enn høyst nødvendig). Jeg tenker også at du skal være veldig motivert for å gå i gang med en setefødsel, da det helt sikkert krever en litt annen mental innstilling enn en helt normal fødsel. Sikkert også lurt å ikke lese alt for mye om fordeler og ulemper, da alle har opplevd tragiske utfall av både setefødsler og keisersnitt. Du kan aldri vite hva som vil skje for akkurat deg, så jeg tror det viktigste er at du tar det valget du føler deg aller mest trygg på.

Jeg tenker at du sikkert innerst inne egentlig har en følelse av hva du aller helst vil. Kanskje greier du ikke å kjenne godt nok på følelsen, kanskje synes du det er vanskelig å faktisk ta det endelige valget. Dette høres kanskje banalt ut, men noen ganger når jeg er skikkelig i tvil om hva jeg skal gjøre, så skriver jeg alternativene på en lapp og trekker. Hva jeg trekker spiller ingen rolle for hva jeg til slutt velger, men det er følelsen jeg får av det å trekke det som står lappen som er viktig. Enkelte ganger kan man puste litt letta ut - da er det kanskje det riktige valget? Om du imidlertid tenker "oii, shit", så er det kanskje det andre valget som er mest riktig. Jeg har sånn tro på å føle magefølelsen, men det er bare av og til så innmari vanskelig å tolke den følelsen. Og noen ganger hjelper en slik "øvelse" til for å kjenne hva man egentlig helst vil ;-)

Ønsker deg iallefall masse lykke til med valget. Uansett hva du velger vil det gå bra til slutt, og du vil få den lille babyen din i armene :)

Krysser fingrene for deg :) håper du kan få muligheten til å få snudd lille :)
Må nok ta noen runder med meg selv her og få noen svar til før jeg lander på avgjørelsen :)

Ut skal dem nå uansett :D

Skal ringe sykehuset i morgen tidlig tenkte jeg :-) Legen min sendte henvisning til dem på mandag (elektronisk, så de fikk den jo samme dag), så da føler jeg de burde ha somlet seg til å sette opp en time til meg nå. Hvis ikke er det iallefall bare å kreve, kjenner jeg blir skikkelig irritert om han rekker å feste seg først fordi de er treige...

Huff, føler virkelig med deg som må ta dette valget nå. Må være utrolig vanskelig! Men snakk med legen din, han er nok mer "nøytral" i sine uttalelser enn de som skal operere (de har vel ikke lyst til å ha flere operasjoner enn høyst nødvendig). Jeg tenker også at du skal være veldig motivert for å gå i gang med en setefødsel, da det helt sikkert krever en litt annen mental innstilling enn en helt normal fødsel. Sikkert også lurt å ikke lese alt for mye om fordeler og ulemper, da alle har opplevd tragiske utfall av både setefødsler og keisersnitt. Du kan aldri vite hva som vil skje for akkurat deg, så jeg tror det viktigste er at du tar det valget du føler deg aller mest trygg på.

Jeg tenker at du sikkert innerst inne egentlig har en følelse av hva du aller helst vil. Kanskje greier du ikke å kjenne godt nok på følelsen, kanskje synes du det er vanskelig å faktisk ta det endelige valget. Dette høres kanskje banalt ut, men noen ganger når jeg er skikkelig i tvil om hva jeg skal gjøre, så skriver jeg alternativene på en lapp og trekker. Hva jeg trekker spiller ingen rolle for hva jeg til slutt velger, men det er følelsen jeg får av det å trekke det som står lappen som er viktig. Enkelte ganger kan man puste litt letta ut - da er det kanskje det riktige valget? Om du imidlertid tenker "oii, shit", så er det kanskje det andre valget som er mest riktig. Jeg har sånn tro på å føle magefølelsen, men det er bare av og til så innmari vanskelig å tolke den følelsen. Og noen ganger hjelper en slik "øvelse" til for å kjenne hva man egentlig helst vil ;-)

Ønsker deg iallefall masse lykke til med valget. Uansett hva du velger vil det gå bra til slutt, og du vil få den lille babyen din i armene :-)

Nå ringte jeg St.Olavs, får komme inn kl 12 i dag! Er superspent!! :-) Wish me luck!

Krysser fingrene for deg :) håper du kan få muligheten til å få snudd lille :)
Må nok ta noen runder med meg selv her og få noen svar til før jeg lander på avgjørelsen :)

Ut skal dem nå uansett :D

Ble litt ivrig i sted og svarte på min egen kommentar :D

Men iallefall - jeg skal til St.Olavs i dag kl 12! Er skikkelig spent! Lurer forresten på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde ringt... Hun dama der sa at de hadde fått henvisning fra legen min, men ikke satt meg opp på time. Og hun var helt enig i at det hastet litt nå for å være sikker på at han ikke fester seg. Så jammen godt jeg tok den telefonen :-) Kryss fingrene og wish me luck! :D

Og så må jeg si jeg er spent på hva du velger til slutt. Du må holde meg oppdatert :-)

Ble litt ivrig i sted og svarte på min egen kommentar :D

Men iallefall - jeg skal til St.Olavs i dag kl 12! Er skikkelig spent! Lurer forresten på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde ringt... Hun dama der sa at de hadde fått henvisning fra legen min, men ikke satt meg opp på time. Og hun var helt enig i at det hastet litt nå for å være sikker på at han ikke fester seg. Så jammen godt jeg tok den telefonen :) Kryss fingrene og wish me luck! :D

Og så må jeg si jeg er spent på hva du velger til slutt. Du må holde meg oppdatert :)

Så spennende og så flott dem tok deg så fort imot :)
Noe nytt?
Jeg holder oppdatert og håper på at ikke han er så stor når han skal ut :p

Sniker fra mai :) Min lå i sete, ble satt igang i uke 38+0 pga liten tilvekst. Røntgen av bekkenet var fin så valgte å føde vaginalt og hadde en fantastisk fødsel!:) 4-5 pressrier så var han ute :) hadde epidural.

Så godt å lese, men hvordan sjekket dem dette med navlestrengen?
Jeg forstod at dem sjekket pulsen i rompa når man hadde en setefødsel?

Så spennende og så flott dem tok deg så fort imot :)
Noe nytt?
Jeg holder oppdatert og håper på at ikke han er så stor når han skal ut :p

Det ble ikke gjort forsøk på snuing i dag, de mente det var bedre å vente til sv.uke 37, så har fått ny time på onsdag. Tok UL, han er 2900g, noe som er helt på normalen :-) Litt av en prosess dette med snuing virker det som, men føler de hadde god kontroll og visste hva de snakket om iallefall. Vi snakket mye om setefødsel vs keisersnitt, og siden jeg er førstegangs har jeg visst litt mer å si i forhold til valget :-) Så om bekkenet mitt er stort nok til å føde i sete, vil legene anbefale setefødsel. Men om jeg absolutt ikke vil få jeg keisersnitt.

Er veeeldig spent på onsdagen nå, håper sånn at de får snudd han!

Så godt å lese, men hvordan sjekket dem dette med navlestrengen?
Jeg forstod at dem sjekket pulsen i rompa når man hadde en setefødsel?

De satte en sånn elektrode på rumpa på han ja :) og sjekket med ultralyd at navelsnoren ikke lå foran åpningen :) Legene var utrolig flinke å det beroliget meg hele veien.

Ja det er større "fare" for hasteks.. Men man blir jo så godt passet på at jeg personlig tror det er ganske så trygt. Hadde glatt valgt sete forran ks..

Er de i tvil så tar de ks litt raskere med sete enn hode bare. Er vel derfor det er så mye større fare.. ;)

Ja det er større "fare" for hasteks.. Men man blir jo så godt passet på at jeg personlig tror det er ganske så trygt. Hadde glatt valgt sete forran ks..

Er de i tvil så tar de ks litt raskere med sete enn hode bare. Er vel derfor det er så mye større fare.. ;)

Da ble jeg ikke i tvil her selv faktisk :)
Tusen takk for informasjonen, dette trengte jeg å vite :)
Jeg er nok en av dem som også syntes vaginal fremfor ks er mye bedre med tanke på alle komplikasjoner som kan oppstå. Da er man iallefall ferdig med det og mye kjappere ute av senga :)

Faren for et haste ks bekymrer meg ikke så mye kontra disse spm som nå er blitt besvart :)

Noen av dere som vet om de prøver å vende om morkaka ligger foran? Og om de gjør det om en hadde KS forrige gang? Legen mistenkte sete på meg denne gangen også, men skal se igjen neste torsdag for da er jeg 36 uker.

Noen av dere som vet om de prøver å vende om morkaka ligger foran? Og om de gjør det om en hadde KS forrige gang? Legen mistenkte sete på meg denne gangen også, men skal se igjen neste torsdag for da er jeg 36 uker.

Slik jeg har blitt fortalt så prøver dem ikke å vende om morkake ligger i åpning. Dem mistenkte dette på meg i uke 32 og jeg fikk da beskjed om at jeg ikke fikk noen annen mulighet enn ks!
Heldigvis så hadde den flyttet på seg da jeg kom til ul sjekk uke 35 :)
Men anbefaler at du prøver å få snudd barnet fort som mulig. Jeg fikk beskjed i uke 36 at barnet hadde festet seg med rompa ned! Ahhhhh skulle ønske dem hadde gjort et tidligere forsøk!

Slik jeg har blitt fortalt så prøver dem ikke å vende om morkake ligger i åpning. Dem mistenkte dette på meg i uke 32 og jeg fikk da beskjed om at jeg ikke fikk noen annen mulighet enn ks!
Heldigvis så hadde den flyttet på seg da jeg kom til ul sjekk uke 35 :)
Men anbefaler at du prøver å få snudd barnet fort som mulig. Jeg fikk beskjed i uke 36 at barnet hadde festet seg med rompa ned! Ahhhhh skulle ønske dem hadde gjort et tidligere forsøk!
Sist fikk jeg høre at de ikke ville vende før i uke 37, men da fikk jeg plutselig høre at det var for sent. Denne gangen har jeg ikke hørt eller spurt noe om det, siden de kun har mistanke om sete. Men får se neste uke da! Merkelig med så mye ulik praksis og mange meninger altså, ikke rart vi blir forvirret...

Åååå nå ble jeg 10kg lettere her :)
Nå frykter jeg faktisk ikke det med et setefødsel!!

Så bra :) Jeg fikk ks hvis jeg ville men legene anbefalte vanlig fødsel siden bekkenet var stort nok og babyen var liten. I ettertid er jeg så lettet og gla for at jeg valgte å føde! Fikk et lite klipp da hodet skulle ut og ble sydd etterpå men ellers har jeg vært i kjempe fin form og babyen var helt fin når han kom ut og fikk han på brystet med en gang:) Var både gynekologisk overlege, assistentlege, barnelege og to jordmødre til stede så man er i gode hender!

Sist fikk jeg høre at de ikke ville vende før i uke 37, men da fikk jeg plutselig høre at det var for sent. Denne gangen har jeg ikke hørt eller spurt noe om det, siden de kun har mistanke om sete. Men får se neste uke da! Merkelig med så mye ulik praksis og mange meninger altså, ikke rart vi blir forvirret...

Dette her burde dem jo vite. Kanskje det sjeldent skjer at man fester seg i uke 36... Men slikt syntes jeg man burde ha sakt!
Jeg opplever til stadig ulik praksis og svar på det meste.. Desverre!

Så bra :) Jeg fikk ks hvis jeg ville men legene anbefalte vanlig fødsel siden bekkenet var stort nok og babyen var liten. I ettertid er jeg så lettet og gla for at jeg valgte å føde! Fikk et lite klipp da hodet skulle ut og ble sydd etterpå men ellers har jeg vært i kjempe fin form og babyen var helt fin når han kom ut og fikk han på brystet med en gang:) Var både gynekologisk overlege, assistentlege, barnelege og to jordmødre til stede så man er i gode hender!

Dem har ikke målt bekken, men skal det snart :) rart dem ikke har gjort det alt på meg med tanke på at jeg har vært rimelig usikker på hva jeg skulle gjøre :)
I det minste kunne dem jo ha gjort dette slik at man ikke engster seg for nok et ubesvart spm!

Dem har ikke målt bekken, men skal det snart :) rart dem ikke har gjort det alt på meg med tanke på at jeg har vært rimelig usikker på hva jeg skulle gjøre :)
I det minste kunne dem jo ha gjort dette slik at man ikke engster seg for nok et ubesvart spm!

Hvor langt er du på vei? De målte ikke bekkenet mitt før i jeg var i uke 37+5 :)

Viste noen av dere at man ikke igangsatte en fødsel om barnet sitter?
Den informasjonen kom frem i dag.. Noe jeg ikke var klar over!
Dvs: om jeg da skulle være så uheldig å gå over tid så MÅ du ta ks..

Back
Topp