Seteleie

Karnil90

Forelsket i forumet
Junibarna 2015
Babyen min sitter å koser seg på rumpa den. Er 37+1. Kan fremdeles snu seg, men må fra nå av gå utfra at den ikke gjør det..

"Framtidens maskinfører, viktig å sitte tidlig då" seier samboer som er maskinfører :P haha!

Flere som har baby i seteleie? :)
noen med tidligere erfaringer? :)

Min lille snudde seg nettopp, har sittet hele tida til nå. Hadde akkurat snudd seg da jeg var ca like langt som du er nå. Håper din lille tar til fornuften og snur seg!

Hahaa! Bra kommentar av mannen :-) bra man er positiv ;)
Ingen erfaring, men håper den snur seg til dere, å gjør den ikke det går det nok bra det også :-) lykke til!

Herlig kommentar fra pappaen ;)
Har ingen erfaring selv, men min søster hadde førstefødte i seteleie helt fram til to dager før termin, da gjorde jenta total snumanøver og kom ut rette veien, så muligheten er der fortsatt :) Lykke til!

Da står vi i samme sko, ul mandag viste seg at han har festet seg med rompa ned.
Min mann er trailersjåfør så kanskje det ligger noe i dette med dem som sitt så mye på rompa :p
Hva tenker du rundt om dette her?
Godt å kunn snakke med dem som står i det samme :)

Vår lille rakker sitter også i seteleie, er 36+0 i dag. Skal på St.Olavs om ca en uke (venter på innkalling) for å se om det er mulig å gjøre et forsøk på utvendig snuing. Hvis ikke det går, kommer de til å måle bekkenet mitt for å se om det er stort nok til å føde normalt i seteleie. Dersom det ikke er tilfellet blir det keisersnitt.

Kjenner at jeg ikke vet selv hva jeg egentlig vil, så det at legene bare bestemmer føles egentlig helt greit. Har selvfølgelig er håp om at han skal snu seg av seg selv, men prøver å forberede meg så godt jeg kan på at det ikke skjer, så får jeg heller bli positivt overassket.

Jeg prøver å ikke tenke så mye på det enda, plutselig snur han seg selv, eller de får snudd han på St.Olavs, og da vil jeg ikke gå og bekymre meg en uke uten at det er nødvendig. Så vi venter i spenning og krysser fingrene her iallefall ;-)

Jeg er 34+3, og tror han fortsatt ligger med beina nedover. Håper han snur seg snart - det er vel enda litt tid igjen..

Vår lille rakker sitter også i seteleie, er 36+0 i dag. Skal på St.Olavs om ca en uke (venter på innkalling) for å se om det er mulig å gjøre et forsøk på utvendig snuing. Hvis ikke det går, kommer de til å måle bekkenet mitt for å se om det er stort nok til å føde normalt i seteleie. Dersom det ikke er tilfellet blir det keisersnitt.

Kjenner at jeg ikke vet selv hva jeg egentlig vil, så det at legene bare bestemmer føles egentlig helt greit. Har selvfølgelig er håp om at han skal snu seg av seg selv, men prøver å forberede meg så godt jeg kan på at det ikke skjer, så får jeg heller bli positivt overassket.

Jeg prøver å ikke tenke så mye på det enda, plutselig snur han seg selv, eller de får snudd han på St.Olavs, og da vil jeg ikke gå og bekymre meg en uke uten at det er nødvendig. Så vi venter i spenning og krysser fingrene her iallefall ;-)
Er det vanlig prosedyre her i Trondheim? Ble du sendt dit av jm/lege?

Er det vanlig prosedyre her i Trondheim? Ble du sendt dit av jm/lege?

Jordmor snakket litt om dette da jeg var hos henne i uke 32. Jeg var så hos legen på kontroll i uke 35 for å sjekke at han fortsatt lå i seteleie, og da sa legen egentlig det samme som jordmor. Så som jeg forsto er dette standard prosedyre på St.Olavs, men jeg vet jo ikke så veldig mye om det enda. Legen min ringte St.Olavs mens jeg var der, og da hadde hun dem på høytaler. Da fortalte legen at jeg var i uke 35+5 med seteleie, og da sa de på sykehuset at hun måtte sende henvisning slik at de fikk meg inn for utvendig snuing. Hun på sykehuset sa at de først kom til å ta ultralyd, og at de deretter kom til å gjøre et forsøk dersom forholdene lå til rette for det. (Vet ikke helt hva det betyr). Hun sa også at dette måtte gjøres i uke 36 eller tidlig i uke 37.

Har ikke fått innkallelse enda, så jeg tenkte å ringe dem på fredag. Er livredd for å bli glemt slik at det plutselig er for sent!

Krysser fingrene for at han er litt grei med mamman sin og snur seg før den tid ;-) Hvis ikke setter jeg min lit i at legene greier å snu han, hadde vært såå deilig å kunne sett frem til en helt normal fødsel :-)

Jordmor snakket litt om dette da jeg var hos henne i uke 32. Jeg var så hos legen på kontroll i uke 35 for å sjekke at han fortsatt lå i seteleie, og da sa legen egentlig det samme som jordmor. Så som jeg forsto er dette standard prosedyre på St.Olavs, men jeg vet jo ikke så veldig mye om det enda. Legen min ringte St.Olavs mens jeg var der, og da hadde hun dem på høytaler. Da fortalte legen at jeg var i uke 35+5 med seteleie, og da sa de på sykehuset at hun måtte sende henvisning slik at de fikk meg inn for utvendig snuing. Hun på sykehuset sa at de først kom til å ta ultralyd, og at de deretter kom til å gjøre et forsøk dersom forholdene lå til rette for det. (Vet ikke helt hva det betyr). Hun sa også at dette måtte gjøres i uke 36 eller tidlig i uke 37.

Har ikke fått innkallelse enda, så jeg tenkte å ringe dem på fredag. Er livredd for å bli glemt slik at det plutselig er for sent!

Krysser fingrene for at han er litt grei med mamman sin og snur seg før den tid ;-) Hvis ikke setter jeg min lit i at legene greier å snu han, hadde vært såå deilig å kunne sett frem til en helt normal fødsel :)

Dem snur om ikke rompa har festet seg godt ned i bekken, det er derfor dem tar en ul først.
Min var godt festet så var ikke nødvendig med et forsøk, noe dem ikke gjør ei!

Ville ringt dem slik at du får timen snart :)

Dem snur om ikke rompa har festet seg godt ned i bekken, det er derfor dem tar en ul først.
Min var godt festet så var ikke nødvendig med et forsøk, noe dem ikke gjør ei!

Ville ringt dem slik at du får timen snart :)

Ah, skjønner :-) Han var iallefall ikke festet da jeg var hos legen, rumpa ligger heldigvis ikke langt nok ned til det. Men mye kan jo skje i dagene som kommer!

Vet du noe om det blir setefødsel eller keisersnitt på deg?

Ah, skjønner :) Han var iallefall ikke festet da jeg var hos legen, rumpa ligger heldigvis ikke langt nok ned til det. Men mye kan jo skje i dagene som kommer!

Vet du noe om det blir setefødsel eller keisersnitt på deg?

Jeg er veldig usikker om dagen, jeg går mye frem og tilbake.
Jeg hadde bestemt ks i utganspunktet, men så er det noe med at ved ks kan mulig komplikasjoner oppstå, da også i etterkant. Smerter, infeksjoner etc..
Ved vaginal fødsel er man ferdig alt etter en fødsel.. Men om det skulle skje noe under en slik fødsel så blir det et haste ks.. Noe jeg ikke føler meg komfortabel med kontra et planlagt et!
Jeg syntes en vaginal fødsel gir meg så mye mer om du skjønner :) det er den følelsen når alt er over og den lille ligger på brystet ditt :)
Ved ks får du ikke samme muligheter (hva jeg har blitt fortalt).
Jeg skal til sykehuset om drøye 2 uker... Jeg får prate litt om det med legen der.
Enn hører så mange gode historier samt ikke så gode. Enn må nesten ta det valget man føler seg best med :)
Jeg har født før, så dem anser ikke at det burde være et problem ved og gjennomføre. Men jeg tenker så mye: hva hvis, om..
Jeg er av person som får totalt panikk av kniver pg alt det der.. Så det beste er vel vaginal både for barn og meg :)
Hva tenker du om barnet ikke får snudd seg?

Jeg er veldig usikker om dagen, jeg går mye frem og tilbake.
Jeg hadde bestemt ks i utganspunktet, men så er det noe med at ved ks kan mulig komplikasjoner oppstå, da også i etterkant. Smerter, infeksjoner etc..
Ved vaginal fødsel er man ferdig alt etter en fødsel.. Men om det skulle skje noe under en slik fødsel så blir det et haste ks.. Noe jeg ikke føler meg komfortabel med kontra et planlagt et!
Jeg syntes en vaginal fødsel gir meg så mye mer om du skjønner :) det er den følelsen når alt er over og den lille ligger på brystet ditt :)
Ved ks får du ikke samme muligheter (hva jeg har blitt fortalt).
Jeg skal til sykehuset om drøye 2 uker... Jeg får prate litt om det med legen der.
Enn hører så mange gode historier samt ikke så gode. Enn må nesten ta det valget man føler seg best med :)
Jeg har født før, så dem anser ikke at det burde være et problem ved og gjennomføre. Men jeg tenker så mye: hva hvis, om..
Jeg er av person som får totalt panikk av kniver pg alt det der.. Så det beste er vel vaginal både for barn og meg :)
Hva tenker du om barnet ikke får snudd seg?

Så du får faktisk velge selv? Så rart at det er så forskjellig fra sykehus til sykehus altså.. Kan jo være annerledes på St.Olavs enn hva jordmor og lege sa også, men siden begge sier det samme virker det jo egentlig som om det er sånn rutinen er.

Jeg er veldig usikker på hva jeg egentlig foretrekker. Tenker litt det samme som deg i forhold til å få barnet opp på magen rett etter fødsel, og også det å ha født "skikkelig" om du skjønner. I tillegg til at man ved en vaginal fødsel kommer seg mye fortere etterpå, og kan ha et rimelig normalt liv kort tid etter fødsel.
Allikevel tenker jeg en del på komplikasjonene ved setefødsel. Navlestrengen kan komme i klem, mange har pusteproblemer etter de kommer ut, 1/4 av alle setefødsler ender i hastekeisersnitt osv. (Det var noe jeg leste på hjemmesiden til et sykehus her til lands, husker ikke hvilket.)

Jeg føler keisersnitt er tryggere, men samtidig synes jeg det er så trist å ikke få opplevelsen av å se lille mini med en gang etterpå. Eller - jeg får jo sett han, men får han ikke opp på brystet som ved en vanlig fødsel. I tillegg blir jo jeg borte en stund når jeg skal syes, og det må være veldig vanskelig. I tillegg er man jo mye mer handikappet den første tiden, det må vel gå minst 6 uker før man kan løfte noe tyngre enn barnet. Tenker også på at dette er mitt første barn, og at det er større sjanse for komplikasjoner ved en vaginal fødsel senere dersom man har tatt ks før.

Så som du sikkert forstår - jeg er veldig splittet! Tenker jeg kun på selve fødselen ville jeg nok tatt keisersnitt, tenker jeg på tiden etterpå ville jeg valgt vaginal fødsel. Men tror kanskje jeg heller litt mot vaginal fødsel... Er utrolig spent på hva legene på St.Olavs har å si, og vet rett og slett ikke hva jeg ønsker at de skal si heller. (Bortsett fra at han har snudd seg da selvfølgelig, da blir jeg altså sååå letta! :D)

Så du får faktisk velge selv? Så rart at det er så forskjellig fra sykehus til sykehus altså.. Kan jo være annerledes på St.Olavs enn hva jordmor og lege sa også, men siden begge sier det samme virker det jo egentlig som om det er sånn rutinen er.

Jeg er veldig usikker på hva jeg egentlig foretrekker. Tenker litt det samme som deg i forhold til å få barnet opp på magen rett etter fødsel, og også det å ha født "skikkelig" om du skjønner. I tillegg til at man ved en vaginal fødsel kommer seg mye fortere etterpå, og kan ha et rimelig normalt liv kort tid etter fødsel.
Allikevel tenker jeg en del på komplikasjonene ved setefødsel. Navlestrengen kan komme i klem, mange har pusteproblemer etter de kommer ut, 1/4 av alle setefødsler ender i hastekeisersnitt osv. (Det var noe jeg leste på hjemmesiden til et sykehus her til lands, husker ikke hvilket.)

Jeg føler keisersnitt er tryggere, men samtidig synes jeg det er så trist å ikke få opplevelsen av å se lille mini med en gang etterpå. Eller - jeg får jo sett han, men får han ikke opp på brystet som ved en vanlig fødsel. I tillegg blir jo jeg borte en stund når jeg skal syes, og det må være veldig vanskelig. I tillegg er man jo mye mer handikappet den første tiden, det må vel gå minst 6 uker før man kan løfte noe tyngre enn barnet. Tenker også på at dette er mitt første barn, og at det er større sjanse for komplikasjoner ved en vaginal fødsel senere dersom man har tatt ks før.

Så som du sikkert forstår - jeg er veldig splittet! Tenker jeg kun på selve fødselen ville jeg nok tatt keisersnitt, tenker jeg på tiden etterpå ville jeg valgt vaginal fødsel. Men tror kanskje jeg heller litt mot vaginal fødsel... Er utrolig spent på hva legene på St.Olavs har å si, og vet rett og slett ikke hva jeg ønsker at de skal si heller. (Bortsett fra at han har snudd seg da selvfølgelig, da blir jeg altså sååå letta! :D)

Vi tenker nøyaktig likt akuratt der :)
Jeg kan velge fordi jeg har små angst med tanke på et haste ks. Derfor har jeg fått velge mellom ks og vaginal.
Åååååå jeg er så redd kniver og alt det der.. Veit ikke om jeg kan klare og gjennomføre et ks engang :/
Kanskje bare lurt å kaste seg inn i en normal fødsel, så heller ta det fra der!
Dem må jo vite dette i forhold til navlestrengen? Så mange som har setefødsel så burde dem ha nok erfaring rundt dette :)

Du som er førstegansfødene burde automatisk kunne få velge? Bare fått høre dette :)

Jeg vil bare si at jeg var i mye bedre form etter planlagt ks sist enn alle jeg har snakket med som har født vaginalt. Ingen smerter fra et sår som grodde fint. Løftet baby og bag, var i normal aktivitet og i kjempefin form. Ved vaginal fødsel har jeg inntrykk av at mange har vondt/er løse i bekkenet ganske lenge etterpå og er fysisk slitne etter fødselen.

Formen i barseltiden tror jeg er mer avhengig av individuelle forhold hos hver enkelt enn forløsningsform. Er enig i følelsen av å ha valgt den lette veien ut ved å velge planlagt ks i stedet for vaginal fødsel, men er likevel glad for valget :-) Denne gangen er imidlertid hodet godt festet og jeg er glad jeg skal få oppleve vaginal fødsel.

Vi tenker nøyaktig likt akuratt der :)
Jeg kan velge fordi jeg har små angst med tanke på et haste ks. Derfor har jeg fått velge mellom ks og vaginal.
Åååååå jeg er så redd kniver og alt det der.. Veit ikke om jeg kan klare og gjennomføre et ks engang :/
Kanskje bare lurt å kaste seg inn i en normal fødsel, så heller ta det fra der!
Dem må jo vite dette i forhold til navlestrengen? Så mange som har setefødsel så burde dem ha nok erfaring rundt dette :)

Du som er førstegansfødene burde automatisk kunne få velge? Bare fått høre dette :)

Godt å høre vi er flere, føler liksom alle har ungen rett veg, hodet er festet og alt er bare fryd og gammen :p Haste ks er jeg absolutt ikke noe gira på heller - huff altså... Nei, jeg må bare vente og høre hva de har å si på St.Olavs før jeg tenker noe mer på dette tror jeg. Plutselig har han snudd seg selv eller de greier å snu han, eller så kan det jo være at jeg faktisk får et valg. Hvis ikke tar jo legene der valget for meg, og da har jeg ikke så mye jeg skulle ha sagt. Skal oppdatere etter jeg har vært på kontroll der :-)

Jeg vil bare si at jeg var i mye bedre form etter planlagt ks sist enn alle jeg har snakket med som har født vaginalt. Ingen smerter fra et sår som grodde fint. Løftet baby og bag, var i normal aktivitet og i kjempefin form. Ved vaginal fødsel har jeg inntrykk av at mange har vondt/er løse i bekkenet ganske lenge etterpå og er fysisk slitne etter fødselen.

Formen i barseltiden tror jeg er mer avhengig av individuelle forhold hos hver enkelt enn forløsningsform. Er enig i følelsen av å ha valgt den lette veien ut ved å velge planlagt ks i stedet for vaginal fødsel, men er likevel glad for valget :-) Denne gangen er imidlertid hodet godt festet og jeg er glad jeg skal få oppleve vaginal fødsel.

Så godt å høre at du hadde en positiv opplevelse av ks :-) Føler liksom alle snakker så negativt om det, og man tror jo på alt man leser... :p Hadde ei venninne som måtte vente i 8 uker før hun fikk løfte understellet på vogna inn i bilen, så hun gikk jo bare hjemme hele tiden stakkars.. Så da tenkte jo jeg at det er helt normalt. Men bra det finnes noen gode historier også :-)

Godt å høre vi er flere, føler liksom alle har ungen rett veg, hodet er festet og alt er bare fryd og gammen :p Haste ks er jeg absolutt ikke noe gira på heller - huff altså... Nei, jeg må bare vente og høre hva de har å si på St.Olavs før jeg tenker noe mer på dette tror jeg. Plutselig har han snudd seg selv eller de greier å snu han, eller så kan det jo være at jeg faktisk får et valg. Hvis ikke tar jo legene der valget for meg, og da har jeg ikke så mye jeg skulle ha sagt. Skal oppdatere etter jeg har vært på kontroll der :)
Mener og vite at førstegansfødene får valg mellom ks og vaginal.
Du må ringe dem og purre slik at du kan få time snart :) de er ganske fleksible og tar deg fort imot. Da får du mulighet til å snakke med dyktige leger rundt om dette :)
Jeg må si det er stor forskjell fra å snakke med min ul lege til de som tar slike operasjoner. Virker som om dem gir mer press på deg på sykehuset når det gjelder vaginal.. Nettopp fordi dem helst ser til at du gjør dette. Jeg veit ikke helt hvem det skal være heldig for, da det ikke er heldig psykisk om det skulle ende i et haste ks.

Jeg må unasett ta mitt valg alt neste uke.. Huff.. Jeg føler meg så rådvil.
Jeg får snakke med legen hva som er best for barnet og meg. Jeg må nok ha noen svar til :)
Så må du holde i håpet om at det kan snu seg fremover :)

Mener og vite at førstegansfødene får valg mellom ks og vaginal.
Du må ringe dem og purre slik at du kan få time snart :) de er ganske fleksible og tar deg fort imot. Da får du mulighet til å snakke med dyktige leger rundt om dette :)
Jeg må si det er stor forskjell fra å snakke med min ul lege til de som tar slike operasjoner. Virker som om dem gir mer press på deg på sykehuset når det gjelder vaginal.. Nettopp fordi dem helst ser til at du gjør dette. Jeg veit ikke helt hvem det skal være heldig for, da det ikke er heldig psykisk om det skulle ende i et haste ks.

Jeg må unasett ta mitt valg alt neste uke.. Huff.. Jeg føler meg så rådvil.
Jeg får snakke med legen hva som er best for barnet og meg. Jeg må nok ha noen svar til :)
Så må du holde i håpet om at det kan snu seg fremover :)

Skal ringe sykehuset i morgen tidlig tenkte jeg :-) Legen min sendte henvisning til dem på mandag (elektronisk, så de fikk den jo samme dag), så da føler jeg de burde ha somlet seg til å sette opp en time til meg nå. Hvis ikke er det iallefall bare å kreve, kjenner jeg blir skikkelig irritert om han rekker å feste seg først fordi de er treige...

Huff, føler virkelig med deg som må ta dette valget nå. Må være utrolig vanskelig! Men snakk med legen din, han er nok mer "nøytral" i sine uttalelser enn de som skal operere (de har vel ikke lyst til å ha flere operasjoner enn høyst nødvendig). Jeg tenker også at du skal være veldig motivert for å gå i gang med en setefødsel, da det helt sikkert krever en litt annen mental innstilling enn en helt normal fødsel. Sikkert også lurt å ikke lese alt for mye om fordeler og ulemper, da alle har opplevd tragiske utfall av både setefødsler og keisersnitt. Du kan aldri vite hva som vil skje for akkurat deg, så jeg tror det viktigste er at du tar det valget du føler deg aller mest trygg på.

Jeg tenker at du sikkert innerst inne egentlig har en følelse av hva du aller helst vil. Kanskje greier du ikke å kjenne godt nok på følelsen, kanskje synes du det er vanskelig å faktisk ta det endelige valget. Dette høres kanskje banalt ut, men noen ganger når jeg er skikkelig i tvil om hva jeg skal gjøre, så skriver jeg alternativene på en lapp og trekker. Hva jeg trekker spiller ingen rolle for hva jeg til slutt velger, men det er følelsen jeg får av det å trekke det som står lappen som er viktig. Enkelte ganger kan man puste litt letta ut - da er det kanskje det riktige valget? Om du imidlertid tenker "oii, shit", så er det kanskje det andre valget som er mest riktig. Jeg har sånn tro på å føle magefølelsen, men det er bare av og til så innmari vanskelig å tolke den følelsen. Og noen ganger hjelper en slik "øvelse" til for å kjenne hva man egentlig helst vil ;-)

Ønsker deg iallefall masse lykke til med valget. Uansett hva du velger vil det gå bra til slutt, og du vil få den lille babyen din i armene :-)

Back
Topp