Salami!!

Det er vel nettopp derfor det ikke er høy forelomst av det i Norge, fordi det er fokus på hvilke matvarer som kan inneholde toxoplasmose og/eller listeria. Helsenorge er gangske klare på hva de fraråder gravide å få i seg og hvorfor. det er derimot enkelte leger og jordmødre som har sine egne meninger ofte. Vi er vel generelt flinke til å følge råd om hva vi bør unngå, og da vil jo også forekomsten minste.
hadde det derimot ikke vært anbefalinger på hvordan vi skal håndtere kjøtt, frukt og grønt i svangerskapet ville vi nok hatt en større forekomst i Norge. Samtidig merker man som oftest ikke at man er smittet og må isåfall ta fostervannsprøve for å finne ut av om fosteret er smittet - eller ta prøve etter fødsel. Så det er nok vanskelig å føre tall på hvor mange spontanaborter og skader på foster som skyldes toxoplasmose.
Jeg synes strengt tatt at det er lite info om dette, og med mindre man oppsøker det selv så får du ikke info før man er på første svangerskapskontroll.

Jeg er skikkelig nøye på dette altså, men jeg tenker også at har man vært uheldig og fått i seg noe som ikke er anbefalt og noen sliter med vonde tanker rundt dette så er det jo ikke så mye å gjøre med. Da kan det være godt med noen ord om at det nok går bra.

Jeg synes strengt tatt at det er lite info om dette, og med mindre man oppsøker det selv så får du ikke info før man er på første svangerskapskontroll.

Jeg er skikkelig nøye på dette altså, men jeg tenker også at har man vært uheldig og fått i seg noe som ikke er anbefalt og noen sliter med vonde tanker rundt dette så er det jo ikke så mye å gjøre med. Da kan det være godt med noen ord om at det nok går bra.

Men noe ansvar må jo den gravide også ta. Første gang jeg ble gravid var jo noe av det første jeg gjorde å google hva jeg ikke kan spise og drikke, gikk inn på helsenorge.
men det kan jo aldri bli for mye informasjon. Men mtp at første kontroll er et sted mellom uke 8-13 så må man jo faktisk lese litt selv før den tid.
Absolutt enig i det, men har man fått i seg noe man er bekymret for så skal man også ta en telefon til lege/jordmor/føden, fordi vi kan jo faktisk ikke svare at det går bra.

Back
Topp