Salami!!

Jeg har spist salami og spekeskinke noen få ganger når jeg har cravet det :happy: Nyåpnet, så spiser samboer resten.
Har man hatt toxeplasma(?) så skal ikke dette være noe farlig faktisk ;
Takk for tipset, tror jeg aldri har sett denne i butikken før:) hvilken butikk får man kjøpt denne?
mener de har på meny hvertfall, og rema kanskje? Litt usikker:rolleyes:
 
Jeg har spist det litt nå og da, det er ingen som har fått hverken listeria eller toxoplasmose fra norsk spekemat siden tidlig 70-tall. Passer på at den er nyåpnet og spiser det nokså sjeldent. Spiste det ikke forrige svangerskap, men er litt mindre rigid nå.
 
Om pakken inneholder listeria eller toxoplasmose har det ingenting å si om det er nyåpnet eller vært åpen en stund, da er det inni der før den er åpnet. jeg tar ingen sjangser, har lyst på - men ikke verdt det :)
 
Jeg har spist det litt nå og da, det er ingen som har fått hverken listeria eller toxoplasmose fra norsk spekemat siden tidlig 70-tall. Passer på at den er nyåpnet og spiser det nokså sjeldent. Spiste det ikke forrige svangerskap, men er litt mindre rigid nå.

Har du noe dokumentasjon på det? Lurer på hvordan de kan vite det, når de fleste som blir smittet av toksoplasmose ikke merker noe som helst til det.
 
Har såå lyst på salami:nailbiting::hungry: har spist det noen få ganger under svangerskapet.

Det sies at man ikke kan spise det uten at den blir varmebehandlet og noen som mener det er trygt hvis pakken er norskprodusert og nyåpnet. Spiser dere salami under svangerskapet?

Regner med at første frokosten på sykehuset blir å kapre all salamien de har xsmile9

jeg spiser salami ja. Spiser oster også. Legen min har alltid sagt at det er helt Ok, så lenge jeg vet når pakken ble åpnet og at den ikke har ligget ute på bordet lenge. Han sier sågar at et lite glass i vin i ny og ne er helt innafor også.
 
jeg spiser salami ja. Spiser oster også. Legen min har alltid sagt at det er helt Ok, så lenge jeg vet når pakken ble åpnet og at den ikke har ligget ute på bordet lenge. Han sier sågar at et lite glass i vin i ny og ne er helt innafor også.

Såpass ja, de fleste leger henviser vel ofte til NHI og hvilke retningslinjer de har kommet frem til er best. Salami har jeg spist i små mengder, men alkohol er uaktuelt for min del :) drikker i grunn aldri ellers uten om svangerskapet heller, kun i noen få sammenkomster i evt.
 
Har såå lyst på salami:nailbiting::hungry: har spist det noen få ganger under svangerskapet.

Det sies at man ikke kan spise det uten at den blir varmebehandlet og noen som mener det er trygt hvis pakken er norskprodusert og nyåpnet. Spiser dere salami under svangerskapet?

Regner med at første frokosten på sykehuset blir å kapre all salamien de har xsmile9

Nettopp derfor skal jeg ha med egen salami og spekeskinke- i tilfelle noen kommer før meg og kaprer alt.... Da får jeg dessuten de merkene jeg vil ha og, hehe.
 
Jeg lar være Salami og spekemat, samt myke oster, alkohol og store mengder koffein. Drikker ca 2 kopper kaffe daglig :)
Selv om jeg har lyst på er det en liten pris å betale for premien vi får. Salami kan jeg spise resten av livet :happy:
 
Husk at det også kan være listeria i slike påleggspakker også, ikke bare toxoplasmose :happy: og at toxoplasmose kommer fra dyr som er smittet og da har ikke det noe si om pakken er nyåpen. Toxoplasmose er mer vanlig i svin og sau og ofte dette som er i spekemat. Men man må gjøres som man selv føler seg komfortabel med :happy: Jeg vet selv at jeg ikke hadde tilgitt meg selvom om noen hadde skjedd med barnet og det eventuelt skyldtes at man var uforsiktig. Men skal sies at jeg fant ut om graviditeten i uke 7 og da hadde jeg spist både rått kjøtt, oster og spekemat og drukket alkohol ved noen par anledninger :facepalm::wacky:
 
Husk at det også kan være listeria i slike påleggspakker også, ikke bare toxoplasmose :happy: og at toxoplasmose kommer fra dyr som er smittet og da har ikke det noe si om pakken er nyåpen. Toxoplasmose er mer vanlig i svin og sau og ofte dette som er i spekemat. Men man må gjøres som man selv føler seg komfortabel med :happy: Jeg vet selv at jeg ikke hadde tilgitt meg selvom om noen hadde skjedd med barnet og det eventuelt skyldtes at man var uforsiktig. Men skal sies at jeg fant ut om graviditeten i uke 7 og da hadde jeg spist både rått kjøtt, oster og spekemat og drukket alkohol ved noen par anledninger :facepalm::wacky:

Man må nesten ta en avgjørelse for seg selv.. hva man tenker er greit, og hva man kan leve med :) Er jo utrolig trist hvis det går galt og man vet at man ikke har fulgt retningslinjene som er anbefalt etter punkt og prikke. Hvis man velger å ta ting i ny og ne, så vet man også konsekvensene som kan følge.

Er nok mange gravide som har spist og drukket ting man ikke burde før de fikk vite at de var gravide som du nevner:) Stort sett går det heldigvis bra:) men greit å tenke litt igjennom hva man putter i seg som gravid :)
 
jeg spiser salami ja. Spiser oster også. Legen min har alltid sagt at det er helt Ok, så lenge jeg vet når pakken ble åpnet og at den ikke har ligget ute på bordet lenge. Han sier sågar at et lite glass i vin i ny og ne er helt innafor også.
Hadde legen min sagt jeg kan spise og drikke det helsedirektoratet sier at vi ikke skal spise og drikke hadde jeg ikke stolt på legen min videre. At alkohol er skadelig for fosteret er det en mengde bevis på. og har ingenting å si om pakken er nyåpnet eller uåpnet, er det toxoplasmose og eller listeria i pålegget/osten så er det der før man åpner.

For min del er det virkelig ikke verdt å spise og drikke ting som kan skade fosteret. Ser heller ikke poenget med å ta sjansen. De månedene jeg går gravid klarer jeg helt fint å holde meg unna. Og jeg elsker rødvin, øl, ost og spekemat!
 
Vi lever i en tid med god tilgang på den informasjonen vi trenger til en hver tid, det er svært trist å observere at direkte feilinformasjon får lov til å spre seg i denne gruppen. Spesielt med bortforklaringer om at man kun spiser det noen ganger, kun fra nyåpnet pakke osv. Er listeria til stede i produktet er dette fånyttes uten varmebehandling. Listeriainfeksjon gir ofte ikke sykdom hos mor, men kan gi spontanabort. FHI melder om opptil to kjente tilfeller hvert år, men regner med at dette er underrapportert da de fleste spontanabortene skjer tidlig i svangerskapet da man kanskje ikke vet om graviditet (se utdrag fra FHI under og link hvis du vil lese mer om listeria). Ang alkohol, mor og barn deler blod, all alkohol du drikker går inn i ditt barn som ikke har utviklet enzymer for å bryte ned alkoholen. Hvis dette kommer fra en fastlege ville jeg sendt bekymringsmelding til fylkeslegen.

Jeg håper at alle kan gå i seg selv før de neste gang er med på å ufarliggjøre noe som faktisk kan føre til spontanabort eller skade på barnet hos andre. Er man klar over fakta, er det klart man kan ta den kalkulerte risikoen på vegne av eget barn. Men, ikke ta fra andre samme mulighet ved å spre feilinformasjon. Vi ønsker jo alle å få bære våre små i mål.

"
Risiko for listeria
I Norge ligger antall svangerskapsrelaterte tilfeller på mellom 0-2 tilfeller pr år. Det reelle antallet kan være høyere ettersom symptomene hos den gravide ofte er uspesifikke og abort tidlig i svangerskapet ikke alltid undersøkes ytterligere med hensyn på årsak. Dermed oppdages ikke infeksjonen. Listeriose er 18 ganger mer vanlig under graviditet enn hos den ikke-gravide populasjonen. Det er ikke kjent i hvor stor grad infeksjonen overføres til fosteret siden de fleste infeksjonene hos en gravid antakeligvis ikke diagnostiseres. Listeriose kan forkomme når som helst i svangerskapet, men gjenkjennes og diagnostiseres oftere sent i svangerskapet (tredje trimester). Prognosen for fosteret er dårligere jo tidligere i graviditeten smitten skjer og infeksjonen resulterer ofte i spontan abort eller dødfødsel."

Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/listeriose---veileder-for-helsepers/
 
Vi lever i en tid med god tilgang på den informasjonen vi trenger til en hver tid, det er svært trist å observere at direkte feilinformasjon får lov til å spre seg i denne gruppen. Spesielt med bortforklaringer om at man kun spiser det noen ganger, kun fra nyåpnet pakke osv. Er listeria til stede i produktet er dette fånyttes uten varmebehandling. Listeriainfeksjon gir ofte ikke sykdom hos mor, men kan gi spontanabort. FHI melder om opptil to kjente tilfeller hvert år, men regner med at dette er underrapportert da de fleste spontanabortene skjer tidlig i svangerskapet da man kanskje ikke vet om graviditet (se utdrag fra FHI under og link hvis du vil lese mer om listeria). Ang alkohol, mor og barn deler blod, all alkohol du drikker går inn i ditt barn som ikke har utviklet enzymer for å bryte ned alkoholen. Hvis dette kommer fra en fastlege ville jeg sendt bekymringsmelding til fylkeslegen.

Jeg håper at alle kan gå i seg selv før de neste gang er med på å ufarliggjøre noe som faktisk kan føre til spontanabort eller skade på barnet hos andre. Er man klar over fakta, er det klart man kan ta den kalkulerte risikoen på vegne av eget barn. Men, ikke ta fra andre samme mulighet ved å spre feilinformasjon. Vi ønsker jo alle å få bære våre små i mål.

"
Risiko for listeria
I Norge ligger antall svangerskapsrelaterte tilfeller på mellom 0-2 tilfeller pr år. Det reelle antallet kan være høyere ettersom symptomene hos den gravide ofte er uspesifikke og abort tidlig i svangerskapet ikke alltid undersøkes ytterligere med hensyn på årsak. Dermed oppdages ikke infeksjonen. Listeriose er 18 ganger mer vanlig under graviditet enn hos den ikke-gravide populasjonen. Det er ikke kjent i hvor stor grad infeksjonen overføres til fosteret siden de fleste infeksjonene hos en gravid antakeligvis ikke diagnostiseres. Listeriose kan forkomme når som helst i svangerskapet, men gjenkjennes og diagnostiseres oftere sent i svangerskapet (tredje trimester). Prognosen for fosteret er dårligere jo tidligere i graviditeten smitten skjer og infeksjonen resulterer ofte i spontan abort eller dødfødsel."

Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/listeriose---veileder-for-helsepers/

Dette!!!! :gen014
Jeg er så hjertens enig, får ikke satt ord på det nok. Dette er noe av det beste jeg har lest på forumet. Tror ikke folk er klar over hvor farlig det er å spre slik feilinformasjon, takk for at du legger ved korrekt og troverdig kilde med info!

Det er mye som mest sannsynlig går fint, som allikevel ikke er lurt å gjøre.
 
Vi lever i en tid med god tilgang på den informasjonen vi trenger til en hver tid, det er svært trist å observere at direkte feilinformasjon får lov til å spre seg i denne gruppen. Spesielt med bortforklaringer om at man kun spiser det noen ganger, kun fra nyåpnet pakke osv. Er listeria til stede i produktet er dette fånyttes uten varmebehandling. Listeriainfeksjon gir ofte ikke sykdom hos mor, men kan gi spontanabort. FHI melder om opptil to kjente tilfeller hvert år, men regner med at dette er underrapportert da de fleste spontanabortene skjer tidlig i svangerskapet da man kanskje ikke vet om graviditet (se utdrag fra FHI under og link hvis du vil lese mer om listeria). Ang alkohol, mor og barn deler blod, all alkohol du drikker går inn i ditt barn som ikke har utviklet enzymer for å bryte ned alkoholen. Hvis dette kommer fra en fastlege ville jeg sendt bekymringsmelding til fylkeslegen.

Jeg håper at alle kan gå i seg selv før de neste gang er med på å ufarliggjøre noe som faktisk kan føre til spontanabort eller skade på barnet hos andre. Er man klar over fakta, er det klart man kan ta den kalkulerte risikoen på vegne av eget barn. Men, ikke ta fra andre samme mulighet ved å spre feilinformasjon. Vi ønsker jo alle å få bære våre små i mål.

"
Risiko for listeria
I Norge ligger antall svangerskapsrelaterte tilfeller på mellom 0-2 tilfeller pr år. Det reelle antallet kan være høyere ettersom symptomene hos den gravide ofte er uspesifikke og abort tidlig i svangerskapet ikke alltid undersøkes ytterligere med hensyn på årsak. Dermed oppdages ikke infeksjonen. Listeriose er 18 ganger mer vanlig under graviditet enn hos den ikke-gravide populasjonen. Det er ikke kjent i hvor stor grad infeksjonen overføres til fosteret siden de fleste infeksjonene hos en gravid antakeligvis ikke diagnostiseres. Listeriose kan forkomme når som helst i svangerskapet, men gjenkjennes og diagnostiseres oftere sent i svangerskapet (tredje trimester). Prognosen for fosteret er dårligere jo tidligere i graviditeten smitten skjer og infeksjonen resulterer ofte i spontan abort eller dødfødsel."

Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/listeriose---veileder-for-helsepers/

Bare en liten korreksjon: foster og mor deler ikke blod. Morkaken er en barriere mellom foster og mor. Husk at babyen kan ha en annen blodtype enn mor. Så om mor drikker, eller inntar andre ting som går i blodet, går det altså ikke rett i blodet til babyen. Deler av det kan gå over i babyens blodforløp, men ikke i nærheten så mye som er i mor sitt. Men som du sier, så har babyer særdeles lite godt av selv små mengder alkohol, derfor er totalavholdenhet anbefalt i mange land, mens i andre land støtter de seg på forskning som vier at én enhet noen ganger i uken ikke er farlig.
 
Beef jerkey.. Dette er et produkt som er veldig populært nå til dags i forhold til de som er opptatt av sunn snacks.

Det jeg synes er litt merkelig er at dette ikke er listet opp noen steder jeg har sett.. Dette produktet er vel heller ikke helt innenfor å spise som gravid? Det er vel ikke ordentlig varmebehandlet? Begynte plutselig å tenke på det nå, har ikke tenkt det som direkte spekemat..
 
Beef jerkey.. Dette er et produkt som er veldig populært nå til dags i forhold til de som er opptatt av sunn snacks.

Det jeg synes er litt merkelig er at dette ikke er listet opp noen steder jeg har sett.. Dette produktet er vel heller ikke helt innenfor å spise som gravid? Det er vel ikke ordentlig varmebehandlet? Begynte plutselig å tenke på det nå, har ikke tenkt det som direkte spekemat..

Det er ikke spekemat, nei, men det er jo samme regelen som gjelder for alt kjøtt: det skal være varmebehandlet tvers igjennom.

Beef jerkey skal være tørket og "halvrått". Det varmebehandles litt, men ikke nødvendigvis på høy nok temperatur. Så det er ikke trygt fordi det faller inn under "ikke skikkelig varmebehandlet" kategorien.
 
Vi lever i en tid med god tilgang på den informasjonen vi trenger til en hver tid, det er svært trist å observere at direkte feilinformasjon får lov til å spre seg i denne gruppen. Spesielt med bortforklaringer om at man kun spiser det noen ganger, kun fra nyåpnet pakke osv. Er listeria til stede i produktet er dette fånyttes uten varmebehandling. Listeriainfeksjon gir ofte ikke sykdom hos mor, men kan gi spontanabort. FHI melder om opptil to kjente tilfeller hvert år, men regner med at dette er underrapportert da de fleste spontanabortene skjer tidlig i svangerskapet da man kanskje ikke vet om graviditet (se utdrag fra FHI under og link hvis du vil lese mer om listeria). Ang alkohol, mor og barn deler blod, all alkohol du drikker går inn i ditt barn som ikke har utviklet enzymer for å bryte ned alkoholen. Hvis dette kommer fra en fastlege ville jeg sendt bekymringsmelding til fylkeslegen.

Jeg håper at alle kan gå i seg selv før de neste gang er med på å ufarliggjøre noe som faktisk kan føre til spontanabort eller skade på barnet hos andre. Er man klar over fakta, er det klart man kan ta den kalkulerte risikoen på vegne av eget barn. Men, ikke ta fra andre samme mulighet ved å spre feilinformasjon. Vi ønsker jo alle å få bære våre små i mål.

"
Risiko for listeria
I Norge ligger antall svangerskapsrelaterte tilfeller på mellom 0-2 tilfeller pr år. Det reelle antallet kan være høyere ettersom symptomene hos den gravide ofte er uspesifikke og abort tidlig i svangerskapet ikke alltid undersøkes ytterligere med hensyn på årsak. Dermed oppdages ikke infeksjonen. Listeriose er 18 ganger mer vanlig under graviditet enn hos den ikke-gravide populasjonen. Det er ikke kjent i hvor stor grad infeksjonen overføres til fosteret siden de fleste infeksjonene hos en gravid antakeligvis ikke diagnostiseres. Listeriose kan forkomme når som helst i svangerskapet, men gjenkjennes og diagnostiseres oftere sent i svangerskapet (tredje trimester). Prognosen for fosteret er dårligere jo tidligere i graviditeten smitten skjer og infeksjonen resulterer ofte i spontan abort eller dødfødsel."

Hentet fra: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/listeriose---veileder-for-helsepers/
Det må være lov å si man har spist det noen ganger fra nyåpnet pakke uten å bli anklagd for å spre "feilinformasjon" og at man bør "gå i seg selv" etc ;) Skremselpropaganda om at man nærmest er skyldig i egen spontanabort ved å spise 1 skive salami synes jeg er litt på kanten, synes folk skal få søke opp kunnskap selv og få ta sine egne valg. Er enig angående alkohol, det er mengde med dokumentasjon ang det.
 
Back
Topp