Salami!!

Unikum_91

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Har såå lyst på salami:nailbiting::hungry: har spist det noen få ganger under svangerskapet.

Det sies at man ikke kan spise det uten at den blir varmebehandlet og noen som mener det er trygt hvis pakken er norskprodusert og nyåpnet. Spiser dere salami under svangerskapet?

Regner med at første frokosten på sykehuset blir å kapre all salamien de har xsmile9
 
Jeg spiser den typen som er kokt og trygg for gravide. Ikke helt den samme gode smaken, men funker som trøst føler jeg;) husker ikke hva den heter, men meny har den.
 
Jeg gjør ikke det. Og det er et stort savn! Husker jeg fikk det til første måltid etter fødselen og ble så skuffa. Jeg er kresen, og det var en type som smake mindre godt og den var varm og svett...

Har lett etter den som regnes som trygg,. En finner den ikke på butikken her, og har heller ikke sett den noe annet sted ennå...
 
Utrolig kjedelig å lage matpakke til barna hver dag med salami, blir jo så utrolig fristet!  :D:eek:
Hørt at det er en fra Grillstad som er trygg å spise litt usikker på hvordan den ser ut..

Men for meg er det kun Gilde sin salami som gjelder, den smaker såå godt! Fins et par typer salami som smaker helt forferdelig, så håper virkelig at de har ordentlig salami på sykehuset. Da skal jeg kose meg ihjel:wacky: bare å holde seg i 130 dager til.. Hehe
 
Jeg er ikke så glad i salami selv, men kunne et ostesmørbrød med salami hjulpet på?
 
Salami er ikke trygg selv om pakken er norskprodusert og nyåpnet. Den MÅ varmebehandles.

Jeg spiser kun den fra Grilstad som er kokt (selv om den ikke er i nærheten av like god som jubelsalamien..), eller jeg har salami på ostesmørbrød i ovnen, pizza, o.l.
 
Sniker, men JA jeg spiser spekemat og salami ei gang i blant. Kun fra store produsenter og kun fra nyåpnet pakke.

Jeg forholder meg til EUs matmyndigheter som fastslår at det er svært usannsynlig listeria og toxo vokser på spekemat. Lite forskning på området og rådene her er derfor «føre var». Jeg kjenner at det er mye annet gravide kan gjøre som har relativt høyere risiko; røykelaks og flytur for å nevnte noe.

Please ikke mom-shame meg med sånn «herregud, du klarer vel å gå noen måneder uten?!» fordi jeg er dausjuk i mine svangerskap og spekemat er ofte det eneste jeg klarer tanken på. Så da lever jeg litt farlig, men med bedre psyke ;)

Jeg tenker nok litt likt som deg:) en gang i blant kan ikke være så ille. Bare tenk på tidligere generasjoner før oss, drakk kaffe i kannevis, røyket 30 røyk om dagen, pluss en hel del annet. De færreste har vel fått etterskader av dette. Norge er et land som er veldig strenge generelt når det gjelder mat, så føler meg ganske trygg.

Men selvfølgelig så forstår jeg at noen velger å holde helt avstand fra både spekemat og kaffe eksempelvis.
 
Sniker, men JA jeg spiser spekemat og salami ei gang i blant. Kun fra store produsenter og kun fra nyåpnet pakke.

Jeg forholder meg til EUs matmyndigheter som fastslår at det er svært usannsynlig listeria og toxo vokser på spekemat. Lite forskning på området og rådene her er derfor «føre var». Jeg kjenner at det er mye annet gravide kan gjøre som har relativt høyere risiko; røykelaks og flytur for å nevnte noe.

Please ikke mom-shame meg med sånn «herregud, du klarer vel å gå noen måneder uten?!» fordi jeg er dausjuk i mine svangerskap og spekemat er ofte det eneste jeg klarer tanken på. Så da lever jeg litt farlig, men med bedre psyke ;)

Jeg har også mest lyst på ting jeg skal holde meg unna nå. Junkfood, lakris og ting med koffein som cola og kaffe. Sistnevnte klarer jeg ikke holde meg unna så det blir nok dessverre litt mer koffein enn anbefalt :angelic:
 
Sniker, men JA jeg spiser spekemat og salami ei gang i blant. Kun fra store produsenter og kun fra nyåpnet pakke.

Jeg forholder meg til EUs matmyndigheter som fastslår at det er svært usannsynlig listeria og toxo vokser på spekemat. Lite forskning på området og rådene her er derfor «føre var». Jeg kjenner at det er mye annet gravide kan gjøre som har relativt høyere risiko; røykelaks og flytur for å nevnte noe.

Please ikke mom-shame meg med sånn «herregud, du klarer vel å gå noen måneder uten?!» fordi jeg er dausjuk i mine svangerskap og spekemat er ofte det eneste jeg klarer tanken på. Så da lever jeg litt farlig, men med bedre psyke ;)
Det er visstnok større sjanse for å få listeria av ferdig sjokolademelk enn av spekemat fra store produsenter.

Jeg er i generelt god form i svangerskapet, så prøver å holde meg unna, og har det heller som en kjempepremie når lillemor har kommet. Da skal det fråtses i litt lettere spekeskinke og go og mager salami, hehe. Tar det med selv i fødebagen.
 
Eg har sagt til min mann at han må ha klar fenalår .. den dagen eg føder .. har ikke spist noe som kan være farlig .. eg tør ikke .. vêr kvalm fra uke 8 er i uke 20 + 4 no .. kvalm enda .. det som fristet mest for noen uker siden var krabbeklør .. det er trygt å spise Men må være fersk .. kun klør .. ellers har fenalår fristet hele tiden .. og fårepølse har ingen andre cravings .. gleder meg til pinnekjøtt
 
Tenker det ikke er vits å risikere noe, det siste jeg vil er at mine valg skal påvirke den lille i magen.

Jeg mener heller ikke at dette kan sammenlignes med hva folk gjorde før i tiden, og om folk røykte eller ikke... Det er ren uvitenhet, nå vet vi faktisk bedre. Grunnen til at rådene er slik er jo fordi det har skjedd en eller annen gang i tiden. Jeg elsker, virkelig elsker, både spekemat og oster. Vi hadde det + vin fast en gang i uken før jeg ble gravid. Holder meg nå unna med den største selvfølgelighet, og gleder meg til å spise det igjen :rolleyes:
 
Tenker det ikke er vits å risikere noe, det siste jeg vil er at mine valg skal påvirke den lille i magen.

Jeg mener heller ikke at dette kan sammenlignes med hva folk gjorde før i tiden, og om folk røykte eller ikke... Det er ren uvitenhet, nå vet vi faktisk bedre. Grunnen til at rådene er slik er jo fordi det har skjedd en eller annen gang i tiden. Jeg elsker, virkelig elsker, både spekemat og oster. Vi hadde det + vin fast en gang i uken før jeg ble gravid. Holder meg nå unna med den største selvfølgelighet, og gleder meg til å spise det igjen :rolleyes:


Det skjønner jeg:) alle tar sine egne avgjørelser iforhold til hva de tenker er best for seg selv og det må være helt lov :)
 
Jeg har spist salami og spekeskinke noen få ganger når jeg har cravet det :happy: Nyåpnet, så spiser samboer resten.
 
Back
Topp