Salami?

Spiser det hver dag og har gjort det i alle svangerskapene. Så lenge man holder seg innenfor holdbarhetsdato så er det ikke farlig. Men lukter det surt så skal man jo ikke.

Spurte legen min om dette for lenge siden og han sier at det kjøttet som blir håndtert i Norge stort sett er til å stole på. Og det er så strenge regler på det og derfor av god kvalitet.

Så spis og kos dere jenter!
Han sier det stort sett er er til å stole på ja, men hva med den ene gangen det ikke går bra? Og listeria kan du nok ikke lukte. Det merker du nok ikke før det er for sent og da er det den lille uskyldige babyen det går utover. Jeg synes ikke det er verdt det iallefall...

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg virkelig savner salami, medium stekt biff og roastbiff!

Har faktisk spist roastbiff en gang etter at jeg ble gravid, men den var ganske godt stekt. Ikke noe rosa på.

Sent from my iPad using BV Forum

Spiser det jeg vil ha jeg..

*jente 2009*
*gutt 2013*
*lille spire mars 2015*

Holder meg helt unna! Jeg har jobbet i matbutikk og jeg ser hvor lenge varene står på lager (i romtemperatur).. Inkl frysevarer som var nesten tint opp (stått på gulvet i 4 timer) før det havna i frysen...

Termin 24.03.14 ❤️

Han sier det stort sett er er til å stole på ja, men hva med den ene gangen det ikke går bra? Og listeria kan du nok ikke lukte. Det merker du nok ikke før det er for sent og da er det den lille uskyldige babyen det går utover. Jeg synes ikke det er verdt det iallefall...

Har man hørt om mange tilfeller av at det har skjedd? Bare lurer altså ;)

Har man hørt om mange tilfeller av at det har skjedd? Bare lurer altså ;)
Ikke mange, men den ene gangen det skjer med deg så vil jeg tro du angrer bittert på at du absolutt måtte ha salami. Men det er sånn jeg tenker da. Det er jo uansett opp til hver enkelt, men jeg synes konsekvensene kan være såpass ille at jeg ikke vil ta den sjangsen...

Ikke mange, men den ene gangen det skjer med deg så vil jeg tro du angrer bittert på at du absolutt måtte ha salami. Men det er sånn jeg tenker da. Det er jo uansett opp til hver enkelt, men jeg synes konsekvensene kan være såpass ille at jeg ikke vil ta den sjangsen...

Enig, man vet aaaldri:/

♡Overgangen feb/mars♡

Fant en FHi-rapport fra 2008 som handler om smitte fra norske kjøttprodukter:

http://www.fhi.no/dav/a003af01ee.pdf
Noen relevante punkter:

Toxoplasmose:

"Om lag 0,2 % av de som er mottagelige, smittes med Toxo- plasma gondii under svangerskapet".

Om en undersøkelse fra 90-tallet:
"Beregning av tilskrivbar andel viser at til sammen 69 % av tilfellene kunne forklares ved konsum av rått eller ufullstendig varmebehandlet kjøtt og kjøttprodukter."

Her er visstnok blant annet kjøttdeig svinekjøtt og fårekjøtt blant de største "synderne".

Listeria:
"Bakterien kan også overføres fra mor til foster under graviditeten og kan føre til livstruende sykdom hos fosteret eller den nyfødte. Spedbarn kan også smittes i fødselskanalen eller på sykehuset.
Dødeligheten ved neonatal listeriose er høy."

"I tiårsperioden 1998-2007 ble det meldt 213 tilfeller, hvorav 202 var innlagt i sykehus (95 %), 26 døde (12 %) og 11 var smittet i utlandet (0,5 %). Det foreligger ikke gode opplysninger i MSIS om hvor mange tilfeller som hadde tilknytning til svangerskap eller fødsel. Antallet er estimert til 34 tilfeller per million svangerskap for perioden 1977-2003."

"Det er registrert tre utbrudd, hvorav ett der norskproduserte kjøttprodukter var smittekilden: I 1992 forårsaket kontaminert vakuumpakket kjøttpålegg et utbrudd i Trøndelag der seks ble syke og én døde. Det største utbruddet, i 2007, skyldtes økologisk produsert camembert fra et norsk gårdsmeieri."

"Listeria er i hovedsak et produksjonshygienisk problem i virksomhetene, relatert til ufullstendige barrierer mellom rent og urent område, uheldige rutiner, og problemer med vask og renhold av utstyr og lokaler (1). Kontaminerte råvarer er én av flere mulige kilder for introduksjon av Listeria til bedriftsmiljøet."

De er kjempegode å steke å ha ved siden av stekt egg :)

Ja det bruker jeg også. I plassen for bacon. Nam nam!!!

Excuse me, Damn that autocorrect!

Skummelt med slike tråder, nå får alle lyst på skive med salami på. Kun fordi vi ikke kan spise det hehe.

Excuse me, Damn that autocorrect!

Det jar jo vert to ganske tette tilfeller av nordmenn smittet av listeria nå etter sommeren. Om noen av dem har vert gravide er det jo ingen som er pliktige til å opplyse om. Så bare fordi man ikke har hørt om mange tilfeller behøver det ikke bety at det ikke finnes noen..

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Jeg har holdt meg unna salami og annen type spekemat i alle mine svangerskap. Jeg spiser til vanlig mye av dette, men for meg er det en selvfølge å holde seg borte fra slike ting som ikke er anbefalt når man er gravid. Ja, risikoen for smitte er liten, men den er der!
Hva andre velger å gjøre får være opp til dem, men jeg synes det er skummelt at noen går så bastant ut med at det er bare å spise og kose seg, og at det ikke finnes farlig. Greit nok at de har den meningen, men ikke prøv å overbevis andre om det samme!

Det var en artikkel, de hadde intervju med en fra nortura :-P Google det så finner du den igjen :-P jeg tar uansett ikke sjansen, lager heller ostesmørbrød :-)
Det er rart at de sier, for vi måtte nettopp sende tilbake et stort parti kjøtt etter funn av listeriabakterier :/

Det er rart at de sier, for vi måtte nettopp sende tilbake et stort parti kjøtt etter funn av listeriabakterier :/
Ja veldig rart at de kan være så sikker! Jeg tar uansett ingen sjanser, er jo bare 9 mnd :-) første eg skal spise når eg kommer hjem fra fødsel er kjeks, brie og spekeskinke :-) får se om det faktisk blir prioritert da :-P

Kjenner litt på lysten når jeg lager skolemat til ungene- når de vil ha det på.
Men er ikke verre enn at det går helt fint. Er jo tross alt bare snakk om ni mnd i et helt liv...

Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen

Ei venninne av meg fikk beskjed av jordmoren at det gikk bra å spise spekemat hvis hun frøs det i minimum 3 (tror det var 3) måneder før hun spiste det. Så etter frysing spiste hun masse spekemat. Jeg har ikke begynt med noe sånt enda, men tenkte å høre med jordmor når jeg skal dit. Jeg kan ikke så mye om listeria at jeg vet om fysing tar knekken på bakteriene, men vet frysing tar knekken på flere andre bakterier... Jeg er veldig salamiglad, men klarer helt fint å holde meg unna :)

Back
Topp