Salami?

Ei venninne av meg fikk beskjed av jordmoren at det gikk bra å spise spekemat hvis hun frøs det i minimum 3 (tror det var 3) måneder før hun spiste det. Så etter frysing spiste hun masse spekemat. Jeg har ikke begynt med noe sånt enda, men tenkte å høre med jordmor når jeg skal dit. Jeg kan ikke så mye om listeria at jeg vet om fysing tar knekken på bakteriene, men vet frysing tar knekken på flere andre bakterier... Jeg er veldig salamiglad, men klarer helt fint å holde meg unna :)
Listeria dør ikke av frysing, kun varmebehandling.

Huff, mye skrekkoppslag og advarsler her! Holder meg unna jeg! Skal heller lage DET matgilde med spekemat, oster, medium biff og svolværpostei!! kanskje ikkje samtidig da..

Sent from my iPhone using BV Forum

Ha tenkt på en ting.. om man tar salami og har det i ovnen i noen minutter på over 70 grader. Kan man da spise den på brødskiva?

Jeg holder meg helt unna alt av spekemat, og gjorde det sist også. Men jeg spiste pepperoni på pizza eller spekemat i pai siden det da var varmebehandlet. So hvorfor ikke bare varme salamien litt før man har den på skiva? :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Ha tenkt på en ting.. om man tar salami og har det i ovnen i noen minutter på over 70 grader. Kan man da spise den på brødskiva?

Jeg holder meg helt unna alt av spekemat, og gjorde det sist også. Men jeg spiste pepperoni på pizza eller spekemat i pai siden det da var varmebehandlet. So hvorfor ikke bare varme salamien litt før man har den på skiva? :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
Eller stekepanna?:)

♡Overgangen feb/mars♡

Aldri likt salami, men skal gå fint om man varmer det opp vel :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hm, det har jeg ikke tenkt på. Gjelder det forepølse og??? Noen som vet???

Skummelt mange misoppfatninger ute og går. Salami og fårepølse er spekemat - altså rått kjøtt. Annen type kjøttpålegg (kokt skinke, servelat etc) er, som noen nevner her, som regel trygt så lenge det er vakuumpakket, innenfor holdbarhetsdato og pakken ikke har vært åpnet i mer enn noen dager. Dette gjelder ikke for verken salami eller fårepølse.

Frysing dreper noen bakterier, men ikke alle. For å være trygg for både listeria og toksoplasma - som kan være svært skadelig for fosteret - må spekematen varmebehandles, altså varmes opp til over 70 grader i minst et par minutter.

Sjansen er kanskje liten for å bli smittet, men du vet aldri..

Jeg dypfryser Salamien i -18 grader i minst 48 timer. Og da spiser jeg som regel opp pakken innen et par tre dager! Ved dypfrysing dør toxoplamose bakterier. Listeria bakteriene finner man sjeldent i nyåpnede pakninger,
Og aller helst i meieri produkter.

Jeg dypfryser Salamien i -18 grader i minst 48 timer. Og da spiser jeg som regel opp pakken innen et par tre dager! Ved dypfrysing dør toxoplamose bakterier. Listeria bakteriene finner man sjeldent i nyåpnede pakninger,
Og aller helst i meieri produkter.
Kan være listeria i spekemat også og den blir ikke borte ved frysing. Sjangsen er veldig liten, men konsekvensene kan bli fryktelig ille dersom du skulle være så uheldig. Jeg ville ikke tatt sjangsen på det i allefall...

Kan være listeria i spekemat også og den blir ikke borte ved frysing. Sjangsen er veldig liten, men konsekvensene kan bli fryktelig ille dersom du skulle være så uheldig. Jeg ville ikke tatt sjangsen på det i allefall...

Hadde ikke tatt sjansen, for det er såå ikke verdt det!!

♡Overgangen feb/mars♡

Back
Topp