Særeste navnet du har kommet over?

Perly, Nilsine, Ivarina, Jutta, Bergfrid, Dankert, Mens (lokal variant av Mons), Meyer, Randolf, Absalon, Leidulf, Frimann og mange, mange flere. Jeg ler meg skakk av lokalavisen hver eneste uke!

Nilsine het ei lang tilbake på slektstreet mitt, jeg syns det er så kult! Men sparte jentungen for det navnet likevel :p
 
Lette etter navn i slektstreet når vi fikk førstemann, der var det mye rart, blant annet Fettnita(!?). Da ga vi opp håpet for å si det sånn!

Apropo mensen. Snakket faktisk om dette med rare navn i går og kom over en som het Gutte Mensen.

Ellers hadde faktisk pappa en kompis som het Ole Johnny Ronny Reidar:wideyed:
 
Lette etter navn i slektstreet når vi fikk førstemann, der var det mye rart, blant annet Fettnita(!?). Da ga vi opp håpet for å si det sånn!

Apropo mensen. Snakket faktisk om dette med rare navn i går og kom over en som het Gutte Mensen.

Ellers hadde faktisk pappa en kompis som het Ole Johnny Ronny Reidar:wideyed:

Ole Johnny Ronny Reidar har jeg også hørt om, var en jeg var lærling sammen med som nevnte det navnet, men vet ikke hvordan han kjente til det
 
Kjenner ei lita jente som heter Milli Arder.
 
Unnskyld til mennesket som heter det.. Men det høres ut som er prevensjonsmiddel :eek:


Ja.. kjenner til det, såå merkelig for meg når de små har så gammeldagse navn, og her vurderer vi Knut, så vi er jo ikke noe "bedre" :hilarious:

Rareste jeg har hørt er nok Emmadora, for dét er for meg et kattenavn.

Gubben har reagert skikkelig på Emrik.
Synes Knut er mye bedre enn alle disse poppis navnene som alle heter. Hadde vi fått gutt hadde det blitt Ragnar :D
 
Jeg kjenner ei søt gammel dame som heter Harriet Constanse. Hun hater navnet sitt selv og har funnet opp et eget kallenavn fordi hun liker navnet sitt så dårlig :shy:
 
Jeg har også hørt om ei som heter Rosa Bleie!

Jeg syns Festus var det morsomste vi kom over i navnelistene, så vår spire ble hetende Fabian Festus til vi kom på et skikkelig navn :cool01

Jeg liker faktisk bedre at foreldre kaller barna noe de fint kan kle som voksne, enn andre veien. Selv om det er rart å møte Frank, Kjell, Geir og Bjørg som småbarn. Så blir for eksempel Linus et pinglete navn på en voksen person, i mine ører.

Jeg får også en vemmelig smak i munnen av over-pretensiøse navn hvor man legger til stumme bokstaver og unødvendig mye schwung bare fordi man kan. Noorah-Lineah, Lunah Noorh, Nathaniel-Leander, Aneah Vichtoria, Emilian Nathaniell, Isaac Emelius, Maddox Sacarias, Rennathe Isabellah...Du vil jo for alltid ha et navn som aldri blir rett stavet. For å gjøre det enda verre, dobbeltnavn på barnet med alt du kan fiske opp av etternavn. Tantebarnet mitt har FEM navn til sammen. Det blir rett og slett for dumt, hva skal man med det? Jeg ville ha dobbeltnavn som barn, fordi jeg syns navnet mitt var så kort og kjedelig, men nå går jeg for det samme til mitt kommende barn. Han får et kort og enkelt, rett frem navn som det ikke går an å lage noe morsom versjon ut av. Han får dog to etternavn, men det er fordi vi har satt mitt ene sammen med ETT av samboers to etternavn.

Det enkle er ofte det beste i mine ører! :)
 
Nå har jeg ikke slektsboka tilgjengelig, men guri land der er det mye kreative nordlendinger ass!


En av formødrene til eksen hadde en haug med søsken, nummer tolv i rekka hadde det kreative navnet "Tolvine".

Ellers er jeg overrasket over at ingen har nevnt Grevenpop!

Broren til oldefaren min het Anker. Anker Hansen for sikkerhets skyld :p Oldefar het Helmer Karlof Hansen.



Av navn i nåtid, må det være Chaspher. Uttales Kasper. Selv om jeg har mest lyst til å si Tchjasfer.
 
Apropo navn. Visste dere at det er mulig å hete Mensen til etternavn?

I følge ssb har 12 personer Mensen som etternavn i Norge! :woot::hilarious:

Jeg traff en av dem da jeg var russ. Jeg lo! :bag:
 
Ser mange reagerer på navn med tysk opphav:

å hete Mensen til etternavn kommer antakeligvis av tyske «Menßen» som uttales «ménSSen» og ikke «MENSen» slik vi ofte sier mensen om tante rød i norge :p

Å hete Jark kommer antakeligvis av Plattdeutsch: Tjark, et helt vanlig navn i Friesiske områder. Samme med Famke, tipper det stammer fra Femke som er et helt vanlig navn i nordtyskland.

I områder at Friesland har de navn jeg knapt kan uttale, en av de er Eilt-Onno. Tammo er veldig populært. Fenja, Jorik, Okko og Lieke. Tanteungen min heter Eske, uttales som norsk bokmål østlandsk «eske». Jeg kommer til å la være å fortelle at navnet betyr noe ala pappeske, for sånn er bare kulturelle forskjeller :p

Men støtter opp i at sånne moderne fancy stavelser og dobbeltnavn blir for mye. Da tar jeg heller en god gammeldags Onno :p
 
Margido.
 
Back
Topp