Særeste navnet du har kommet over?

Min eldste har et navn som nok kan høres rart ut for enkelte, som om vi kun ville være unike. Det har imidlertid en betydning bak det, som har en sammenheng med vår engel, så for oss er navnet helt riktig.
Et navn jeg synes er sært er Simen, men det er fordi jeg er gift med en engelskmann. Hadde jeg skulle uttalt det navnet i England som det gjøres i Norge så hadde folk ledd gitt ^^
 
Det er en fin liste over navn her, fra folkeopptellingen i 1801
https://www.ssb.no/a/fob2001/utstilling/1801/navn_uvanlig.html

Kvinner: Menn:
Aldri (1) Addias (3)
Billa (11) Apollonius (1)
Blancheflor (10) Baruch (3)
Blondine (1) Bellest (7)
Brunetta (1) Blostrup (6)
Boggey (3) Bønne (6)
Diis (10) Corfits (2)
Ebrikka (3) Eggert (3)
Ermegaard (12) Emmich (4)
Flora (3) Fordel (34)
Gaula (8) Gaaslev (2)
Grevenpop (1) Giødde (5)
Grissilde (5) Gjest (4)
Jensenette (9) Honoratus (3)
Mjella (2) Korsmus (2)
Ououg (2) Lødden (3)
Perline (3) Lyth (3)
Ragla (7) Malthe (3)
Rosine (6) Nub (19)
Tabitha (6) Offer (7)
Tekkla (3) Palme (28)
Vengel (4) Qvive (17)
Øyan (6) Sejer (4)
Sigismund (5)
Silur (8)
Solan (9)
Theis (7)
Thorn (3)
Tille (4)
Uff (6)
Wexel (4)
Wittus (8)
Øyuf (9)



Mange interessante her ja... :D
 
Min eldste har et navn som nok kan høres rart ut for enkelte, som om vi kun ville være unike. Det har imidlertid en betydning bak det, som har en sammenheng med vår engel, så for oss er navnet helt riktig.
Et navn jeg synes er sært er Simen, men det er fordi jeg er gift med en engelskmann. Hadde jeg skulle uttalt det navnet i England som det gjøres i Norge så hadde folk ledd gitt ^^

Jeg har ei venninne fra USA som har vært på besøk i Norge flere ganger, sist gang møtte hun faktisk en fyr som hett Simen og datet han en stund. Vi lo hver gang hun sa navnet hans. Det ble heldigvis ikke noe seriøst ut av det forholdet haha.
 
Jeg har noen sære navn bakover i slekta (noe jeg ikke regner med jeg er alene om). Min oldemor, for eksempel, het Berthe Kanutte. Og en av mine tipp- tippoldemødre het Josefa Alufine Randine Petrine! :)

Ellers må jeg si at jeg har reagert på Nilse (jentenavn) og Nilmer (guttenavn)
 
Jeg har ei venninne fra USA som har vært på besøk i Norge flere ganger, sist gang møtte hun faktisk en fyr som hett Simen og datet han en stund. Vi lo hver gang hun sa navnet hans. Det ble heldigvis ikke noe seriøst ut av det forholdet haha.
Er vel egentlig ikke så mye bedre at de i USA ofte har kallenavn som Dick o.l. syns jeg...
 
Hørte noen rope på en i dag, som het Kiwi. Vet jo selvfølgelig ikke om det var kallenavn eller ikke, men vet det er noen kvinner i Sverige som heter det. Dette barnet var derimot en norsk gutt.
 
Når jeg leser alle disse navnene så ble ikke "Brynjulf" så merkelig likevel (vi hadde en lærer som hett det, han var vel da i begynnelsen av 30årene):hilarious:
 
Det verste navnet jeg har hørt noen hete må være Brose.
 
Verste navnekombinasjonen jeg har sett er Odd Simen. Da kan man faktisk ikke reise til et engelskspråklig land [emoji23]
 
Verste navnekombinasjonen jeg har sett er Odd Simen. Da kan man faktisk ikke reise til et engelskspråklig land [emoji23]
Ikke så mye bedre å hete Steve Cook eller Steve Constant og komme til Norge [emoji14]
 
Men det er jo sært på begge språk ^^
Joda, men når de bruker navn med slik betydning, så syns jeg det er særere å reagere på norske navn som kan bety noe annet på ens eget språk. For det finnes sikker mange flere enn de som er nevnt her og uten at man tenker på det.

Kom jeg på et etternavn og som blir sært på engelsk da, men hadde aldri tenkt over det før jeg lærte betydningen av det [emoji14] Minge...
 
Joda, men når de bruker navn med slik betydning, så syns jeg det er særere å reagere på norske navn som kan bety noe annet på ens eget språk. For det finnes sikker mange flere enn de som er nevnt her og uten at man tenker på det.

Kom jeg på et etternavn og som blir sært på engelsk da, men hadde aldri tenkt over det før jeg lærte betydningen av det [emoji14] Minge...

Nå som alt er så internasjonalt så er det litt rart å gi navn som blir så skittent på engelsk synes i alle fall jeg. Da hadde jeg gått for Simon heller enn Simen. Jeg kjenner en med et navn som blir rart på engelsk, og han bruker ikke det navnet når han drar utenlands. Han har dobbeltnavn, så det går bra. Men alle må jo få lov til å velge det navnet de liker best :)

Apropo sære navn, jeg hørte om ei som het Fanny. Hehe :p
 
Nå som alt er så internasjonalt så er det litt rart å gi navn som blir så skittent på engelsk synes i alle fall jeg. Da hadde jeg gått for Simon heller enn Simen. Jeg kjenner en med et navn som blir rart på engelsk, og han bruker ikke det navnet når han drar utenlands. Han har dobbeltnavn, så det går bra. Men alle må jo få lov til å velge det navnet de liker best :)

Apropo sære navn, jeg hørte om ei som het Fanny. Hehe :p

Hadde nok ikke gått for det selv heller, men det er jo ikke sikkert alle tenker over hva det betyr heller.

Jeg gikk på barneskolen sammen med en som het Fanny. Visste ikke da at det betød noe, og lærte ikke det før i voksen alder [emoji14]
 
Back
Topp