Rolf

Fine, sterke Rolf :Heartred
Så godt å lese om dere og at det går bedre.
 
Må flire igjen. Ser for meg Rolf som kaster seg over flaska, får minimalt med utbytte, og tenker «hva søren er galt med denne puppen?» :laughing002
 
30. Juni

7516785136_IMG_7712.JPG

Lørdag. Rolf hadde gulpet i natt, og jeg synes ikke det er så sjarmerende med baby som lukter sur melk. Dermed ble det bading på Rolf. Med innlagt hårvask. Og ekstra såpe på de stinkende fotbladene. I min iver etter å få perfekt temperatur på badevannet, ble badestampen ganske full. Rolf ble som vanlig helt avslappet i badevannet. Oppdaget da at den lille kroppen flyter. Jeg trengte bare å støtte bakhodet, så lå han der som en dupp i vannet. Koste seg lenge og vel. Klagde litt da badet tok slutt, men ble fornøyd igjen straks han var inntullet i håndklær.

7516785136_IMG_7715.JPG

Etter badet ble Rolf rar. Pulsen la seg på 100-115/min, som er betydelig lavere enn vanlig. Og det skulle ingenting til før oksygenmetningen falt. Han hadde problemer med å suge på puppen, og trengte 25% oksygen. Det har han ikke trengt på mange dager. Vi lurte på om han kunne ha slim i svelget, så han ble sugd der. Men alt som var å finne, var en stadig bedre utviklet brekningsrefleks [emoji13]. Hele resten av dagen var Rolf ganske utslått, så vi har ikke gjort så mye spennende i dag.

7516785136_IMG_7703.JPG

Spist 9 og 7 ml på puppen, og 8 ml fra flaske tre ganger i løpet av dagen. Nesten uten å søle, og med bare ett tilfelle av nesten-drukning. Resten av maten på sonden. Ingen bæsj, men en rekke promper, eller stinkbomber. Tenk at det bor så mye stank inni den lille bollemagen [emoji33]. Håper det kommer bæsj i natt...

Vi ble sittende å studere Rolfs utseende. Det er varmt, så han hadde ikke så mye klær på seg. Rolf har nå fått helt tydelige øyevipper. I hvert fall på øvre øyelokk. Huden er fortsatt dekket av ørsmå dunhår. Det er tydeligst på overarmene. Rolf begynner å få litt underhudsfett. Det er ganske komisk, for nå ser han skikkelig muskuløs ut, spesielt i skulderpartiet og på lårene. Som om han har trent hardt på de ni ukene han har sovet i boksen sin [emoji23].

7516785136_IMG_7709.JPG
7516785136_IMG_7707.JPG

Jeg begynner å kjenne litt på utålmodigheten nå. Ganske ofte kommer det nye barn inn på intensivrommet hvor Rolf bor. Men etter et par dager, forsvinner de ut igjen. Mens vi er her fortsatt. Håper det snart er vår tur til å flytte inn på et av rommene for de «store» og friskeste. Eller på familierom. Det hadde vært så godt med håndfast bevis på at det går fremover! Dagens hjertesukk... [emoji854]

7516785136_IMG_7705.JPG
 
Sjekk han som koser seg i badet da, smelter helt av han jeg [emoji170]

Håper det er deres tur for å ta steget videre snart, det fortjener dere [emoji8]
 
Nå vet jeg jo ikke hvor stor baljen er, men nå fyller han den jo!
Kanskje han har et realt voksedøgn, der han ikke har tid til så mye annet enn å vokse/legge på seg?

Krysser fingre for krutt i kanonen i morgen igjen!
 
Så stor blitt! Skikkelig baby nå :D
 
Nå vet jeg jo ikke hvor stor baljen er, men nå fyller han den jo!
Kanskje han har et realt voksedøgn, der han ikke har tid til så mye annet enn å vokse/legge på seg?

Krysser fingre for krutt i kanonen i morgen igjen!
Tenkte det samme om baljen. Enten er den liten eller Rolf stor.
 
Nå vet jeg jo ikke hvor stor baljen er, men nå fyller han den jo!
Kanskje han har et realt voksedøgn, der han ikke har tid til så mye annet enn å vokse/legge på seg?

Krysser fingre for krutt i kanonen i morgen igjen!

Du kan ikke bade en halv meter unge oppi der uten å henge hodet eller beina utfor kanten. Jeg får ikke min underarm oppi hvis jeg holder hånd og fingre strak. Terminbabyene på NFI har en annen badeordning. Baljen skal være så liten som mulig, så babyen kjenner «land» og har noe å sparke mot. [emoji6]
 
Du kan ikke bade en halv meter unge oppi der uten å henge hodet eller beina utfor kanten. Jeg får ikke min underarm oppi hvis jeg holder hånd og fingre strak. Terminbabyene på NFI har en annen badeordning. Baljen skal være så liten som mulig, så babyen kjenner «land» og har noe å sparke mot. [emoji6]

Se det, da fikk man jo svar på det også. Lærerik tråd dette, et unikt innblikk i livet på NFI for oss som aldri har måttet sette bena innenfor de samme dørene.
 
Fine gutten. håper på en god dag idag
 
1. Juli

7516748416_IMG_7720.JPG

Søndag. En slapp dag. Rolf har ikke vært helt seg selv i dag. Han har hatt flere perioder på inntil en halv time med bradykardi (96-115/min i puls) og oksygenmetningen spretter opp og ned som en jojo. Det skal veldig lite til før han slår seg av, og han bruker lengre tid enn vanlig på å hente seg inn etter en «episode». Bleieskift, forflytning, en høy lyd, litt skarpt lys. Typisk sånt som fikk han i kjelleren da han var bitteliten, men som han har tålt fint de siste ukene. Rolf orker knapt å våkne til måltidene, og når han er våken, gidder han bare å spise 4-7 ml før han sovner og går i fullstendig melkekoma med ding og dang i en times tid. Gulper gjør han også. Frustrerende ikke å vite hva det er som plager han. Luft i magen? For mye mat fortsatt? Varmen? Alderen? (De ekstremt premature barna kan ha en daff periode rundt 34-35 uker) Lav Hb? Noe helt annet? Ikke vet jeg. Frustrerende er det uansett.

7516748416_IMG_7724.JPG

Men når Rolf er våken og ikke orker noe annet enn akkurat det, får jeg gid tid til å se inn i de nydelige øynene hans. Sikker på han sender telepatiske beskjeder rett inn i mammahjertet med blikket sitt. Jeg er dypt fascinert.

7516748416_IMG_7727.JPG

Vi rakk frem til avdelingen akkurat i tide til å finne en gigabæsjebleie. Heldigvis er prematurbleien ennå stor nok til å holde tett. Jeg forsøkte meg på str1 i vanlige libero touch bleier i går, fordi jeg synes de så mer behagelige ut, med strikk baktil. Veeel, tapene krysset hverandre på midten foran og Rolf fikk saggebleie til forbi knærne. [emoji23][emoji23] Tror vi drøyer det skiftet der noen hundre gram til [emoji41].

7516748416_IMG_7733.JPG

Det var tre av tre mulige barn på rommet «vårt» i dag. Den sist ankomne var en utilfreds bråkebøtte, som lagde utrolig mye lyd. Premature barn mangler det filteret som gjør at de kan sortere bort lyder. Det merkes veldig godt på dager som i dag. Rolf ble urolig som våken og hadde kortere perioder med dyp søvn. Stakkars sykepleieren som hadde ansvaret for de tre barna, løp i ett. For første gang siden vi kom til avdelingen, følte jeg at det ikke var nok personell til stede til at jeg følte meg trygg på at Rolf var godt ivaretatt uten meg der, og jeg turte ikke gå fra Rolf før bråkebøtten var omplassert. Da det sto på som verst og stormet litt rundt bråkebøtten, så Rolf slik ut:

7516748416_IMG_7731.JPG

Men hovedpersonen selv så rimelig fornøyd ut da jeg dro for natten...

IMG_4683.JPG
 

Vedlegg

  • 7516748416_IMG_7733.JPG
    7516748416_IMG_7733.JPG
    497,3 KB · Visninger: 254
Åh, han er så deilig baby blitt altså - slapp eller ei. Liker ikke helt trenden hans, men krysser fingre for at det er et sånt kjipt platå dere bare må igjennom, og at det gir seg raskt.

Jammen godt den bråkebøtte ble omplassert også, selv om jeg kjente jeg fikk litt vondt av h*n også. Liten og skjør, og sikkert plaget med sitt.

Nei, for en verden dere får ta del i gjennom reisen til Rolf, på godt og vondt! Ikke minst en takk for at dere deler reisen med oss.
 
1. Juli

Vis vedlegget 265239

Søndag. En slapp dag. Rolf har ikke vært helt seg selv i dag. Han har hatt flere perioder på inntil en halv time med bradykardi (96-115/min i puls) og oksygenmetningen spretter opp og ned som en jojo. Det skal veldig lite til før han slår seg av, og han bruker lengre tid enn vanlig på å hente seg inn etter en «episode». Bleieskift, forflytning, en høy lyd, litt skarpt lys. Typisk sånt som fikk han i kjelleren da han var bitteliten, men som han har tålt fint de siste ukene. Rolf orker knapt å våkne til måltidene, og når han er våken, gidder han bare å spise 4-7 ml før han sovner og går i fullstendig melkekoma med ding og dang i en times tid. Gulper gjør han også. Frustrerende ikke å vite hva det er som plager han. Luft i magen? For mye mat fortsatt? Varmen? Alderen? (De ekstremt premature barna kan ha en daff periode rundt 34-35 uker) Lav Hb? Noe helt annet? Ikke vet jeg. Frustrerende er det uansett.

Vis vedlegget 265240

Men når Rolf er våken og ikke orker noe annet enn akkurat det, får jeg gid tid til å se inn i de nydelige øynene hans. Sikker på han sender telepatiske beskjeder rett inn i mammahjertet med blikket sitt. Jeg er dypt fascinert.

Vis vedlegget 265242

Vi rakk frem til avdelingen akkurat i tide til å finne en gigabæsjebleie. Heldigvis er prematurbleien ennå stor nok til å holde tett. Jeg forsøkte meg på str1 i vanlige libero touch bleier i går, fordi jeg synes de så mer behagelige ut, med strikk baktil. Veeel, tapene krysset hverandre på midten foran og Rolf fikk saggebleie til forbi knærne. [emoji23][emoji23] Tror vi drøyer det skiftet der noen hundre gram til [emoji41].

Vis vedlegget 265243

Det var tre av tre mulige barn på rommet «vårt» i dag. Den sist ankomne var en utilfreds bråkebøtte, som lagde utrolig mye lyd. Premature barn mangler det filteret som gjør at de kan sortere bort lyder. Det merkes veldig godt på dager som i dag. Rolf ble urolig som våken og hadde kortere perioder med dyp søvn. Stakkars sykepleieren som hadde ansvaret for de tre barna, løp i ett. For første gang siden vi kom til avdelingen, følte jeg at det ikke var nok personell til stede til at jeg følte meg trygg på at Rolf var godt ivaretatt uten meg der, og jeg turte ikke gå fra Rolf før bråkebøtten var omplassert. Da det sto på som verst og stormet litt rundt bråkebøtten, så Rolf slik ut:

Vis vedlegget 265237

Men hovedpersonen selv så rimelig fornøyd ut da jeg dro for natten...

Vis vedlegget 265238


Søte Rolf <3
Trist å lese at det vender tilbake i dag istedenfor fremover,
Jeg leste tilfeldigvis at veldig mange for tidlig fødte har refluks. kan det være noe som plager han? Kan hende du har nevnt det her tidligere. At han blir uvel og ikke vil ha mat? Men disse tankene har du sikkert sveipet innom!
Sender en god klem og håper dagen i morgen er mindre hektisk og roligere på avdelingen:)
 
Håper dagen i dag blir bedre. [emoji173]️ slappe dager kan alle ha, men håper han kvikner til igjen [emoji4]

Han begynner å bli stor nå.
 
Liker ikke at Rolv tar er par skritt tilbake. Greit nok med slappe dager, men han trenger jo ikke skru seg av [emoji849]
Håper så på en bedre dag for han og dere idag. Krysser fingre for at dere finner ut hva som plager han [emoji170]
 
Back
Topp