Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tenkte det samme om baljen. Enten er den liten eller Rolf stor.Nå vet jeg jo ikke hvor stor baljen er, men nå fyller han den jo!
Kanskje han har et realt voksedøgn, der han ikke har tid til så mye annet enn å vokse/legge på seg?
Krysser fingre for krutt i kanonen i morgen igjen!
Nå vet jeg jo ikke hvor stor baljen er, men nå fyller han den jo!
Kanskje han har et realt voksedøgn, der han ikke har tid til så mye annet enn å vokse/legge på seg?
Krysser fingre for krutt i kanonen i morgen igjen!
Du kan ikke bade en halv meter unge oppi der uten å henge hodet eller beina utfor kanten. Jeg får ikke min underarm oppi hvis jeg holder hånd og fingre strak. Terminbabyene på NFI har en annen badeordning. Baljen skal være så liten som mulig, så babyen kjenner «land» og har noe å sparke mot. [emoji6]
1. Juli
Vis vedlegget 265239
Søndag. En slapp dag. Rolf har ikke vært helt seg selv i dag. Han har hatt flere perioder på inntil en halv time med bradykardi (96-115/min i puls) og oksygenmetningen spretter opp og ned som en jojo. Det skal veldig lite til før han slår seg av, og han bruker lengre tid enn vanlig på å hente seg inn etter en «episode». Bleieskift, forflytning, en høy lyd, litt skarpt lys. Typisk sånt som fikk han i kjelleren da han var bitteliten, men som han har tålt fint de siste ukene. Rolf orker knapt å våkne til måltidene, og når han er våken, gidder han bare å spise 4-7 ml før han sovner og går i fullstendig melkekoma med ding og dang i en times tid. Gulper gjør han også. Frustrerende ikke å vite hva det er som plager han. Luft i magen? For mye mat fortsatt? Varmen? Alderen? (De ekstremt premature barna kan ha en daff periode rundt 34-35 uker) Lav Hb? Noe helt annet? Ikke vet jeg. Frustrerende er det uansett.
Vis vedlegget 265240
Men når Rolf er våken og ikke orker noe annet enn akkurat det, får jeg gid tid til å se inn i de nydelige øynene hans. Sikker på han sender telepatiske beskjeder rett inn i mammahjertet med blikket sitt. Jeg er dypt fascinert.
Vis vedlegget 265242
Vi rakk frem til avdelingen akkurat i tide til å finne en gigabæsjebleie. Heldigvis er prematurbleien ennå stor nok til å holde tett. Jeg forsøkte meg på str1 i vanlige libero touch bleier i går, fordi jeg synes de så mer behagelige ut, med strikk baktil. Veeel, tapene krysset hverandre på midten foran og Rolf fikk saggebleie til forbi knærne. [emoji23][emoji23] Tror vi drøyer det skiftet der noen hundre gram til [emoji41].
Vis vedlegget 265243
Det var tre av tre mulige barn på rommet «vårt» i dag. Den sist ankomne var en utilfreds bråkebøtte, som lagde utrolig mye lyd. Premature barn mangler det filteret som gjør at de kan sortere bort lyder. Det merkes veldig godt på dager som i dag. Rolf ble urolig som våken og hadde kortere perioder med dyp søvn. Stakkars sykepleieren som hadde ansvaret for de tre barna, løp i ett. For første gang siden vi kom til avdelingen, følte jeg at det ikke var nok personell til stede til at jeg følte meg trygg på at Rolf var godt ivaretatt uten meg der, og jeg turte ikke gå fra Rolf før bråkebøtten var omplassert. Da det sto på som verst og stormet litt rundt bråkebøtten, så Rolf slik ut:
Vis vedlegget 265237
Men hovedpersonen selv så rimelig fornøyd ut da jeg dro for natten...
Vis vedlegget 265238