Rolf

Heia, heia!

Sa de noe om hva de forventet han skulle veie ved fødsel ift alder? Nysgjerrig på hva hun i magen egentlig veier nå. Blir helt satt ut at det er sånn hun ser ut..

❤️ Fine fine Rolf og mammaen hans

Heia lille Rolf!

Den der bæsje-ventingen er brutal, jeg tror jeg gråt en elv av lettelse da den endelig kom. Har han hatt gallefarget aspirat?

Vis vedlegget 255929

Og mens jeg likevel er i grinemodus. Dette kom levert til oss på nyfødtintensiv i dag! Med et nydelig skrevet kort hvor det står at teppet er strikket den natten Rolf ble født. Og klærne er nydelig sydd i bittelille størrelse... Med hilsen fra en anonym skravler. [emoji173]️[emoji173]️

Til og med min mann måtte felle en tåre da... Vi er utrolig takknemlig for alle gode tanker og ord vi har fått de siste dagene, og nå dette! Dere er bevis på at verden er god!! [emoji173]️[emoji7]

Så herlig!![emoji173]️ godt at folk er så gode!

Sa de noe om hva de forventet han skulle veie ved fødsel ift alder? Nysgjerrig på hva hun i magen egentlig veier nå. Blir helt satt ut at det er sånn hun ser ut..

[emoji173]️ Fine fine Rolf og mammaen hans

De regner med at når vektnedgangen snur om en ukes tid, så vil han gå opp ca 100g i uken. Da blir han et sted mellom 2 og 2,5 kg ved termin. Så litt mindre blir han nok enn de som får nyte livets glade dager i magen frem til termin [emoji1303]

Hurra for at han produserer bæsj! [emoji1316][emoji170]

IMG_3560.JPG

I dag har vært en berg-og-dalbane av dimensjoner. Rolf var ustabil gjennom hele natten, med masse pustestopp og pulsfall, så respirator ble nevnt hele formiddagen. Det ble forsøkt å skifte matsondeplassering fra munn til nese, med noe effekt. Jeg fikk ha lille på brystet i to timer, og da roet han seg voldsomt, og pustet fint hele veien. Så da ble respirator avblåst. Dessverre er ikke utholdenheten min helt på topp, så jeg måtte ta en pause fra kosingen for å spy litt (anbefales ikke etter ks), sove litt og innhente blodtrykk.

Da jeg kom tilbake til Rolf i 18-tiden, var han skikkelig ustabil igjen. Han trengte over 70% oksygen på cpapen sin (mot 25-30% i går). To sykepleiere og en lege styrte i ett i over en time, og jeg stod som fluen på veggen i et hjørne og gråt. Var helt sikker på at vi skulle miste han. Oksygenmetningen falt flere ganger til under 50%... Det ble gitt masse medisiner og forberedt intubering og respirator, da Rolf virket helt utslitt og slapp av å håndtere pustingen selv. Plutselig kom det en eksplosjon med BÆSJ. Ekte seig bek utover hele kuvøsen, og en liten dæsj i bleia. Det var mulig å få melket ut enda mer bek. Virker som om det er dette strevet som har vippet Rolf av pinnen gjennom dagen, for på er blunk ble han stabil igjen...

Jeg fikk endelig lille nurket tilbake på brystet, og vi koste oss der i nye tre timer. Jeg begynner så smått å gjenkjenne forvarsler på når Rolf har tenkt å ta seg pustepause, så jeg kan pirke litt borti han og avverge at pulsfallet og fall i oksygenmetning blir stort.

Rolf liker ikke å bli strøket på, da «mjauer» han sårt. Men han elsker å bli holdt passe fast under en hånd. Bleieskift er siste sort, men hvis vi holder rundt han, som på bildet, ligger han helt rolig... tydelig glad for å bli støttet rundt og føle nærhet. Uten noe rundt seg, blir han en ukontrollert sprellemann med armer og bein i alle retninger, og piper og mjauer det han klarer. Ingenting i veien med evnen til å si fra!!

IMG_4138.JPG

Dagens kosebilde [emoji173]️ Skumdottene på kinnet er for å hindre gnag fra båndene som holder cpap-masken tett rundt nesen. De små hodene er så plastiske, og huden så uendelig skjør. Det har allerede dannet seg småsår på magen der hvor den bittelille bleien slutter.

I magen, kjentes det ut som om Rolf var supersterk, og jeg trodde flere ganger han skulle sparke seg helt ut gjennom navlen. Det er åpenbart lettere å bevege seg i vann, og å samle krefter til kickboksing når man kan puste bare når man selv gidder... Ute i verden, strever Rolf med å flytte på seg selv. Armene og fingrene beveger han ganske godt i sideleie. I mageleie på brystet mitt krafser han med fingrene. Det er utrolig gjenkjennbart fra tiden da han bodde i magehulen. Også sånne rykkvise bevegelser, når det liksom sparker og slår i alle retninger samtidig. Det er når det umodne nervesystemet fyrer løs, og gjør den lille til en levende sprellemann i et lite sekund. Hodet og beina trenger Rolf for det meste hjelp til å bevege. Han piper, harker eller mjauer når han synes det er på tide å skifte stilling, og så må vi bare eksperimentere litt med armer og bein, til han blir fornøyd med sin nye stilling...

Hehehe... ler meg ihjel. På barneklinikken er svangerskapet bare 282 dager. Så der er Rolf født i uke 26+0. Gratisdagen min konfiskert - igjen [emoji12][emoji23]. Ikke at det spiller noen rolle. Født er født...

Hehehe... ler meg ihjel. På barneklinikken er svangerskapet bare 282 dager. Så der er Rolf født i uke 26+0. Gratisdagen min konfiskert - igjen [emoji12][emoji23]. Ikke at det spiller noen rolle. Født er født...
Blir helt forvirret av dette.. Jeg er plutselig en dag lenger på vei i forhold til vekstestimeringssystemet på sykehuset, men har jo allerede termin ut ifra 40+2 uker fra IVF klinikken. Da må jo sykehuset ha 40+1 liggende i systemet. Hadde skjønt det om jeg var en dag kortere på vei og de gikk ut ifra 40+3 som jeg også blir regnet som av og til.
Terminen min er jo satt ut ifra når eggene ble befruktet (uke 2+0 - en onsdag for min del), da er det umulig at jeg kan være 24+1 onsdagen jeg var på kontroll f.eks. Og de gidder ikke høre:shifty:

Blir helt forvirret av dette.. Jeg er plutselig en dag lenger på vei i forhold til vekstestimeringssystemet på sykehuset, men har jo allerede termin ut ifra 40+2 uker fra IVF klinikken. Da må jo sykehuset ha 40+1 liggende i systemet. Hadde skjønt det om jeg var en dag kortere på vei og de gikk ut ifra 40+3 som jeg også blir regnet som av og til.
Terminen min er jo satt ut ifra når eggene ble befruktet (uke 2+0 - en onsdag for min del), da er det umulig at jeg kan være 24+1 onsdagen jeg var på kontroll f.eks. Og de gidder ikke høre:shifty:

Jeg skjønner heller ikke at man plutselig er en dag lengre på vei, fordi sykehuset mener at svangerskapet har en dag mindre.... det gir jo ikke mening i det hele tatt. Man er jo like langt på vei uansett..?! :p merkelig!

Jeg skjønner heller ikke at man plutselig er en dag lengre på vei, fordi sykehuset mener at svangerskapet har en dag mindre.... det gir jo ikke mening i det hele tatt. Man er jo like langt på vei uansett..?! :p merkelig!

Hvis de sier samme termindato, men regner en dag kortere svangerskap rimer det

Fantastisk med bæsj!!!! Og så bra han ble stabil etterpå. Herlig! Høres ut som en skikkelig tøff ettermiddag!

Den bleien har vi også bilde har, det var bøygen for frøkna vår. Der måtte det kontrastrøntgen til for å få løsnet en luftplugg, hun hadde alle nec-tegnene før det.

Datasystemet som brukes til registrering av alt regner 40+2.
Brukes på alle nyfødt-avdelinger i Norge.

Svangerskapet har byttet standard lengde fra 1. mars de fleste steder i Norge. Nå er det 283 dager, mot før 282. Siden du har ivf, har de valgt å beholde termindatoen din, men for å komme i mål, er du liksom kommet én dag ekstra. Strengt tatt hadde det vært mer riktig i forhold til fosteralder, å flytte terminen din med én dag...

Svangerskapet er én dag mer fra 1. Mars, men terminen beholdes, dermed har man plutselig fått en gratisdag...

[emoji173]️

Back
Topp