28. Mai
Rolf er 1 mnd i dag!! [emoji170] Hvor ble den tiden av?? På den ene siden synes jeg det er lenge siden jeg var gravid, gikk til tusen kontroller og lurte på om jeg hadde kynnere eller premature rier. Føler også vi har bodd en hel liten evighet på NFI og opplevd en million angstanfall utløst av pustestopp. På den andre siden synes jeg Rolf er helt fersk fortsatt, og kan nesten ikke tro at han har rukket å bli en måned. Uansett, da vi kom i dag, var flagget heist på Rolf sin seng.
Mandag betyr seriøs måledag. Dagens resultater viste; vekt 1152g, lengde 38,5 cm (vokst 5,5 cm siden fødsel!), hodeomkrets 25,8 cm. Hb 9,6. Og selvsagt nye fotavtrykk...
Jeg fulgte Malfred (mellomste) til behandling i formiddag, så det var mannen som startet dagen sammen med Rolf. Spenningen var stor knyttet til om han fortsatt hadde highflow, eller om cpapen var funnet frem igjen. Etter hvert tikket det inn melding om at cpapen var ryddet bort [emoji4]. Det er jo helt uvanlig varmt om dagen, så det er vanskelig å vite hvor mye man skal pakke inn den lille kroppen. Han kan i teorien ikke regulere temperaturen selv ennå. Ser ut til at lammeskinn og et tynt lag med ullklær er det som skal til for å holde Rolf på 37,1-3 grader. Og han trenger ikke teppe på, for han holder seg rolig så lenge han har klær på, selv om noen sykepleiere bare MÅ legge litt over han av gammel vane, for så å lufte ungen når tempen kryper oppover [emoji1303]
Da jeg overtok stafettpinnen på ettermiddagen, var Rolf ganske sliten, stakkar. Han hadde en hel serie med ganske tunge og lange pustestopp som krevde kraftig massasje og flush med ekstra oksygen. Vi prøvde kenguru på meg, og i en liten stund var han veldig stabil, men så begynte pulsen å gå opp fra 140 til 170, pusten ble raskere, opp mot 120/min og mer overfladisk. Rolf sitt blikk ble sånn halvsløvt og bevegelsene slappe. Pustestoppene kom hyppigere. En mulig årsak kunne være manglende bæsj i dag, og at pressing gjorde han sliten. Men det ble også målt CO2 på nytt. Målingen i går var aldri over 8,2 mens dagens måling lå mellom 9 og 10, og etter siste pustestopp, steg det til over 11. I tillegg sluttet han å fordøye melken, det bare samlet seg i magesekken.
Dere ser hvor det bærer hen? Vaktlegen ble tilkalt, og det ble bestemt at Rolf skal få hvile på cpap i natt, og mens vi spiser middag i morgen, og så kan han sannsynligvis samle krefter nok til å kose seg på highflow når han er kenguru med oss. Da slipper han unna de forhatte prongene, får lungetrening, og perioder med hvile. Det var jo strengt tatt ikke uventet, all den tid prosjektet ble godtatt under tvil i går. Men litt kjedelig er det, nå som vi endelig kunne se hele hodet til Rolf... to skritt frem og ett tilbake...
Til slutt må jeg bare vise dagens artigste bilde. Rolf ligger for det meste på magen (da puster han lettest) eller på siden, og da ligger han også på siden av hodet. For at hodefasongen ikke skal bli helt smal, må han etter hvert også ligge på ryggen med bakhodet ned. Men bakhodet er foreløpig så stort at det dytter haken ned i brystet og stenger luftveiene. Løsningen er å legge hodet på en ring. Rolf liker løsningen veldig godt. Vi foreldre holder på å le oss skakk. Nærmere glorie kommer denne ungen aldri [emoji56][emoji56][emoji23][emoji23].