Onsdag 23. mai går mot slutten, og det er jeg glad for. En dag fylt med store kontraster, heldigvis i en rekkefølge som gjør at vi kan sove noen timer i natt..
Dagen startet med målinger. 1056g. Litt ned, men det var jo også meningen etter den eksplosive veksten i helgen. Hodeomkrets 25,4cm, endelig større enn ved fødsel. Visittlegen kom innom med tommel opp og sa at han var positiv og at dette går veien. Sp langt alt vel. Resten av formiddagen vil jeg helst glemme.
Rett før vi skulle ta Rolf ut, ble det bestemt at han burde suges litt i svelget først, siden han har hatt en del slim de siste to dagene. Det var en student som skulle gjøre det - ikke et vondt ord om studenter, jeg skjønner at de må øve for å bli flinke, men ikke alle har samme evne til å se barnet samtidig som de utøver planlagt oppgave. Det holdt på å gå helt galt. Sugingen startet mens Rolf pustet ganske overfladisk, noe som betyr at han midlertidig har en oksygenmetning på rundt 80%. Når man suger helt bakerst i svelget, er det lett for å stimulere vagusnerven som går forbi baki det. Når den stimuleres, går pulsen helt i bånn og pusten stopper opp. Det begynner vi for så vidt å bli vant til nå, for hvis Rolf får seg litt stimulering og en pause fra videre plaging, henter han seg fort inn igjen. Men hvis man derimot fortsetter å stimulere vagus med videre suging i svelget, da skjer følgende...
Alarmen dinger mildt for oksygenmetning under 80 prosent. Ingen gjør noe. Pulsen faller fra 170/min til 90/min. Alarmen dinger kraftig for hjerterytme under 100/min. Rolf blir pirket litt i, men suget er fortsatt inni munnen hans. Oksygenmetningen teller nedover til 50%. Alarmene skrus av. Oksygenmengden skrus opp. Suget fjernes. Kraftig massasje av Rolfs brystkasse startes, men han puster ikke selv og hudfargen er helt grå. Oksygenmetningen fortsetter å telle nedover, når 30%. Maske for manuell pustehjelp finnes frem. Sykepleieren som passer Rolf roper ut at hun ikke får luft i Rolf, og ber om legehjelp. Oksygenmetningen tikker nedover til 20% og Rolf ser helt hvit ut. Ingen bevegelser i det hele tatt. Pulsen faller til 50/min og stansalarmen dinger kraftig. Legen kommer løpende, oppoverbakken i kuvøsen rettes ut, deretter var det mye hender og utstyr, så jeg så ikke Rolf. Det eneste jeg så var oksygenmetningen på skjermen som telte helt ned til 4%. Jeg aner ikke hvor lang tid det gikk, sikkert ikke så lenge, men det føltes som en hel liten evighet. Det var sikkert 10-12 stk inne i rommet og mye støy, men jeg husker ingen lyder eller bevegelser, kun tallene på skjermen som blinket, og det hissig blinkende røde lyset øverst. Jeg var helt sikker på at Rolf skulle dø. Plutselig spratt pulsen i været og metningen klatret opp til over 90%, Rolf begynte å puste selv, og sekunder senere lå han der rosa og sprellende som om ingenting hadde skjedd...
Resten av formiddagen fortsatte med hyppige pustestopp og dårlig metning. Pappaen hadde han på brystet i over fem timer uten at det hjalp. Jeg nektet å ha han ute på meg i den tilstanden... Årsaken til tullet ble funnet på seinvakten - en buse i nesen!! [emoji33] Mer skal det ikke til. Så hårfin balanse mellom stabil og ustabil...
Med en ny og stabil gutt, åpnet det seg nye muligheter. Bading for eksempel! Denne gangen fikk pappaen holde. Jeg hadde smuglet med litt babysåpe med babylukt, fordi jeg ikke er fan av laktacyd eller babyolje. Rolf måtte bade med maske, siden han hadde mistet all tillit på pustefronten tidligere på dagen. Vannet var litt varmere enn forrige gang, og det falt tydeligvis i smak. Rolf gikk direkte i spamodus da han kom i vannet. Slappet helt av og lot armene flyte fritt i vannet. Sånn lå han og bare nøt hårvasken, vasking bak ørene, i alle krinkelkrokene under den begynnende dobbelthaken, ansiktet, fingrene og de sure tærne.
Etter badet luftet vi ørene og hodet, og Rolf fikk prøve å ligge på ryggen med hodet på en ring, så ikke bakhodet dytter haken ned på brystet og stenger de små luftveiene... Jeg fikk holde masken på plass, og innser at jeg ikke har talent som anestesilege. Gøy var det uansett, for jeg kunne snike masken av i små øyeblikk, til ære for fotografen [emoji6]