Rolf

Det går fint med dem. Begge er forkjølet med RS-virus, så de er bortplassert hos mormor. Mellomste har startet opp igjen med tumorbehandlingen ette 10 dagers pause pga bivirkninger. Håper det går bedre denne gangen. [emoji1303] Begge er stolte storebrødre og elsker å se på bilder og film av den lille... vi gleder oss til de kan få komme på besøk [emoji173]️
Skal bli godt når de kan det ja.
Hvordan går det med RS og behandlingen av mellomste da? typisk at alt skal komme på en gang og til dere altså

Skal bli godt når de kan det ja.
Hvordan går det med RS og behandlingen av mellomste da? typisk at alt skal komme på en gang og til dere altså

Vi må bare se hvordan det går med pusten. De hadde typisk glemt å informere oss sist om at han har åpen retur til barneklinikken under pågående behandling. Så hvis han får pusteproblemer igjen, skal han undersøkes der før vi gjør noe mer. Krysser fingrene for at den verste tettheten er over nå.

Vi må bare se hvordan det går med pusten. De hadde typisk glemt å informere oss sist om at han har åpen retur til barneklinikken under pågående behandling. Så hvis han får pusteproblemer igjen, skal han undersøkes der før vi gjør noe mer. Krysser fingrene for at den verste tettheten er over nå.
Krysser fingrene for det altså! Hvordan går det med deg og mammahjertet?

Vis vedlegget 258346

18 dager i dag. 898g. Det går oppover!!! [emoji1303]Fredag regner vi med å være på nytt hundretall [emoji173]️. Når vi ser tilbake på de første bildene, er det helt tydelig at han har vokst litt.

I dag har vært en litt rotete dag for oss foreldre. Jeg hadde to kontroller av meg selv i dag (hormonkontroll og matkontroll). Mannen skulle med bilen på dekkservice. Eldstemann er syk, sannsynligvis RS-virus som har felt han også.

Likevel så rakk pappaen to gode økter med kenguruvirksomhet. Rolf viste seg frem som den tyren han er. Han bruker to ulike typer maske for å holde oppe trykket i lungene på duopapen. Den ene dekker hele nesen (og store deler av ansiktet), kalt masken. Den andre går inn i nesen med to sugerør, kalt prongen. Jeg tror jeg har fortalt før at Rolf hater prongen. Han ormer seg bakover, fekter med armene, griper om prongen og prøver alt han kan å bli kvitt den. Men det er viktig å veksle mellom maskene, så han ikke får trykksår over nesen. I dag fant Rolf det ultimate våpen mot prongen - skrik. Han lot seg ikke roe ned, skrek til han kollapset, ble reddet inn, skrek på nytt til han kollapset, ble reddet inn... og sånn fortsatte det. Etter en time, fikk han tilbake masken, og selv om det er fysisk umulig, kan jeg sverge på at han smilte fornøyd med øynene...

Og når man snakker om øyne. Tror ikke de små ser så godt, i hvert fall mener jeg at jeg har lest det et sted. Men beste fokusavstand er fra puppen til mammas øyne. Mulig det bare er innbilning, men det virker som om Rolf søker etter mine eller min manns øyne når han ligger på brystet. Og han titter vel og lenge på oss. Nydelige blå øyne. Når han har øynene åpne, må vi ikke prate til han, det blir for mye stimuli på en gang, og da kniper han igjen øynene og viser tydelig at det er for mye av det gode. Men han kan gjerne åpne øynene etter å ha hørt stemmen vår.

Se på det nydelige øyet... (se bort fra gøkket, blir litt av det pga masken)

Vis vedlegget 258348

Jeg sniker litt fra oktober... Gratulerer med lille sterke Rolf.. [emoji170][emoji170]
Jobber selv på Nyfødtintensiv og vet at de små ofte syntes prongen er noe hærk.. [emoji85][emoji6] Men som du sier så må man jo passe på trykksår på disse små vakre nesene.. [emoji173]️
Vi pleier å noen ganger å snu masken også for å avlaste litt..at spissen går nedover istedet for oppover.. Det er ikke alle nesene dette går på, det kan bli endel lekkasje, men ofte så fungerer dette og de tolererer dette bedre enn prongen.. [emoji6][emoji8]

Mange klemmer og lykke til!! [emoji173]️[emoji173]️[emoji170][emoji170]

Det går heldigvis mye bedre. Begynner å bli litt herdet på alle kanter [emoji6][emoji173]️

Det er jo fælt at man skal måtte herdes på denne måten, men samtidig godt å høre at du ikke knekker helt nå når du først står i det.

7583954640_IMG_7096.JPG

Ny dag. Søndag. 1. Pinsedag. Det første vi ser når vi står opp, er flagget som er heist på Gamlehaugen. Og det er flere gode grunner til å flagge litt i dag. Rolf har hatt en stabil natt, den beste natten siden han ble født. En herlig start på dagen.

Jeg er fortsatt litt pjusk i formen pga brystbetennelsen, så mannen tok første kenguruøkt. Rolf vokser sakte og umerkelig i ansiktet, men plutselig havner han mellom to størrelser i lue, og mellom to maskestørrelser. Så i dag har han vekslet mellom den litt trange rosa luen, og den litt for store gull-luen. Og mellom de litt for små rosa prongene som han kan godta et par timer, til de blå prongene som han hater over alt i verden. Til slutt har han vekslet mellom den blå masken som har en tendens til å klemme på neseryggen så den blir hvit, eller skli opp så neseborene klemmes av, og den lilla masken som enten klemmer overleppen halvveis inn i munnen på en gebissløs liten gutt, eller skviser litt på øynene så masken lekker og lager storm i øynene...

Vi har studert litt flere detaljer på Rolf i dag. Kroppen hans er i stadig forandring. Hendene har de siste dagene fått kjempemange bittesmå synlige blodårer inni hendene. Utrolig fascinerende å se på. Ganske vanskelig å få tatt bilde av, når ungen har griperefleks, og i tillegg en stor trang til å holde i noe hele tiden... men vi har prøvd...

7583954640_IMG_7109.JPG

Huden til Rolf har blitt veldig tykk og sterk. Den er fortsatt noen nummer for stor for den lille kroppen, klar for å ta imot underhudsfett de neste ukene. I tillegg er den fullstendig dekket av tynne lanugohår. Nesten som en liten fugleunge. Nå har hårene rukket å vokse seg såpass lange at de er godt synlige, og i tillegg bidrar til varme. Rolf har blitt såpass stabil i temperatur, og såpass varm at flyttingen fra kuvøse til seng kanskje må fremskyndes kraftig. Egentlig skulle han være i kuvøsen til ca 1200 g, men han slekter på sine søsken og sin far. De sover uten dyne på natten og trenger knapt klær. Jeg har ikke hatt på meg genser eller sokker siden februar med Rolf-varmeovn i magen. Så nå har jeg vasket opp klær i str 38 og tar de med til NFI i morgen. Vi er klar for å få Rolf ut i vannseng [emoji173]️

7583954640_IMG_7099.JPG

Forsøkte meg også på multitasking med kengurutid og pumping samtidig i kveld. Og gjett hvem som plutselig slengte ut en hjelpende hånd [emoji23][emoji23]

7583954640_IMG_7111.JPG
7583954640_IMG_7113.JPG

Så godt å høre at det har vært en godt natt og dag for Rolf. [emoji173] Han ser plutselig mye mer "ferdig" ut nå. [emoji173] Fine gutten!

Er så fint å lese disse oppdateringene:Heartred

Sitter med smil om munnen etter en så fin oppdatering - fantastisk!:Heartred

Koselig lesing!

Jeg blir helt oppslukt i dette med hvordan prosessen liksom fortsetter utenfor livmoren. Altså, vet jo at hab skal vokse seg ferdig, men av en eller annen grunn tenker jeg det skjer på en annen måte. Men allikevel går det jo trinnvis slik det ville gått inni magen også. Der må være veldig spesielt å være vitne til denne prosessen der han vokser til og lages ferdig på en måte. Se det med egne øyne.

Kult at han ligger litt foran på noen ting da og at han snart kan ut av kuvøsen. Håper det ikke går mange dagene før han passer alt av ny størrelse lue, prong og maske godt.

Så nydelig skrevet & så nydelig gut. Fantastisk!

Og det med den hjelpande handa..[emoji22][emoji22][emoji7][emoji7].. så fint [emoji173]

Så herlig å lese at Rolf har hatt sin beste natt sålangt, jeg gleder meg over at det stadig går fremover for godgutten :Heartred:Heartblue:Heartred

❤️

Åååå, nå ble jeg skikkelig glad[emoji7]

Godt å høre at Rolf hadde en stabil natt og at han snart kan flyttes fra kuvøse til seng[emoji173]️

Herlig oppdatering og bilder[emoji173]️

Er så spennende å følge dere [emoji4] tusen takk for du tar deg tid til å dele med oss [emoji7] godt å høre lillevennen hadde en god natt [emoji170] håper denne natten har vært like god [emoji173]️

Å, så godt å høre! Og for en søt fyr som slenger opp en hjelpende hånd [emoji7] Det blir spennende med vannseng, og tyder jo på at utviklingen går rette veien [emoji173]️

Ååå, bildet av dere to var, til tross for slanger og ledninger, aldeles nydelig <3 Nå ble jeg skikkelig rørt her jeg sitter <3

Back
Topp