Rolf

Vis vedlegget 257671

Rolf er to uker gammel i dag!! Herlighet som tiden flyr når man er i en boble...

Natten har gitt Rolf tre stabile timer med mye hvile, og tre tunge pustestopp med behov for full redningsaksjon. Glad vi ikke var der... Pga storebrors bursdag, var jeg litt sein på avdelingen i dag. Rolf hadde temp på 38,6 i morges. Han kan jo ikke regulere temperaturen selv, og hadde normal temp seinere i dag. Men jeg har hjertet i halsen. Storebror fikk påvist RS-virus i går. Håper virkelig ikke minstebror er smittet...

Ny lege på vakt i dag, så blodtransfusjon ble utsatt i hvertfall til i morgen...

Vi prøvde å skifte pustehjelp fra duopap tilbake til cpap, siden Rolf var stabil og fin et par timer i formiddag. For å si det mildt, gikk det ikke bra. Etter kun tre minutter, gikk Rolf på en skikkelig kræsj. Det tok over 15 min å få han til å puste selv igjen. Helt uvirkelig å se på at hudfargen forandrer seg fra lett rosa, til helt blek og brungrå i løpet av sekunder. Likevel ligger Rolf og gliper med de søte øynene sine. Haken faller ned, og munnen blir hengende halvåpen og slapp så de små tannløse gommene synes. Teppene dras av og den bittelille brystkassen med små dun og synlige ribben, er helt stille, altfor stille.,Han strekkes ut og flyttes på for å stimulere til at han skal trekke pusten. Rolf kniper øynene sammen og lager bekymretrynke i pannen. Han fekter med armene og griper ut i løse luften for å vise at han misliker forstyrrelsen. Til slutt knirker han og mjauer, før han trekker pusten i et hikst. I mellomtiden har noen engler av noen sykepleiere trykket på respiratoren, og skrudd oksygene på fullt, gitt ekstra innblåsinger på cpapen, lukket Rolfs munn så ikke luften kommer fra nesen og ut munnen, men forsvinner ned i de bittesmå lungene. Rett etterpå forvandles huden tilbake til rosa, og det kommer synlige inndragninger mellom alle de små ribbene, herlige bevis på at Rolf har gjenopptatt sin eneste og viktigste oppgave her i livet - PUSTE! Trenger jeg å nevne at Rolf nå er tilbake på duopap?

Og jeg registrerer til min egen overraskelse at jeg så smått begynner å bli vant til pustestopp... Hvis noen hadde sagt det til meg for en uke siden, ville jeg sett olmt på dem og spurt om de hadde en skrue løs. Hvem klare å sitte rolig å se på at ens eget barn slutter å puste?? Vel, alt blir en vane... [emoji13]

5 timer kenguru var alt jeg rakk i dag. Vondt å kjenne på, men jeg prøver å overbevise meg om at Rolf er i gode hender, og de store guttene trenger meg også. Den som kunne klones...

Rolf søker stadig trygghet i noe han kan gripe rundt. Inne i kuvøsen har han lagt sin elsk på den grå kabelen til noe av overvåkingsutstyret. Og han har lagt seg i hardtrening til å slåss med storebrødrene, løfter kabelen opp og ned når han er våken. Hvis det hadde gått an å legge ut film her, skulle dere få sett. Sjarmerende søtt [emoji173]️[emoji173]️.
For en nydelig sterk fighter:Heartblue
Og gratulerer med 2 uker:Heartblue

Heier på dag 15!

Vis vedlegget 257671

Rolf er to uker gammel i dag!! Herlighet som tiden flyr når man er i en boble...

Natten har gitt Rolf tre stabile timer med mye hvile, og tre tunge pustestopp med behov for full redningsaksjon. Glad vi ikke var der... Pga storebrors bursdag, var jeg litt sein på avdelingen i dag. Rolf hadde temp på 38,6 i morges. Han kan jo ikke regulere temperaturen selv, og hadde normal temp seinere i dag. Men jeg har hjertet i halsen. Storebror fikk påvist RS-virus i går. Håper virkelig ikke minstebror er smittet...

Ny lege på vakt i dag, så blodtransfusjon ble utsatt i hvertfall til i morgen...

Vi prøvde å skifte pustehjelp fra duopap tilbake til cpap, siden Rolf var stabil og fin et par timer i formiddag. For å si det mildt, gikk det ikke bra. Etter kun tre minutter, gikk Rolf på en skikkelig kræsj. Det tok over 15 min å få han til å puste selv igjen. Helt uvirkelig å se på at hudfargen forandrer seg fra lett rosa, til helt blek og brungrå i løpet av sekunder. Likevel ligger Rolf og gliper med de søte øynene sine. Haken faller ned, og munnen blir hengende halvåpen og slapp så de små tannløse gommene synes. Teppene dras av og den bittelille brystkassen med små dun og synlige ribben, er helt stille, altfor stille.,Han strekkes ut og flyttes på for å stimulere til at han skal trekke pusten. Rolf kniper øynene sammen og lager bekymretrynke i pannen. Han fekter med armene og griper ut i løse luften for å vise at han misliker forstyrrelsen. Til slutt knirker han og mjauer, før han trekker pusten i et hikst. I mellomtiden har noen engler av noen sykepleiere trykket på respiratoren, og skrudd oksygene på fullt, gitt ekstra innblåsinger på cpapen, lukket Rolfs munn så ikke luften kommer fra nesen og ut munnen, men forsvinner ned i de bittesmå lungene. Rett etterpå forvandles huden tilbake til rosa, og det kommer synlige inndragninger mellom alle de små ribbene, herlige bevis på at Rolf har gjenopptatt sin eneste og viktigste oppgave her i livet - PUSTE! Trenger jeg å nevne at Rolf nå er tilbake på duopap?

Og jeg registrerer til min egen overraskelse at jeg så smått begynner å bli vant til pustestopp... Hvis noen hadde sagt det til meg for en uke siden, ville jeg sett olmt på dem og spurt om de hadde en skrue løs. Hvem klare å sitte rolig å se på at ens eget barn slutter å puste?? Vel, alt blir en vane... [emoji13]

5 timer kenguru var alt jeg rakk i dag. Vondt å kjenne på, men jeg prøver å overbevise meg om at Rolf er i gode hender, og de store guttene trenger meg også. Den som kunne klones...

Rolf søker stadig trygghet i noe han kan gripe rundt. Inne i kuvøsen har han lagt sin elsk på den grå kabelen til noe av overvåkingsutstyret. Og han har lagt seg i hardtrening til å slåss med storebrødrene, løfter kabelen opp og ned når han er våken. Hvis det hadde gått an å legge ut film her, skulle dere få sett. Sjarmerende søtt [emoji173]️[emoji173]️.
Det er så kjekt å lese det du skriver om oppdateringene dine. Vet helt ærlig ikke om jeg hadde klart det samme. For meg som også har hatt fare for premature har blitt mye flinkere til å ta hensyn og å roe ned etter alt du skriver nettopp for å unngå å få en baby før uke 30 Og helst enda senere enn det. Jeg heier kjempe mye på dere og er imponert over hvor sterk du er! All honnør til deg!!!

Gratulerer med 2 uker og 1 dag (litt sent ute:-) ). Takk for at du er så flink med oppdateringene! Håper pustestoppene blir sjeldnere snart, og at han klarer bruke mer av melka til noe annet enn å lage bæsj;-)

Gratulerer med 2 uker skjønne vakre Rolf[emoji173]️[emoji322] Så imponerende sterk mamma du er, utrolig hva man klarer å komme igjennom når man må[emoji173]️ Ønsker dere en fin dag med mer kenguru kos [emoji7][emoji173]️

Hurra for over 2 uker :D

[emoji322][emoji324][emoji170]

2 uker! Lille søtingen :Heartblue
Rart hva man blir vant til ja. (Dessverre)
Gratulerer med bursdagen til storebror :happy:

IMG_3747.JPG

Sånn ser Rolf ut når han slutter å puste... ikke akkurat sånn farge og utseende man vil ha på babyen sin. Første gang jeg har klart å holde meg såpass rolig at jeg har klart å ta bilde... Etter hvert som han stimuleres og får masse oksygen og innblåsinger, blir han mer sånn her:

IMG_3749.JPG

Det er dag 15. Egentlig lite nytt å berette. Fortsatt duopap. Fortsatt høydose koffein. 6,5 ml morsmelk i timen som han fordøyer godt. Litt oppblåst i magen, men bæsjer godt. Tempen i kuvøsen er skrudd ned til 31,4 grader. Fortsatt noen grader unna at Rolf får komme ut i åpen vannseng. Ingen tegn til RS-virus. [emoji1303] Fortsatt ingen blodtransfusjon.

Jeg har vært kenguru 2,5 time på formiddagen. Måtte avbryte da han ble ustabil. En hel halvtime med seriepustestopp. Heldigvis skjerpet han seg til slutt. Kenguru med pappaen 3,5 time på ettermiddag/kveld. Ganske stabil. Alt i alt en ok dag på vei mot bedre tider...

Det mest positive i dag, var at farmor fikk hilse på Rolf. Et følelsesladet øyeblikk... [emoji173]️

Og så fikk jeg fanget Rolf sine spinkle sinte protestskrik på video for første gang! [emoji170][emoji170]

Ahh, tenker det var sterkt for farmor å få treffe Rolf :Heartred

Håper det stadig går mot bedre tider :) Krysser fingrer og alt jeg har for at han slipper unna RS-viruset, nå har dere hatt mer enn nok!!! :Heartred

Han der altså - han får vel de fleste av oss andre inn i pustestans også, jeg slutter liksom å gjøre alt jeg gjør når jeg leser oppdateringene ...

Tenker det var stas for farmor å hilse på gullet, sikkert ganske sterkt også. Men jeg er glad for dere fikk kengurutid med Rolf begge to i dag, og at du takler pustestoppene hans bedre og bedre.

For en fighter han er! Nydelige Rolf:Heartblue

Så gøy at farmor fikk hilse på!
Nydelige lille tullekoppen. :Heartblue

Jeg har opplevd pustestopp én eneste gang, men et var ille nok.... Jeg har virkelig medfølelse for hva dere går gjennom. Håper virkelig han gir seg med de pausene snart. :Heartred

Han er så nydelig og en skikkelig fighter.
Vært bestemt hele veien denne karen.

Håper dere har hatt en fin helg med bursdag og at Rolf skjønner at disse pausene er skumle for mamma og pappa

For noen sterke bilder. Dere er tøffe!

Det er så godt å lese at ting tross alt er rimelig stabilt! Det lover godt for videre!

Utrolig sterke bilder! Glad det går så bra, selv med vanskelig perioder [emoji173]️ Håper dere får stresset ned litt i perioder

Back
Topp