sas
Gift med forumet
Mine svar i rødt.
ORIGINAL: AB
----- melding fra mannen til AB -----
WELP! , Innlegg: 5680
Ikke rart kjærringa ikke får laget mat til meg, hun sitter jo bare internett.
-----
original poster wrote :
Tenkt litt og har ikke selv kommet frem til et svar. MEn vil at alle som er kristne svarer meg. Hva er deres teori på dette spm:
Gud skapte Adam og Eva på den 6 dag. Jeg forstår at det ikke er 6 dag som i dager vi forstår..Men det var den 6 tingen han gjorde.
Men disse dinosaurene,,hvorfor lot HAN dem leve i sååååå mange år før han skapte ADAM?????+
ohhhh, denne var dyp. Med andre ord, hvorfor drøye det 10 til 15 000 000 000 år med å skape mennesker? Uviktig spørsmål, og det har lite med saken å gjøre.
Jo, for at jeg skal slutte å ha alle disse spm svirrende i hodet så er det viktig for meg faktisk. kall det gjerne pirkete og du er ikke den eneste som forteller meg dette. Dere har nok rett sånn egentlig, hvorfor henge seg opp i det, men jeg gjør nå det..Setter spm tegn ved mye og det forhindrer at jeg klarer å komme meg videre på en måte ved å bli en bedre troende.
Var det for å la planeten og dyrene venne seg til ting og tang? At HAN ville se hvordan ting utviklet seg først før han satte mennesket på denne planeten?
detaljer.... [8|]
Ja, detaljer, men jeg lurer jo, derfor jeg spør [:D]
Og et spm til, blir jo bare et teoretisk svar sikkert da, men: Hvorfor passet han ikke på at bøkene i bibelen var lettere å forstå istedet for at vi skal tolke i det vide og det brede???????????????
Gamletestamentet er masse historie iblandet profetier som peker på Jesus. Veldig lite i GT er vanskelig å forstå egentlig. I NT (Nye Testamentet) er saken litt annen, men hovedbudskapet er enkelt.
De som vil til Himmelen må akseptere Jesus Kristus som Guds sønn og bekjenne seg til hans navn. Av nåde er man frelst, ikke av noe annen grunn, og ikke ved noe annet navn er frelsen enn ved Jesus.
De som ikke føler for å gjøre dette, har Gud sagt skal slippe å komme til Himmelen.
Men hvorfor står det ting der vi skal gjøre som vi likevel ikke skal gjøre i dag? Hva er poenget å la oss mennesker lese det når det ikke lenger gjelder i dagens samfunn?? FOr eks kappe av seg hånde, rive ut sitt øye, hvordan man skal tilbrede maten osv??????
Joda, jeg vet at noen av dem som skrev bibelen "for Herren" ikke var lærde mennesker, hadde vanskelig for å ordlegge seg osv, men HERREN kunne jo ha hjulpet til med det??
Jeg selv tror jo på Gud og tilhører en menighet til tross for at jeg er uaktiv, så derfor jeg lurer på slike ting da...
Bortsett fra Åpenbarings boken til Johannes er tinga skrevet etter folks eget hode (hjerte). En del av dem bærer preg på tiden de er skrevet i, men de er i utgangspunktet ikke noen av de essensielle delene. Og slik jeg ser det, var Gud smart ved valg av skribenter. Vanlige mennesker som skrev for vanlige mennesker. Hvor mange av dere hadde vel giddet å lese Bibelen om den var skrevet som en doktorgrads avhandling?
Jeg er sikker på at all kvantefysikken som måtte vært med i første mosebok ville vært svært morsom lesning. Personlig sovner jeg av de slektslistene. (Men de er heller ikke viktige). Lignelser, slik som dem i NT kan forstås i alle kulturer og alle tider.
mvh
Mannen til AB