Religion spm

Mine svar i rødt.

ORIGINAL: AB

----- melding fra mannen til AB -----

WELP! , Innlegg: 5680

Ikke rart kjærringa ikke får laget mat til meg, hun sitter jo bare internett.
-----
original poster wrote :

Tenkt litt og har ikke selv kommet frem til et svar. MEn vil at alle som er kristne svarer meg. Hva er deres teori på dette spm:

Gud skapte Adam og Eva på den 6 dag. Jeg forstår at det ikke er 6 dag som i dager vi forstår..Men det var den 6 tingen han gjorde.

Men disse dinosaurene,,hvorfor lot HAN dem leve i sååååå mange år før han skapte ADAM?????+

ohhhh, denne var dyp. Med andre ord, hvorfor drøye det 10 til 15 000 000 000 år med å skape mennesker? Uviktig spørsmål, og det har lite med saken å gjøre.

Jo, for at jeg skal slutte å ha alle disse spm svirrende i hodet så er det viktig for meg faktisk. kall det gjerne pirkete og du er ikke den eneste som forteller meg dette. Dere har nok rett sånn egentlig, hvorfor henge seg opp i det, men jeg gjør nå det..Setter spm tegn ved mye og det forhindrer at jeg klarer å komme meg videre på en måte ved å bli en bedre troende.

Var det for å la planeten og dyrene venne seg til ting og tang? At HAN ville se hvordan ting utviklet seg først før han satte mennesket på denne planeten?

detaljer.... [8|] 

Ja, detaljer, men jeg lurer jo, derfor jeg spør [:D]

Og et spm til, blir jo bare et teoretisk svar sikkert da, men: Hvorfor passet han ikke på at bøkene i bibelen var lettere å forstå istedet for at vi skal tolke i det vide og det brede???????????????
Gamletestamentet er masse historie iblandet profetier som peker på Jesus. Veldig lite i GT er vanskelig å forstå egentlig. I NT (Nye Testamentet) er saken litt annen, men hovedbudskapet er enkelt.

De som vil til Himmelen må akseptere Jesus Kristus som Guds sønn og bekjenne seg til hans navn. Av nåde er man frelst, ikke av noe annen grunn, og ikke ved noe annet navn er frelsen enn ved Jesus.

De som ikke føler for å gjøre dette, har Gud sagt skal slippe å komme til Himmelen.

Men hvorfor står det ting der vi skal gjøre som vi likevel ikke skal gjøre i dag? Hva er poenget å la oss mennesker lese det når det ikke lenger gjelder i dagens samfunn?? FOr eks kappe av seg hånde, rive ut sitt øye, hvordan man skal tilbrede maten osv??????

Joda, jeg vet at noen av dem som skrev bibelen "for Herren" ikke var lærde mennesker, hadde vanskelig for å ordlegge seg osv, men HERREN kunne jo ha hjulpet til med det??

Jeg selv tror jo på Gud og tilhører en menighet til tross for at jeg er uaktiv, så derfor jeg lurer på slike ting da...

Bortsett fra Åpenbarings boken til Johannes er tinga skrevet etter folks eget hode (hjerte). En del av dem bærer preg på tiden de er skrevet i, men de er i utgangspunktet ikke noen av de essensielle delene. Og slik jeg ser det, var Gud smart ved valg av skribenter. Vanlige mennesker som skrev for vanlige mennesker. Hvor mange av dere hadde vel giddet å lese Bibelen om den var skrevet som en doktorgrads avhandling?

Jeg er sikker på at all kvantefysikken som måtte vært med i første mosebok ville vært svært morsom lesning. Personlig sovner jeg av de slektslistene. (Men de er heller ikke viktige). Lignelser, slik som dem i NT kan forstås i alle kulturer og alle tider.

mvh
Mannen til AB

Religion slik jeg ser det for meg visuelt:
Gud eller guddomen/den åndelige eksistensen som du har sentralt i ditt liv kan sees som en søyle. Akuratt som disse barnelekene hvor barnet skal legge ringer i forskjellige farger og størrelser over en søyle/stav. Og ringene er religionen i alle dets fasetter, aspekter og forskjellige retninger. Tar du av ringene, står den igjen. Altså den opphører ikke å eksistere.

Se bildet her!
Det vil nemlig ikke legge seg inn i innlegget... Hmpf!

Jeg er et menneske som er opptatt av åndelighet, men tror ikke på noen Gud. Jeg mener at vi ikke er den eneste intelligensen i universet (som vi faktisk har NULL helhetlig oversikt over). det å være åndelig og religiøs er for meg to ganske forskjellige ting. Åndelig/livssyn er å være bevisst på seg selv, sin egen utvikling og bevissthet rundt dette. Et ønske om å nå sitt fulle potensiale uten å ha en "høyere makt" til å bedømme deg ved dødens/livets overgang. Å være religiøs er knyttet til religion og en høyere guddommelighet som du gir makt til. Et ikke religiøst livssyn er opptatt av de ideene og tankene som mennesket har kommet frem til selv, gjennom å bruke fornuften og erfaringene sine.

Jeg syns tanken om at noe større der ute passer på og kan veilede oss er fin. Noen henvender seg til forskjellige Guder, andre til ånder, guider/hjelpere, forfedre. Men selv om jeg liker tanken, er det ikke en sannhet, og slettes ikke et element som jeg lar avgjøre mine beslutninger i livet. JEG er senteret i MITT liv. Verken Gud/-er eller noen andre.

Religion er HELT menneskeskapt. La oss si at den kristne Gud finnes. Han vil finnes selv om det ikke er noen religion. Han er ikke avhengig av en religion rundt han og hans lære for å eksistere. Men religion er et fint apparat/vertøy for å formidle hans lære. Mennesket skapet religion. Religion er som alle andre organisasjoner rundt om i verden. Det er er gruppe mennesker som har de sammen overbevisningene, og som bruker det som et støtteapparat. De finner hjelp i å kunne diskutere med andre som mener det samme som de, de har samme TROEN, og de har det samme ønske om å følge en viss vei. Mennesket skapet kirken, og gav bygget ordet "kirke". Ikke gud. Vi bygget kirken, og dedikerte det til Gud og hans ord. Kirker og andre akitekturiske bygg av røligiøs karakter, bibler, korset og andre kristne merker er symboler som VI har skapt. Ikke Gud. Og det er blitt skapt for at vi skal få et mer konkret forhold til religionen og troen. Det er symboler som blir brukt ativt, og som VI har gitt makt.

Religion er også særdeles organisert. Det er et hiraki som i alle andre organisasjoner, og det tjenes, samles inn og brukes vanvittig store mengder penger. Kristen religion er ikke noe unntak. TROEN på Gud ser jeg ikke noe galt i. Å tro på noe, må være fint tror jeg, fordi det må oppleves som en trøst, en støtte. Muligens forvirrende, siden denne tråden ble startet, men ikke ond. Religionen Kristendommen derimot er jeg mer skeptisk til. Fordi religion er som et samfunn med sine regler og lover. Og om du ikke samsvarer med disse, eller finner ut/får erfaringer som ikke passer med -religions- ord er du plutselig ikke lengre en av dem. Du blir oppfordret til å følge deres ord, deres måte å innordne livet på. Ikke din egen. Men mange er fornøyd med det, og ser på det som en fin stuktur i livet.

Ettersom religion er menneskeskapt, endrer det seg også med tiden og kulturen det befinner seg i. JEG er 100% sikker på at hvis Jesus ikke dukket opp for 2008 år siden, men i morgen, ville de kommende skriftene om dette bli VEEEELDIG annerledes. Men det er ganske skummelt hvor stor makt og påvirkning religion har. Kalenderen vi bruker er et godt eksempel. Kalendrer og andre ting som er laget etter religion, styrer livene til også de som ikke ønsker å være innblandet. Men ettersom vi er en rase som har et fantastisk sterkt behov som en enhet (menneskeheten) for kontroll, oversikt og organisering, brukes denne tidsregningen som noen allment. Religion er også en særdeles sterk sosial og økonomisk kraft. Og på grunn av kultur, sosialiteten og tiden forandres religionen. Nå har for eksempel homofil fått slått sitt gjennom, og pga av samtidens godkjennelse av homofile, har religionen vært nødt til å tilpasse seg for å ikke miste en massiv tilhengerskare. Det er ikke Gud som mister dem. Det er religionen.

Slik -jeg- ser det, er Gud noe ganske mer enn ordene i bibelen. Om Gud skapte oss, hadde han nok helt sikkert en veldig konkret plan og hensikt med det. Iallefall slik bildet vi har skapt av "Han" (eller hun/det?). Men i følge bibelen gav han oss FRI vilje. Altså, han gav slipp på KONTROLLEN over oss. Og hva er målet med å gi skaperverket hans eget liv og egen vilje om han virkelig ønsket at alle skulle være hans tilbedere og "barn" som kun hadde han som kongen på haugen? Om Gud virkelig er allvitende, så må denne guddommeligheten ha en fantastisk "hjernekapasitet" til å forutsi ALLE trekkene som ALLE kommer til å gjøre helt til den dagen menneskeheten ikke lengre eksisterer. Han ville vite at menneskeheten ville skape religioner, mange forskjellige om Gud, og mange andre religion som ikke innebar han. Om han så virkelig gav oss de 10 bud, vil jeg mene at intelligensen hans tilsier at de er retningslinjer ment som gode råd, slettes ikke som regler som skulle straffe de som ikke klarte å følge dem til punkt og prikke.

Noen ganger virkelig lurer jeg på hva slags intelligens folk tror den "Allvitende Fader" har. Det er jo ren hån i seg selv!

Ang. dinosaurene, menneskehetens forskjellige hudfarger, Adam og Ewa og innalv har jeg lite å si. Jeg vet ikke, og føler heller ingen behov for å bruke energi på å finne svar jeg vet jeg aldri vil kunne få. Vi mennesker er som svamper. Vi suger inn ufattelig mye informasjon, og av og til må vi vri svampen, og sile ut den informasjonen vi ikke til ta til oss. Enten det faktaer, "sannheter", teorier eller tankespinn vi får på skolen, familie og venner eller andre mennesker og/eller erfaringer vi får. Mitt verdensbilde er ikke likt ditt. Og dermed har alle sin egen virkelighetsoppfatning, sannhetsbilde av verden og hvordan den fungerer. Noen inkluderer en guddom, andre ikke. Noen bruker mye energi på en religion, andre ikke.

Jeg vet ikke HVA jeg tror på, men jeg vil gjerne tro at det er noe større og fint der ute. Og jeg ser ingen grunn til å bruke et støtte/omsorgs/tilbedende apparat som en religion for å kunne nyte det.

ORIGINAL: Sinique

Gud eller guddomen/den åndelige eksistensen som du har sentralt i ditt liv kan sees som en søyle. Akuratt som disse barnelekene hvor barnet skal legge ringer i forskjellige farger og størrelser over en søyle/stav. Og ringene er religionen i alle dets fasetter, aspekter og forskjellige retninger. Tar du av ringene, står den igjen. Altså den opphører ikke å eksistere.

Se bildet her!

Jeg er et menneske som er opptatt av åndelighet, men tror ikke på noen Gud. Jeg mener at vi ikke er den eneste intelligensen i universet (som vi faktisk har NULL helhetlig oversikt over). det å være åndelig og religiøs er for meg to ganske forskjellige ting. Åndelig/livssyn er å være bevisst på seg selv, sin egen utvikling og bevissthet rundt dette. Et ønske om å nå sitt fulle potensiale uten å ha en "høyere makt" til å bedømme deg ved dødens/livets overgang. Å være religiøs er knyttet til religion og en høyere guddommelighet som du gir makt til. Et ikke religiøst livssyn er opptatt av de ideene og tankene som mennesket har kommet frem til selv, gjennom å bruke fornuften og erfaringene sine.

Jeg syns tanken om at noe større der ute passer på og kan veilede oss er fin. Noen henvender seg til forskjellige Guder, andre til ånder, guider/hjelpere, forfedre. Men selv om jeg liker tanken, er det ikke en sannhet, og slettes ikke et element som jeg lar avgjøre mine beslutninger i livet. JEG er senteret i MITT liv. Verken Gud/-er eller noen andre.

Religion er HELT menneskeskapt. La oss si at den kristne Gud finnes. Han vil finnes selv om det ikke er noen religion. Han er ikke avhengig av en religion rundt han og hans lære for å eksistere. Men religion er et fint apparat/vertøy for å formidle hans lære. Mennesket skapet religion. Religion er som alle andre organisasjoner rundt om i verden. Det er er gruppe mennesker som har de sammen overbevisningene, og som bruker det som et støtteapparat. De finner hjelp i å kunne diskutere med andre som mener det samme som de, de har samme TROEN, og de har det samme ønske om å følge en viss vei. Mennesket skapet kirken, og gav bygget ordet "kirke". Ikke gud. Vi bygget kirken, og dedikerte det til Gud og hans ord. Kirker og andre akitekturiske bygg av røligiøs karakter, bibler, korset og andre kristne merker er symboler som VI har skapt. Ikke Gud. Og det er blitt skapt for at vi skal få et mer konkret forhold til religionen og troen. Det er symboler som blir brukt ativt, og som VI har gitt makt.

Religion er også særdeles organisert. Det er et hiraki som i alle andre organisasjoner, og det tjenes, samles inn og brukes vanvittig store mengder penger. Kristen religion er ikke noe unntak. TROEN på Gud ser jeg ikke noe galt i. Å tro på noe, må være fint tror jeg, fordi det må oppleves som en trøst, en støtte. Muligens forvirrende, siden denne tråden ble startet, men ikke ond. Religionen Kristendommen derimot er jeg mer skeptisk til. Fordi religion er som et samfunn med sine regler og lover. Og om du ikke samsvarer med disse, eller finner ut/får erfaringer som ikke passer med -religions- ord er du plutselig ikke lengre en av dem. Du blir oppfordret til å følge deres ord, deres måte å innordne livet på. Ikke din egen. Men mange er fornøyd med det, og ser på det som en fin stuktur i livet.

Ettersom religion er menneskeskapt, endrer det seg også med tiden og kulturen det befinner seg i. JEG er 100% sikker på at hvis Jesus ikke dukket opp for 2008 år siden, men i morgen, ville de kommende skriftene om dette bli VEEEELDIG annerledes. Men det er ganske skummelt hvor stor makt og påvirkning religion har. Kalenderen vi bruker er et godt eksempel. Kalendrer og andre ting som er laget etter religion, styrer livene til også de som ikke ønsker å være innblandet. Men ettersom vi er en rase som har et fantastisk sterkt behov som en enhet (menneskeheten) for kontroll, oversikt og organisering, brukes denne tidsregningen som noen allment. Religion er også en særdeles sterk sosial og økonomisk kraft. Og på grunn av kultur, sosialiteten og tiden forandres religionen. Nå har for eksempel homofil fått slått sitt gjennom, og pga av samtidens godkjennelse av homofile, har religionen vært nødt til å tilpasse seg for å ikke miste en massiv tilhengerskare. Det er ikke Gud som mister dem. Det er religionen.

Slik -jeg- ser det, er Gud noe ganske mer enn ordene i bibelen. Om Gud skapte oss, hadde han nok helt sikkert en veldig konkret plan og hensikt med det. Iallefall slik bildet vi har skapt av "Han" (eller hun/det?). Men i følge bibelen gav han oss FRI vilje. Altså, han gav slipp på KONTROLLEN over oss. Og hva er målet med å gi skaperverket hans eget liv og egen vilje om han virkelig ønsket at alle skulle være hans tilbedere og "barn" som kun hadde han som kongen på haugen? Om Gud virkelig er allvitende, så må denne guddommeligheten ha en fantastisk "hjernekapasitet" til å forutsi ALLE trekkene som ALLE kommer til å gjøre helt til den dagen menneskeheten ikke lengre eksisterer. Han ville vite at menneskeheten ville skape religioner, mange forskjellige om Gud, og mange andre religion som ikke innebar han. Om han så virkelig gav oss de 10 bud, vil jeg mene at intelligensen hans tilsier at de er retningslinjer ment som gode råd, slettes ikke som regler som skulle straffe de som ikke klarte å følge dem til punkt og prikke.

Noen ganger virkelig lurer jeg på hva slags intelligens folk tror den "Allvitende Fader" har. Det er jo ren hån i seg selv!

Ang. dinosaurene, menneskehetens forskjellige hudfarger, Adam og Ewa og innalv har jeg lite å si. Jeg vet ikke, og føler heller ingen behov for å bruke energi på å finne svar jeg vet jeg aldri vil kunne få. Vi mennesker er som svamper. Vi suger inn ufattelig mye informasjon, og av og til må vi vri svampen, og sile ut den informasjonen vi ikke til ta til oss. Enten det faktaer, "sannheter", teorier eller tankespinn vi får på skolen, familie og venner eller andre mennesker og/eller erfaringer vi får. Mitt verdensbilde er ikke likt ditt. Og dermed har alle sin egen virkelighetsoppfatning, sannhetsbilde av verden og hvordan den fungerer. Noen inkluderer en guddom, andre ikke. Noen bruker mye energi på en religion, andre ikke.

Jeg vet ikke HVA jeg tror på, men jeg vil gjerne tro at det er noe større og fint der ute. Og jeg ser ingen grunn til å bruke et støtte/omsorgs/tilbedende apparat som en religion for å kunne nyte det.

Jeg likte veldig godt det du skrev her [:)] Og du er utrolig flink til å formulere deg [:)]

Mine svar i rødt

Se bildet her!

Jeg kan si meg enig i at det er vi mennesker som har skapt alle disse symbolene rundt Gud. Men det behøver ikke bety at Gud ikke eksisterer. Ja, vi kommer sammen for å bli styrket. Kjekt å se at andre tror det samme som meg. Men det trenger heller ikke bety at Gud ikke esisterer.

Selv om Gud og Jesus Kristus står sentralt i mitt liv betyr ikke det at jeg er et menneske som ikke kan ta avgjørelser på egen hånd.
Jeg tar avgjørelser på lik linje med andre. Bare det at valget er forskjellig.
Mange vil si at jeg og andre som tror på Kristus er begrenset for det er så mye vi ikke kan gjøre. Bla ikke drikke, røyke ha sex før ekteskapet, vi skal kle oss sømmelig og ikke utfordrende osv. Men jeg slipper å leve etter konsekvensen av å ta et uklokt valg. Da kan man jo spørre hvem er det som er begrenset?
-Den som velger å lytte til gode råd eller den som må prøve ut alt selv?
Jeg tar mine egne valg ut ifra gode råd. Derfor...jeg er et tenkende menneske selv om noen her skal få det til å virke som om vi kristne ikke klarer ta egne valg. 

Ja, vi har fått fri vilje. Og ja, Gud ønsker at vi skal følge han, men han vil ikke tvinge oss.
Jeg tror på at alle som er på jorden levde i et førjordisk liv. Der ble "Frelsesplanen" lagt fram. Lucifer var og der. Han ville at ALLE skulle bli frelst, ingen skulle velge. Vi skulle tvinges. Og Lucifer ville ha æren. Kristus ville komme som vår frelser, men han ville at vi skulle velge selv og Gud skulle få æren. Lucifer og de som trodde på han, ble kastet ut av himmelen. Det står skrevet i bibelen om en krig i himmelen hvor 1/3 av himmemens hærskare ble kastet ut.
Derfor...alle som lever på jorden og har levd, valgte Kristi plan i foruttilværelsen. Vi fikk komme hit å få en kropp og bli prøvet. Og vi jublet faktisk. Vi visste da at dette livet ville bli en prøvelse. Hvis vi følger de råd vi får, så vil vi kunne komme tilbake til Ham.
For å sette det på spissen-en person som tilber Djevelen vil ikke trives hos Gud så hvorfor skal han være nødt til det? Han vil forstå at den dom han får er rettferdig og vil være fornøyd med det.
Jeg er kristen, men har ingen garanti for at jeg vil få bo hos min himmelske Fader. Jeg ønsker det, men det kommer an på om jeg har levd et så rettferdig liv at jeg fortjener det. Og om jeg ikke har det, vil jeg vite når jeg blir dømt at den dom jeg har fått, er rettferdig.

ORIGINAL: sas

ORIGINAL: Husmor

ORIGINAL: Suppadura

Og må bare legge til en ting, for dere som ikke har fått med dere nyeste forskning,

Språk-forskere vet i dag a hebraisken den gang ikke hadde ulike ord for bevegelse.
Man hadde ett ord for all bevegelse, som ble tolket i den sammenheng det sto i.
Så det vi i lang tid har tolket som "jesus gikk på vannet" det står Jesu beveget seg vannet.
Da det var veldig uvanlig å svømme på den tiden, har man vel svaret der.....

Så hva om han "beveget" seg i vannet? Skal man da fortsette å bortforklare alle miraklene han gjorde, alle han helberedet, at han oppstod fra graven?
Hvor nøytral var de forskerne som har forsket på språket? Hvorfor skal man sluke det rått? Hvordan kan språkforskere si at det var uvanlig å svømme på den tiden og ut i fra det anta at Jesus bare svømte?

Om han gikk på vannet eller ei...spiller egentlig ingen rolle. Det er ikke viktig for min frelse. Han er allmektig. Så jeg tror på at han gikk på vannet.

Det er snakk om å få vite ting gjennom bønn. Det virker! For de av dere som ikke har prøvd, vil jeg anbefale det.

Men du, når man fra man er baby har trodd at han faktisk gikk på vannet, også har han kanskje ikke gjort det likevel, da blir man jo litt forvirret gjør man ikke?? JEg gjør det..tenker, hvorfor er det så mange versjoner av biblen for eks?? OG igjen, hvorfor kunne ikke gud skrive eller la profetene skrive skriftene lettere???

Stønn.ikke lett dette her altså-å være meg:)

Det rikker ikke meg på det som er hovedpunktene i evangeliet- tro, omvendelse, dåp, den hellige Ånds gave og holde ut til enden.
Mange versoner av bibelen-fordi ingen mennesker er perfekt. Det blir gjort forsøk på å tilpasse bibelen etter livene vi lever og ikke at menneskene lever etter bibelen. Det med å kappe av sin hand og gå så så mange skritt osv. Vi  lever ikke etter Moseloven fordi Kristus offret seg for oss. Og det er det som er det viktigste-at Kristus døde for oss, slik at hvis vi lever slik vi blir rådet til, vil vi kunne komme til vår Fader igjen.
Det er absolutt ingen skremselspropaganda. De fleste tror at man med dette da mener at hvis du ikke lever etter Guds læresettninger, da vil du havne i helvete. Det tror ikke jeg er tilfelle. Synes det engelske ordet "damed" er bedre enn det norske "fortapt" eller "fordømt". "Damed" kommer av å demne-lage en demning. Og det er det jeg tror som skjer. Man blir "avskåret" fra Herrens nærhet. Ikke fordømt.

Pga mange forskjellige tolkninger av bibelen, vil mange bli ledet på avveier av "menneskebud". Mange har ikke hørt om bibelen engang. Derfor blir evangeliet også forkynt i åndeverden. Alle vil få sjansen til å godta evangeliet eller ikke.
Vår himmelske Fader er for meg en kjærlig og barrmhjertig Fader. Han hjelper oss hver dag- om man ser det eller ei.

i have some questions.
I remember at shcool we learned that people came from apes.so why it doesnt happen now?
And it says that God created Adam and Eva...but how/where all other people came from?

Mine svar i liten svart skrift

Jeg kan si meg enig i at det er vi mennesker som har skapt alle disse symbolene rundt Gud. Men det behøver ikke bety at Gud ikke eksisterer. Ja, vi kommer sammen for å bli styrket. Kjekt å se at andre tror det samme som meg. Men det trenger heller ikke bety at Gud ikke eksisterer.
Jeg har da heller ikke sagt det?? Jeg sier jo at OM han eksisterer, så gjør han det selv om vi skulle ta bort alle symboler vi har laget, eller bygninger, alle troende. Eneste grunen til at jeg sa det, er at jeg hører så mange som sier at Gud eksisterer kun fordi det finnes mennesker som tror på han. Jeg kjenner f.eks mange som tror på de gamle norrøne gudene. For de er Gudene like virkelige og ekte som din Gud. Underlig hvordan verden er, neh? At mennesker med samme overbevisninger kommer sammen og styrker er ikke annet enn flott, så lenge handlingene som gjøres i den religionens ånd er positive. Er de det er det likegyldig for meg hva slags religion mennesket har.

Selv om Gud og Jesus Kristus står sentralt i mitt liv betyr ikke det at jeg er et menneske som ikke kan ta avgjørelser på egen hånd.
Så har jeg heller ikke skrevet. Selvfølgelig kan du det. Jeg snakker om mennesker som er så parat til å gjøre alt "riktig" innenfor den religionen de er med i at de blir helt på tuppa om de viker fra det. Da mener jeg det er begrensende. Det er forskjell å ta et valg fordi du selv mener at livet ditt blir rikere av å følge den kristne lære, enn hvis andre forteller deg hvordan du skal leve for å leve et godt kristent liv, og du gjør det fordi de andre sier at det er det som er riktig. Gjør du som sistenevnt velger du ikke ut ifra deg selv, men ut ifra hva andre mener og synes. Og det er i mine øyner veldig begrensende på livskvaliteten i det lengre løp.

Jeg tar avgjørelser på lik linje med andre. Bare det at valget er forskjellig.
Mange vil si at jeg og andre som tror på Kristus er begrenset for det er så mye vi ikke kan gjøre. Bla ikke drikke, røyke ha sex før ekteskapet, vi skal kle oss sømmelig og ikke utfordrende osv. Men jeg slipper å leve etter konsekvensen av å ta et uklokt valg.
Et uklokt valg i -dine- øyner. Er nettopp det som er poenget mitt. Så lenge du tar et valg som DU - ikke andre - er fornøyd med, kan stå for, vil det selv av deg selv så er vel ingenting bedre? Kristen, muslim eller buddhist - har ingen betydning.

Da kan man jo spørre hvem er det som er begrenset?

-Den som velger å lytte til gode råd eller den som må prøve ut alt selv?
Jeg tar mine egne valg ut ifra gode råd. Derfor...jeg er et tenkende menneske selv om noen her skal få det til å virke som om vi kristne ikke klarer ta egne valg.
Vel... Det meste har jeg at svart på ang. det å ta selvstendige valg. Ang. det med gåde råd tror jeg er noe alle gjør. Men ikke alle råd er religiøse. Du tar valg ut ifra kristendommen som kommer med sine gode råd, og du velger å ta de til etterretning. fint for deg. Du lever tydeligvis i aller beste velgående, og det er jo FLOTT?! Men ikke kom å si at du ALLTID og kun lever etter gode råd og aldri har prøvd å gå egne veier, finne ut på egen hånd, for det vil jeg faktisk ikke ha noen tro på.

Ja, vi har fått fri vilje. Og ja, Gud ønsker at vi skal følge han, men han vil ikke tvinge oss. Jeg tror på at alle som er på jorden levde i et førjordisk liv. Der ble "Frelsesplanen" lagt fram. Lucifer var og der. Han ville at ALLE skulle bli frelst, ingen skulle velge. Vi skulle tvinges. Og Lucifer ville ha æren. Kristus ville komme som vår frelser, men han ville at vi skulle velge selv og Gud skulle få æren. Lucifer og de som trodde på han, ble kastet ut av himmelen. Det står skrevet i bibelen om en krig i himmelen hvor 1/3 av himmelens hærskare ble kastet ut.
Hehe, har ingen problemmer med å forstå det! *Sprakes ut med hodet først*

Derfor...alle som lever på jorden og har levd, valgte Kristi plan i foruttilværelsen. Vi fikk komme hit å få en kropp og bli prøvet. Og vi jublet faktisk. Vi visste da at dette livet ville bli en prøvelse. Hvis vi følger de råd vi får, så vil vi kunne komme tilbake til Ham.
Har hørt noe som er veldig likt, men en litt annen versjon som jeg syns virker mer realistisk/troverdig [link=http://www.amazon.com/gp/reader/1571740872/ref=sib_dp_pt/002-0991033-2530433#reader-link]Se her[/link]

For å sette det på spissen-en person som tilber Djevelen vil ikke trives hos Gud så hvorfor skal han være nødt til det? Han vil forstå at den dom han får er rettferdig og vil være fornøyd med det.
Derfor er ikke jeg kristen. I min virkelighetsoppfatning er det eneste helvete som finnes det vi mennesker selv skaper, og det som finnes inni oss selv. Kjært barn har mange navn. Djevelen ser jeg på som et symbol, ikke en virkelig karakter. Djevelen, negativitet, ondhet, mangel av livskraft, etc. Kjært barn har mange navn. Samme med Gud. Hun er et symbol på det Gode, det rene, på muligheter og på livets hjul.

Jeg er kristen, men har ingen garanti for at jeg vil få bo hos min himmelske Fader. Jeg ønsker det, men det kommer an på om jeg har levd et så rettferdig liv at jeg fortjener det. Og om jeg ikke har det, vil jeg vite når jeg blir dømt at den dom jeg har fått, er rettferdig.
Jeg kan godt se for meg oss som sjeler. Og at når kroppen dør kommer sjelen tilbake til Gud. Syns tanken på et sjelelig hjem, eller det som dere sikkert vil kalle himmelen, er ganske morsom og tiltalende. Sjeler som har oppgaver innenfor både det ene og det andre i sin opprinnelige verden.

Pst! Tror forestten bøkene "Himmelske samtaler" Donald Walsh kunne vært interessant for enkelte å lese.

Se bildet her!

Woow, skulle ønske jeg var like flink til å formulere meg!!  

As we all know - alt var annerledes da. Mon tro hva Moses ville sagt om han visste den gang hvilken betydning hans ord ville få for fremtiden... *småflirer*

Skjønner at linken ble lagt inn som et dytt i oss midt i alvoret, men om han nå var rusa, så var jo det mest sannsynlig noe som var akseptert da. Da er mange mennesker - som f.eks amazonas folket (da spesielt medisinmann/sjaman) og ledere som tok det i bruk. Rett og slett fordi det ble sett på både som en ære å få kontakt med åndeverden, og som er middel til å oppnå det på. I denne sammenheng tror jeg det må ha vært slik, men seff må folk på den tiden også hatt mye moro og utskeielser med narkotiske stoffer.

Blir litt som med alkohol idag. Enkelte folkeslag er flinke til å -nyte- alkohol til maten, mens andre (Les: veldig mange moderne vikinger, altså deg og meg) drikker med fokus på å bli full. Sier ikke at narkotiske stoffer er bra, men at de mest sannsynlig ble brukt som et seriøst virkemiddel ved enkelte anledninger. Og flere steder i verden idag praktiserer det slik.

Noen vil mene det er bullshit, andre klarer å forstå den tankegangen.

bibelen er skrevet om så mange ganger og tolket til så mage språk,at jeg tror nok ikke det som står i bibelen i dag er det som virkelig skjedde på den tiden![:)][:-]

As we all know - alt var annerledes da. Mon tro hva Moses ville sagt om han visste den gang hvilken betydning hans ord ville få for fremtiden... *småflirer*

Skjønner at linken ble lagt inn som et dytt i oss midt i alvoret, men om han nå var rusa, så var jo det mest sannsynlig noe som var akseptert da. Da er mange mennesker - som f.eks amazonas folket (da spesielt medisinmann/sjaman) og ledere som tok det i bruk. Rett og slett fordi det ble sett på både som en ære å få kontakt med åndeverden, og som er middel til å oppnå det på. I denne sammenheng tror jeg det må ha vært slik, men seff må folk på den tiden også hatt mye moro og utskeielser med narkotiske stoffer.

Blir litt som med alkohol idag. Enkelte folkeslag er flinke til å -nyte- alkohol til maten, mens andre (Les: veldig mange moderne vikinger, altså deg og meg) drikker med fokus på å bli full. Sier ikke at narkotiske stoffer er bra, men at de mest sannsynlig ble brukt som et seriøst virkemiddel ved enkelte anledninger. Og flere steder i verden idag praktiserer det slik.

Noen vil mene det er bullshit, andre klarer å forstå den tankegangen.

Katter ruser seg også, for å få skjerpet sans under jakt, lurer på om det var panteren i regnskogen som åt en plante den ble rusa på.

Huskatter har jo kattemynte.[;)]  Men de går ikke på jakt etter på da, de begynner bare å deie seg, ligger og ruller og maler og blir litt ekstra kosete på alt rundt om. Litt sånn som enkelte mennesker etter et vist inntak av alkohyler.[8D][:D]

Dette var bare for å få fram at det er langt mer natrulig å ruse seg blandt flere dyrearter enn oss. Jeg er ikke noen tillhenger av rusmiddler, annet enn alkohol, nikotin og koffein. Bare så det er sagt.[:)]

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: emobabe85

Og når mener dere sjelen kommer inn i babykroppen? fra unnfangelsen av eller litt uti svangerskapet? Noen som har tenkt over det? Jeg selv har ikke noe svar, men en teori at det er fra begynnelsen av.

Jeg tror ikke på adskilt kropp og sjel.

hvis det ikke er adskilt sjel og kropp, hvordan kommer man da til himmelen hvis  kroppen ligger gravd ned i jorda???

Når man dør, havner man ikke enten i himmelen eller helvete. Man sover "dødens søvn" der man ikke vet noenting, ikke har noe kjennskap til denne verden og ikke kan gjøre noe. På dommens dag kommer Jesus tilbake for å dømme levende og døde, og han vil da vekke de døde. Og da blir det bestemt hvem som får følge Jesus til himmelen. Er forøvrig ingen som må brenne evig i helvete heller. De som ikke kommer til himmelen blir dømt til å vandre på den ødelagte jorden før de blir tillintetgjort og ingen vil ha minne om dem.

Synes det er interessangt å se hva andre tror på.
Akkurat når det gjelder døden, har jeg et litt annet syn på ting. Kristus snakker om at han etter at han ble korsfestet dro og underviste åndene som var i varetekt. Han underviste de som hadde dødd uten å få vite om evangeliet. Så jeg tror på at når vi dør, vil kroppen legges i graven(selvfølgelig) og ånden vår vil gå til en plass vi kaller åndeverden. Dette er det sted Kristus sa til røveren på korset: "I dag skal du være med meg til paradiset." Å få komme til himmelen, vil man først få etter dommen. Og da vil man få en perfekt kropp.
Jeg tror ikke på bare en himmel og et helvete. Det finnes mange herlighetsgrader. I korinterne (2.kor 15 tror jeg) snakkes det om oppstandelsen. En glans har solens, en annen har månen og en tredje har stjernenes glans. Og selv stjernene skiller seg fra hverandre i glans. Man kaller disse herlighetsgrader for Celesial, Terestrial og telestial.
Man er så forskjellige, man vokser opp i så forskjellige miljø. Man kan ikke plasseres i bare en himmel og et helvete. Her viser Gud sin barmhjertighet. Alle vil være fornøyde med den dom man får. Man vil vite at det er riktig.

Det med helvete...ja, de som har gjort gale ting, vil få sin straff, men de vil etter å ha sonet, faktisk få en herlighetsgrad de og.

Jeg tror på en barmhjertig Gud. Synes det er så trist at noen mister sin tro på Gud pga noe andre folk har gjort mot de. Så istedet for å bli lykkelig, duller de seg inn i bitterhet. Jeg har opplevd ting, prøvelser jeg kunne vært foruten. Men jeg kan ikke sette meg ned å si: "Jeg nekter å tro at Gud finnes når de kan gjøre slikt mot meg".
Gud er ikke skyld i all urettferdighet, sult og nød. Vi er satt på jorden for å lære. Gud kan heller ikke alltid gripe inn når han ser at vi gjør noe galt. Vi er satt på jorden for å bli prøvet.

Sporet visst litt av her...

Hva slags trossamfunn tilhører du, evt hvilken Bibelutgave bruker du?

Jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og bruker King James verson eller det står revidert oversettelse av 1930.
Det jeg refererer til om oppstandelse står i 1.kor 15:40-44. Må lese hele kapitelet.

Da skjønte jeg hvorfor vi har totalt forskjellig syn. Det som står i min Bibel på nevnte skriftsted er: "Og det finnes himmelske legemer og jordiske legemer, og de himmelske legemer har én glans, de jordiske en annen. Sol, måne og stjerner gir forskjellig skinn. Ja, én stjerne skiller seg fra en annen i glans." Men det er jo som en del en lignelse om oppstandelsen, og det står ingenting her om forskjellige nivåer her, og det fins sikkert en dom for hvert menneske, men det fins kun en straff og en belønning. Ifølge min Bibel, altså. Som er den "vanlige" lutherske Bibelen fra Det norske bibelselskap. [;)]

Jeg har ingen annen oversettelse enn den vanlige, jeg heller. -fra Det norske bibelselskap...

Vel... Det meste har jeg at svart på ang. det å ta selvstendige valg. Ang. det med gåde råd tror jeg er noe alle gjør. Men ikke alle råd er religiøse. Du tar valg ut ifra kristendommen som kommer med sine gode råd, og du velger å ta de til etterretning. fint for deg. Du lever tydeligvis i aller beste velgående, og det er jo FLOTT?! Men ikke kom å si at du ALLTID og kun lever etter gode råd og aldri har prøvd å gå egne veier, finne ut på egen hånd, for det vil jeg faktisk ikke ha noen tro på.

Helt enig. håper ikke det virket som jeg bare tar rette valg. Det er massevis av valg og ta og noen ganger trår man feil. Men det finnes noen områder hvor jeg har tatt bestemte valg. Slik som avholdenhet fra røyk, stoff, alkohol, sex før ekteskapet. Det var disse valgene jeg tenkte på. Ellers i hverdagen blir vi nødt til å ta mange valg. Og her prøver man jo å lytte til gode råd. Men jeg mener det er ikke alt man trenger å prøve ut for å vite at det er klokt å følge gode råd. Ikke flink til å forklare. Beklager.

Sicily: Hva synes du om akkurat dette da? Kan du kommentere det? Dette er hva Husmor skrev litt lenger opp til deg.

Akkurat når det gjelder døden, har jeg et litt annet syn på ting. Kristus snakker om at han etter at han ble korsfestet dro og underviste åndene som var i varetekt. Han underviste de som hadde dødd uten å få vite om evangeliet. Så jeg tror på at når vi dør, vil kroppen legges i graven(selvfølgelig) og ånden vår vil gå til en plass vi kaller åndeverden. Dette er det sted Kristus sa til røveren på korset: "I dag skal du være med meg til paradiset." Å få komme til himmelen, vil man først få etter dommen. Og da vil man få en perfekt kropp.

Jeg kjenner ikke bibelen så godt, og dere har to forskellige versjoner leser jeg. Så litt interessant hva duø synes. Forresten Sicily, er du Jehovas Vitne? Bare hørtes sånn ut utifra det du tror om dommedagen..Kan være jeg forveksler litt. Pleide å ha gode samtaler om mrogenen på jobb før vi åpna med en fra Jehovas Vitner skjønner du om religionen hans og det jeg tror på. Og vi kranglet ALDRI. Hadde skikkelig respekt for hverandre. Var bare så sabla interessant.

NEI! Jeg har INGENTING med Jehovas Vitner og gjøre, og jeg vil ikke assosieres med dem. Jeg er Syvendedags Adventist. Veldig grovt forklart er vi nærmere statskirken enn vi er Jehovas Vitner og sekten til husmor. Jeg bruker det som regnes som den "riktige" versjonen av Bibelen, ettersom husmors menighet og JV bruker sine egne, sterkt redigerte utgaver.. Og hverken JV eller Jesu Kristi kirke av siste dagers hellige regnes som kristne av andre kristne trosretninger.

Det som står i min Bibel om døden, som jeg har skrevet tidligere i denne tråden, er at vi drar ned til dødsriket. Det står også at Jesus dro ned til dødsriket, sto opp, og dro til himmelen. Det står også at når man er død nå, så sover man en endeløs søvn til Jesus vekker oss opp. Vi vet ingenting om denne verden, og har ingen mulighet til å gå igjen eller kontakte noen her. Og i og med at jeg ikke tror på adskilt kropp og sjel, så tror jeg naturligvis heller ikke på gjenferd, da det er å gå direkte i mot Guds ord. Døde mennesker er døde for denne verden til Jesus vekker dem opp. Å tro på udødelig sjel er en av Satans små finurligheter for å så tvil i mennesket om Guds ord og å vri på menneskers oppfatning slik at vi vender oss vekk fra Guds ord og dermed gjør oss lettere å lede også på andre områder slik at vi skal glemme Gud. Å tro på en udødelig sjel, åpner for å tro på gjenferd, og der kommer hans plan inn. Ved å få sine ånder til å utgi seg for døde mennesker, poltergeister, osv, får han mennesker til å sakte men sikkret å vende seg bort fra Guds sannhet, og forfører dem, og har da åpnet for å videre kunne påvirke dette mennesket til dette mennesket har glemt Gud til fordel for f.eks New Age. Det er jo ekstremt fristende å kunne snakke med sine døde kjære. Det er fristende å bruke ånder til å "se" fremtiden. Ideen om at alle har Gud i seg, at Gud er en altoppslukende kjærlighetsenergi rundt oss, er New Age ideer og de går i mot Bibelen. Så det kan jeg heller ikke tro på. Jeg har lagt merke til fra før, sas, att du ikke tror på treenigheten? Husker jeg rett? Også lurte jeg på hvilket trossamfunn du tilhørte, men det fikk jeg aldri svar på tidligere i tråden.

Kirken jeg er medlem av- Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige-er ingen sekt. Vi er registrert som et kristent trossamfunn på lik linje med alle andre som er det. Kirken ble godtatt i 1988 som et kristent trossamfunn. Det burde alle forstå ut fra navnet på kirken JESU KRUSTI KIRKE.
Og som jeg har skrevet før, bruker vi den vanlige utgaven av bibelen. Vi har ikke revidert den.

Har ikke dere en "litt" redigert Bibel slik osm JV har? Det står nemlig ingenting om celestial, og alt det der i min... Som forøvrig er ideer og uttrykk fra østens religioner og som hyppig brukes i sekter..

Nei, vi har ikke redigert detn litt engang. Hvis du ser i den engelske oversettelsen av den vanlige bibelen, vil du se at der står det Celestial bodies og terrestrial bodies. så vi har ikke hentet noe annet og lagt inn. Og igjen..JKK av SDH er ingen sekt!

Dette står i den bibelen jeg bruker:

40 Og der er himmelske legemer, og der er jordiske legemer; men én herlighet har de himmelske legemer, en annen de jordiske.
 41 Én glans har solen, og en annen månen, og en annen stjernene; for den ene stjerne skiller sig fra den andre i glans.
 42 Så er det og med de dødes opstandelse

Slik står det i den engelske bibelen:

40There are also celestial bodies, and bodies terrestrial: but the glory of the celestial is one, and the glory of the terrestrial is another.
   41There is one glory of the sun, and another glory of the moon, and another glory of the stars: for one star differeth from another star in glory.
   42So also is the resurrection of the dead.

Men føler ikke jeg har fått ordentlig svar på spørsmålet mitt. Dere som mener Gud er god og allmektig, alt på samme tid, hvordan kan dere mene det når han lar så mange uskyldige lide? Når det er den enkleste ting i verden for han å fikse opp i det? Og hvordan kan dere rettferdiggjøre det at han, i følge bibelen, utslettet bl.a. et helt folk? Hvilken GOD Gud ville gjort det? Og som når Moses delte det vannet i to og sånn, og de som kom baketter drukna (ikke helt stø i bibelhistorien nei), hvordan var det en god handling av Gud? Greit nok, var barmhjertig ovenfor Moses&Co, men ikke for resten.

ORIGINAL: Orly

Men føler ikke jeg har fått ordentlig svar på spørsmålet mitt. Dere som mener Gud er god og allmektig, alt på samme tid, hvordan kan dere mene det når han lar så mange uskyldige lide? Når det er den enkleste ting i verden for han å fikse opp i det? Og hvordan kan dere rettferdiggjøre det at han, i følge bibelen, utslettet bl.a. et helt folk? Hvilken GOD Gud ville gjort det? Og som når Moses delte det vannet i to og sånn, og de som kom baketter drukna (ikke helt stø i bibelhistorien nei), hvordan var det en god handling av Gud? Greit nok, var barmhjertig ovenfor Moses&Co, men ikke for resten.

Neinei, virker ikke som noen troende har noe svar til meg, gitt.[:-]

Har ikke dere en "litt" redigert Bibel slik osm JV har? Det står nemlig ingenting om celestial, og alt det der i min... Som forøvrig er ideer og uttrykk fra østens religioner og som hyppig brukes i sekter..

Nei, vi har ikke redigert detn litt engang. Hvis du ser i den engelske oversettelsen av den vanlige bibelen, vil du se at der står det Celestial bodies og terrestrial bodies. så vi har ikke hentet noe annet og lagt inn. Og igjen..JKK av SDH er ingen sekt!

Ja, men oversatt blir det det som står i min. "Sol, måne og stjerner gir forskjellig skinn. Ja, én stjerne skiller seg fra en annen i glans." 1kor 15, 41. Det tolker jeg som at han snakker om sola og månen også som stjerner. Og det står ingenting noen steder om herlighetsgrader. Det du skriver i ditt innlegg på side 5: "Jeg tror ikke på bare en himmel og et helvete. Det finnes mange herlighetsgrader. I korinterne (2.kor 15 tror jeg) snakkes det om oppstandelsen. En glans har solens, en annen har månen og en tredje har stjernenes glans. Og selv stjernene skiller seg fra hverandre i glans. Man kaller disse herlighetsgrader for Celesial, Terestrial og telestial." Dette med forskjellige herlighetsgrader, og forskjellig straff, og at til og med de som ikke skal komme til himmelen også får en herlighetsgrad skiller seg sterkt fra det som står i min Bibel, og det som vi andre enn JKK av SDH tror og lærer.

Ja, ja hver sin lære[;)] Kunne gjerne hentet fram flere skriftsted, men ønsker ikke slå ihjel bibelen.

Savner egentlig en diskusjon hvor man fritt kan få fortelle om sitt syn. Jeg vil vite hva andre tror på selv om de skiller seg fra det jeg tror på. Jeg føler ikke behov for å si til noen her "Det du tror på, skiller seg sterkt fra det jeg og andre tror på." Hva så?
Allerede i denne tråden har det kommet fram en del som ikke stemmer om kirken jeg er medlem av. Og jeg tror at slik er det også med andre religioner. Man har hørt litt her og der, legger det sammen og tror at det stemmer om andre religioner.

Går det an å ha en slik diskusjon her? Jeg synes det er veldig interessangt å få høre hva andre tror på. Man trenger ikke å prøve å motbevise hverandre. Det fører ingen steds hen.

ORIGINAL: Orly

Gud lar ingen lide.. vi mennesker klarer det helt på egen hånd.. Gud kan gripe inn og det gjør han og.
Jeg har ikke svar på hvorfor ikke han redder alle fra sult eller helbreder alle syke, men jeg har selv opplevd helbredelse og jeg har sett Gud gripe inn i menneskers liv.

Eks at det er mennesker som sulter i verden når det er nok av mat til alle, er menneskets egen egoisme som gjør.. diktatorer og regimer som tar alt til seg selv.. Gud ser også til de som sulter og lider, og jeg er helt sikker på at de ser større mirakler enn det vi i trangssynte vesten gjør... .. (forresten kan vi være med å redde noen av de som sulter bare ved å gi litt av vår inntekt... kanskje vi skulle ta ansvar i stedet for å skylde alt på Gud...)

Jeg kan ikke svare på alt som blir spurt om når det gjelder Gud og Hans gjerninger, men jeg tror likevel at Han er en god Gud fordi det har jeg opplevd i mitt eget liv gang på gang. jeg kan ikke overbevise noen om at Han er god, det må folk selv erfare....

Back
Topp