Religion spm

Jeg vil ,jeg vil men jeg faar det ikke til!

Lurer på om de kristne her inne adlyder mannen sin og lar han "tukte de" og barna dems?

I følge religionen deres har mannen lov til å fysisk avstraffe barna sine og kona om dette er nødvendig i følge mannen.

Slår mannen barna deres, og syns dere det er greit?

Alt det du sier der hører til gamle testamentes tid før Jesus kom å døde og stod opp igjen for at vi skulle få en vei til Gud.

Jeg har ingen problemer med å være "under" min mann. Det står I Bibelen at mannen skal elske kvinnen slik Gud elsker menigheten. Derfor er det ikke noe problem for meg at mannen er overhodet i familien fordi det er trygt. Det betyr ikke at han kan herse og gjøre som han vil med meg. Jeg har mine meninger og vi diskuterer dem, ofte kommer vi fram til et kompromi , eller så gir jeg meg eller han seg alt etter som vi finner ut er best...

Å "tukte" barna sine gjør vel i grunnen de fleste ved at de setter grenser for dem og lærer dem rett og galt. Ikke ved å slå dem, men ved å sette grenser.

Selvfølgelig slår ikke mannen min verken meg eller sønnen min.. og det er heller ikke akseptert blandt kristne, det har ikke noe med vår tro å gjøre som du påstår...

dessuten er det ikke lov å slå verken barn eller voksne i Norge...

Har snakket med flere "kristne" som sier at det er greit å slå barna, og dette ble utført i mange år av kristen, men de fant vel ut at de burde endre på det da vel..Akkurat som mn tyder bibelen som man selv vil og trekker frem det man selv passer inn og ikke. Veldig seriøst må jeg si[8|]

Og hvorfor i alle dager skal mannen være over kvinnen? Han er da for fader ikke bedre på noen som helst måte og trenger ikke være "overhode" [:'(]

det er trist å høre at du har snakket med kristne som sier det er greit å slå barna.. Mye var greit i gamle dager og da var nok ikke bare kristne som slo barna sine.. Men hvis du vet sånn skjer i dag er jo det en sak for barna vernet. Å slå barna sine er IKKE GREIT!!! Å det er synd hvis du tror at fordi noen kristne du kjenner synes det er ok, så er alle kristne slik.. sånn er det ikke..

At mannen er overhodet har ingen ting med at han er bedre enn kvinnen. At jeg sier at mannen min er overhode i vår familie betyr ikke at han undertrykker verken meg eller sønnen min. Faktisk har vi et ganske normalt familieliv og at han er overhode er jo ikke noe som vi ser i hverdagen.. jeg har mine bestemte meninger.. Men at han i noen tilfeller får siste ordet, det gjør han.. men her i familien har vi gjensidig respekt og kjærlighet for hverandre, og det gjør at han ikke presser oss ned, men mannen min tar mye ansvar for ting som skal ordnes og fikses.. og det er jeg bare veldig takknemlig for..

og mannen trenger kvinnen!! Eva ble jo skapt fordi Adam var ensom, ikke fordi Adam skulle ha noen å herse med!

Vel, tydelig at alle de forskjellige "sektene/menighetene" har egne tanker og ideer om saker og ting, syns det er rart at om det finnes 1 Gud, og en "riktig" bibel, hvorfor er det da så mange forskjellige religioner og grupper rundt hvor alle har egen bibel og tolkninger... da virker hele greien mye mindre troverdig syns nå jeg!!

Folk har tolket bibelen som de selv vil i så mange år så det er vel ingen ting i den som stemmer lenger.

Syns alle religioner hever mannen over kvinnene, Eva er skapt fra Adams ribben og er ikke like verdig.... Tolker dere bare bibelen på nytt så ikke hun er underlegen lenger?

Her har det kommet mange innlegg siden sist gitt. Veldig populært dette her. Jeg er enig med at vi kan fortelle hverandre hva vi tror på og kanskje lære litt av hverandre. Husmor er den som er flinkere enn meg til å presentere det vi tror på. Ja Sicily, jeg er i samme kirkesamfunn som Husmor, men jeg kjenner henne ikke. Aldri møtt henne. Hun er aktiv, jeg er "hobbymormoner" som jeg kaller meg. Dvs at jeg ikke går i kirken, jeg følger ikke alt det som man liksom skal følge, og jeg har vært veldig tvilende til kristendommen generellt. Da jeg var tenåring gikk jeg i andre menigheter enn kirken "min", slik som Norsk Misjonssambande...hang der en stund, også var jeg litt på møter med onkel som er i philadelfia, også dro mamma meg med på et Smitsh venner møte en gang.Så ejg har vært litt overalt kan du si..
Men jeg føler selv innerst inne at mormoner kirken er der jeg tilhører selv om jeg ikke går der altså.
Så derfor alle mine spørsmål.

Jeg er oppvokst i kirken, men har nok aldri fulgt godt nok med på søndagsskolen da jeg ikke kan svare for meg. Husmor klarer jo å svare på alt jo. Jeg kan ikke engang nevne skriftsteder, da må jeg la bøkene ligge foran meg og lete og lete og lete og lete....

Sicily:Beklager at jeg trodde du var JV...det er bare at de ikke tror vi har noe sjel overhode og at den som dør enten får liv igjen når tiden er inne eller aldri mer våkner opp.

Men dere som er drevne her, altså kan skriftsteder og kan historikken  osv...kan dere fortelle meg dette:
HVORFOR har vi noen av bøkene i GT når de likevel ikke gjelder oss i dag??? Trodde hele poenget med bibelen var at Herren ville fortelle oss noe for å si det slik...mye av det som står der følger jo ikke vi i dag så hvorfor lot han det være med siden han visste hvordan fremtiden skulle bli?

Og redElf kom med et morsomt spm da..hehehehe. Adam og Eva kan jo ikke ha hatt navler...henger jo ikke på greip spør du meg. Men utrolig morsomt spørsmål.hehehehehe

jada..da lener jeg meg tilbake og ser frem til neste innlegg her.

ORIGINAL: Rebecca85

ORIGINAL: Sinique

Orly:
[...] Grunnen til at Gud ikke gjør noe med det - slik jeg tror - er nettopp fordi han har gitt oss fri vilje, overlatt kontrollen til oss selv, [...]

Nøyaktig hvordan forklarer det at Gud "ser på" at små barn blir sexuelt misbrukt? har de valgt det av fri vilje??

Overgriperene, ja - selvfølgelig? Er jo ingen som velger å bli et offer? Fordi Gud bør ha respekt for sitt eget valg, så lar han mennesket ordne opp selv. Tror du ikke at mennesket ville blitt avhengig til slutt hvis han HELE tiden skulle rett opp feil som menneskene som begikk feilene gjorde? hvordan skal da overgriperen lære? Samfunnet vårt godtar ikke slikt, og VI er i full stand til å straffe dem som har gjort det.

NÅR skulle han grepet inn egentlig? Idet overgriperen tenkte tanken første gang? Idet han skal til å gjøre det? Når begynner skaden? Og hvis Gud grep inn på et så tidlig stadie, som nok ville vært ideelt, ville vi andre skjønt det? Hvis ja, ville vi sett på det som en selvfølge, det er jo Gud? Eller ville vi sett på det som et mirakel? Eller ville det blitt tatt for gitt at han ordnet opp for oss, og vi ikke tenkte over verken det eller konsekvensene av handlingene? Og hvordan skulle guddommen grepet inn? På hvilken måte? Med en irettesele av åndelig karakter (drømmer, etc) et vennlig hvisken om at nå taler gud til han, og Gud sier at seksuelt misbruk ikke skal forekomme, å gi han dårlig samvittighet, med frykt, la en busk ved siden plutselig begynne å brenne? Og konkret hvordan skulle han det? Og tror du vi hadde godtatt alle måtene Gud ville ordnet ting på? Kunne det vært en fare for at vi ville tro at det var et demokrati, at man kunne diskutere med Gud hvordan slikt skulle ordnes?

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: sas

Her har det kommet mange innlegg siden sist gitt. Veldig populært dette her. Jeg er enig med at vi kan fortelle hverandre hva vi tror på og kanskje lære litt av hverandre. Husmor er den som er flinkere enn meg til å presentere det vi tror på. Ja Sicily, jeg er i samme kirkesamfunn som Husmor, men jeg kjenner henne ikke. Aldri møtt henne. Hun er aktiv, jeg er "hobbymormoner" som jeg kaller meg. Dvs at jeg ikke går i kirken, jeg følger ikke alt det som man liksom skal følge, og jeg har vært veldig tvilende til kristendommen generellt. Da jeg var tenåring gikk jeg i andre menigheter enn kirken "min", slik som Norsk Misjonssambande...hang der en stund, også var jeg litt på møter med onkel som er i philadelfia, også dro mamma meg med på et Smitsh venner møte en gang.Så ejg har vært litt overalt kan du si..
Men jeg føler selv innerst inne at mormoner kirken er der jeg tilhører selv om jeg ikke går der altså.

Jeg er oppvokst i kirken, men har nok aldri fulgt godt nok med på søndagsskolen da jeg ikke kan svare for meg. Husmor klarer jo å svare på alt jo. Jeg kan ikke engang nevne skriftsteder, da må jeg la bøkene ligge foran meg og lete og lete og lete og lete....

Beklager at jeg trodde du var JV...det er bare at de ikke tror vi har noe sjel overhode og at den som dør enten får liv igjen når tiden er inne eller aldri mer våkner opp.

Men dere som er drevne her, altså kan skriftsteder og kan historikken  osv...kan dere fortelle meg dette:
HVORFOR har vi noen av bøkene i GT når de likevel ikke gjelder oss i dag??? Trodde hele poenget med bibelen var at Herren ville fortelle oss noe for å si det slik....
Og redElf kom med et morsomt spm da..hehehehe. Adam og Eva kan jo ikke ha hatt navler...henger jo ikke på greip spør du meg. Men utrolig morsomt spørsmål.hehehehehe

Vel, jeg tror at ALLE blir vekt på dommens dag. Jeg tror også at vi har et åndelig legeme og et kroppslig legeme, men de er ikke adskilt. "sjelen" kan ikke leve uten kroppen og omvendt. Dette er ikke bare til deg sas, men jeg vil anbefale alle som har mange spørsmål til å finne seg et bibelkurs. Der får man svar på alle de "viktige" spørsmålene, og man kan stille spørsmål og får litt mer kunnskap om kristendommen. Det er INGEN forpliktelse til å bli kristen eller bli med i noen menighet hvis dere var redde for det. Vil da anbefale et kurs fra en luthersk menighet som er litt mer allment enn f.eks JV som bruker sin egen Bibel. De har en del veldig forskjellige ideer fra statskirken og andre frikirker. Vi har GT fordi det er hele "bakgrunnen"  for NT. GT omhandler jo skapelsen, moseloven, osv.. GT gir oss mange av grunnene for Jesu komme, og GT profeterer Jesu komme. Det er viktig.

ja jeg vet det er mye i GT som må være der. Men en del som ikke har betydnign for oss i dag mener nå jeg...derfor jeg lurte. takk for svar forresten.

ja jeg vet det er mye i GT som må være der. Men en del som ikke har betydnign for oss i dag mener nå jeg...derfor jeg lurte. takk for svar forresten.

Religionen forandrer seg etter menneskenes rythme, ikke etter guddomens. Sier jo litt da...

Orly:
[...] Grunnen til at Gud ikke gjør noe med det - slik jeg tror - er nettopp fordi han har gitt oss fri vilje, overlatt kontrollen til oss selv, [...]

Nøyaktig hvordan forklarer det at Gud "ser på" at små barn blir sexuelt misbrukt? har de valgt det av fri vilje??

Overgriperene, ja - selvfølgelig? Er jo ingen som velger å bli et offer? Fordi Gud bør ha respekt for sitt eget valg, så lar han mennesket ordne opp selv. Tror du ikke at mennesket ville blitt avhengig til slutt hvis han HELE tiden skulle rett opp feil som menneskene som begikk feilene gjorde? hvordan skal da overgriperen lære? Samfunnet vårt godtar ikke slikt, og VI er i full stand til å straffe dem som har gjort det.

NÅR skulle han grepet inn egentlig? Idet overgriperen tenkte tanken første gang? Idet han skal til å gjøre det? Når begynner skaden? Og hvis Gud grep inn på et så tidlig stadie, som nok ville vært ideelt, ville vi andre skjønt det? Hvis ja, ville vi sett på det som en selvfølge, det er jo Gud? Eller ville vi sett på det som et mirakel? Eller ville det blitt tatt for gitt at han ordnet opp for oss, og vi ikke tenkte over verken det eller konsekvensene av handlingene? Og hvordan skulle guddommen grepet inn? På hvilken måte? Med en irettesele av åndelig karakter (drømmer, etc) et vennlig hvisken om at nå taler gud til han, og Gud sier at seksuelt misbruk ikke skal forekomme, å gi han dårlig samvittighet, med frykt, la en busk ved siden plutselig begynne å brenne? Og konkret hvordan skulle han det? Og tror du vi hadde godtatt alle måtene Gud ville ordnet ting på? Kunne det vært en fare for at vi ville tro at det var et demokrati, at man kunne diskutere med Gud hvordan slikt skulle ordnes?

Om han er allmektig hadde han klart å stoppe sånne tanker hos folk som vil skade barn, klarer han ikke det er han IKKE allmektig!!! Er han allmektig kan han fjerne tanker hos folk uten at de vet det vel... Og den brennende busken tror ingen på, den er allerede bortforklart og bevist at GUD ikke tente den! [:D]

Og Gud har uansett drept mye mennesker fordi han skulle redde de kristne, de er vel for fader ikke bedre en oss andre, og de uskyldige barna som ikke hadde valgt den "rette religionen" døde jo da... Ingen kan overbevise meg om at Gud er god osv, det er han langt i fra!![:'(]

sier ikke at Gud er verken god eller ond. Jeg er ikke kristen, men liker å diskutere lell ;)

Bare de kristne som påstår at han er 100% god, og det stemmer ikke uansett åssen man vrir og vrenger på det. Hadde han vært det hadde han aldri kunnet drepe eller skade noen...

Beklager at jeg trodde du var JV...det er bare at de ikke tror vi har noe sjel overhode og at den som dør enten får liv igjen når tiden er inne eller aldri mer våkner opp.

HVORFOR har vi noen av bøkene i GT når de likevel ikke gjelder oss i dag??? Trodde hele poenget med bibelen var at Herren ville fortelle oss noe for å si det slik....

Vel, jeg tror at ALLE blir vekt på dommens dag. Jeg tror også at vi har et åndelig legeme og et kroppslig legeme, men de er ikke adskilt. "sjelen" kan ikke leve uten kroppen og omvendt. Dette er ikke bare til deg sas, men jeg vil anbefale alle som har mange spørsmål til å finne seg et bibelkurs. Der får man svar på alle de "viktige" spørsmålene, og man kan stille spørsmål og får litt mer kunnskap om kristendommen. Det er INGEN forpliktelse til å bli kristen eller bli med i noen menighet hvis dere var redde for det. Vil da anbefale et kurs fra en luthersk menighet som er litt mer allment enn f.eks JV som bruker sin egen Bibel. De har en del veldig forskjellige ideer fra statskirken og andre frikirker. Vi har GT fordi det er hele "bakgrunnen"  for NT. GT omhandler jo skapelsen, moseloven, osv.. GT gir oss mange av grunnene for Jesu komme, og GT profeterer Jesu komme. Det er viktig.

Ja, mye av det gjelder ikke for oss i dag, men er viktig for sammenhengen. GT er først og fremst historien til våre forfedre, og de første kristne. [:)]

Tusen takk. Da har jeg fått et tilfredsstilende svar [:)]

Orly:

Om han er allmektig hadde han klart å stoppe sånne tanker hos folk som vil skade barn, klarer han ikke det er han IKKE allmektig!!! Er han allmektig kan han fjerne tanker hos folk uten at de vet det vel... Og den brennende busken tror ingen på, den er allerede bortforklart og bevist at GUD ikke tente den! [:D]

Og Gud har uansett drept mye mennesker fordi han skulle redde de kristne, de er vel for fader ikke bedre en oss andre, og de uskyldige barna som ikke hadde valgt den "rette religionen" døde jo da... Ingen kan overbevise meg om at Gud er god osv, det er han langt i fra!![:'(]

Eh, siden jeg tydeligvis ikke kan så mye her, både faktum og teori og det som står i bibelen, så ble jeg nysgjerrig på det du skrev der. Hvordan er den bevist????

ORIGINAL: Suppadura

Tenkt litt og har ikke selv kommet frem til et svar. MEn vil at alle som er kristne svarer meg. Hva er deres teori på dette spm:

Gud skapte Adam og Eva på den 6 dag. Jeg forstår at det ikke er 6 dag som i dager vi forstår..Men det var den 6 tingen han gjorde.

Men disse dinosaurene,,hvorfor lot HAN dem leve i sååååå mange år før han skapte ADAM?????+

Var det for å la planeten og dyrene venne seg til ting og tang? At HAN ville se hvordan ting utviklet seg først før han satte mennesket på denne planeten?

Og et spm til, blir jo bare et teoretisk svar sikkert da, men: Hvorfor passet han ikke på at bøkene i bibelen var lettere å forstå istedet for at vi skal tolke i det vide og det brede???????????????

Joda, jeg vet at noen av dem som skrev bibelen "for Herren" ikke var lærde mennesker, hadde vanskelig for å ordlegge seg osv, men HERREN kunne jo ha hjulpet til med det??

Jeg selv tror jo på Gud og tilhører en menighet til tross for at jeg er uaktiv, så derfor jeg lurer på slike ting da...

Hvorfor tror du at dinosaurene levde lenge før mennesker? Jorda er ganske mye yngre enn evolusjonister mener og tror, og ofte blir resultater av f.eks C-14 metoden forfalsket fordi fossilene ikke passer inn i tidsperioden evolusjonistene mener at de fossilene skulle levd. Det vi tror, er at dinosaurene ble utelatt fra arken, og dermed ble utryddet av flommen, noe som stemmer med en rekke fossilfunn rundt om i verden, blant annet i f.eks Grand Canyon, som mest sannsynlig ble dannet av flommen.
Bibelen er ikke egentlig særlig åpen for tolkning, selv om det er det vi kaller det, når vi må tilpasse en del av det som står i den etter leveforholdene i det 21. århundre. Hvis ingenting var åpent for tolkning, ville vi fått "sannhet" i stedet for "tro", og nettopp troen, og den frie vilje til å tro det man vil, er nøkkelen i kristendom og noe av det viktigste som skiller vår Jahve/Gud fra andre avguder. Han ville at vi aktivt skulle søke sannheten og velge å tro på Ham og følge Hans ord, ellers ville han ikke vært en barmhjertig og allmektig Gud. Det står faktisk også noe i Bibelen om at mennesket plikter å finne sannheten, og ikke bare kan slå seg til ro med den tro vi er født inn i, eller godta det første og beste vi hører. Vi skal søke sannheten. Det er en liten del av hvorfor  Bibelen kan tolkes.

Hehe..
Ja, hele Darwins lære er forfalsket.

Hvorfor kan ikke Kristne, som ikke tror på evolusjonen, forskning og vitenskapen bare si at dinusaurusene aldri har eksistert?
De er ikke nevnt med mange ord i bibelen...

Jeg skjønner jo hvorfor de ikke fikk plass på arken, de ville jo tatt alt for stor plass..

Hvordan vil du forklare fossilfunnene da? Flere av dem er også forfalsket, det skal vites, men mange er jo ekte. Jeg tror de ble utelatt fra Bibelen fordi de ikke vil ha noen betydning etter flommen, annet enn historisk. Det er mye vi kristne ikke vet heller. Det er f.eks mange som mener at dette beviser romveseners eksistens; "Hvor var du da jeg grunnfestet jorden? Mens alle morgenstjerner, og alle Guds sønner ropte av fryd?" (Job 38, 4-7). Guds ord sier at "Gud ved Sønnen har skapt Verden". Ordet som her er oversatt verden, står i flertall i grunnteksten og i mange bibeloversettelser. Skriften sier videre; " Fryd dere, dere himler, og dere som bor i dem." Apostelen Paulus skriver om "troner eller herredømmer eller makter eller myndigheter" både "de synlige og de usynlige", både "de i himlene og de på jorden". "Guds sønner" som "ropte av fryd" da jorden ble til, må være beboere av disse kloder som Bibelen kaller "morgenstjerner". (Heb 1, 1-2; 11,3; 1Mos, 1, 6-8; Åp, 12, 12; Sal 68, 34; Kol 1, 16; Job 38, 7) Dette er hentet fra boken "Ved tidehverv" av T.S. Valen.

Selv vet jeg ikke. Er det bevis? Eller er det Bibelske metaforer vi enda ikke fullt forstår som ikke står for utenomjordiske vesener?

Om jordens alder skriver han: "Mange tror at vitenskapen støtter utviklingslæren, men det gjør den sanne vitenskap ikke. Vitenskap er nemlig en ting, og hypoteser noe annet. Det er laget mange hypoteser som støtter utviklingslæren, men de er bare teorier, antakelser og gjetninger om hvordan noe har gått for seg. (Boken ble skrevet på 40-tallet og utgitt på 60-tallet, men dette gjelder enda. Det fins ikke utvetydige bevis for hverken det ene eller det andre. Min anmerking.) Utviklingslæren er forutsagt i Bibelen: "Fordi de, enda de kjente Gud, dog ikke æret eller takket Ham som Gud, men ble dårlige i sine tanker, og deres ufortstandige hjerte ble formørket. Mens de gjorde seg av å være vise, ble de dårer, og byttet den ufrogjengelige Guds herlighet bort mot et bilde, en avbildning av et forgjengelig menneske og av fugler og av firføtte dyr og av krypdyr...De som byttet Guds sannhet bort mot løgn og æret og dyrket skapningen framfor Skaperen, han som er velsignet i evighet, Amen." (Rom 1, 21-25) Beskriver ikke Guds Ord nettopp det som utviklingslærens tilhengere har gjort? I stedet for et menneske skapt i Guds bilde har de stilt opp en rekke av dyr som menneskets opprinnelse, akkurat som Skriften nevner. Så har de tillagt skapningen skapermakt, og forkastet Skaperen. De har kalt dette vitenskap, men Skriften kaller det dårskap. løgn er satt i stedet for sannhet- den sannheten som Gud ahr gitt oss i sitt ord.

Jeg tror på forskning og vitenskap, for uten det hadde det ikek vært fremskritt, men jeg tror ikke på evoslusjon. Det er en stor forskjell viktig å påpeke. Jeg er ikke i mot vitenskap. Men jeg tror ikke på "vitenskap" som sier at vi stammer fra apene..

Å si at man tror på en ting og ikke en annen, bare plukke vilt, det blir for meg for dumt.
Det er like mange bevis på evolusjon som det er bevis på dinosauruser.
Les litt om genetikk og arv.
OG vi har også rester etter neandertalere, halv-aper, osv.
Det eneste som mangler er "the missing link", pluss litt til.

Om du mener det er fabrikert alt sammen, begynn å sette deg inn i det.
Om du da fortsatt kan si at det er mulig ¨å fabrikere så store megder fakta, fossiler, osv osv, ja, da skal jeg like å se grunnlaget for den meningen.

Mitt poeng, er at det er vel så mange, og kanskje flere konkrete bevis på evolosjon som på dinosauruser.

Derfor skjønner jeg ike hvorfor dere velger å tro på det ene, men ikke det andre.

Men, sånn er hele den kristne tro.
Man plukker ut det man har interesse av, ut ifra hva som passer en best.
Hele nye testamentet er valgt ut, og sammensatt av kirkelige noen hundre år etter Jesu død. Det var ikke 4 evangelister, men mange. Noen har valgt "sannhet" Det er ok, dette var menn utvalgt av gud, så greit at de fikk jobben.
Men dere plukker jo vilt av hva som står i deres hellige bok også.

F.eks velger dere å følge blindt alt hva som står skrevet om homofili.
Men dere velger å overse hva som står skrevet om helligdagen.
Hvor mange vet, at det i bibelen står, at "DEn som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver en som gjør noe arbeide på den, ha skal utryddes av sitt folk."
2.mosebok kap 31, vers 14

Personlig synes jeg det er rart, vanlige folk, kan ta seg retten til å plukke ut de deler av guds ord de vil følge.

"hm. jeg liker ikke homoer, og det har jeg lov til, siden det står i bibelen. Men, jeg liker SevenEleven, så den delen av bibelen driter vi i..."

Jeg kunne tenke meg å få noe svar på det her jeg.
Har ennå aldri fått ett godt svar. Ok, godt svar kan jeg nok heller ikke kreve, men ett svar da!

KAN DERE SOM KAN DETTE HER SVARE?

Suppadura: Jeg bare hjelper deg til å få et svar jeg [:)] For jeg kan ikke svare selv til tross for min tro ..sukk...MEN, ble usikker på om du mente alt du har quota eller bare noe?? KAnskje du kan markere det du vil ha svar på+???

Orly:

Eh, siden jeg tydeligvis ikke kan så mye her, både faktum og teori og det som står i bibelen, så ble jeg nysgjerrig på det du skrev der. Hvordan er den bevist????

Det var noe om underjordisk lava som kan få de buskene til å brenne da det er veldig varmt nedi bakken... Husker ikke alt, men det er noe som har skjedd flere ganger vist nok og de har da undersøkt dette nøye og det er helt naturlig forklaring på dette. Men for de som levde på den tiden så var nok dette spesielt ja[;)]

Orly:

Det var noe om underjordisk lava som kan få de buskene til å brenne da det er veldig varmt nedi bakken... Husker ikke alt, men det er noe som har skjedd flere ganger vist nok og de har da undersøkt dette nøye og det er helt naturlig forklaring på dette. Men for de som levde på den tiden så var nok dette spesielt ja[;)]

akkurat ja. Men hva med at Gud pratet til moses mens busken brant da?

Kan ikke folk prøve å bare quote akurat det de sikter etter, istendenfor å kopiere lange mange poster inni hverandre. Da blir mer oversiktig og mindre scrolling....

Orly:

akkurat ja. Men hva med at Gud pratet til moses mens busken brant da?

Eh....Hva med at Gud faktisk ikke pratet?  At alt bare er oppspinn og at de så en brennende busk og trodde det var stort den gangen hvor det ikke kunne forklares.... Folk trodde jorda var flat en gang, men det vet vi jo er feil, samme blir det med den brennende busken og jesus som går på vannet...Vi vet bedre nå!![;)]

Om gud faktisk snakket med han, så kan den busken ha selv antent seg selv pga lavaen som gikk under bakken osv,,,dette var jo ørken og i varmen kan ting selv antenne[:D]

Lurer på om de kristne her inne adlyder mannen sin og lar han "tukte de" og barna dems?

I følge religionen deres har mannen lov til å fysisk avstraffe barna sine og kona om dette er nødvendig i følge mannen.

Slår mannen barna deres, og syns dere det er greit?

<-- Mannen til AB her -->
Hei Rebecca 85.

Ser du har sluttet å fike til ungene dine og jeg er glad du har fått mannen din til å styre seg.

Jeg skriver vanligvis ikke poster på forum som dette, men, denne posten din er noe av den beste flame-bate'n jeg noen sinne har sett.

mvh
RR

ORIGINAL: Arianwen

ORIGINAL: Annask

Tenkt litt og har ikke selv kommet frem til et svar. MEn vil at alle som er kristne svarer meg. Hva er deres teori på dette spm:

Gud skapte Adam og Eva på den 6 dag. Jeg forstår at det ikke er 6 dag som i dager vi forstår..Men det var den 6 tingen han gjorde.

Men disse dinosaurene,,hvorfor lot HAN dem leve i sååååå mange år før han skapte ADAM?????+

Var det for å la planeten og dyrene venne seg til ting og tang? At HAN ville se hvordan ting utviklet seg først før han satte mennesket på denne planeten?

Og et spm til, blir jo bare et teoretisk svar sikkert da, men: Hvorfor passet han ikke på at bøkene i bibelen var lettere å forstå istedet for at vi skal tolke i det vide og det brede???????????????

Joda, jeg vet at noen av dem som skrev bibelen "for Herren" ikke var lærde mennesker, hadde vanskelig for å ordlegge seg osv, men HERREN kunne jo ha hjulpet til med det??

Jeg selv tror jo på Gud og tilhører en menighet til tross for at jeg er uaktiv, så derfor jeg lurer på slike ting da...
hei hei..jeg er ikke veldig kristen at det gjør noe og jeg lurer også på masse av det samme som deg..men jeg vet at bibelen ble skrevet lenge etter at jesus var på jorda...altså etterfortellinger...

dette syntes jeg er vilt da..
Adam og Eva får 2 SØNNER..Kain og Abel. de fyker i tottene på hverandre og den ene dreper den andre broren...
hvordan har verden formert seg videre?????

og Hvorfor er så mange kristene dypt avholds når en av jesus store underverker var å gjøre vann til vin ??? og de drakk jo vin til stadighet....

Det heter innavl og incest... Eva var VELDIG glad i sønnene sine, skjønner'u vel!

Men har hørt noe om at Adam og Eva fikk flere barn etterhvert, men ble nok mye innavl, ja. Vi er jo alle brødre og søstre i Herren! *leråler* [:D]

Adam og Eva var de første Gud skapte i sitt bilde! Det var flere mennesker på jorden.

Det med dinosaurene har også min sønn på 7 år lurt på. Han spurte meg litt sånn orrotert, hvorfor Gud skapte dinosaurer, for så å la dem dø ut......Og hva svarer mor da? Jo da. Det var fordi vi skulle ha noe spennende å lese og lære om. Steikandes pedagogisk og teoretisk sagt, men han godtok den. Enn så lenge[8D][8D]

EDIT : WELP!! Formateringen ble totalt ødelagt da jeg limte inn noe fra nettet...

følger opp med blått SAS
AB

Mine svar i rødt.

ORIGINAL: AB

----- melding fra mannen til AB -----

WELP! , Innlegg: 5680

Ikke rart kjærringa ikke får laget mat til meg, hun sitter jo bare internett.
-----
original poster wrote :

ohhhh, denne var dyp. Med andre ord, hvorfor drøye det 10 til 15 000 000 000 år med å skape mennesker? Uviktig spørsmål, og det har lite med saken å gjøre.

Jo, for at jeg skal slutte å ha alle disse spm svirrende i hodet så er det viktig for meg faktisk. kall det gjerne pirkete og du er ikke den eneste som forteller meg dette. Dere har nok rett sånn egentlig, hvorfor henge seg opp i det, men jeg gjør nå det..Setter spm tegn ved mye og det forhindrer at jeg klarer å komme meg videre på en måte ved å bli en bedre troende.

Lurer du også på om Gud skapte høna eller egget først? Om lys har masse? Om en mann kan forstå en kvinne?
Du vil aldri finne et svar på noen av disse, unntatt muligens om lys har masse. Du aksepterer uten tvil at der ikke sitter noen inne i TV apparatet ditt, men du bryr deg lite om hvordan menneskene kommer inni boksen.

detaljer.... [8|] 

Ja, detaljer, men jeg lurer jo, derfor jeg spør [:D]

Vel, jeg vet ikke hvorfor han ventet så lenge.

Gamletestamentet er masse historie iblandet profetier som peker på Jesus. Veldig lite i GT er vanskelig å forstå egentlig. I NT (Nye Testamentet) er saken litt annen, men hovedbudskapet er enkelt.

De som vil til Himmelen må akseptere Jesus Kristus som Guds sønn og bekjenne seg til hans navn. Av nåde er man frelst, ikke av noe annen grunn, og ikke ved noe annet navn er frelsen enn ved Jesus.

De som ikke føler for å gjøre dette, har Gud sagt skal slippe å komme til Himmelen.

Men hvorfor står det ting der vi skal gjøre som vi likevel ikke skal gjøre i dag? Hva er poenget å la oss mennesker lese det når det ikke lenger gjelder i dagens samfunn?? FOr eks kappe av seg hånde, rive ut sitt øye, hvordan man skal tilbrede maten osv??????

Hmm, de regelene er i utgangspunktet for Jøder under loven. Vi har hengt oss opp i slike ting som at man skal ikke stjele, drepe etc. Vi har jo helt enkelt i vårt samfunn hoppet over en del ting som står i GT. Det du hennviser til her er vel egentlig fra Bergprekenen i Matt 5-7.

Vel, her er noe du kan tenke litt over. Personlig føler jeg at spesielt dette med å 'utrydde av folket' de driver skitten sex er noe man kanskje burde ta en titt på i vårt samfunn i dag... [:D]: 

"Når en okse stanger i hjel en mann eller kvinne, skal oksen steines, og kjøttet må ikke spises. Men eieren skal slippe straff. 29 Hvis oksen var olm på forhånd, og eieren ikke passet på den, enda han var blitt advart, og den så dreper en mann eller kvinne, da skal oksen steines, og også eieren skal dø. 30 Blir han ilagt en bot, skal han betale så mye i løsepenger for sitt liv som de krever av ham. 31 Er det en gutt eller pike oksen stanger, skal de gå fram mot eieren etter samme lov." 

" En trollkvinne skal du ikke la leve. 6061 Hver den som har omgang med fe, skal bøte med livet. "
" Du skal ikke sette ut falske rykter. Gjør ikke felles sak med en ugudelig, så du selv blir et urettferdig vitne!  2 Følg ikke mengden i det som er ondt! Når du vitner i en sak, gi da ikke etter for det mengden vil, så du fordreier retten.  6465 Og når det gjelder småkårsfolk, skal du ikke pynte på deres sak.
   6667 Når du finner en okse eller et esel som tilhører din fiende, og som har gått seg vill, skal du føre dem tilbake til ham.  5 Når du ser at din uvenns esel segner under kløven, må du ikke tenke på å gå fra ham; du skal hjelpe ham med å løse kløven.
   7071 Du skal ikke fordreie retten for fattigfolk på tinget.  7 Hold deg borte fra en falsk sak, så du ikke lar en rettferdig og skyldfri mann miste livet. For jeg vil ikke frikjenne den som gjør ondt.  7475 Ta ikke imot bestikkelser! For bestikkelser gjør klarsynt mann blind og skader saken for dem som har rett."

"Lover om kjønnslig omgang
Herren talte til Moses og sa:  2 Si til israelittene: Jeg er Herren deres Gud.  3 Dere skal ikke gjøre som folket i Egypt, hvor dere har bodd, eller som de gjør i Kanaan, det landet jeg fører dere til. Dere skal ikke følge deres skikker.  4 Mine lover skal dere holde, og mine forskrifter skal dere akte på, så dere følger dem. Jeg er Herren deres Gud.  8485 Dere skal holde mine forskrifter og lover. Det menneske som retter seg etter dem, skal leve ved dem. Jeg er Herren.
   6 Ingen av dere må røre ved en kvinne som han er i nær slekt med, og ha samleie med henne. Jeg er Herren.  8889 Du skal ikke vanære din far ved å ha samleie med din mor. Hun er din mor; du skal ikke ha samleie med henne.  9091 Du skal ikke ha samleie med din stemor; hun tilhører din far.  9293 Du skal ikke ha samleie med din søster, som har samme far eller samme mor som du. Enten hun er født hjemme eller ute, skal du ikke ha samleie med henne. 10 Du skal ikke ha samleie med din sønnedatter eller din datterdatter; for dermed fører du skam over deg selv. 11 Du skal ikke ha samleie med din stemors datter som også er din fars datter; hun er din søster. 12 Du skal ikke ha samleie med din fars søster; hun er i nær slekt med din far. 13 Du skal ikke ha samleie med din mors søster; hun er i nær slekt med din mor. 102103 Du skal ikke ha samleie med din farbrors kone; henne må du ikke komme for nær. Hun er din tante. 104105 Du skal ikke ha samleie med din svigerdatter. Hun er din sønns kone; du skal ikke ha samleie med henne. 106107 Du skal ikke ha samleie med din brors kone; hun tilhører din bror. 108109 Du skal ikke ha samleie både med en kvinne og hennes datter. Heller ikke skal du ta hennes sønnedatter eller hennes datterdatter og ha samleie med dem; de er i nær slekt med henne. Det er skamløs ferd. 18 Du skal ikke ta din kones søster til medhustru og ha samleie med henne mens din kone lever; for da skaper du strid mellom dem.
  112113 Du skal ikke gå til en kvinne og ha samleie med henne når hun har menstruasjon og er uren. 114115 Du skal ikke ha samleie med din landsmanns kone og således gjøre deg uren. 116117 Du skal ikke gi noen av dine barn til Molok; du skal ikke vanhellige din Guds navn. Jeg er Herren. 118119 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom. 120121 Du skal aldri ha omgang med dyr; for da blir du uren. Heller ikke skal en kvinne by seg fram til et dyr og pare seg med det. Det er motbydelig.
  24 Gjør dere ikke urene med noe slikt! For med alt dette har de gjort seg urene, de folkeslag som jeg vil drive ut for dere. 25 Landet er blitt urent, og jeg vil straffe det for synden, så det spyr ut dem som bor der. 26 Men dere, enten dere er født i landet eller er innflyttere der, skal holde mine forskrifter og lover og ikke gjøre noen av disse avskyelige gjerninger – 27 for alle disse avskyelige gjerninger gjorde de som bodde i landet før dere, og landet ble urent. 28 Ellers kommer landet til å spy dere ut fordi dere gjør det urent, likesom det har spydd ut det folk som var der før dere. 29 For alle som gjør slike avskyelige gjerninger, alle som finner på slikt, skal utryddes av sitt folk. 134135 Så hold dere da til det jeg har bestemt, og følg ikke noen av de skamløse skikkene som de har fulgt før dere! Gjør dere ikke urene ved dem! Jeg er Herren deres Gud. "

mvh
Mannen til AB

Ifare for å bli slaktet, drister jeg meg til å svare på spørsmålene til Suppadura. Her er innlegget hennes og mine svar i rødt:

Å si at man tror på en ting og ikke en annen, bare plukke vilt, det blir for meg for dumt.
Det er like mange bevis på evolusjon som det er bevis på dinosauruser.
Les litt om genetikk og arv.
OG vi har også rester etter neandertalere, halv-aper, osv.
Det eneste som mangler er "the missing link", pluss litt til.
Jeg som kristen vil på ingen måte prøve å bortforklare dinosauruser. Jeg tror på at de har eksistert, men spørsmålet er HVOR og NÅR. Det er det ingen som kan si med sikkerhet. Jeg har igrunnen svart på dette tidligere i tråden, men,men.
Kan det tenkes at dinosurusene levde på en planet som ble smeltet sammen med en annen for å skape jorden? Jeg tror på at Gud skapte jorden, men han måtte nødvendigvis ha noe å lage jorden av. Så han brukte elementene som var i universet. Og kanskje han på den måten fikk til et "Big Bang".
Gud har makt over alle elementene. De fleste ting som skjer, kan det som oftes gis en naturlig forklaring på -akkurat fordi han har den makt. Men det er vel opp til oss å se det guddommelige bak.

Hvis jeg kan forklare det på en annen måte; En mann holder på å fikse noe på taket. Han begynner å gli og han vet at dette vil ende med at han faller av taket. Så ber han en kjapp bønn: "Kjære Fader. Hjelp meg slik at jeg ikke faller ned" Akkurat i det han har tenkt tanken så klarer han å gripe fast i takrennen. Så han sier:"Fader glem det. Jeg klarte meg selv".
Ikke alle kan tenke seg at han fikk hjelp av Gud til å holde seg fast nettopp fordi det skjedde på en naturlig måte.
Tenker og på diskusjonen her om Moses og busken som brenner. Har ingen problem med å godta den naturlige forklaringen på hvorfor busken begynte å brenne, men det står ikke i noe konkurranseforhold til at det kan være Gud som forårsaket det. Han har makt over elementene. Og kan få ting til å se naturlig ut eller få en naturlig forklaring.

Om evolusjon...jo det skjer. Men jeg har ikke tro på at en art blir til en annen. Det er det samme som om en frosk skulle bli til en stork.

Om du mener det er fabrikert alt sammen, begynn å sette deg inn i det.
Om du da fortsatt kan si at det er mulig ¨å fabrikere så store megder fakta, fossiler, osv osv, ja, da skal jeg like å se grunnlaget for den meningen.

Mitt poeng, er at det er vel så mange, og kanskje flere konkrete bevis på evolosjon som på dinosauruser.

Derfor skjønner jeg ike hvorfor dere velger å tro på det ene, men ikke det andre.
Er ikke sikker på hva du mener, men tror jeg har dekket det her. Har ikke tatt bort noe. Har prøvd å forklare hvor dinosaurusene kommer inn uten at det strider mot noe.

Men, sånn er hele den kristne tro.
Man plukker ut det man har interesse av, ut ifra hva som passer en best.
Hele nye testamentet er valgt ut, og sammensatt av kirkelige noen hundre år etter Jesu død. Det var ikke 4 evangelister, men mange. Noen har valgt "sannhet" Det er ok, dette var menn utvalgt av gud, så greit at de fikk jobben.
Men dere plukker jo vilt av hva som står i deres hellige bok også.

Plukker vilt? Har forklart det tidliger og. Vi lever ikke etter moseloven. Da Kristus ble korsfestet oppfylte han den. Vi trengte ikke bla fra da av å ofre vår førstefødte av flokken- et lam. Det er derfor Kristus blir sammenliknet med et lam.

F.eks velger dere å følge blindt alt hva som står skrevet om homofili.
Men dere velger å overse hva som står skrevet om helligdagen.
Hvor mange vet, at det i bibelen står, at "DEn som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver en som gjør noe arbeide på den, ha skal utryddes av sitt folk."
2.mosebok kap 31, vers 14
Vi blir oppfordret til å helligholde sabbaten så, ja, innrømmer å synde der. Ikke lett å la vær å skru på tv på kvelden etter å ha vært i kirken hele formiddagen.
Men prøver å unngå å handle på søndag. Vi går som sagt i kirken. Både jeg og mannen min har kall der. Så vi jobber aktivt-han med ungdom og jeg med barn. Og vi prøver å gjøre ting sammen som familie.

Personlig synes jeg det er rart, vanlige folk, kan ta seg retten til å plukke ut de deler av guds ord de vil følge.
Er det noe spesifikk du tenker på? Tror mange ting kan det virke som man plukker ut kanskje, mens det i realiteten er slik at folk kan ha sine personlige problemer med å holde et av budene. Vanskelig å forklare. Er ikke så flink til å formulere meg. Men ingen er perfekte. Det er derfor vi går i kirken for å lære å bli bedre mennesker. Noen ting vil være lettere å gjøre enn andre ting.
Selv en humanist tror på store deler av de 10 bud. Du skal ikke stjele, du skal ikke lyve, slå ihjel osv. Men han kan ha større problemer med å sjele, men de andre bud går det greit med.

"hm. jeg liker ikke homoer, og det har jeg lov til, siden det står i bibelen. Men, jeg liker SevenEleven, så den delen av bibelen driter vi i..."

Jeg kunne tenke meg å få noe svar på det her jeg.
Har ennå aldri fått ett godt svar. Ok, godt svar kan jeg nok heller ikke kreve, men ett svar da!

Jeg har et spørsmål: Hvorfor sier mange ikke-troende her:"Hvorfor tillater Gud overgrep, nød og sult?"
Hvis dere ikke tror at Gud eksisterer, hvorfor skylder dere på Gud da?

Back
Topp