Reise til Dubai

Her er jo du like ille.... Du drar alle nordmenn over samme kam å sier vi ikke klarer å skille religion og kultur.
Er det virkelig slik at ALLE nordmenn ikke klarer å skille religion og kultur eller er det slik som det er med det meste annet. Det er noen?
Jeg klarer å skille nemlig, så ble litt urettferdig å beskylde alle nordmenn for utsagn som kommer fra noen få...

Jeg skrev bare nordmenn skrev ikke alle.

Der kjente du hvor vondt det er å bli skjær under samme kam. Sånn er det med oss muslimer også.

Jeg skrev bare nordmenn skrev ikke alle.

Der kjente du hvor vondt det er å bli skjær under samme kam. Sånn er det med oss muslimer også.

Synes ikke det gjorde så veldig vondt, for jeg bryr meg ikke om hva andre mener om meg. Jeg vet hva jeg står for å hva jeg mener. Synes bare ikke det passer seg å beskylde noen for noe du mener er galt når du gjør det samme selv. Jeg treffer enormt mye mennesker på jobb og det er fåtall som fordomsfulle.
I alle land er det idioter, betyr ikke at hele befolkningen er det alikevel.
Og jo du sa nordmenn, det er det samme som å si muslim det. Ser ikke forskjellen...

Jeg hadde nok vært litt engstelig med tanke på å skulle forholde meg til kulturforskjellene, men hadde definitivt kunnet tenke meg å oppleve Dubai. Tror man kommer langt med å sette seg skikkelig inn og vise respekt for de normer og regler som gjelder.

Er jo ikke så rart, når man "by default" er negativ. Tenk om du møtte venninna mi, knakende kjekk dame, som ikke bruker hijab, du ser ikke at hun er muslim, men hun forteller deg det etter en stund. Hadde du snudd i døren da?

Nei det hadde eg ikkje gjort. Eg har også hatt flere arbeidskollegar med den truen, og når dei fastet åt eg aldri foran dei osv. så eg kan ta hensyn og eg bryr meg ikkje om deres religion.

Men når eg da møter dei som kollidere med kultur, oppdragelse og det syn eg har og det deler eg med fleire ( som saken med Dubai nå), da velger eg å trekke meg unna. Er ikkje det noko eg sjølv skal velge, uten at dere skal dømme meg og kalle meg trangsynt osv? Og når eg ikkje veit korleis enkelte land er, da velger eg å ikkje dra dit. Dette gjelder også det som kalles Syden.

Back
Topp