Lykkeliten
Glad i forumet
Jeg har alltid hatt lyst å dra til Dubai.. Men det skjer ikke! .. desverre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Greier ikke helt å tro hennes historie!
Forresten så følger ikke dubai sharia lover! Bare slik at det er sagt!
Tror nok at det skal gå bra, men viktig å lese seg litt opp ang hva de aksepterer der nede og holde seg unna alkohol (for hele reisefølge)
For det første, Dubai er ikke et land, det er en emirat (altså det samme som delstat) i landet de forente arabiske emirater.
For det andre, det er trygt å dra nedover. Det spiller ingen rolle om dere er gift eller ikke. Hvis de spør så svarer dere at dere er gift, dette er noe de ikke kan søke opp i et register. Bare ta med noen ringer og sett de på dere hvis dere er bekymret for det. Kyssingen og klypingen burde dere nok beholde til hotellrommet
Dubai har blitt strengere de siste årene fordi storebror abu dhabi punget ut for de da finanskrisen herjet på det verste, men det er ikke noe problem å gå på bikini på stranden. Ha alltid med deg et sjal som du kan dekke til skuldre med og bruk kjoler/ shorts som ikke er superkorte. Man kommer langt med å respektere kulturen.
Jeg forstår ikke helt mediehysteriet som pågår i denne saken nå for dette er ikke første gang det har kommet en slik dom og de sakene har det blitt skrevet om i norske medier. Tipper det er fordi det skjer med en norsk dame og alt blir hauset opp (og jeg sier ikke her at hun er verken skyldig eller uskyldig). Jeg tror nok hun får en redusert straff i ankeprosessen, hun soner en måned eller to og så blir hun deportert ut av landet.
Og sist men ikke minst: when in Rome, do as the Romans
Greier ikke helt å tro hennes historie!
Forresten så følger ikke dubai sharia lover! Bare slik at det er sagt!
Tror nok at det skal gå bra, men viktig å lese seg litt opp ang hva de aksepterer der nede og holde seg unna alkohol (for hele reisefølge)
Tydeligvis det som skulle til for å få satt fokus på det! Ser ikke hva som er galt med det....Jeg synes jo også det er kjipt at de har så dårlig kvinnesyn der nede, men det er jo ikke noe som oppsto nå i forrige uke. Vi blir bare så innmari sure når det er en norsk jente som blir urettferdig behandlet.
Er man det som turist så er det ingen som kommer å legger seg oppi om du er gift eller ikke. Du kan jo bare si dere er gift om noen skulle spørre. Jeg hadde i allefall ikke takka nei til en sponsa tur til Dubai
Storebolla des 2010 og Lillebollerina okt 2012 <3
Fordi politiet der skal være av de beste i midtøsten, men igjen kjenner en som fikk ca 200 kr bot fordi han tygget tyggis på t-banen.Hva er det som gjør at du ikke tror hennes historie?
Sharia lover sier ikke at man skal sette mennesker i fengsel etter anmeldser eller de som bli voldtatt. Det er noe regler og lover landene lager selv. Er muslim selv og vi har ikke denne loven at man skal straffe de som bli voltatt.
Ja det er forbudt med alkoholbruk i islam, men det er flere steder i muslimske land der man får servert alkohol på resturanter og utesteder.
Sharia er den guddommelig loven. Det er et sett regler Gud befaler menneskene å leve etter. Den gjør klart for oss hva vi bør gjøre og hva vi ikke bør gjøre, og dens regler er til for å beskytte menneskene fra det onde, og for å gjøre alle aspekter av deres liv nyttige og gledelige. Shari‘a er et altomfattende uttrykk for Allahs vilje både for menneskets åndelige og sosiale liv gjennom påbud, forbud eller tillatelse.
Det er Gud som er lovgiveren og Guds profeter bringer disse lovene videre til menneskene gjennom guddommelig åpenbaring. Gud er Evig og Allvitende derfor er Hans lover universelle, varige og omfattende. Jeg sier Guds profeter generelt fordi sharia ikke er et rent islamsk begrep, men også kan brukes om lovene andre profeter har overlevert før profeten Muhammad (fred være med ham). For eksempel fikk profeten Moses (fred være med ham) sharia-loven i form av Toraen.
Fiqh eller rettsvitenskap, tilsvarer den religiøse lovens jus og er de muslimske juristenes (fuqaha) fortolkning av hva sharia er. Det er fire hovedkilder til tolkningen av sharia. Disse kalles for usul al-fiqh eller lovens røtter.
1. Koranen2. Profetens tradisjon eller sedvane (Hadith/sunnah)3. Konsensus (Ijma')4. Analogi (Qiyas)
De mest grunnleggende aspektene av lovene finnes i selve Koranen, mens hadith/sunnah ofte detaljerer disse lovene. Utover dette blir alt som ikke kan hentes fra noen konkret tekst fra Koranen eller sunnah utledet gjennom de lærdes konsensus og/eller analogi.
Det er for øvrig fire forskjellige lovskoler innenfor sunni-islam: hanafi-, maliki-, shafi'i- og hanbali-lovskolen. Alle disse betraktes som like gyldige, men man bør velge å følge kun én av dem. Det er ikke tillat å for eksempel velge de letteste eller mest passende lovene fra hver lovskole.
Lovene i de fleste muslimske land i verden er i stor grad preget av den islamske sharia. Disse landene lager sine egne lover som i stor grad er i overensstemmelse med sharia, for eksempel lover om ekteskap, forbud mot bestikkelse og så videre. Man kan med andre ord si at det meste av regelverket i muslimske land ikke er i strid med sharias prinsipper. Og da sier det seg selv at sharia ikke er noe som er upraktisk eller uakseptabelt i den moderne verden.
Sharias lovgivning tar hensyn til alle internasjonale forhold, i tillegg til forhold tilknyttet geografiske variasjoner, slik at den kan variere med tid og sted. I tillegg finnes det fleksibilitet i sharia-lovgivning som kan tilpasses nye utviklinger i det moderne samfunnet, så lenge disse ikke er i strid med grunnloven. Det er nettopp dette som er hensikten med de siste to kildene for sharia, nemlig konsensus og analogi.
Kanskje lese innlegget mitt en gang til?
Jeg sier at de følger ikke Sharia! Det er umulig for muslimske land og følge sharia! Bare nevnte det fordi man får følelsen av at grunnen til at hun sitter fast der nede er sharia!
Alkohol sier jeg fordi at man kan miste hode sitt litt og da kan man fort komme i situasjoner med politiet som man ikke vil, bedre å ha sitt på det regne ihvertfall i forhold til alkohol.
jeg er forresten muslim så takk for innføring i noe jeg allerede viste!
Ja da har lest den jegMente ingeting mot det du skrev,skrev det generllt jeg
![]()
Fordi politiet der skal være av de beste i midtøsten, men igjen kjenner en som fikk ca 200 kr bot fordi han tygget tyggis på t-banen.
Det som er at jeg tror det ligger mer bak som vi ikke får vite, enten at hun løy til dem eller lignende for selv i et arabisk land er det en latterlig dom og man skal selvsagt ikke bli dømt pga en voldtekt!
Det er forbudt med mat, drikke og tyggis på banen der. De er veldig nøye med renhold der. I Singapore får du bot for å ha med tyggis, så det er ikke så uvanligFordi politiet der skal være av de beste i midtøsten, men igjen kjenner en som fikk ca 200 kr bot fordi han tygget tyggis på t-banen.
Det som er at jeg tror det ligger mer bak som vi ikke får vite, enten at hun løy til dem eller lignende for selv i et arabisk land er det en latterlig dom og man skal selvsagt ikke bli dømt pga en voldtekt!